PRKL... nakkas ölijyt pihalle...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
micke74
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 21:21
Paikkakunta: Raahe

PRKL... nakkas ölijyt pihalle...

Viesti Kirjoittaja micke74 »

On tää niin ihanaa, ainaku autoon tulee joku vika niin pitää olla
sataviissattaa astetta pakkasta.. tai olikohan se toisinpäin...

Ajelin tos taas semmone 40 kilsan lenkki, pakkasta on 35 astetta ja 10 kilsan päästä auto kulkee nykien kotia asti, kun tulin parkkipaikalle niin kattoin että oli älytön savupilvi takana ja aattelin että nyt se turpo leipo kii, aukasin konepellin niin kaikki öljyntäyttö putken alla ja vieres oli aivan öljyssä,
onkohan huohotus jäätynyt ku se on pukannut soosit pihalle korkin alta..?

"Pikku" huohotusletkun oon poistanut käytöstä aikasemmin ja myös kaasuläppäkotelon vedenkierto.. johtuiskohan niistä..? :evil:
9000 T16 -87
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eiköhän johdu tuosta pienemmän huohotusletkun tukkimisesta juurikin.. :roll: Kaasuläppäkotelon vesikierron poisto ei aiheuta sen suurempia ongelmia, se kierto tuntuu olevan vähän hätävarjelun liioittelua, MUTTA sama kierto muistaakseni kiertää myös isomman huohotinputken ympärillä lämimttäen sitä samalla.

Tuo letku sen sijaan on hyvinkin tärkeä, osakaasulla nimittäin iso letku ei juurikaan auta kampikammion tuuletuksessa vaan pieni letku imee alipaineella tehokkaasti huuruja poltettavaksi imusarjaan. Laitappa vaan takaisin se, tietysti varustettuna sillä PCV-venttiilillä (jonka tarkoitus ainakin perinteisesti on myös muukin kuin estää ahtopaineen pääsy venttiilikoppaan, nimittäin säädellä venttiilin avautumaa alipainellakin)...

Eiköhän sulla ole päässyt se iso letku jumiin ja vielä pikkuletkunkin puuttuessa on pukannut öljyt pihalle kun kampikammion tuuletus ei ole toiminut. Se iso letku on muuten täyskaasulla (0-paine ja ahtopaine) tapahtuvaa tuuletusta varten, kun pikkuletkusta ei ole hyötyä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Miksi ihmeessä olet mennyt poistamaan pikkuletkun "pois käytöstä"? Kyllä niillä kaikilla tarkoituksensa on, ja tietääkseni juuri tuo pikkuletku takaiskuventtiilin kera auttaa huohotusjärjestelmää toimimaan varsinkin turbokoneissa.
micke74
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 21:21
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja micke74 »

Joo pitää huomenna laittaa, ei siinä kyllä ollut mitään venttiiliä ku otin sen pois, syy siihe että oon ottanut sen pois on että näin yhes vanhas Bilsport lehdessä yks aero mistä oli johdatettu huohotus pois ja tukittu pikkuletku, sit kytkin by-passin siihe mihin se toinen oli mennyt imusarjaan että se sais oman alipaineen, toimii kuulema tarkemmin ja nopeammin sillon..
Mistä saa niitä PCV-venttiilejä ja kulkeeko se sillä nimellä..?
9000 T16 -87
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

jcarlsonhan sen hyvin tuossa ennen minua selvitti, että mitä nämä letkut tekevät. Kyllä niiden on syytä antaa olla ja toimia niinkuin on suunniteltukin, vaikka vanhoissa lehdissä kuvia onkin, eihän sitä nyt vanhoista Jalluistakaan mallia elämään oteta :wink:

Muuten se miksi näissä Tonnareissa ei yleensä ole näitä huohotuksen tukkeentumis, ja öljylieteongelmia ole johtunee siitä että Tonnareissa vielä nämä huurut johdetaan vielä ihan rehellisesti koneen poltettavaksi, kun taas uudemmissa esim. Ysifemmoissa tiukentuneitten saastemääräysten pakottamana huurut yritetään häivyttää kaikenmaailman öljyloukkoihin sun muihin kikkailuihin, tuloksena se, että kone tukehtuu kunnon huohotuksen puuttuessa, ja ohipuhaltavien mäntiensä kautta omiin huuruihinsa ja lietteisiinsä.

Niin ja kyllä se venttiili kulkee nimellä PCV, eli jos oikein muistan niin meinaa "Positive Crankcase Ventilation".. jos oikein muistan.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

micke74 kirjoitti:Mistä saa niitä PCV-venttiilejä ja kulkeeko se sillä nimellä..?
Saabilta saa ja on kaikenlisäksi hämmästyttävän halpa osa, alle 10€. Sisältää myös tarvittavat alipaineletkun pätkät. Pyydä vaan venttiilikopan huohottimen takaiskuventtiiliä, niin varaosamyyjäkin saattaa sen tunnistaa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
micke74
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 21:21
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja micke74 »

