tyhjäkäynti ja kierrokset

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
poppis
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Marras 04, 2006 19:53
Paikkakunta: Kotka

tyhjäkäynti ja kierrokset

Viesti Kirjoittaja poppis »

mikähän mahtaa olla vaivana kun ajossa vaihteen vaihdon välissä kun kytkimen painaa pohjaan ni kierrokset jää liian pitkäksi aikaa päälle kunnes alkavat pikku hiljaa laskea.

ja tyhjäkäynti on 1300-1500 lämpösellä koneella.
tk moottori? ja kovemmilla pakkasilla kiekkamittari ei herää heti auton käynnistyksen jälkeen vaan on nollilla hetken

ja autohan on 2.0T 89
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

Itsellä sama vaiva...koitapas tuota " Haku " nappia tuolla ylhäällä..löytyy kattavaa tietoa ja paljon.

Myöskin tuo "9000 UKT" kannattaa selata läpi, eli 9000 foorumin ylin topikki
Muukkonen

Bmw 523 Touring
micke74
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 21:21
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja micke74 »

Taitaa olla kaasuläpän palautus "iskari" väärin säädetty, se pyöreä "kello"
kylessä ja vipu mihin kaasuvaijeri tulee, vastaa siihen...
Itse en käytä sitä..

Voi kans olla tyhjäkäyntimoottori, jos käynti korkealla niin koppauta
vaikka ruuvimeisselin kahvaosalla ja huomaa jos käynti laskee, teki mulla pari kuukautta sit, irrotin ja huuhtelin wurtin puhdistus spraylla, annoin kuivaa ja vähän crc:tä/wd40 sinne ja taas pelitti...
9000 T16 -87
poppis
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Marras 04, 2006 19:53
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja poppis »

katsoin jo 9000 ukt:n ja hakenutkin vanhoja viestejä mutta en suoranaisesti löytänyt ko. vaivaan apuja

pitää putsata se tk moottori ja katsoa se kaasuvaijeri homma

mut kiitoksia kumminkin avuista
poppis
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Marras 04, 2006 19:53
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja poppis »

tyhjäkäynti pelasi hetken aikaa normaalisti tk-moottorin putsauksella.

kunnes..eräs aamu auto käyntiin ja kierrokset 2000 paremmalle puolelle
kierrokset laskee ku tk-moottorin letkun litistää.
hommasin toimivan moottorin ja sama homma, putsasin sen ei vaikutusta

sen verran huomasin et ku piuhan laittaa kiinni ni luisti menee kokonaan auki asentoon ja moottori ei edes yritä säätää käyntiä. kuuluuko moottorin täristä virrat päällä? minkälaisia jännitteitä pitäisi tulla piuhaan virrat päällä? 3-napainen liitin.

kaasuläpän asento anturi vaihdettu ja säädetty.
ja kaikki alipaine letkut vaidettu
by-bass venttiili vaihdettu
kaasuläppä putsattu ja egr tukittu (sokea tiiviste)
ja ruiskun lämpöanturi
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mittasitko että kaasuläpän asentokytkin todella yhdistää ne liitinkoskettimet tyhjäkäyntiasennossa vai kuuntelitko säätäessäsi vain naksahdusta?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
poppis
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Marras 04, 2006 19:53
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja poppis »

lähinnä naksahdusta.. aloin ränkkää tot asentoanturii vast sitte ku mikään muu ei auttanu.
mitäs lukemii sielt pitäs tulla?
pitää käydä mittailees sitä :roll:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tyhjäkäyntiasennossa keskimmäinen ja toinen reunimmaisista nastoista oikosulussa, täyskaasuasennossa keskimmäinen ja toisen reunan nasta oikosulussa. omassani oli kytkimen sisällä kylmäjuotos täyskaasuasennon johdinkiskossa, sama vika pystyy tulemaan tyhjäkäynnin kytkimen puolellekin, vaikka itse kytkimet onkin erilaiset (thjäkäynnille mikrokytkin, täyskaasulle isot kosketinliuskat.

Kuva
viewtopic.php?p=308937#308937
Viimeksi muokannut jus, Pe Elo 16, 2019 21:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
poppis
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Marras 04, 2006 19:53
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja poppis »

jeps. kiitoksia.

pitää katella sit kytkintä vähä tarkemmin.
jos sais jotain tolkkuu noilla ohjeilla.
poppis
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Marras 04, 2006 19:53
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja poppis »

säädin kaasuläpän asentoanturin antamiesi ohjeitten mukaan. tyhjäkäynti asennossa mikrokytkimen nastat on oikosulussa ja täyskaasulla ne pitemmät liuskat mut tyhjäkäynti vaan huutaa...

löytyskö keltään sähkökaaviota lh2.2 ruiskuun? vois seuraavaks kattella minne ne piuhat menee ja tarkistaa ettei oo matkalt poikki.
voiko ruiskun ohjaus boksi yrittää korottaa tyhjäkäyntiä vaikka ilmastointi laitteessa ei ole nesteitä? (automaatti ilmastointi)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

poppis kirjoitti: voiko ruiskun ohjaus boksi yrittää korottaa tyhjäkäyntiä vaikka ilmastointi laitteessa ei ole nesteitä? (automaatti ilmastointi)
Kyllä. Tuossa tod. näk. on "ongelmasi". Koitappa ajella ilmastointi "ECON" asennossa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
poppis
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Marras 04, 2006 19:53
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja poppis »

sitäkin kokeilin... ei vaikutusta.

mikähän on ilmastoinnin rele? jos varmuudeks nappais senkin irti
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

poppis kirjoitti:mikähän on ilmastoinnin rele? jos varmuudeks nappais senkin irti
Kompressorin rele on reletaulussa hanskalokeron takana paikassa E.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 372#100372
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/reletaulu.JPG

Kompressorin releen irrottamalla saat varmistettua ettei releessä oleva tyhjäkäynnin korotustoiminnon viive ole "jumittunut". Rele nimittäin antaa ruiskuboksille tyhjäkäynninkorotussignaalin 0,6 sekuntia ennen kuin käskee kompressorin päälle. Samassa releessä on myös viive, joka estää kompressorin pyörittämisen ennen kuin 10 sekuntia käynnistämisestä on kulunut. Jos releen irrottamisen jälkeenkin käy kovaa, kompressorinreleen kannalta ruiskuboksille menevä johto on oikosulussa akkujännitteeseen, tai vika ei liity mitenkään tyhjäkäyntikorotukseen.

Esiintyykö kova tyhjäkäynti aina, heti kylmäkäynnistyksen jälkeenkin, vai ainoastaan esim. lämpimällä koneella.

Omassani kovaa tyhjäkäyntiä aiheutti viallinen ruiskun lämpöanturi imusarjan juuressa. Vika esiintyi ainoastaan kunnolla lämpimäksi ajetulla koneella.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tuolla og satku puolella on juurikin tuo lämpö anturi aiheuttanut paljon korkeaa tyhjäkäyntiä..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin