PRKL... nakkas ölijyt pihalle...
PRKL... nakkas ölijyt pihalle...
On tää niin ihanaa, ainaku autoon tulee joku vika niin pitää olla
sataviissattaa astetta pakkasta.. tai olikohan se toisinpäin...
Ajelin tos taas semmone 40 kilsan lenkki, pakkasta on 35 astetta ja 10 kilsan päästä auto kulkee nykien kotia asti, kun tulin parkkipaikalle niin kattoin että oli älytön savupilvi takana ja aattelin että nyt se turpo leipo kii, aukasin konepellin niin kaikki öljyntäyttö putken alla ja vieres oli aivan öljyssä,
onkohan huohotus jäätynyt ku se on pukannut soosit pihalle korkin alta..?
"Pikku" huohotusletkun oon poistanut käytöstä aikasemmin ja myös kaasuläppäkotelon vedenkierto.. johtuiskohan niistä..?
sataviissattaa astetta pakkasta.. tai olikohan se toisinpäin...
Ajelin tos taas semmone 40 kilsan lenkki, pakkasta on 35 astetta ja 10 kilsan päästä auto kulkee nykien kotia asti, kun tulin parkkipaikalle niin kattoin että oli älytön savupilvi takana ja aattelin että nyt se turpo leipo kii, aukasin konepellin niin kaikki öljyntäyttö putken alla ja vieres oli aivan öljyssä,
onkohan huohotus jäätynyt ku se on pukannut soosit pihalle korkin alta..?
"Pikku" huohotusletkun oon poistanut käytöstä aikasemmin ja myös kaasuläppäkotelon vedenkierto.. johtuiskohan niistä..?
9000 T16 -87
Eiköhän johdu tuosta pienemmän huohotusletkun tukkimisesta juurikin.. Kaasuläppäkotelon vesikierron poisto ei aiheuta sen suurempia ongelmia, se kierto tuntuu olevan vähän hätävarjelun liioittelua, MUTTA sama kierto muistaakseni kiertää myös isomman huohotinputken ympärillä lämimttäen sitä samalla.
Tuo letku sen sijaan on hyvinkin tärkeä, osakaasulla nimittäin iso letku ei juurikaan auta kampikammion tuuletuksessa vaan pieni letku imee alipaineella tehokkaasti huuruja poltettavaksi imusarjaan. Laitappa vaan takaisin se, tietysti varustettuna sillä PCV-venttiilillä (jonka tarkoitus ainakin perinteisesti on myös muukin kuin estää ahtopaineen pääsy venttiilikoppaan, nimittäin säädellä venttiilin avautumaa alipainellakin)...
Eiköhän sulla ole päässyt se iso letku jumiin ja vielä pikkuletkunkin puuttuessa on pukannut öljyt pihalle kun kampikammion tuuletus ei ole toiminut. Se iso letku on muuten täyskaasulla (0-paine ja ahtopaine) tapahtuvaa tuuletusta varten, kun pikkuletkusta ei ole hyötyä.
Tuo letku sen sijaan on hyvinkin tärkeä, osakaasulla nimittäin iso letku ei juurikaan auta kampikammion tuuletuksessa vaan pieni letku imee alipaineella tehokkaasti huuruja poltettavaksi imusarjaan. Laitappa vaan takaisin se, tietysti varustettuna sillä PCV-venttiilillä (jonka tarkoitus ainakin perinteisesti on myös muukin kuin estää ahtopaineen pääsy venttiilikoppaan, nimittäin säädellä venttiilin avautumaa alipainellakin)...
Eiköhän sulla ole päässyt se iso letku jumiin ja vielä pikkuletkunkin puuttuessa on pukannut öljyt pihalle kun kampikammion tuuletus ei ole toiminut. Se iso letku on muuten täyskaasulla (0-paine ja ahtopaine) tapahtuvaa tuuletusta varten, kun pikkuletkusta ei ole hyötyä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Joo pitää huomenna laittaa, ei siinä kyllä ollut mitään venttiiliä ku otin sen pois, syy siihe että oon ottanut sen pois on että näin yhes vanhas Bilsport lehdessä yks aero mistä oli johdatettu huohotus pois ja tukittu pikkuletku, sit kytkin by-passin siihe mihin se toinen oli mennyt imusarjaan että se sais oman alipaineen, toimii kuulema tarkemmin ja nopeammin sillon..
Mistä saa niitä PCV-venttiilejä ja kulkeeko se sillä nimellä..?
Mistä saa niitä PCV-venttiilejä ja kulkeeko se sillä nimellä..?
9000 T16 -87
jcarlsonhan sen hyvin tuossa ennen minua selvitti, että mitä nämä letkut tekevät. Kyllä niiden on syytä antaa olla ja toimia niinkuin on suunniteltukin, vaikka vanhoissa lehdissä kuvia onkin, eihän sitä nyt vanhoista Jalluistakaan mallia elämään oteta
Muuten se miksi näissä Tonnareissa ei yleensä ole näitä huohotuksen tukkeentumis, ja öljylieteongelmia ole johtunee siitä että Tonnareissa vielä nämä huurut johdetaan vielä ihan rehellisesti koneen poltettavaksi, kun taas uudemmissa esim. Ysifemmoissa tiukentuneitten saastemääräysten pakottamana huurut yritetään häivyttää kaikenmaailman öljyloukkoihin sun muihin kikkailuihin, tuloksena se, että kone tukehtuu kunnon huohotuksen puuttuessa, ja ohipuhaltavien mäntiensä kautta omiin huuruihinsa ja lietteisiinsä.
Niin ja kyllä se venttiili kulkee nimellä PCV, eli jos oikein muistan niin meinaa "Positive Crankcase Ventilation".. jos oikein muistan.
Muuten se miksi näissä Tonnareissa ei yleensä ole näitä huohotuksen tukkeentumis, ja öljylieteongelmia ole johtunee siitä että Tonnareissa vielä nämä huurut johdetaan vielä ihan rehellisesti koneen poltettavaksi, kun taas uudemmissa esim. Ysifemmoissa tiukentuneitten saastemääräysten pakottamana huurut yritetään häivyttää kaikenmaailman öljyloukkoihin sun muihin kikkailuihin, tuloksena se, että kone tukehtuu kunnon huohotuksen puuttuessa, ja ohipuhaltavien mäntiensä kautta omiin huuruihinsa ja lietteisiinsä.
Niin ja kyllä se venttiili kulkee nimellä PCV, eli jos oikein muistan niin meinaa "Positive Crankcase Ventilation".. jos oikein muistan.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Saabilta saa ja on kaikenlisäksi hämmästyttävän halpa osa, alle 10€. Sisältää myös tarvittavat alipaineletkun pätkät. Pyydä vaan venttiilikopan huohottimen takaiskuventtiiliä, niin varaosamyyjäkin saattaa sen tunnistaa.micke74 kirjoitti:Mistä saa niitä PCV-venttiilejä ja kulkeeko se sillä nimellä..?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Kyllähän ne ysivitosessakin johdetaan imuputkeen huohotuskaasut, tarkoitus on vain poimia öljyhuurut talteen ennen sitä. Hyvä ajatus, huono toteutus.Minuteman kirjoitti: Muuten se miksi näissä Tonnareissa ei yleensä ole näitä huohotuksen tukkeentumis, ja öljylieteongelmia ole johtunee siitä että Tonnareissa vielä nämä huurut johdetaan vielä ihan rehellisesti koneen poltettavaksi, kun taas uudemmissa esim. Ysifemmoissa tiukentuneitten saastemääräysten pakottamana huurut yritetään häivyttää kaikenmaailman öljyloukkoihin sun muihin kikkailuihin, tuloksena se, että kone tukehtuu kunnon huohotuksen puuttuessa, ja ohipuhaltavien mäntiensä kautta omiin huuruihinsa ja lietteisiinsä.
Kun ei oo mitään tietoa mistään toiminnasta niin kannattaa jättää modailematta moottoria.
Aki Peltola #1132
No joo, nyt oli kyse yhestä pikku letkusta mitä en oo muissa autoissa ennen nähnyt niin ei se tarkoita ettei tiiä muista toiminnoista mitään....!?Aksu900 kirjoitti:Kyllähän ne ysivitosessakin johdetaan imuputkeen huohotuskaasut, tarkoitus on vain poimia öljyhuurut talteen ennen sitä. Hyvä ajatus, huono toteutus.Minuteman kirjoitti: Muuten se miksi näissä Tonnareissa ei yleensä ole näitä huohotuksen tukkeentumis, ja öljylieteongelmia ole johtunee siitä että Tonnareissa vielä nämä huurut johdetaan vielä ihan rehellisesti koneen poltettavaksi, kun taas uudemmissa esim. Ysifemmoissa tiukentuneitten saastemääräysten pakottamana huurut yritetään häivyttää kaikenmaailman öljyloukkoihin sun muihin kikkailuihin, tuloksena se, että kone tukehtuu kunnon huohotuksen puuttuessa, ja ohipuhaltavien mäntiensä kautta omiin huuruihinsa ja lietteisiinsä.
Kun ei oo mitään tietoa mistään toiminnasta niin kannattaa jättää modailematta moottoria.
9000 T16 -87
Tuota, juuri hain maanantaina Tre Metro Autosta, hinta 21,- tingitty 18,- .V.J.S kirjoitti: Saabilta saa ja on kaikenlisäksi hämmästyttävän halpa osa, alle 10€. Sisältää myös tarvittavat alipaineletkun pätkät. Pyydä vaan venttiilikopan huohottimen takaiskuventtiiliä, niin varaosamyyjäkin saattaa sen tunnistaa.
Eikä ollut letkun letkua mukana
regs,
marco
-------------------------------------------
9-5 Vector Wagon 2.0t aut, bp,st1 MY05
EX: 3x900+99+90+9000(90CDTA)+9000(92CDTA)
marco
-------------------------------------------
9-5 Vector Wagon 2.0t aut, bp,st1 MY05
EX: 3x900+99+90+9000(90CDTA)+9000(92CDTA)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Reilu vuosi sitten hain MäkelänAutosta, hintaa muistaakseni jotain 7€ ja oli letkunpätkät mukana Valkoinen pyöreä n. 2cm halkaisijalla ja virtaussuuntaan osoittavalla nuolella varustettu oli tuo venttiili. Orkkis oli pidempi mutta ohuempi, ja iloisesti "läpipuhaltavaa" mallia kumpaankin suuntaanoldhouse kirjoitti: Tuota, juuri hain maanantaina Tre Metro Autosta, hinta 21,- tingitty 18,- .
Eikä ollut letkun letkua mukana
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Alkuperäinen lienee lähelle tämän näköinen:
http://www.thesaabsite.com/shop/catimages/Valve.jpg
PCS:stä sai pari vuotta sitten ~7 eurolla ~tämän näköisen:
http://www.scantechsweden.com/img/artiklar/51.1313.jpg
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/letku ... 1_18_1.JPG
Motonetistäkin saa aika samaan hintaan:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 949#159949
Venttiilin tulisi olla öljynkestävä, joten ihan mikä tahansa pissapoikaventtiili ei tuohon kelpaa.
Jcarlson, voisitko selventää vielä tätä:
http://www.thesaabsite.com/shop/catimages/Valve.jpg
PCS:stä sai pari vuotta sitten ~7 eurolla ~tämän näköisen:
http://www.scantechsweden.com/img/artiklar/51.1313.jpg
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/letku ... 1_18_1.JPG
Motonetistäkin saa aika samaan hintaan:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 949#159949
Venttiilin tulisi olla öljynkestävä, joten ihan mikä tahansa pissapoikaventtiili ei tuohon kelpaa.
Jcarlson, voisitko selventää vielä tätä:
jcarlson kirjoitti:tarkoitus ainakin perinteisesti on myös muukin kuin estää ahtopaineen pääsy venttiilikoppaan, nimittäin säädellä venttiilin avautumaa alipainellakin
Viimeksi muokannut jus, Ke Helmi 07, 2007 10:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Niin oli.jus kirjoitti:Alkuperäinen lienee lähelle tämän näköinen:
http://www.thesaabsite.com/shop/catimages/Valve.jpg
Ja tuolta näytti MäkelänAuton myymä vena, plus että noissa letkulähdöissä oli juuri passelin mittaiset letkut kiinni.jus kirjoitti: PCS:stä sai pari vuotta sitten ~7 eurolla ~tämän näköisen:
http://www.scantechsweden.com/img/artiklar/51.1313.jpg
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84