Kiitos, asia selvä, kantapään kautta ne jotku asiat näköjään vielä opitaan, mittari se vieläki näyttää -30, pitääpä mennä irrottaan hohotusletku ja ottaa se sisälle sulaamaan että pääsee vielä töihinki tälle päivää...
9000 T16 -87
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Sulla varmaan kävi sama ku mulla kesällä...kikkailin liikaa noiden letkujen kanssa ja jostain pääsi ahtopainetta öljytilaan niin ampui korkin kautta öljyt ulos. Siinä ihmetellessä päätin että tähän loppuu kikkailu...kaikella on tarkoitus 8O
Saab 9-5 2,0t -1999
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Minuteman kirjoitti: Muuten se miksi näissä Tonnareissa ei yleensä ole näitä huohotuksen tukkeentumis, ja öljylieteongelmia ole johtunee siitä että Tonnareissa vielä nämä huurut johdetaan vielä ihan rehellisesti koneen poltettavaksi, kun taas uudemmissa esim. Ysifemmoissa tiukentuneitten saastemääräysten pakottamana huurut yritetään häivyttää kaikenmaailman öljyloukkoihin sun muihin kikkailuihin, tuloksena se, että kone tukehtuu kunnon huohotuksen puuttuessa, ja ohipuhaltavien mäntiensä kautta omiin huuruihinsa ja lietteisiinsä.
Kyllähän ne ysivitosessakin johdetaan imuputkeen huohotuskaasut, tarkoitus on vain poimia öljyhuurut talteen ennen sitä. Hyvä ajatus, huono toteutus. :)

Kun ei oo mitään tietoa mistään toiminnasta niin kannattaa jättää modailematta moottoria. :idea:
Aki Peltola #1132
micke74
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 21:21
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja micke74 »

Aksu900 kirjoitti:
Minuteman kirjoitti: Muuten se miksi näissä Tonnareissa ei yleensä ole näitä huohotuksen tukkeentumis, ja öljylieteongelmia ole johtunee siitä että Tonnareissa vielä nämä huurut johdetaan vielä ihan rehellisesti koneen poltettavaksi, kun taas uudemmissa esim. Ysifemmoissa tiukentuneitten saastemääräysten pakottamana huurut yritetään häivyttää kaikenmaailman öljyloukkoihin sun muihin kikkailuihin, tuloksena se, että kone tukehtuu kunnon huohotuksen puuttuessa, ja ohipuhaltavien mäntiensä kautta omiin huuruihinsa ja lietteisiinsä.
Kyllähän ne ysivitosessakin johdetaan imuputkeen huohotuskaasut, tarkoitus on vain poimia öljyhuurut talteen ennen sitä. Hyvä ajatus, huono toteutus. :)

Kun ei oo mitään tietoa mistään toiminnasta niin kannattaa jättää modailematta moottoria. :idea:
No joo, nyt oli kyse yhestä pikku letkusta mitä en oo muissa autoissa ennen nähnyt niin ei se tarkoita ettei tiiä muista toiminnoista mitään....!?
9000 T16 -87
oldhouse
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Maalis 08, 2006 21:35
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja oldhouse »

V.J.S kirjoitti: Saabilta saa ja on kaikenlisäksi hämmästyttävän halpa osa, alle 10€. Sisältää myös tarvittavat alipaineletkun pätkät. Pyydä vaan venttiilikopan huohottimen takaiskuventtiiliä, niin varaosamyyjäkin saattaa sen tunnistaa.
Tuota, juuri hain maanantaina Tre Metro Autosta, hinta 21,- tingitty 18,- .
Eikä ollut letkun letkua mukana
regs,
marco
-------------------------------------------
9-5 Vector Wagon 2.0t aut, bp,st1 MY05
EX: 3x900+99+90+9000(90CDTA)+9000(92CDTA)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

oldhouse kirjoitti: Tuota, juuri hain maanantaina Tre Metro Autosta, hinta 21,- tingitty 18,- .
Eikä ollut letkun letkua mukana
Reilu vuosi sitten hain MäkelänAutosta, hintaa muistaakseni jotain 7€ ja oli letkunpätkät mukana 8) Valkoinen pyöreä n. 2cm halkaisijalla ja virtaussuuntaan osoittavalla nuolella varustettu oli tuo venttiili. Orkkis oli pidempi mutta ohuempi, ja iloisesti "läpipuhaltavaa" mallia kumpaankin suuntaan :lol:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Kannattaako ostaa mistään piirimyyjän pajasta kolmen euron venttiiliä hintaan 20e 8O Normaaleista autotarvikeliikkeistä käyt jonkun venan niin toimii aivan samalla tavalla. Kikanttia lainatakseni "on tyhmää maksaa liikaa"
Saab 9-5 2,0t -1999
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Alkuperäinen lienee lähelle tämän näköinen:
http://www.thesaabsite.com/shop/catimages/Valve.jpg

PCS:stä sai pari vuotta sitten ~7 eurolla ~tämän näköisen:
http://www.scantechsweden.com/img/artiklar/51.1313.jpg
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/letku ... 1_18_1.JPG

Motonetistäkin saa aika samaan hintaan:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 949#159949

Venttiilin tulisi olla öljynkestävä, joten ihan mikä tahansa pissapoikaventtiili ei tuohon kelpaa.

Jcarlson, voisitko selventää vielä tätä:
jcarlson kirjoitti:tarkoitus ainakin perinteisesti on myös muukin kuin estää ahtopaineen pääsy venttiilikoppaan, nimittäin säädellä venttiilin avautumaa alipainellakin
Viimeksi muokannut jus, Ke Helmi 07, 2007 10:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jus kirjoitti:Alkuperäinen lienee lähelle tämän näköinen:
http://www.thesaabsite.com/shop/catimages/Valve.jpg
Niin oli.
jus kirjoitti: PCS:stä sai pari vuotta sitten ~7 eurolla ~tämän näköisen:
http://www.scantechsweden.com/img/artiklar/51.1313.jpg
Ja tuolta näytti MäkelänAuton myymä vena, plus että noissa letkulähdöissä oli juuri passelin mittaiset letkut kiinni.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin