Joo-o ei ollu kosketushäiriö ei, pitkän tutkimisen jälkeen päädyin siihen tulokseen että joko kosketushäiriö on itse anturin sisällä tai että anturi vetää viimeisiään, myöskin kosteuden pääseminen anturiin on yksi vaihtoehto (koska oireet alkoivat samaan aikaan kun loskakelit). Jokatapauksessa jos se ei tuosta "kuivu" niin taitaa mennä anturi vaihtoon.
PS. Jos jollain on toimiva anturi myydä niin ilmoitelkaa
Nopeuden mittauksesta
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Nyt on jo testailtu lisää...
OBD -väylän nopeustieto näyttää nollaa kuten mittarikin. Nopeustieto tulee tonnarissa VAIN vaihdelaatikon anturista. Mitattiin takarenkaan ABS-anturilta signaalia ja se tulee alemmalla jännitteellä ja korkeammalla taajuudella. Auto käyttää ABS-anturien tietoa käytetään vain jarruille, eikä esim. rinnakkais järjestelmänä ECU:n tms. nopeus-tiedonkeruuseen.
Lisäksi nopeusanturin ja ABS-anturien jännitteet myös kasvavat taajuuden noustessa (pyörimisnopeuden kasvaessa)
Ja kuten edellä totesinkin, siten että eri anturimallien voltit ovat eri tasoilla...
Mut vielä ei antauduta askin avaamiselle, joten tutkimukset jatkuvat...
OBD -väylän nopeustieto näyttää nollaa kuten mittarikin. Nopeustieto tulee tonnarissa VAIN vaihdelaatikon anturista. Mitattiin takarenkaan ABS-anturilta signaalia ja se tulee alemmalla jännitteellä ja korkeammalla taajuudella. Auto käyttää ABS-anturien tietoa käytetään vain jarruille, eikä esim. rinnakkais järjestelmänä ECU:n tms. nopeus-tiedonkeruuseen.
Lisäksi nopeusanturin ja ABS-anturien jännitteet myös kasvavat taajuuden noustessa (pyörimisnopeuden kasvaessa)
Ja kuten edellä totesinkin, siten että eri anturimallien voltit ovat eri tasoilla...
Mut vielä ei antauduta askin avaamiselle, joten tutkimukset jatkuvat...

Selittäkää sitten tuo OBD:ssä olevan läppärin speed error kun auto sutii2,3T sport kirjoitti:Nyt on jo testailtu lisää...
OBD -väylän nopeustieto näyttää nollaa kuten mittarikin. Nopeustieto tulee tonnarissa VAIN vaihdelaatikon anturista. Mitattiin takarenkaan ABS-anturilta signaalia ja se tulee alemmalla jännitteellä ja korkeammalla taajuudella. Auto käyttää ABS-anturien tietoa käytetään vain jarruille, eikä esim. rinnakkais järjestelmänä ECU:n tms. nopeus-tiedonkeruuseen.


-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Tuota, jos vannottamisen sijaan käännänkin tämän toisinpäin.
Mikäli uteliaisuutta aiheen tiimoilta riittää niin vaihdelaatikon nopeusanturinjohdon voi helposti irroittaa n.20cm anturista olevasta liittimestä. Auto ja sen anturit eivät mitenkään vaurioidu ko. operaatiosta. Mikäli vaihdelaatikon nop.anturin piuha irroitettuna pystyy jostain (esim.OBD-väylästä) lukemaan nopeustietoa, niin aihe kiinnostaa minuakin kovasti.
Jos tuon haluaa testata, niin haluan kuitenkin varoittaa parista käytännön aiheesta.
-Nop.anturin piuha sijaitsee varsin lähellä kepiltä tulevaa vaihteensiirtotankoa/sen niveltä ja suht. lähellä vetoakselia, joten liitttimestä irroitettu piuha on syytä esim teipata turvalliseen paikkaan kokeilun ajaksi. Jottei kukaan kiristäisi, jakoavaimella, "löysällä olevaa" anturia niin mainittakoon että sen saa liikahtamaan sormivoimin, eli on painamalla+lukituslevyllä kiinni laatikossa eikä kierteillä kuten ulkonäöstä voisi päätellä.
-Itsenopeusanturia ei ole syytä nostaa laatikosta uteliaisuuttaan. Osassa vm-87-98 tonnareista(vaijerittomat mittarit), anturin päässä oleva ratas on helposti laatikkoon putoavaa mallia. Olen bongannut varsin ristiriitaista tietoa missä vuosimalleissa ko. ratas on "irtonainen". Ruotsalaisen korjausoppaan mukaan epäkohta korjattu vuosimallissa -94, Suomalaiset merkkikorjaamot taas muistavat vian vaivanneen nimenomaan viimeisimpiä tonnareita. (No, mun -98:ssa ratas oli tukevasti anturissa kiinni)
-Kolmanneksi. Piuha irroitettuna auto yrittää sammua moottorijarrutusta seuraavan kytkimen painamisen yhteydessä. Muuten tyhjäkäynti pysyy ja ajaminen sujuu kuten normaalistikin, (tosin turbot ahtavat vain peruspaineille)
Mikäli uteliaisuutta aiheen tiimoilta riittää niin vaihdelaatikon nopeusanturinjohdon voi helposti irroittaa n.20cm anturista olevasta liittimestä. Auto ja sen anturit eivät mitenkään vaurioidu ko. operaatiosta. Mikäli vaihdelaatikon nop.anturin piuha irroitettuna pystyy jostain (esim.OBD-väylästä) lukemaan nopeustietoa, niin aihe kiinnostaa minuakin kovasti.
Jos tuon haluaa testata, niin haluan kuitenkin varoittaa parista käytännön aiheesta.
-Nop.anturin piuha sijaitsee varsin lähellä kepiltä tulevaa vaihteensiirtotankoa/sen niveltä ja suht. lähellä vetoakselia, joten liitttimestä irroitettu piuha on syytä esim teipata turvalliseen paikkaan kokeilun ajaksi. Jottei kukaan kiristäisi, jakoavaimella, "löysällä olevaa" anturia niin mainittakoon että sen saa liikahtamaan sormivoimin, eli on painamalla+lukituslevyllä kiinni laatikossa eikä kierteillä kuten ulkonäöstä voisi päätellä.
-Itsenopeusanturia ei ole syytä nostaa laatikosta uteliaisuuttaan. Osassa vm-87-98 tonnareista(vaijerittomat mittarit), anturin päässä oleva ratas on helposti laatikkoon putoavaa mallia. Olen bongannut varsin ristiriitaista tietoa missä vuosimalleissa ko. ratas on "irtonainen". Ruotsalaisen korjausoppaan mukaan epäkohta korjattu vuosimallissa -94, Suomalaiset merkkikorjaamot taas muistavat vian vaivanneen nimenomaan viimeisimpiä tonnareita. (No, mun -98:ssa ratas oli tukevasti anturissa kiinni)
-Kolmanneksi. Piuha irroitettuna auto yrittää sammua moottorijarrutusta seuraavan kytkimen painamisen yhteydessä. Muuten tyhjäkäynti pysyy ja ajaminen sujuu kuten normaalistikin, (tosin turbot ahtavat vain peruspaineille)