onko normaalia? ahtopaineet

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
MikKap83
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 17:06
Paikkakunta: Ylämaa

onko normaalia? ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja MikKap83 »

Tuosta vanhemmasta tonnarista on painekatkaisin rikki ja ohitettu. Tänään laitoin DI/APC lastun paikoilleen pitäis olla steg3. Koeajolenkillä huomasin että ahdot nousee tosi nopeasti ja piikkaa tuonne punaisen yläreunaan ja putoaa sitten tuohon punaisen alueen puoleen väliin. Numerollista ahtopainemittaria ei tällä hetkellä ole kiinni. Onko vaara rikkoa kone? Bensalastu on paikoillaan (steg2)
9000 2.0t 96, 9-5 vector wagon 2.3tA 04
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: onko normaalia? ahtopaineet

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

MikKap83 kirjoitti:Tuosta vanhemmasta tonnarista on painekatkaisin rikki ja ohitettu. Tänään laitoin DI/APC lastun paikoilleen pitäis olla steg3. Koeajolenkillä huomasin että ahdot nousee tosi nopeasti ja piikkaa tuonne punaisen yläreunaan ja putoaa sitten tuohon punaisen alueen puoleen väliin. Numerollista ahtopainemittaria ei tällä hetkellä ole kiinni. Onko vaara rikkoa kone? Bensalastu on paikoillaan (steg2)
Ei ole normaalia, pitäisi ahtomittarin piikata yli punaisen alueen :wink:

...no joo, mittaritoleranssien valossa vaikuttaa normaalilta stegelastun toiminnalta. Tuskin on sen enempää vaaraa vehkeiden hajoamisesta kuin muillakaan stege-miehillä :)
Asteikollista ahtomittaria vaan kiinni jos vaivaa, vaikka sitten se halpa Equussi, kyllä se jotain suuntaa antaa. Kyllä steg3:sen pitäisi lähemmäs 1,4bar piikata.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Saattaa olla ihan normaalia ,koska en tiedä minkä firman lastu sulla on kiinni.
Maptunin 1 stegillä nosti paineet (peruspaine oikein säädettynä) 1.4 bariin.Tuo lukema on kyllä punaisen alueen oikealla puolella.
Ennenkuin peruspaineet säädettiin piikkas fuelcuttiin asti.

Jos et oo kokenut moista asiaa ennen , niin sen kyllä varmasti huomaat. Fuelcut tulee 1,5 barin ahtopaineessa vakio MAP:illa .

Tarkista letkut , hukkaportin tominta ja peruspaineet.
Vakiomittari on suuntaa antava , tosin mielestäni tarpeellinen (turboautossa pitää olla ahtopainemittari, mun mielipide).
Vaikka heittoa olisikin ,on se samansuuntaista ja jatkuvaa.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

AnttiR kirjoitti:
Jos et oo kokenut moista asiaa ennen , niin sen kyllä varmasti huomaat. Fuelcut tulee 1,5 barin ahtopaineessa vakio MAP:illa .
Ei ole MAPia DI/APC vehjaksessa, eikä myöskään mitään erillistä painekytkintä vm. -91 eteenpäin. Fuel cut on DI/APC ohjelmassa (DI/APC-purkki pistää viestiä LH-jetille, että nyt loppu se bensan syöttö), katkaisuraja saattaapi olla tosiaan tuo 1,5bar (en muista), ellei sitä ole lastun ohjelmassa nostettu / disabloitu.

Suosittelen kyllä minäkin tarkastamaan peruspaineet, saattaa poni intoutua uuteen laukkaan, jos ovat olleet alakantissa. Kaiken ollessa kunnossa pitäisi tosiaan piikata mittarin yli punaisen alueen ja siitä hiipua sitten kierrosten noustessa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
hemimo
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Loka 14, 2005 22:56
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja hemimo »

Sattuuko kellään olemaan tietoa, kuinka paljon tonnari Aeron pitäisi pukata maksimipainetta SP Stage 3:lla?
Sitkeästi kaupunkia kiertävät huhut kun kertovat, että moinen ei nosta paineita kyllä puna-alueen yli, vain takalaidalle...
Saab 99 cc t8 IC APC -78, Saab 9-3t SE -01 (vaimon), V60 D3 -11
EXät: 99 T16 ic Airflow -83, 99 -82, 9-5 Wagon 2,3t -00, 9000 AERO -97, 9000 CS 2,0i -92, 99 -84
MikKap83
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 17:06
Paikkakunta: Ylämaa

Viesti Kirjoittaja MikKap83 »

Numeromittarilla kokeiltu: Piikkaa n. 1.55 bar sen jälkeen putoo n.1.3bar kierrosten noustessa sahaa 1.2 -1.3 bar eli oisko jossain pientä vuotoa?
9000 2.0t 96, 9-5 vector wagon 2.3tA 04
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Kuulostaa tämä Steg 3 sarja lähinnä moottorin tuhoamissarjalle, eikä virityssarjalle. :?

Ahtopaineen lasku kierrosten noustessa johtuu ahtimen pienestä koosta, ei vakioahtimelta kannata odottaa 1.5 bar paineita rajoittajalle.
MikKap83
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 17:06
Paikkakunta: Ylämaa

Viesti Kirjoittaja MikKap83 »

En kyllä odottanu et se niitä paineita ylös asti pitäiskään. meinasin vaa sitä pientä paineiden vaeltamista et vuotasko jostain. On meinaa varmasti tuo vakio garret to3 aika tiukoilla.
9000 2.0t 96, 9-5 vector wagon 2.3tA 04
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Ahtojen seilaus voi hyvinkin johtua vääristä peruspaineista.

Toiseksi Saabin vakio-intercooler on speksattu 1.5:lle baarille uutena, joten on hyvin mahdollista että se pääsee vuotamaan. :)
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

hemimo kirjoitti:Sattuuko kellään olemaan tietoa, kuinka paljon tonnari Aeron pitäisi pukata maksimipainetta SP Stage 3:lla?
1.40 bar ja fuelkutti on pois käytöstä. Parasta mitä autollesi voit tehdä on repiä se purkki pois sieltä välittömästi.
Zebe kirjoitti:Kuulostaa tämä Steg 3 sarja lähinnä moottorin tuhoamissarjalle, eikä virityssarjalle.
Eikä pelkästään kuulosta vaan se on just sitä.
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Kyllä ei itsellä mene jakeluun, että miksi steg 3 on ylipäätään tehty vakiokokoonpanolle. Kyllähän siinä rahaa säästää sen hetken, muttamutta. Garretista pääsee eroon hyvin nopeasti, kun sillä työntää maksimit taulussa koko ajan. Ja ahtoilman lämpö on tietysti jotain tajutonta ja sitten pakopaineet = aika varma setti täystuhoon. :?
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Zebe:Garretista pääsee eroon hyvin nopeasti, kun sillä työntää maksimit taulussa koko ajan. Ja ahtoilman lämpö on tietysti jotain tajutonta ja sitten pakopaineet = aika varma setti täystuhoon.

Samaa kertoivat Tammer-Dieselistä .Tekee Garretille (puheena oli 25 -malli) tuskaa kuulemma kestää jopa steg 1 :n aiheuttama rasitus , varsinkin jos lisääntyneitä voimavaroja kysyy. Lompakon päälle käynyttä kokemusta on, en kuulemma ollut ainoa...
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

Onko siis tuossa omassa -88 tonnarissani juuri tällainen varma täystuho-kokoonpano? Tuossapa muutamat speksit: Vakioahdin, mankkuvena poistettu kokonaan, sen tilalla turboruuvi, ahdot 1,5 bar, APC-systeemi ei käytössä, bensapaineensäädin isompi, DI-lastu......... 8O . Koko kone on siis vakiosisustalla, cooleri ym. on alkuperäset.
Mitä pitäis tehdä kun lisää potkua haetaan, vai ajanko niin kauan että jostain räjähtää ja isosti?

Sen verran voin kyllä sanoa että kyllä se repii penkkiin, ei pärjänny esim. E39 M5-bemu eikä myöskään V12-motilla oleva 600CL-mersu kun kiihdyteltiin 0-180kmh......... :D Molemmat jäi reilusti........ :D
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Jeesustelematta: tuossa on raudan puolesta ainekset täystuhoon, mutta ei se tarkoita että kone poksahtaa huomenna. Yli 1.2bar ei tietysti kannata mennä ahtimenkaan puolesta, eikä sen yli mennessä ahdoista ole vakiokanavilla vastaavaa hyötyäkään.

Jos pidät huolen siitä että seokset on kohdallaan, tai mieluummin vähän rikkaalla, ei tuossa ole mitään hätää. Se koneensuojelulastu istuu tietysti ratin ja penkin välissä, ja jos siinä on vikaa, on ihan sama mikä steggi/rauta autossa on kiinni; täystuho seuraa joka tapauksessa!

Jos tuo setti on kunnossa, menee laatikko ennen konetta. Jos se nyt mikään mitta on... :roll:
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
MikKap83
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 17:06
Paikkakunta: Ylämaa

Viesti Kirjoittaja MikKap83 »

joopa.. Eipä tuota koko ajan tarvi polkea et eiköhän se kasassa kestä. on vaa kiva joskus nöyryyttää "näppynaama" corolla kuskeja. Jos paukkuu ni ei tuo tonnarin koneen vaihto nii hirvittävä projekti ole :D
9000 2.0t 96, 9-5 vector wagon 2.3tA 04
Vastaa Viestiin