Gear up?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
jri
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: La Tammi 17, 2004 11:55
Paikkakunta: Valkeala

Gear up?

Viesti Kirjoittaja jri »

Onko kellään kokemuksia noista kalliimman puoleisista vaihteistoöljyn lisäaineista? Meillä tonnarin (vm. 88, ajettu 250.000) nelosvaihde kahisee hieman. Jos tätä menoa jatkuu, niin sehän on rempattava 100.000 km:n päästä. Muutama vuosi sitten tuli joskus aamuisin sivusilmällä katseltua ostos-TV:tä ja siellähän Motor up-aineilla vai mitä ne olivatkaan, jenkit suurinpiirtein tekivät koneremontin näillä "ihmeaineilla". Niin, onko kellään oikeaa kokemusta, onko esim. kahinat hävinneet näillä vaihteistoöly-"pinnotteilla"?
Ritari
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Omaani olis tarkoitus tehdä RVS-käsittely. Aineet on jo ostettu mutta vaihdoin juuri äsken lootan öljyt, joten en voi vielä tehdä käsittelyä.
Joten ihmeempää kokemusta ei vielä ole.

Käy kattomassa tietoa aineesta tuolta:
http://www.rvs-tec.com/Finnish/facts.htm
9000 CS 2.3t
jri
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: La Tammi 17, 2004 11:55
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja jri »

Kiitos, hyvät sivut. Kysyinkin minulle soveliaimmalta jälleenmyyjältä Elimäen varaosasta. Oli päässyt heiltä hyllystä loppumaan, mutta tilaavat jonkin verran varastoon. Hintaa ei joutanut puhelimessa etsimään, mutta muisteli sen olevan 40 paikkeilla.
Ostitko purkin vain vaihteiston kulumisen estämiseksi vai oliko ylimääräisiä ääniä? Miksi ei juuri vaihdettuihin öljyihin voi tätä mielestäsi käyttää? Itse en sivuilta huomannut mitään rajoitusta siihen suuntaan. Sehän jätetään lootaan seuraavaan vaihtoon (öljyn ei auton) asti ja vaikuttaa mainoksen mukaan jopa 100.000km, eikös se sitten kannata tökätä sinne samantien.
Ritari
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Omat mömmöni ostin Porvoosta, liikkeen nimeä en muista. Maksoi jotain 36€ tuubi. Noihin enemmän ajettuihin vaihteistoihin suositellaan kahta käsittely kertaa, joten kokonais hinnaksi tulis se noin. 72€.

Ei sieltä mitään ihmeempiä ääniä kuulu, koska loota rempattu 150000km kohdilla. Ajattelin tosiaankin vain suojata sitä kulumiselta.

RVS Technology® -tuotteet alkavat muokata pintoja vain, kun kitkapinnoilla on kosketuksesta aiheutuvaa kitkaenergiaa. Ensimmäinen käsittely tulee aloittaa vanhojen öljyjen kanssa, jotka eivät enää suojaa pintoja kosketukselta yhtä hyvin kuin uudet. (Tämä teksti lainattu suoraan RVS:n sivuilta. Luepa hieman tarkemmin)

Ja siellä liikkeesä ne muutenkin ton aineen kanssa suositteli käytteväksi minaarili öljyjä. Itselleni laitoin tällaset. Olen myös sitä mieltä että enemmän ajettuihin vihteistoihin tällainen oljy on parempi viahtoehto kuin tyssynteettinen.
9000 CS 2.3t
jri
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: La Tammi 17, 2004 11:55
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja jri »

Tuo mineraaliöljy lootaan, onhan se vaihteistoöljyä. Siinä tapauksessa se on tavallaan varma valinta. Muistan suunnilleen kymmenen vuoden takaa kysyessäni Scan-Auton asentajalta, mitä hän arvelee syyksi kun ysisatasten askeissa on paljon vikoja. Hän sanoi, että kyllä kestää laatikko jos käytetään vaihteistoöljyjä eikä moottoriöljyjä ja jos vielä joskus vaihdetaankin öljyt. Itselläni jäi vuoden vaihteessa mäelle 400.ooo km ajettu 4v. 900 kaasarimalli, jonka vaihteet eivät pitäneet mitään ääntä ja toimivat muutenkin moitteettomasti koko ajan. Käytin viimeiset kymmenen vuotta/200.000 km mineraali vaihteistoöljyjä 75w90 ja 80w90. Ainoa oli, että jos oli pari-kolmekymppiä pakkasta, eivät numerot tahtoneet aamulla valikoitua, vaikka lohkolämppäri oli ollut pari tuntia päällä. Se tiputti stefasta hieman joten lisäyksillä öljy uudistui pikkuhiljaa koko ajan. Näissä perheemme 5v i16 ysitonnarissa ja ysisatasessa olen kuitenkin käyttänyt Mobilin SHC 75W90, joka täyttää GL4- ja GL5-luokituksen. Ysitonnarin 4-vaihde kahisi jo ostaessa pari vuotta sitten, eikä se ole siitä kummemmaksi muuttunut ja 900:lla on 350.000 mittarissa ja vaihdeaski oireeton.
Ritari
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Ihan vaihteisöljyä sinne laitoin. Mobilube GX 80W-90.

Mobilin SHC 75W90 maksoi litra samanverran kun toi 80W-90 kolme litraa. Talvellahan sen sit näkee onko jähmeet. Samat luokitukset toikin öljy täyttää.
9000 CS 2.3t
900cm
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 11:21

Viesti Kirjoittaja 900cm »

Laitoin 305000 ajettuun ysisataseen gearupit sisälle, kun kakkosvaihteen päällemenossa hiukka vastustusta - varsinkin kylmänä. Nyt kun joku 4000 työnnetty lisää, niin tuntuis että alkaa ehkä hiukka auttaa. Ei ihan alussa tuntunut suurempaa vaikutusta, mutta kaippa se siellä sitten leviää ja tarttuu pinnoille kun aikansa myllää.
jri kirjoitti:Tuo mineraaliöljy lootaan, onhan se vaihteistoöljyä. Siinä tapauksessa se on tavallaan varma valinta. Muistan suunnilleen kymmenen vuoden takaa kysyessäni Scan-Auton asentajalta, mitä hän arvelee syyksi kun ysisatasten askeissa on paljon vikoja. Hän sanoi, että kyllä kestää laatikko jos käytetään vaihteistoöljyjä eikä moottoriöljyjä ja jos vielä joskus vaihdetaankin öljyt. Itselläni jäi vuoden vaihteessa mäelle 400.ooo km ajettu 4v. 900 kaasarimalli, jonka vaihteet eivät pitäneet mitään ääntä ja toimivat muutenkin moitteettomasti koko ajan. Käytin viimeiset kymmenen vuotta/200.000 km mineraali vaihteistoöljyjä 75w90 ja 80w90. Ainoa oli, että jos oli pari-kolmekymppiä pakkasta, eivät numerot tahtoneet aamulla valikoitua, vaikka lohkolämppäri oli ollut pari tuntia päällä. Se tiputti stefasta hieman joten lisäyksillä öljy uudistui pikkuhiljaa koko ajan. Näissä perheemme 5v i16 ysitonnarissa ja ysisatasessa olen kuitenkin käyttänyt Mobilin SHC 75W90, joka täyttää GL4- ja GL5-luokituksen. Ysitonnarin 4-vaihde kahisi jo ostaessa pari vuotta sitten, eikä se ole siitä kummemmaksi muuttunut ja 900:lla on 350.000 mittarissa ja vaihd

easki oireeton.
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

h-tyyli

Viesti Kirjoittaja a9000 »

Olen vaihteistoöljyn vankkumaton äänenkannattaja, sanottakoon se alkuun. Jaa 9satkuun auttoi gear up, liukkaammin päälle vaihteet. Nyt kun kyselin merkkiliikkeestä öljyn vaihdosta, niin 1. eivät millään tekis 2. pelottelevat, että kun laittaa uudet öljyt niin lähtee jotain möhniä laatikon seinämistä liikkeelle - pelotteli huoltopäällikkö että leikkaa laatikko kiinni jos vaihdetaan öljyt! Mikä niitä vaivaa?!? Taitavat puhua ihan höpöjä. Ja tarvikeliike ei taas rupea termostaatin vaihtoon. On tämä ihme kun ei autoaan saa huolletuksi kun huollon herrat nirsoilee hommissa.

Onko kellään laittaa kuvia tms. tietoa tonnarin vaihteistoöljyn systematiikasta? Mistä ulos, mistä sisään, ja erikoistyökaluvaatimukset... mielenkiinnosta!

K
jri kirjoitti:Kiitos, hyvät sivut. Kysyinkin minulle soveliaimmalta jälleenmyyjältä Elimäen varaosasta. Oli päässyt heiltä hyllystä loppumaan, mutta tilaavat jonkin verran varastoon. Hintaa ei joutanut puhelimessa etsimään, mutta muisteli sen olevan 40 paikkeilla.
Ostitko purkin vain vaihteiston kulumisen estämiseksi vai oliko ylimääräisiä ääniä? Miksi ei juuri vaihdettuihin öljyihin voi tätä mielestäsi käyttää? Itse en sivuilta huomannut mitään rajoitusta siihen suuntaan. Sehän jätetään lootaan seuraavaan vaihtoon (öljyn ei auton) asti ja vaikuttaa mainoksen mukaan jopa 100.000km, eikös se sitten kannata tökätä sinne samantien.
Punainen paroni
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 21:49
Paikkakunta: Riihimäki

Gear uppii

Viesti Kirjoittaja Punainen paroni »

Vähän aihetta sivuten, mielenkiintoinen vaihteisto-öljy-ongelma:

Vaihteisto-öljyä tulee kabiinin puolelle jatkuvasti valumalla NOPEUSMITTARIN VAIJERIN KAUTTA !!!

Tämä tapahtuu tietysti vain ajossa ja tavaraa ei tule litra-kaupalla. Jos irroitan vaijerin, niin eipä sieltä juuri mitään valu pois, mutta ajossa se taas iloisesti pumppaa ööliä jaloille...

