Saappaan omatoiminen öljynvaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Cirrus
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Helmi 08, 2007 10:39

Viesti Kirjoittaja Cirrus »

V.J.S kirjoitti: Kukin käyttää mitä haluaa, minä en näe järkeä tunkea "premium" öljyä premium-hinnalla yli 15v. autoon, jolla ajetaan kuitenkin 15-30tkm vuodessa...Pääasia on, että ne kurat vaihtaa ajoissa, oli siellä sitten yyberhyvää mobilia tai biilteman halpislientä.
Jaa a. Vai premium hinnalla? No minulla on rahaa maksaa se viisi euroa enemmän kunnon öljystä kuin ihan paskasta. Varsinkin jos ne pari kertaa vuodessa pitää vaihtaa. Ja toisaalta kun mobilaattia saa 5l astiassa sen hinta tulee tasan samaksi ellei halvemmaksi kuin se shelli. Saapitkin kun tykkää syödä sen enemmän kuin 4l kerta laakilla.

Noh biltemaan verrattuna toki pitää iskeä se kymppi enemmän pöytään per neljä litraa, mutta tämäkään ei venettä kaada. Nimittäin se bilteman öljy saatta sen jopa tehdä.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Cirrus kirjoitti: Ja toisaalta kun mobilaattia saa 5l astiassa sen hinta tulee tasan samaksi ellei halvemmaksi kuin se shelli. Saapitkin kun tykkää syödä sen enemmän kuin 4l kerta laakilla.
Tämä on erittäin tervetullut juttu, että monikin öljyvalmistaja/pakkaaja on siirtynyt 5:n litran pakkaukseen.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Cirrus kirjoitti: Noh biltemaan verrattuna toki pitää iskeä se kymppi enemmän pöytään per neljä litraa, mutta tämäkään ei venettä kaada. Nimittäin se bilteman öljy saatta sen jopa tehdä.
Ihmeellistä miten tämäkin legenda "huonoista" öljyistä vaan elää. Mieluusti haluaisin tutustua aineistoon, jossa ns. "halpa" öljy (joka on kuitenkin ollut käyttökohteeseensa sopivaksi luokiteltua ja ajallaan vaihdettua!!) on todistettavasti rikkonut moottorin...Ja vielä haluaisin nähdä jotain faktaa, että tuoltakin vauriolta oltaisiin vältytty Mobilin tuotteilla :wink:

Jos olisin kuukausi sitten kysellyt, että kumpi kotelosuoja on on parempaa, Dinitrol vai Biltema, niin mikähän olisi ollut vastaus? :twisted: Nythän tuo absoluuttisen totuuden airut TM meni testaamaan Bilteman voittajaksi :lol:

Shell Helix Ultraa (5W-40) saa Tarjoustalosta 25€/4l. Honkkarista sai joku aika sitten myös viiden litran pöntön samaa tavaraa á 27€, harmitti oikein kovasti kun en älynnyt ostaa kuin kolme purkkia, ne on kaikki menny jo :D

Edelleen olen sitä mieltä, että kun puhutaan synteettisistä öljyistä, niin koneen keston kannalta olennaista on pitää riittävästi öljyä koneessa ja vaihtaa niitä riittävän usein.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Cirrus
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Helmi 08, 2007 10:39

Viesti Kirjoittaja Cirrus »

V.J.S kirjoitti: Ihmeellistä miten tämäkin legenda "huonoista" öljyistä vaan elää. Mieluusti haluaisin tutustua aineistoon, jossa ns. "halpa" öljy (joka on kuitenkin ollut käyttökohteeseensa sopivaksi luokiteltua ja ajallaan vaihdettua!!) on todistettavasti rikkonut moottorin...Ja vielä haluaisin nähdä jotain faktaa, että tuoltakin vauriolta oltaisiin vältytty Mobilin tuotteilla :wink:
No tällaisia tuloksia en voi tarjota. Mutta oletko sitä mieltä, että jos ajetaan 400tkm ihan surkeilla öljyillä, jonka esim. kylmäviskositeetti ominaisuudet juuri ja juuri yltävät luokittelun rajalle (esim biltema), niin eroa ei koneen kunnossa voi huomata? No ehkä näin, ehkä ei. Minulle kuitenki oma pää kertoo että varmasti voi huomata eron. Noh tämä on riittävä todiste minulle. Toki vapaasti voi tulla muihinkin johtopäätöksiin.

EDIT: Erittäin mielellään olisin nähnyt Valvolinen esim. tuossa TM:n testissä mukana. Sitä kun on saanut kauan 5l ämpärissä ja venttiiliäänien osalta on hyviä kokemuksia. Perus kaupunkiasunnosta käsin kun on tosi hankala loppujen lopuksi öljyjen ominaisuuksista tietää. Testit ovat ainoa keino saada selville asioita.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Sekoitetaas asiaa vielä hieman lisää, eli jos autolla on ajettu jo 400 000km, vaikkapa juuri Mobileilla, niin vaikkapa kymmenen vuoden takaiset Mobiilit jäisivät ominaisuuksiltaan selvästi nykyisille halvimmillekin öljyille.

Eipä tuossa käytännössä suurtakaan eroa ole millä merkillä ajelee, kunhan öljyt vain vaihdetaan säännöllisesti eikä niillä huristellä yli 10 000km, vaikka mitä markkinamiehet höpisisivät "longlife"-juttujansa. Meikäläisissä olosuhteissa mikä tahansa ölppö alkaa väsyä kiihtyvällä tahdilla noissa kilometreissä, eikä lisäaineistus jaksa enää kunnolla sitoa happoja yms. mukavia tuotteita mitä moottorissa syntyy.

Kyllä se öljyn vaihtoväli on tärkeämpi kuin merkki. :wink:
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Minuteman kirjoitti:Sekoitetaas asiaa vielä hieman lisää, eli jos autolla on ajettu jo 400 000km, vaikkapa juuri Mobileilla, niin vaikkapa kymmenen vuoden takaiset Mobiilit jäisivät ominaisuuksiltaan selvästi nykyisille halvimmillekin öljyille....

Kyllä se öljyn vaihtoväli on tärkeämpi kuin merkki. :wink:
Juuri näin. Kyllä siinä pidentää sen -80 luvun Saappinsa koneen elinikää kummasti, kun alkaa 300-400tkm mittarilukemilla käyttää joten superupeetasynteettistäkisaöljyä, kun sillä on ensin koko -80 ja -90 luku ruuvattu menemään kesät-talvet mineraalisiirapeilla :)
Kaasarisaapissa kieltämättä on vähän turhaa hifistelyä käyttää Teboilin Goldia (n. 17€/4l purkki), hyvin se menis varmaan puhtailla mineraaliöljyilläkin.
Turbosatkussa (ja ex-tontussa) siis Helix Ultra, Pajeroon tuuppaan varmaan Teboil Diamond 5W-40 Diesel-version öljyt, kun vaihdon aika koittaa. Vakaa uskomukseni on, että kun nykyisistä autoista joku porsii (tai happanee...) yli korjauskynnyksen, niin syyllinen ei ainakaan ole moottoriöljyn merkki :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Cirrus
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Helmi 08, 2007 10:39

Viesti Kirjoittaja Cirrus »

Minuteman kirjoitti:Sekoitetaas asiaa vielä hieman lisää, eli jos autolla on ajettu jo 400 000km, vaikkapa juuri Mobileilla, niin vaikkapa kymmenen vuoden takaiset Mobiilit jäisivät ominaisuuksiltaan selvästi nykyisille halvimmillekin öljyille.
Kyllä. Silti vanhoissa huippu oljyissä jähmepisteet ja muutamat muut kylmäominaisuudet ovat parempia kuin tämän päivän halvimmissa. Kylmää pidän juuri moottorin pahimpana vihollisena.
Minuteman kirjoitti: Kyllä se öljyn vaihtoväli on tärkeämpi kuin merkki. :wink:
Yksi sukulaiseni on teettänyt öljyn analyysejä käytettynä. Tosin heti on sanottava että kyse on traktoreista ja traktorin öljyistä. Uudemassa kalustossa, jossa vaihtovälit ovat sielläkin puolella muuttuneet, öljy oikeasti kestää hyvänä pitempään. Tämän asian valossa ei minulla ole vaikeuksia uskoa että autopuolella asia on samalla lailla.

Noh toisaalta oman autoni öljyt vaihtuu noin 5-6tkm välein. Että se siitä :roll:

EDIT: Quotet kuntoon.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Cirrus kirjoitti:
V.J.S kirjoitti: Kukin käyttää mitä haluaa, minä en näe järkeä tunkea "premium" öljyä premium-hinnalla yli 15v. autoon, jolla ajetaan kuitenkin 15-30tkm vuodessa...Pääasia on, että ne kurat vaihtaa ajoissa, oli siellä sitten yyberhyvää mobilia tai biilteman halpislientä.
Jaa a. Vai premium hinnalla? No minulla on rahaa maksaa se viisi euroa enemmän kunnon öljystä kuin ihan paskasta. Varsinkin jos ne pari kertaa vuodessa pitää vaihtaa. Ja toisaalta kun mobilaattia saa 5l astiassa sen hinta tulee tasan samaksi ellei halvemmaksi kuin se shelli. Saapitkin kun tykkää syödä sen enemmän kuin 4l kerta laakilla.

