Moi,
asiasta on varmaan kirjoitettu monta kertaa, mutta jotenkin ei tunnu mulla tuo haku tuottavan toivottua vastausta. Eli tähän kysymykseen riittää parhaassa tapauksessa linkki oikeaan aiheeseen (toivottavasti ei johda uuden DI kasetin ostoon ) .
Kyseessä siis 9000 2.3i A -94 ja seuraavanlainen ongelma.
Kun ajalee mukavasti tasakaasulla esim 60 km/h niin auto tuppaa välillä hieman piiputtamaan. Tällä ilmenee siten, että normaalisti vetää oikein hyvin, sitten yks kaks tuntuu sille kuin olis painanut hieman jarrua (jarruremppa tehty syksyllä). Eli veto heikkenee hetkeksi ja sitten palautuu taas mukavaan tasaiseen ajoon.
Toinen ilmentymä asiasta on se, että joskus kun auto on tyhjäkäynnillä niin se saattaa sammua ihan itsestään. Eilen vielä teki sellaisen tempun, että piti tyhjäkäyntiä noin 1500 kierroksen tietämillä ja sitten sammahti. Lähtee kuitenkin uudelleen käyntiin ihan saman tien.
Tätä sammuilua on esiintynyt aikaisemminkin, mutta se oli pitkään poissa sen jälkeen kun vaihdoin alipaineletkut.
Konepuolella pitäisi kaikki olla varsin hyvässä kunnossa sillä syksyn rempat imi kokonaisuudessaan melkein 3000 euroa.
Eli mitä tässä saa seuraavaksi lähteä ostamaan? DI, bensapumppu, ilmamassamittari ...?
Tonnari sammuu/ nukahtaa tasakaasulla
Tonnari sammuu/ nukahtaa tasakaasulla
Mikko # 943
9-3 vector 2.0T biopower -08 (vaimon menopeli), 99 -84 16v turbo ratakikotin, 96 -75 PR -> museo, og900 cabriolet -84 (-87 mutta kuitenkin -86)
9-3 vector 2.0T biopower -08 (vaimon menopeli), 99 -84 16v turbo ratakikotin, 96 -75 PR -> museo, og900 cabriolet -84 (-87 mutta kuitenkin -86)
Tuohon sammahtamiseen voisi hyvinkin olla ratkaisuna lisäilmaventtiilin (tyhjäkäyntimoottori) kunnollinen puhdistus. Minulla oli samat oireet tyhjäkäynnissä, eli piti välillä aika korkealla, jopa yli tuon 1500, ja sitten tipahti alas ja sammui - jopa parin viikon oireilun jälkeen hävitti kokonaan tyhjäkäynnin. Putsaa lisäilmaventtiili vaikka bräkleenillä. Minun CS 1995 mallissa tuo pulikka löytyi imusarjan alta, muutama pultti irti, imusarjaa ylöspäin niin pääsee käsiksi.
** Mä en mene siihen lankaan että alkaisin haaliin jotain omaisuutta... **
-- 9-3 SC 2006 1.9TiD --
-- 9-3 SS 2009 1.9TiD --
-- 9-3 SC 2006 1.9TiD --
-- 9-3 SS 2009 1.9TiD --
Moi,
toi tyhjäkäyntimoottori on putsattu hetki sitten, joten tuskin siellä likaa on. Ehkäpä sitten alkaa sormi osoittelemaan esim tota DI kasetti, joka ei ollut toiveissa. Ehdottakaa nyt toki muitakin vaihtoehtoja, jotta ei tarttis kauppaan lähteä.
toi tyhjäkäyntimoottori on putsattu hetki sitten, joten tuskin siellä likaa on. Ehkäpä sitten alkaa sormi osoittelemaan esim tota DI kasetti, joka ei ollut toiveissa. Ehdottakaa nyt toki muitakin vaihtoehtoja, jotta ei tarttis kauppaan lähteä.
Mikko # 943
9-3 vector 2.0T biopower -08 (vaimon menopeli), 99 -84 16v turbo ratakikotin, 96 -75 PR -> museo, og900 cabriolet -84 (-87 mutta kuitenkin -86)
9-3 vector 2.0T biopower -08 (vaimon menopeli), 99 -84 16v turbo ratakikotin, 96 -75 PR -> museo, og900 cabriolet -84 (-87 mutta kuitenkin -86)
Tuo "voiman" puute tai siis käynnin epätasaisuus on ihan sama oire joka mulla oli kun DI kasetti alkoi sanomaan sopimusta irti... Ongelman esiintyminen lisääntyi, kunnes eräänä kauniina aamuna ei enää lähtenyt käyntiin. Toisilla se menee laakista vainaaksi.
Tyhjäkäynnillä (näin jälkikäteen asiaa ajatellen) kone selvästi kävi kolmella pytyllä.
Eli siitä voisi lähteä kokeilemaan...
Tyhjäkäynnillä (näin jälkikäteen asiaa ajatellen) kone selvästi kävi kolmella pytyllä.
Eli siitä voisi lähteä kokeilemaan...
Yksi (kuulemma)melko yleinen ongelma on myös ruiskujärjestelmän maadoituspisteet imusarjassa(4.-syl.päässä imusarjaa, 2kpl M6 pultteja eli 10mm avain käy), jos tuossa mallissa/vuosimallissa niitä enää on.
Itsellä kyse oli tyhjäkäynnin korkeuden yms. epämääräisen käytöksen syynä juurikin tuo, kaapelit kyllä saivat maita imusarjaan mutta imusarja ei saanut maita moottoriin! Ekan imusarjan kiinnityspultin liikauttaminen auton käydessä tipautti tyhjäkäynnin normaaleihin lukemiin, joskin CE-valo syttyi. Sammutus ja uusi startti niin valokin oli poissa.
Itsellä kyse oli tyhjäkäynnin korkeuden yms. epämääräisen käytöksen syynä juurikin tuo, kaapelit kyllä saivat maita imusarjaan mutta imusarja ei saanut maita moottoriin! Ekan imusarjan kiinnityspultin liikauttaminen auton käydessä tipautti tyhjäkäynnin normaaleihin lukemiin, joskin CE-valo syttyi. Sammutus ja uusi startti niin valokin oli poissa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)