Tarkoitus on piakkoin avata vaihteiston poski uuden powerflex-puslan asennuksen takia ja tuo vaihteisto-öljyn laatu, sekä mahdolliset lisätököttien käyttämiset ovat mietityttäneet kovasti. Asiasta kun todellakin saa niin ristiriitaista tietoa "asiantuntijoilta", huolloilta ja tarvikeliikkeiltä yms. tahoilta.

Vaihteisto on 123 tkm ajettu, mutta seitsemän vuotta seistyään se pitää pientä metakkaa ja moottorin/vaihteiston vaihdon yhteydessä muhjuuntunut kumipusla ei ainakaan paranna vaihteiden päälle menoa.

Pitääpä vielä seurata kommentteja, ennenkuin työntää sormet rasvaan...
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Re: h-tyyli

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

a9000 kirjoitti:2. pelottelevat, että kun laittaa uudet öljyt niin lähtee jotain möhniä laatikon seinämistä liikkeelle - pelotteli huoltopäällikkö että leikkaa laatikko kiinni jos vaihdetaan öljyt! Mikä niitä vaivaa?!?
Tuo mömmöjen liikkeellelähtö on ihan todellinen uhka mutta on vältettävissä todennäköisesti huuhteluöljyillä, eli joko käyttää fortea lootassa tai vaihtaa vaihteistoöljyt kaksi kertaa.
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: h-tyyli

Viesti Kirjoittaja a9000 »

Ok, onko jollakin todella leikannut vaihteisto kiinni öljyn vaihdon jälkeen? Tai muita ongelmia aiheutunut vaihteiston öljyn vaihdosta? Kiinnostais tietää.

teoria vs. käytäntö vs. rahastus...

K

[/quote]
Tuo mömmöjen liikkeellelähtö on ihan todellinen uhka mutta on vältettävissä todennäköisesti huuhteluöljyillä, eli joko käyttää fortea lootassa tai vaihtaa vaihteistoöljyt kaksi kertaa.[/quote]
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

No, meikäläisen 900. Vaihdelaatikko loppui alle 10000km ensimmäisen (mun tekemän, historia ei kerro aiemmista) öljynvaihdon jälkeen. Sitä ennen oli täysin äänetön ja toimiva. Liekö yhteensattuma, vai seurausta, en tiedä. Ei leikannut kiinni, mutta laakerit loppui hyvin nopeasti.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Viesti Kirjoittaja a9000 »

laitoitko lisäaineita? millaista öljyä? mun ysisatku on puskenut öjynvaihdon jälkeen, tjaa, no jotain 15000, entistä ehommin gear upit sisässä. Mittarissa nyt about 330000

K
Punainen paroni
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 21:49
Paikkakunta: Riihimäki

gear down

Viesti Kirjoittaja Punainen paroni »

No voi Himmelei§§§ön !!!
Kasivitosen tonnarini 123tkm ajettu vaihteisto hirtti kiinni (?) tänä aamuna.
Tulin suhteellisen reippaasti töihin päin ja motarilta poistuessani vedätin hiukka kolmosella ja nelosta ei sit enään löytynytkään, kuului vaan ikävä kraaks ja kikään vaihde ei mennyt enään sisään :( .
Ajoin pientareelle ja kokeilin lähteä uudestaan liikkeelle. Ykkönen menikin päälle, mutta tuntui, kuin joku olisi painellut jarrua. Kakkosella auto kulki melko hyvin, mutta kolmosella tuli taas tämä jarru/hirttää kiinni -efekti.
Oli pakko ajaa sahanmäen kautta hirveän rutinan saattelemana Hyvinkään keskustaan (Musiikkiliikkeen myymälänhoitajan toimessa ovet pitäis avata kymmeneltä, kello oli paria minuuttia vaille...), kakkosella pääsin onneksi perille asti :roll: .
Tässäpä sitä onkin ihmettelemistä. Lisäsin moottorin/vaihteiston vaihdon yhteydessä vaihteisto-öljyn joukkoon jonkun tämmöisen tarjous-talossa(laatua?) myytävän vaihteiston lisä-aineen, vähän niinkuin varmuuden varoiksi. Kone+vaihteisto oli seissyt 7 vuotta käyttämättä ja moottori oli helpompi huuhdella halvoilla mineraali-oljyillä, sekä motor-flushilla.
Se onkin pelannut ihan jees :D . Vaihteisto olikin sitten vaikeampi pala, kun öljyjä ei saanut mitään kautta pihalle. Ajattelin sitten vain lisätä tämän lisä-aineen ja vaihtaa varsinaiset öljyt puslan vaihdon yhteydessä.
Vaihto on kuitenkin venynyt jo reilun pari kuukautta -nyt vähän harmittaa oma saamattomuus !!!
Pitää nyt vissiin vuokrata traileri -ajaakko nyt sitten suoraan autojen hautausmaalle vai omalle pihalle, siellähän niitä olisikin sitten kaksi ysitonnin raatoa...sitten illalla lämpimään kylpyyn ja ranteet auki :wink: . Vai onko parempia ehdotuksia :?:
Vastaa Viestiin