Pumppaava tyhjäkäynti
Pumppaava tyhjäkäynti
Tyhjäkäynti heiluu välillä 1500-2000 nopeaa tahtia, aivan kuin joku kaasuttelisi hermostuneesti. Välillä kierrokset nousevat tuonne 3000 tuntumaan. Ajossa kulkee ilman kaasupolkimen painamista aivan kuin olisi kaasu hirttänyt kiinni.
CE-valo ei pala. Illalla irrottelin ja suihkauttelin puhdistusaineella niiden muutamien anturien liittimet, ei auttanut.
Olisiko ajatuksia mikä voisi olla vikana?
Auto on 9000i -95 manuaali.
CE-valo ei pala. Illalla irrottelin ja suihkauttelin puhdistusaineella niiden muutamien anturien liittimet, ei auttanut.
Olisiko ajatuksia mikä voisi olla vikana?
Auto on 9000i -95 manuaali.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 178
- Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
- Paikkakunta: Vantaa
"Jos se on rikki niin lyö sitä", ei ei, ei todellakaan näin. TK-moottorin putsaus onnistuu jopa kädettömältä alle kahdessa tunnissa.9000 cs -94 kirjoitti:Tyhjäkäyntimoottori siellä imusarjan alla likainen, jos paikannat sen niin täräytäpä pitkällä ruuvarilla sitä kylkeen, jonka jälkeen tyhjäkäynti palaa siististi 800 kierroksen paikkeilla.
Tässäpä vanhaa keskustelua aiheesta, lisää löytyy haulla.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 178
- Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
- Paikkakunta: Vantaa
Ohje olikin vasta diagnoosin tekemiseksi, sen jälkeen pitää tietenkin tk-moottori joko vaihtaa uudeksi tai puhdistaa kunnolla.
Minulla puhdistetun TK:n vaihto auttoi tyhjäkäyntiongelmaan. Osa oli BOSCH 0280140516, jossa ilmaputket 90 asteen kulmassa ja 2-napainen ohjauspistoke (napojen välissä 8,4 ohm ja navoista runkoon ääretön). Minulta löytyy yksi puhdistettu pääkaupunkiseudulla; kokeiltu 12/6 V akkulaturilla jännitettä napoihin: muistaakseni 6V aukaisee noin 50% ja 12V 100%, ilman sähköä noin 5% auki.
Minulla puhdistetun TK:n vaihto auttoi tyhjäkäyntiongelmaan. Osa oli BOSCH 0280140516, jossa ilmaputket 90 asteen kulmassa ja 2-napainen ohjauspistoke (napojen välissä 8,4 ohm ja navoista runkoon ääretön). Minulta löytyy yksi puhdistettu pääkaupunkiseudulla; kokeiltu 12/6 V akkulaturilla jännitettä napoihin: muistaakseni 6V aukaisee noin 50% ja 12V 100%, ilman sähköä noin 5% auki.
Myös imuilmavuoto tekee tuota kierrosten heittelyä ja kaasuun koskematta kulkemista, tarkista vaikka imusarjan alipaine- ja huohotusletkujen kiinnitykset, itsellä samanlainen vika johtui siitä että oli sylkenyt imusarjan takaa huohotusletkun irti, eikä CE-valo myöskään palanut. Kone sai sormen mentävästä reiästä raakaa ilmaa ja ruisku sitä yritti korjailla lykkäämällä reippaasti bensaa koneelle, siitä tuo itsestään kulkevuus taisi johtua..
Ei ole paha rasti pakkasillakaan irroittaa sitä tyhjäkäyntimoottoria, imusarja vain irti, nousee suht pienellä vaivalla. Muutama, olikohan 4 vai 6, suurehkoa torx-pulttia auki imusarjan kupeilta kiinnikkeistä ja irti myös siitä kaasuläppähässäkästä. Sitten imusarja jo nouseekin riittävästi että pääsee ujuttamaan lisäilmaventtiilin irti letkuistaan. Pitää vain varautua asiallisilla työkaluilla, itselläni riitti räikkävääntimeen pari erimittaista jatkopalaa sekä pari eri torx-hylsyä sekä ruuvari. Taisi olla purku ja kasaus yhteensä tunnin rasti minulla ensikertalaisena.
Itse tk-moottorin putsasin Bräkleenillä sekä pumpulipuikoilla, ja lopuksi suhautin ihan pikkuisen teflon-pohjaista kuivavoitelusprayta, en sitten takaa sitä onko viisas veto tuo teflon, mutta on toiminut siitä asti ongelmitta. Ja pidin tk-moottorin putsauksen ajan sellaisessa asennossa ettei itse moottoriin päässyt kemikaaleja, ainoastaan sen liikkuvan "luistiosan" sekä ne kanavat puhdistin hyvin.
Ja on selkeästi helpompi irroittaa ja nostaa imusarjaa edestä pois kuin alkaa puolisokkona ujuttelemaan sitä moottoria sieltä väleistä...
Itse tk-moottorin putsasin Bräkleenillä sekä pumpulipuikoilla, ja lopuksi suhautin ihan pikkuisen teflon-pohjaista kuivavoitelusprayta, en sitten takaa sitä onko viisas veto tuo teflon, mutta on toiminut siitä asti ongelmitta. Ja pidin tk-moottorin putsauksen ajan sellaisessa asennossa ettei itse moottoriin päässyt kemikaaleja, ainoastaan sen liikkuvan "luistiosan" sekä ne kanavat puhdistin hyvin.
Ja on selkeästi helpompi irroittaa ja nostaa imusarjaa edestä pois kuin alkaa puolisokkona ujuttelemaan sitä moottoria sieltä väleistä...
** Mä en mene siihen lankaan että alkaisin haaliin jotain omaisuutta... **
-- 9-3 SC 2006 1.9TiD --
-- 9-3 SS 2009 1.9TiD --
-- 9-3 SC 2006 1.9TiD --
-- 9-3 SS 2009 1.9TiD --
Suunnilleen tuollaiselta näyttää ruiskutontun imusarja (helpoimmin puolittuva malli):
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/CS/132_3298_1.JPG
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/CS/
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/CS/132_3298_1.JPG
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/CS/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kaivetaanpa vanha aihe esille. Auto on -96 CS Aero manuaali.
Sattuipa tuossa eräänä päivänä juuri kyseisen kaltaiset oireet. Lämmin päivä ja lämpimäksi ajettu kone. Reipas kiihdytys ja rauhallinen hidastus tuleviin liikennevaloihin. Tyhjäkäynti jäi pumppaamaan 1500-2000 välille ja pariin otteeseen nousi tuonne 3000rpm kohdalle. Ajelin huoltoaseman pihalle ja kokeilin ensin käyttää kierrokset n 3000, mutta tilanne ei korjaantunut. Vasta kun polkasin kaasua enemmän jonnekin 4500rpm kohdille, käynti tasoittui normaaliksi. Ihan kuin joku olisi jumittanut ja palautui kaasun polkaisulla.
Autossa on helmikuussa vaihdettu uusi TK-moottori, alipaineletkut ovat silikonia, vuotopaikkoja ei pitäisi olla. Kyseisen tapauksen jälkeen autolla on ajettu, eikä tila ole uusiutunut. Voisin käydä läpi vielä kaasuläpän asentoanturin liitoksen ja imusarjan alla olevan lämpöanturin liitoksen jollain puhdistavalla aineella. Voiko vuotavan by-passin/dumpin kautta tulla niin paljon ilmaa, että se sekoittaisi tyhjäkäynnin tuolla tavoin?
Hyviä vinkkejä voi myös antaa.
Sattuipa tuossa eräänä päivänä juuri kyseisen kaltaiset oireet. Lämmin päivä ja lämpimäksi ajettu kone. Reipas kiihdytys ja rauhallinen hidastus tuleviin liikennevaloihin. Tyhjäkäynti jäi pumppaamaan 1500-2000 välille ja pariin otteeseen nousi tuonne 3000rpm kohdalle. Ajelin huoltoaseman pihalle ja kokeilin ensin käyttää kierrokset n 3000, mutta tilanne ei korjaantunut. Vasta kun polkasin kaasua enemmän jonnekin 4500rpm kohdille, käynti tasoittui normaaliksi. Ihan kuin joku olisi jumittanut ja palautui kaasun polkaisulla.
Autossa on helmikuussa vaihdettu uusi TK-moottori, alipaineletkut ovat silikonia, vuotopaikkoja ei pitäisi olla. Kyseisen tapauksen jälkeen autolla on ajettu, eikä tila ole uusiutunut. Voisin käydä läpi vielä kaasuläpän asentoanturin liitoksen ja imusarjan alla olevan lämpöanturin liitoksen jollain puhdistavalla aineella. Voiko vuotavan by-passin/dumpin kautta tulla niin paljon ilmaa, että se sekoittaisi tyhjäkäynnin tuolla tavoin?
Hyviä vinkkejä voi myös antaa.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Kuulostaapa erittäin tutulta nuo oireet. Omassa ex-tonnarissa vaivaksi selvisi viallinen IMMu. Lisää tietoa asiasta:G-mies kirjoitti:Kaivetaanpa vanha aihe esille. Auto on -96 CS Aero manuaali.
Sattuipa tuossa eräänä päivänä juuri kyseisen kaltaiset oireet. Lämmin päivä ja lämpimäksi ajettu kone. Reipas kiihdytys ja rauhallinen hidastus tuleviin liikennevaloihin. Tyhjäkäynti jäi pumppaamaan 1500-2000 välille ja pariin otteeseen nousi tuonne 3000rpm kohdalle. Ajelin huoltoaseman pihalle ja kokeilin ensin käyttää kierrokset n 3000, mutta tilanne ei korjaantunut. Vasta kun polkasin kaasua enemmän jonnekin 4500rpm kohdille, käynti tasoittui normaaliksi. Ihan kuin joku olisi jumittanut ja palautui kaasun polkaisulla.
Autossa on helmikuussa vaihdettu uusi TK-moottori, alipaineletkut ovat silikonia, vuotopaikkoja ei pitäisi olla. Kyseisen tapauksen jälkeen autolla on ajettu, eikä tila ole uusiutunut. Voisin käydä läpi vielä kaasuläpän asentoanturin liitoksen ja imusarjan alla olevan lämpöanturin liitoksen jollain puhdistavalla aineella. Voiko vuotavan by-passin/dumpin kautta tulla niin paljon ilmaa, että se sekoittaisi tyhjäkäynnin tuolla tavoin?
Hyviä vinkkejä voi myös antaa.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=#300283
ja
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=#252897
Saab 9-5 2.0t SE Business Wagon vm.00 (2006 -> )
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)
Jäsen 3384
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)
Jäsen 3384
Muuten hyvä tarjota tuota immuvikaa, mutta T5 (trionic-5) autoissa ei ole immua ollenkaan. Täytyy nyt pähkäillä vielä kertaalleen mikä tuon olisi voinut aiheuttaa...
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Laadukkaat varaosat
Jos uusi tyhjäkäynti moottori on yhtä laadukas kuin mankkuventtiilit?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Laadukkaat varaosat
Kävi mielessä... Boschin tuote Saabin tiskiltä ostettu. Pitääpä kokeilla joku toinen päivä samanmoista kiihdytystä. Jos vika uusii, niin sitte uutta tk-moottoria takuuseen.9000LPT kirjoitti:Jos uusi tyhjäkäynti moottori on yhtä laadukas kuin mankkuventtiilit?
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki