Kävin vaimon kauppakassilla (vm.89 CD 2.0L, vapaasti hengittävä) akkua lataamassa pikku lenkillä. Auto on ollut lähes 3kk käyttämättä johtuen emännän siunatusta tilasta ja sen jälkimainingeista. Nyt pihaan tultaessa veivasin D-R asentoja auton solauttamiseksi taskuunsa, kaikki toimi kuin rasvattu. Sitten huomasin, että auto jäi pahasti räystään alle, ja eikun siirtämään. Valitsin N:ltä D-asentoon (tuntu jotenkin veltolta), ei menny pykälä päälle. Rassasin ees taas ja ympäri, ei toimi! Vaihde jäi ilmeisesti P:lle, koska valitsimen asennosta välittämättä etupyörät lukossa. Ehkäpä loota ei hajonnutkaan. Silti ottaa perk##sti päähän, suorastaan vi##taa!! Aivan kuin ei olisi muita hommia....
Arvaisin, että vaihteen valitsimesta laukesi vaijeri tai jotain.
Armeliaimmin pyydän Teidän mielipidettänne ongelman selvittämiseksi.
Teidän Janne
Tonnarin automaatti jätti pihaan,vaihteen valitsin velttona.
Tonnarin automaatti jätti pihaan,vaihteen valitsin velttona.
SAAB 900i automatic vm.89 sold
SAAB 9000i CD vm.90 sold
SAAB 9000i CD automatic vm.89 on the road
SAAB 9000i CD vm.90 sold
SAAB 9000i CD automatic vm.89 on the road
Voi hyvinkin olla, että jäykkä vaijeri on irronnut laatikon päästä, tässä kuva, jonka avulla voit haeskella vikaa...

Siis konehuoneen puolelle ja taskulampulla tarkistamaan tuon vaijerin kiinnitys laatikkoon.
Matti

Siis konehuoneen puolelle ja taskulampulla tarkistamaan tuon vaijerin kiinnitys laatikkoon.
Matti
Viimeksi muokannut G-mies, Ti Maalis 06, 2007 20:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Ensimmäiseksi voisi varmaan yrittää kurkkia liikkuuko vaijerinpää ja siihen liitetty vipu vaihteiston takalaidassa samaan tahtiin kuin vaihteenvalitsinvipua autossa sisällä liikuttaa.pirita25 kirjoitti:Arvaisin, että vaihteen valitsimesta laukesi vaijeri tai jotain.
Sinne akkutelineen alle voi olla rajoitettu näkyvyys, mutta pienellä lampulla saattaisi sinne saada sohittua valoa.
Jos osoittautuisi ettei vaijerin pää liiku tai on irti, vika lienee yksinkertainen kuten arvelit. Molemmat liikkuvat ja liike näyttää välittyvän laatikon sisäänkin, voi olla hankalampaa.
Tuossa kuvassa näkyy se vaijeri ja vipu oikealla. Vaihteiston kansi ja venttiililohko on sopivasti nostettuna pois tieltä.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ZF- ... age33.html
Näistä kuvista ei vaijerinpäätä taida näkyä mistään, kaikki sattuvat olemaan rajattu niin että vain vaijerin haitarikumi näkyy:
http://www.jus.liitin.net/letkut/imagepages/image6.html
Viimeksi muokannut jus, Ma Huhti 21, 2008 09:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Hatamin ehdottama vaijerin päähän liitettävän
niveltapin katkeaminen osoittautui vaihteen valitsimen velttouden syyksi, kiitos vinkistä!
Pulttikaupasta vaihto-osa löytynee, mutta sitä ennen vielä yksi mutka matkassa, mutteri no:19 ahdistaa, en saa sovitettua hylsyä ja räikkää optimaaliseen asentoon, ei aukee, ahdistaa kyvyttömyys.. täytyy ihan kehua oivallista huoltokohdetta.
Pulttikaupasta vaihto-osa löytynee, mutta sitä ennen vielä yksi mutka matkassa, mutteri no:19 ahdistaa, en saa sovitettua hylsyä ja räikkää optimaaliseen asentoon, ei aukee, ahdistaa kyvyttömyys.. täytyy ihan kehua oivallista huoltokohdetta.
SAAB 900i automatic vm.89 sold
SAAB 9000i CD vm.90 sold
SAAB 9000i CD automatic vm.89 on the road
SAAB 9000i CD vm.90 sold
SAAB 9000i CD automatic vm.89 on the road
Mistä varaosa 14A?
Löytyykö rautakaupasta?
SAAB 900i automatic vm.89 sold
SAAB 9000i CD vm.90 sold
SAAB 9000i CD automatic vm.89 on the road
SAAB 9000i CD vm.90 sold
SAAB 9000i CD automatic vm.89 on the road
Ei välttämättä löydy, mutta laita vaikka ostoilmoitus tuonne ostaan-myydään -osastolle. Luulisi jollain olevan ajokelvoton tomaattilaatikko pihalla tai sitten kokeile soittaa Mäntykorven purkamolle Kokkolaan 06-8301811 ja kysele heiltä.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki