Auto hyytyi keskn ajon!!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Maukka 9000
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Heinä 13, 2006 19:27
Paikkakunta: Tornio

Auto hyytyi keskn ajon!!

Viesti Kirjoittaja Maukka 9000 »

Autoni 9000 CD -92 hyytyi kesken matkanteon, eikä lähtenyt enään käyntiin. Pyörittää kyllä konetta hyvin. Missä voisi olla vika? ja missä mahdollinen kohde autossa sijaitsee?
Volvo 760 tdic -88
9000 CD -92 ent.
900 -82 (RIP)
900i -88 (RIP)
#3017
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Turbo, vapari? DI vai ei? Tarkempaa infoa niin voi ruveta jo jotain edes arvailemaan.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Maukka 9000
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Heinä 13, 2006 19:27
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Maukka 9000 »

Ilman turboa, tuo DI on outo termi. Mitä sillä tarkoitetaan/ mistä sen tunnistaa?
Volvo 760 tdic -88
9000 CD -92 ent.
900 -82 (RIP)
900i -88 (RIP)
#3017
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Maukka 9000 kirjoitti:Ilman turboa, tuo DI on outo termi. Mitä sillä tarkoitetaan/ mistä sen tunnistaa?
DI = Direct Ignition eli suorasytytys. Onko autossa virranjakaja vai ei?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Maukka 9000
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Heinä 13, 2006 19:27
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Maukka 9000 »

Autossa on virranjakaja, eli ei ole DI. Äsken kun ajattelin ottaa sen rele"tarjottimen" haskalokeron alta esille, laitoin myös akun samalla latautumaan. kokeilin laittaa autoa käyntiin ja se lähti. Pääsin n. kilometrin ja taas hyytyi. Käytin akun +navan irti jonka jälkeen auto taas käynnisty ja ajoin kotia. Kiitos vinkeistä jo etukäteen.
Volvo 760 tdic -88
9000 CD -92 ent.
900 -82 (RIP)
900i -88 (RIP)
#3017
Maukka 9000
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Heinä 13, 2006 19:27
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Maukka 9000 »

Miten sen voi testata? Kokeilemalla ehjällä? On muuten tyly tuommoinen vika, joka "korjaantuu" ajoittain itsestään.
Volvo 760 tdic -88
9000 CD -92 ent.
900 -82 (RIP)
900i -88 (RIP)
#3017
Maukka 9000
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Heinä 13, 2006 19:27
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Maukka 9000 »

Sytkäpääte vaihdettu uuteen. Nyt on ainakin tämänpäivän aikana auto toiminut OK. Poistettuani vanhan ei siinä ollut minkän laista jälkeä piitahnasta tai vastaavasta. Uuden mukana tuli jotain lillinkiä ja laitoin kaikki siihen liitospintaan.
Volvo 760 tdic -88
9000 CD -92 ent.
900 -82 (RIP)
900i -88 (RIP)
#3017
Maukka 9000
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Heinä 13, 2006 19:27
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Maukka 9000 »

Ongelma uusii taas. Eli sammui taas kesken ajon. Aikani (n.30 min) odoteltuani lähti käynttin. Toiminut pari päivää taas moitteettomasti. Vaihdettu kesällä myös puola ja virranjakajankansi. Kipinä on hukassa. mikähän olisi seuraava mahdollinen vika paikka?
Volvo 760 tdic -88
9000 CD -92 ent.
900 -82 (RIP)
900i -88 (RIP)
#3017
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Maukka 9000 kirjoitti: Kipinä on hukassa. mikähän olisi seuraava mahdollinen vika paikka?
Virranjakajan Hall-anturi.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Tai sit jakajan kansi tai pyörijä. Voi niitä laueta ihan tosta vain vaikka oiskin puol vuotta vanha. Entäs tulpanjohdot tai puolan johto jakajalle.
Saab 9-5 2,0t -1999
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Tuosa -92:ssa on hall-anturi kampiakselin päässä moniurahihnapyörän takana. Se voi olla rikki tai sen liitos. Löytyy seuraamalla johtoa (joka on pitkä...).

Pyörijä kannattaa tarkistaa, vastus muistaakseni 1kOhm. Kansi, pyörijä ja pääte pitäis olla Boschin omaa tuotantoa, vaikkakin pääte on todella suolaisen hintainen. Tarvikemallin päätteet saattaa hajota milloin tahansa ja rikkoa vielä muuta mennessään... 8O

Nim: kokemusta on... :evil:
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Heitänpä omia ajatuksiani sekaan:

- puola voi aiheuttaa tuollaisen vian
- relehyllyssä oleva sytkän päätevahvistin hajosi multa. Siitä oli Yksi nastaliitos oli sulanut, syynä oli huono liitin pääteasteen liitoksessa.

Liitin oli nuljahtanut, josta pätki. Suorsan Kimmo sen huonon liitoksen löysi. Minä puusilmä en.

Tuo relevika näkyi, kun otti "releen" kuoren irti. Vika näkyi myös ulkoapäin, sinistyneenä nastana.

Mun nopein vikakorjaus oli matkalla Ahvenistolle. Sammui kuin saunalyhty ohituksen jälkeen.
Auto rullasi vapaalla ja vaihdoin hanskalokeron ylänurkassa olevan bensapumpun sulakkeen. :idea:
Ja matka jatkui edes pysähtymättä :D

Tsemppiä ja malttia :wink:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Bensapumppu? Onko koskaan vaihdettu? Ainakin 900:ssa saattaa hajota kahdella tavalla: kerrasta poikki tai sitten juuri kuvailemallasi tavalla. Toimii parhaimmillaan hyvänkin aikaa ilman oireita, kunnes taas...
cayman
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Loka 28, 2006 15:49
Paikkakunta: Rautalampi

Viesti Kirjoittaja cayman »

Tannisto kirjoitti:Bensapumppu? Onko koskaan vaihdettu? Ainakin 900:ssa saattaa hajota kahdella tavalla: kerrasta poikki tai sitten juuri kuvailemallasi tavalla. Toimii parhaimmillaan hyvänkin aikaa ilman oireita, kunnes taas...
olen samaa mieltä tarkista bensapumppu vika vois löytyä sieltä oireet sopii hyvin,omasta meni kerrasta pumppu ja uteliaisuuttani purkasin sen ja toinen hiili oli kulunut niin paljon ettei se enää toiminut.
Maukka 9000
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Heinä 13, 2006 19:27
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Maukka 9000 »

Kiitos vinkeistä. Pitääpä tutkia nuita. Auto on ollut minula vasta n. puoli vuotta, joten en tiedä mitä kaikkea autolle on tehty ennen sitä.
Volvo 760 tdic -88
9000 CD -92 ent.
900 -82 (RIP)
900i -88 (RIP)
#3017
Vastaa Viestiin