PRKL... nakkas ölijyt pihalle...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Tuommoisen jälkimmäisen mukaisen knöölin ilman letkuja sai n.20€:lla Konalan Laakkoselta vielä silloin, kun siellä myytiin osia autoihin.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
oldhouse
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Maalis 08, 2006 21:35
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja oldhouse »

jus kirjoitti:Alkuperäinen lienee lähelle tämän näköinen:
http://www.thesaabsite.com/shop/catimages/Valve.jpg
Sama täällä, tuollainen oli, murtui aina pikku pala "varsista" kun irti otti. tullut noita letkuja testailtua viime aikoina.
jus kirjoitti: PCS:stä sai pari vuotta sitten ~7 eurolla ~tämän näköisen:
http://www.scantechsweden.com/img/artiklar/51.1313.jpg
Ja tuollaisen minäkin sain
:)
regs,
marco
-------------------------------------------
9-5 Vector Wagon 2.0t aut, bp,st1 MY05
EX: 3x900+99+90+9000(90CDTA)+9000(92CDTA)
micke74
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 21:21
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja micke74 »

Nonii nyt on huohotus systeemi melkeen kunnossa, seuraavaksi, onko kellään tietoa minkälainen / näkönen on oikea letku kaasuläppäkotelon ja huohotusputken lämmitysputken liittimeen ku toinen pää on s. 7mm ja toinen s. 11mm, siinä mulla on letkupatentti mikä on aina mun aikana ollutkin, sellanen missä pienempi letku on isomman sisällä ja lemmari päällä, en oikeen luota siihe...
9000 T16 -87
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

micke74 kirjoitti:minkälainen / näkönen on oikea letku kaasuläppäkotelon ja huohotusputken lämmitysputken liittimeen
No eikös se näy kokolailla hyvin tuossa jo aiemmin linkittämässäni kuvassa?
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/letku ... 1_18_1.JPG

Tuollainen parin millin ero halkaisijassa saattaisi onnistua ihan tasalevyisellä letkullakin?

Alkuperäisosan osanumero 7520018

Edit: tuossa tarkempi kuva, on se alunperin muotoletku, toisesta päästä vähän levennetty, tässä turvonnut vähän vielä lisää:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/huohotus.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
micke74
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 21:21
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja micke74 »

Joo hyvin näkee kiitos, kiinnitin huomion nuihin muihin letkuihin, mulla menee jakajan letku sinne missä sulla menee huhotuksen pikkuletku ja mulla menee "pikkuletku" imusarjan päätyyn olevaan nippeliin, sinne mihin sula menee jakajan letku niin mulla on vaan semmonen lyhyt letku toisesta nippelistä toiseen...
9000 T16 -87
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... etkut1.gif

Lyhyet letkut läppäkotelon nipasta toiseen voi olla jäänteitä EGR:stä ja hyvin voi antaa ollakin niin, jos nipat ovat samalla puolella kaasuläppää kun läppä on kiinni. Minulla ne ylimääräiseksi jääneet nipat on tulpattu yksittäisillä parin sentin letkunpätkällä jossa on sisällä muutaman mm kuula tai puikon pätkä.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/EGR.gif
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/EGR2.gif
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
micke74
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 21:21
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja micke74 »

Joo on siinä ollut EGR:ä mutta sen on poistettu käytöstä, samalla puolella ne nipat on kaasuläppäkotelossa (siis ennen läppää), kummalla puolella kaasuläppää se jakajan letku pitää olla virallisesti näissä turbo saapeissa kun ei 100% varmuudella näe kuvista..?
9000 T16 -87
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

micke74 kirjoitti:kummalla puolella kaasuläppää se jakajan letku pitää olla
Tutki läppäkotelosta kummalla puolella se ylemmän vesikierron nipan vieressä jakajan letkua varten oleva nippa on, niin saat vastauksen :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

micke74 kirjoitti: No joo, nyt oli kyse yhestä pikku letkusta mitä en oo muissa autoissa ennen nähnyt niin ei se tarkoita ettei tiiä muista toiminnoista mitään....!?
Poistit kuitenkin osan huohotusjärjestelmää toiminnasta ja vähän vielä lämmityksiäkin. Ja toinen kytki huohottimeen ahtopaineet. Ilmeisesti ihan tietoisesti halutaan öljyt mäelle sitten?
Aki Peltola #1132
micke74
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 21:21
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja micke74 »

Jos tarkoitit sitä ettei mulla ollut sitä takaiskuventtiiliä pikkuletkussa niin ei mun aikana oo ollutkaan sitä siinä.. (hankin auton joulukuussa ja se on mun eka turbosaappi..) Tässähän sitä oppii tarkemmin nuista juttuista keskustelemalla asiosta niin en kaipaa mitään elvistelyjä siitä että kuin paljon osaa ja ei jostaki asioista....
9000 T16 -87
ahdinmoppe
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 23:49
Paikkakunta: pietarsaari

juupa juu

Viesti Kirjoittaja ahdinmoppe »

juupa juu tässä itselleni käyneenä ku kiireellä turboa vaihdettiin niin kiireessä tulpattiin toi turboa ennen oleva putki ja lähdettiin testaamaan kuinka toimi ja hyvin toimi niin kauan kun ajoimme normaalisti ja sitten kun kokeilimmi ahtoja säikähdys kova savun noustessa kone huoneesta öljy öksennuksen seurauksena. no sen jälkeen ohjasimme erilliseen pönttöön ahtopuolen huohotus höyryt. eli näin meillä kiireessä
9000 cd 2turbo aut 89 soffaks
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

En tarkottanut pelkästään sinua, näitä huohotusjärjestelmän pilaajia on kyllä paljo muitaki.
Aki Peltola #1132
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

jus kirjoitti: Jcarlson, voisitko selventää vielä tätä:
jcarlson kirjoitti:tarkoitus ainakin perinteisesti on myös muukin kuin estää ahtopaineen pääsy venttiilikoppaan, nimittäin säädellä venttiilin avautumaa alipainellakin
Toki. Eli PCV (tosiaan Positive Crankcase Ventilation) perustuu siihen, että kampikammion paineita imetään alipaineella sieltä pois sen sijaan että huohotus olisi vain suoraan ilmakehään. Venttiilin tehtävä on säädellä sitä kuinka suuri "imuvuoto" tuo pienempi huohotusletku oikeastaan on. Tyhjäkäynnillä ja moottorijarrulla kun alipaine on suurimmillaan (jolloin myös imu kampikammiosta olisi tehokkaimmillaan) kuitenkin huohotus on vähäisintä, kun taas kovemmalla kuormituksella alipaineen laskiessa imusarjassa moottorin ohipuhallus kovenee. Tuo venttiili toimii siis niin, että suurella alipaineella avautuma on pienempi ja pienellä alipaineella suurempi. Tällöin tuon huohotinletkun virtaama pysyy paremmin suhteessa huohotuksen määrään, eli siihen paljonko niitä kaasuja tosiasiassa tarvitsee venttiilikopasta imeä. Aivan täyskaasullahan tuo pikkuletku on aika turha, mutta sitä varten on se isompi letku joka taas ei kauheasti auta osakuormituksella.

Toisaalta jos venttiili on ihan tavallinen takaiskuventtiili, ei sen luulisi aiheuttavaan sen kummempia ongelmia, lähinnä tyhjäkäynnillä ja osakuormalla koneessa on hiukan alkuperäistä suunnittelua suurempi imuvuoto. TK-moottorillisissa ja lambdalla varustetuissa tämä kompensoituu täysin em. komponenttien avustuksella, muissa seos saattaa mennä aivan aavistuksen laihemmalle ja tyhjäkäynti nousta hiukan.

En ole itseasiassa edes testannut koskaan onko Saabin venttiili ihan vain pelkkä takaiskuventtiili vai tuollainen alipaineen mukaan säätyvä, voihan olla että se on suunniteltu alunperinkin toimimaan ihan säätämättömänä ja takaisku estää vain imusarjan ylipaineen pääsyn venttiilikoppaan. Eihän tuo olisi sinänsä uutta, kun 16v virranjakajakin on aika epätavallinen kun sisältää pelkän alipaine-ennakon eikä lainkaan keskipakoennakkoa. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Venakoppaan tulee letku myös tuolta aktiivihiilisäiliöltä niin kuuluuko siitä putkesta imettäessä tulla ilmaa koko ajan. Puhaltamalla takaiskuventtiili ei anna paineiden sinne mennä. Pitäisikö tuon letkun joskus olla alipaineellakin "tukossa"?
Saab 9-5 2,0t -1999
micke74
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 21:21
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja micke74 »

Noniin, nyt on huohotus systeemi kunnossa, lämmitykset myös, pitää vaan löytää kunnon takaiskuventtiili ku sen minkä sain varaosaliikkeestä, venan ulkomitta on pienempi ku letkun, kuuluu varmaan pissapojan letkuun tai johonki....

10mm polttoaine letku meni hyvin läppäkotelon ja huohotusröörin väliin
"rubber greasella" vaikka toinen nippa 7mm ja toinen 12mm..




Jeee, huomena tulee 350cc suuttimet ja niille tehty lastu... :twisted:
9000 T16 -87
Vastaa Viestiin