ABS-pyörännapojen hammasjaosta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

ABS-pyörännapojen hammasjaosta

Viesti Kirjoittaja puu »

No johan menee kummaksi tämäkin homma. Ostin tässä joskus puoli vuotta sitten takapyörän navan tonnariini (1989 CD turbo ABS). Piti olla vuosimalliin 89 sopiva, muttei sopinutkaan, koska oli ABS-hampaat väärällä jaolla, eli liian harvaan. Ehdin kuitenkin laittaa navan jo kiinni, ennen kuin huomasin asian. Sitten vaan ABSin sulake irti, niin ei sekoile turhia.

Myöhemmin selvisi, että hammasjako oli vaihtunut kesken vuoden '89. Olen myös ymmärtänyt, että jako vaihtui harvemmasta tiheämpään. Nyt kun kävin katsastusta varten ostamassa Motonetistä uutta napaa, kysyi myyjä että alku- vai loppuvuoden malli. Sanoin loppuvuoden, ja myyjä toi navan harvemmalla (väärällä) jaolla. Vanhempaa mallia ei ollut hyllyssä.

Mutta siis mikä nyt on totuus? Onko tiheämpi jako uudempi vai vanhempi, vai onko jakoja vielä useampia? Onko jollain oikeasti tietoa asiasta?
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Tiheä jako on vanhempi.
900C -86
Vastaa Viestiin