Saab 9000 ja kilometrit & kestävyys

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
cealdyn
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 21:40
Paikkakunta: Juva

Saab 9000 ja kilometrit & kestävyys

Viesti Kirjoittaja cealdyn »

Kohta on viisi vuotta kortti ollut taskussa ja koko tämän ajan olen -89 1.3 VW Golfilla ajellut mutta nyt on alkanut mieli tehdä vähän parempaa autoa ja vaaka on aika reilusti kallistunut Saab 9000 puolelle, mitä nyt useita autoja on tullut koeajettua. Ajomukavuus on "hieman" eri luokkaa kuin tuollaisessa vanhassa golfissa ja varusteita löytyy vaikka muille jakaa :) Ja toki tehoakin löytyy vähän reippaammin kuin golfin 45kw kaasarikoneesta.

Eräässä autoliikkeessä olisi mukavan näköinen -97 CS malli 2.0 110kw turbokoneella eikä varustelistasta puutu kuin nahkapenkit. Kilometrejä on kuitenkin kertynyt "jo" 270tkm mikä hieman arveluttaa. Jos olettaisi että huollot on tehty ajallaan ja autoa ei hirveästi ole poletettu niin kuinka paljon tuollaiselle turbokoneiselle saabilla uskaltaisi odottaa kilometrejä ilman turboremonttia tai vastaavaa (olettaen että autolle ei tuota vielä ole tehty, täytyy tarkemmin vielä tutkia huoltokirjaa)?
Nettiautossa on ainakin useita 350-400tkm ajettuja vapaasti hengittäviä tonnareita mutta turboja näkyy olevan paljon vähemmän.
Kilometrejä kertyy itsellä n. 10t vuodessa joten olisi suotavaa että autolla saisi huoletta ainakin sen 350tkm rullata ilman suurempia kuluja.

Kiitokset vastauksista!

Edit: Niin ja tosiaan kuutisen tonnia on maksimi mitä ajattelin autoon sijoittaa. Ehkäpä varmatoimista käyttöautoa hakiessa olisi "järkevämpi" sijoittaa johonki 150tkm ajettuun japsiin kuten corollaan mutta jotenkin vaan saabissa on paljon jämäkämpi ja parempi ajettavuus kuin 90-luvun lopun japanilaisissa. Lisävarusteista (kuten automaatti-ilmastoinnista) nyt puhumattakaan.
Janza
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Janza »

No tossa mun käyttöautossa on vähän yli 200tkm enemmän mittarissa ja hyvin kulkee edelleen 8) , tosin aikoinaan on joku "pieni" koneremppa tehty 250tkm huitteissa, olisko surullisen kuuluisa tasapainohärdelli lauennu tms, (ei ollu kuiteskaan mikään täysremontti, kannelle ei tehty mitään tietääkseni, eikä alakertaa porattu ja mäntiä vaihdettu tms), mullahan toi on vasta pari vuotta/n.23tkm ollu.
9-5 2.3tA -00 527tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Pykälä
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 14:15
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Pykälä »

On näitä kestävyyksiä aiemminkin palstalla pohdittu, mutta tässä jotain oman auton (2.3t, -96) elämästä:

- 240 tkm: sytkäkasetti
- 300 tkm: bensapumppu
- 300 tkm: tasapainohässäkän ketju pois
- 340 tkm: bensatankin pannat uusiksi
- normihuollot ajallaan
- nyt mittarissa 364 tkm

Laturi, vesipumppu, turbo, lämppärin puhallin, kannentiiviste ja kytkin ovat alkuperäisiä. Kestävyyteen lienee pakko olla tyytyväinen muutaman ranskalais-kokemuksen jälkeen.
Avatar
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1103
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

ei syytä karttaa

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Minulla oli viime kesänä -89 turbo, jolla oli ajettu 490 tkm. Turbo oli alkuperäinen ja toimi edelleen. Jakopää oli tehty noin 400 tkm kohdalla, kuten kytkinkin. Edes kansiremontti ei ollut vieläkään tarpeen.
Edellisellä omistajalla auto oli ollu 90-luvun alusta asti ja tiedän että sitä ei rääkätty koskaan. Purkuun auto meni, koska vaihteisto piti ääntä ja leima oli loppu.
Vuoden 97 tonnari on sitten jo kehittynyt vielä paremmaksi. Tasapainohilppeet saattaa käsittääkseni olla jonain päivänä vaivana. Omalla -95 mallilla on ajettu vasta 145 tkm eikä ongelmia ole.
Turbotonnareita ei taida olla siksi paljoa myynnissä, että ei niistä raaski luopua, ainakaan siihen hintaa mitä niistä saa. luuleekohan ihmiset vieläkin että turbosaabi on kova syömään bensaa? Moottoritiellä 9000 vie kuitenkin vähemmän kuin edesmennyt 1,3 corollani.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Kaikki riippuu siitä miten autoa on pidetty. Omalla CC tonnarilla ajettu 551000 km ja tubo on alkuperäinen. Kansiremonttia tai mitään jakopää remontteja ei ole vielä tarvinnut tehdä.

Vesipumppu vaihdettu muistaakseni joskus ja venttiilikopan tiiviste kerran. Öljyt vaihdettu suurinpirtein 10 tkm välein.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
norther7
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 20:50
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja norther7 »

649,9tkm :D ja alkuperäinen ahdin paikallaan kait se nyt huomenna menee enne ku 650tkm täynnä :D
kyllä ne kestää jos pitää hyvin, siitä se vain on kiinni... :wink:
Mmp
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2007 19:44
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mmp »

Reilut 300tkm ja kerran jättänyt tien päälle. Bensa aivan liian vähissä eikä bensapumppu tykännyt ja viime kesänä vaihettiin tyhjäkäynti/joutukäynti moottori. Plus jonnekin hävitti jäähytysnesteitä tolkuttomasti, ei mitään havainto minne. Noh, pikku kansrempalla siitäkin selvittiin.. Muuten ei mitään ongelmia ja se on mun vanha, uskollinen palvelija :D
Saabismi on (kuulemma) sairautta, meidän perheessä tarttuvaa sellaista.

9000 CD - 95
El Camino -79
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

no oli tosi hyvin kehuttu

Viesti Kirjoittaja mestari »

pääseekö siellä riisipussi kerhon sivuilla samoille linjoille edes.
tästä innostuneena tälläinen ei tonnaristikin saa uutta puhtia ja klikkailee äkkiä tonnarin saksasta itselleen.ei ainakkaan ole karstottuneita.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Viime kesän jälkeen

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Ostin viime kesänä 269tkm ajetun 9000CS 2.0t ja siihen on laitettu seuraavat asiat viimeisen 8kk aikana huoltojen lisäksi. nyt mittarissa 289tkm.

-Bensapumppu (n.200€) + hinaus 80€
-apulaite hihna ja kiristin rullat (80€)
-ilmastoinnin lauhdutin kenno 200€ (ilmastointi oli tyhjä ostettaessa)
-Lämmityslaitteen kenno + puhallin n.200€
-vesipumppu 70€
-Etujarrupalat ja sylintereiden tiivistesarjat, 70€
-Tänään tilasin moniurahihnan kiristimen n. 100€
-Vielä pitää varmistaa vuotaako kansipahvi ja tasapainoitus ketju ja rattaat pitäisi vaihtaa, joten todennäköisesti tulee tehtyä koko koneremontti.

Lisäksi ajettavuutta ja muuta parannettaessa:
-Sachs alustasarja 450€, nykyään yli 600€
-taaemmat uretaani puslat etupäähän n.100€
-Steg 1, koska automaatti ei kulkenut riittävästi 700€
-Super Aerot, 400€, koska varustettu aeron helmasarjalla

Ja kaikki asennukset tehty bensapumpun vaihtoa lukuunottamatta tehty itse.

Halpaa :roll:

Auto ei vie öljyä ja toimii kuin kello, mutta en salli autoissani kauheasti hälyääniä ja ylimääräisiä kolinoita. Lisäksi pidän hyvästä ajettavuudesta.

Pianhan ton voisi vaihtaa 9-5, koska kaikki tyyppiviat on käyty läpi.

Vanhemman tonnarin listaa en uskalla edes ajatella, koska sitä on parannettu vielä rajummalla kädellä ja jos siihen saisi seuraavaksi hieman piristetyn 2.3T konepellin alle. Tosin se on ajettu vasta 238tkm.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
mikkokarttunen
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Touko 29, 2006 11:45
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja mikkokarttunen »

Oma -92 vm pommari laukesi kun mittari näytti tasan 405 000, murros sanoi itsensä ilman naputuksia irti.... noh matka jatkuu kunhan motivaatiota löytyy osan vaihtamiseen.
9000i
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

tuo ettei turboja oikein näy myynnissä johtuu siitä ettei kukaan halua myydä niitä. niistä ei makseta jostain syystä mitenkään mahdottoman hyvin mutta autona aivan loistavia :)

Itse en rupea tähän listaa laittamaan mitä omasta -91 tontusta on menny, huono tuuria toisaalta aika paljon (ja kilsoja 410tkm). mutta kyl nuo pääsääntöisesti perus viat pitää sisällään (mitä täälläkin on tullut, tasapainoketju, di, bensapumppu) mut ei mitään yllättäviä yleensä kuten kaikissa autoissa.

osta ihmeessä jos kiinnostaa :D
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Isäukolla oli -89 tonnari ilman turboa.
Ennen myyntiä isommat rempat oli 200tkm bensapumppu ja n.450 tkm kansiremppa.
Kansiremppaa tehtäessä asentaja sanoi, että alakerta on vielä ihan hyvässä kunnossa.
Myytäessä vähän alle 500 tkm.

Ai niin uusittiin siihen kytkin jossain välissä. :wink:
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Harri M.
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2007 22:30
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Harri M. »

Eipä tuo 270000km ole just mitään. Veljen työkaverilla 2,3t automaatti, yli 500000km mittarissa konetta auki käyttämättä.

Oma on nyt 240000km 2,0 lpt... no vähän kutiteltu. :wink: Ennen tätä pari vaparitonnaria ja molemmat reilusti yli 350 tonnia ajettuja, toisessa meni bensapumppu vähän alle 350000 km.

Eli jos ostattelemasi auto on pidetty edes jollain lailla, niin tuskin mitään ihmeämpää ongelmaa on tulossa vastaan. Muutenkin alkaa olla loppupään tonnareita - ei varmaan paljoa enää lastentauteja. :P

-Harri-
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Meikäläisen '89.turbolla on päästelty 322 223 km. Kansipaffi piti vaihtaa tossa 300 tonnin kieppeillä. Kannen höyläytin siinä samalla varmuuden vuoksi, en tiedä oliko edes kiero. Venttiilit ja niiden nostimet ovat vielä hyvässä hapessa ja tuntuu alakerta olevan uuden veroinen. Turbossa tuntuu olevan pientä välystä, mutta hyvin se ainakin vielä puhaltelee.

Kulutuslukemat ovat about samat, mitä tehdas ilomoittaa uudelle '89:lle. Öljyä vie litran 10 000km:llä, mikä lienee aika normaalia turbokoneelle. Ja tässähän ei mitään tasapainohässäköitä ole joista huolehtia. Niin ja lootakin pelaa vielä varsin hyvin.

Itse ainakin ajan mieluummin vanhemmalla edustusluokan autolla, kuin vähän uudemmalla, vähemmän ajetulla peruskorolalla.

EDIT: Joo tosiaankin vie litran 10 000km:llä, eikä 1 000:lla. (viitaten seuraavaan viestiin)
Viimeksi muokannut puu, To Touko 24, 2007 11:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Tapsa84
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 21:45
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Tapsa84 »

puu kirjoitti:Meikäläisen '89.turbolla on päästelty 322 223 km. Öljyä vie litran 1 000Km:llä, mikä lienee aika normaalia turbokoneelle. Ja tässähän ei mitään tasapainohässäköitä ole joista huolehtia. Niin ja lootakin pelaa vielä varsin hyvin.

Itse ainakin ajan mieluummin vanhemmalla edustusluokan autolla, kuin vähän uudemmalla, vähemmän ajetulla peruskorolalla.
Kyllä tuo öljyn kulutus on liikaa, ehkei jos tarkotit 10000km. Ei tuo mun 380tkm ajettu syö juuri ollenkaan öljynvaihto välillä.

Itte olen samaa mieltä, että enemmin tällä -88 saabilla kuin uudemmalla korolalla.
Saab 9000 2.0 T -88 med Garrett GT40 Scania
Saab 9000 2.0 T -88 purku
Saab 900 2.1 16v -92 purku
Saab 99 -84 hitsattu
Volvo 142 -74 2,0l suunnitelmissa GT42
Volvo 242 -78 2,5l med liten mitsu
Volvo 740 -88 2,3l med Garrett GT40 hybrid 60/60
Vastaa Viestiin