Noh biltemaan verrattuna toki pitää iskeä se kymppi enemmän pöytään per neljä litraa, mutta tämäkään ei venettä kaada. Nimittäin se bilteman öljy saatta sen jopa tehdä.
Tässä olen ihan samaa mieltä. Ompa hurjan kallista laittaa joku 20-40€ öljyhin kerran tai parikin vuodessa, varsinkin kun moottoriöljyn luulisi olevan vanhemman koneen elinehto. Ja jos jollakin kympin erolla öljyn valinnassa on vähänkään mahdollista vaikuttaa koneen toimivuuteen ja sen kestoikään, niin ainakin minä olen sen valmis maksamaan.

Minä luotan testeihin sellaisissa asioissa, joista en muuten ymmärrä mitään. Eri asia sitten vaikka tietotekniikan komponentin hankinnassa, aivan sama mitä joku myyjä tulis sanomaan, tiedän tasan mitä ostan.
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Cirrus kirjoitti: Millos tuulilasissa on ollut öljytesti?

--
Cirrus
Sorry, TM:ssähän se oli
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
viiksi
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Pe Joulu 01, 2006 16:41

moottoriöljyt

Viesti Kirjoittaja viiksi »

Teboilin Diemant tuli samoille pisteille mobilin kanssa siinä testissä ! On vain puolta halvempaa.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: moottoriöljyt

Viesti Kirjoittaja saapasi »

viiksi kirjoitti:Teboilin Diemant tuli samoille pisteille mobilin kanssa siinä testissä ! On vain puolta halvempaa.
Tuota voisi ensikerralla laittaa. Näytti TM:ssä ihan hyvältä.
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Tossa taannoin kum kulkimeella tuli pikkasen liikuttua, vaihtui öljyt ja suodati9n jioka viikonloppu. Ei se paljoo auttanut transittiin, vuos ja veks.

120000 laskutettua kilometriä vuodessa, ja muut päälle.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kyllä mun mielestä mikä tahansa öljy on ihan ok Saabiin, vuotavat joka tapauksessa jostain ulos :D
Tonnarissa on nyt 10W-40 mineraalit ja 99:ssä 15w-40 mineraalit, hyvällä akulla kompensoi jäykät öljyt ;)
edit: tarkoitin kanssa sitä että kun no 20-30 -vuotiaat koneetkin ovat vielä iskussaan vaikka niitä on ajettu millälie lietteillä niin ei voi olla öljyn laadusta kiinni kestävyys vaan kaikki nykyöljyt passaa oikein hyvin.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Eroja on myös luokituksissa eli uusimissa öljyissä on erilainen (heikompi) suoja esim. nokka-akselin kulumista estävälle ominaisuudelle. En nyt muista missä artikkelissa asiasta oli juttua (tais olla mobilistissa?). Eikä se tarkoita kuitenkaan mitään vuodelta paavo nurmi vaan ihan 80 luvun kulkineita myös.

Ite ajelen ympäri vuoden 10W-40 puolisynteettisellä, vaihtuu kylläkin 6-9000 välein vuoden aikojen mukaan eikä kilometrien. Perusteina tähän on että Talvi ajalle uudet öljyt ja sama juttu Kesä kaudelle. km:ä tulee sen verran vähän koko vuodelle. Tikussa ei näy muutosta tuolla välillä yhtään. Öljy kanisteri maksaa sen 17-24e (mobil) + aina orkkis suodatin vaihtoon kun öljykin. Kulkineella olen nyt ajellut n.46000km noin 3v aikana.

Tuossa pökö "raaserissa" ja mantassa on 20W-60 Valvolinen racing öljyt mutta niillä ei kylmillä ilmoilla ajellakaan.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
crashline
Matalapaineturbo
Viestit: 162
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 10:39
Paikkakunta: Askola

Kerran kävi näin....

Viesti Kirjoittaja crashline »

Omistin 1½vuotta sitten Mercedes-Benz 230E bensa ruisku(W124) vm-90...

Ajoin aikaisemmin Mobilin öljyillä, Olin sitten töissä Keravan Hong Kongissa ja sinne tuli sika halvalla Teboilin öljyjä myyntiin ja ostin sitten sitä oliko se nyt Goldia? laitoin sitä Mersuun ja ajoin sen sata kilometriä (kesällä) ja öljyvalo vilahti menin katsastamaan konehuoneen puolelta ja siellä oli kone aivan märkänä vuodoista, ei ollut tuo Teboilin öljy pysynyt Mersun koneessa sisällä. 8)


En ole sen jälkeen ostanut teboilin öljyjä...(paitsi Wvolkkarrii) :D
Vastaa Viestiin