9000 -98 ohjaus vetelee minne huvittaa...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

9000 -98 ohjaus vetelee minne huvittaa...

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Nyt olis tieto valttia. Oireilu seuraavanlaista:

Pientä ongelman tynkää oli talvirenkailla jo, eli koko ajan sai ohjata yli 70 vauhdeissa. Aina kun korjaa suuntaa niin joutu korjaamaan taas takas, jne... Eli pientä ohjausliikettä joutu koko ajan tekemään.

Nyt kun vaihdoin kesänakit viime viikolla niin ongelma paheni, nyt auto puoltaa pahasti oikealle jopa jarruttaessa, samaten ohjaus ottaa kaikki tiessä olevat muodostumat, urat jne...

Auto on käynyt 2:ssa eri lasersuuntauksessa talvirenkaiden aikaan tammikuussa ja kulmat on ok.

Aion kokeilla vielä vaihtaa etupyörät päikseen jos se korjaisu menoa yhtään.

Autoon on vaihdettu seuraavat puslat noin 2v sitten:

http://www.speedparts.se/images/prod/ch ... 00diag.gif

Kuvasta numerot: 1,2,4,5,6

Vielä loppuun sellainen huomio että pakkasilla oikealta edestä kuului pauketta aina kun jarruun koski tai muuten eturipustus joutui liikkumaan pystysuunnassa. Syytä tähän ei ole selvinnyt, ansiapuna yritin vaihtaa alapallot mutta vika ei ollut niissä.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 9000 -98 ohjaus vetelee minne huvittaa...

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9000cst kirjoitti: Vielä loppuun sellainen huomio että pakkasilla oikealta edestä kuului pauketta aina kun jarruun koski tai muuten eturipustus joutui liikkumaan pystysuunnassa. Syytä tähän ei ole selvinnyt, ansiapuna yritin vaihtaa alapallot mutta vika ei ollut niissä.
Koita napamutterien kireys.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: 9000 -98 ohjaus vetelee minne huvittaa...

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

V.J.S kirjoitti:
9000cst kirjoitti: Vielä loppuun sellainen huomio että pakkasilla oikealta edestä kuului pauketta aina kun jarruun koski tai muuten eturipustus joutui liikkumaan pystysuunnassa. Syytä tähän ei ole selvinnyt, ansiapuna yritin vaihtaa alapallot mutta vika ei ollut niissä.
Koita napamutterien kireys.
Kuinkahan ison työkalun tähän tarvitsee + vääntövoimaa varmaan aika paljon ? Onko tiedossa kiristysmomentti jos vaikka saan käsiini jotain CAT työkaluja.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ettei olisi etutolppien yläpään laakerointi väljistynyt?
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Etutukivarsien takahelat?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 9000 -98 ohjaus vetelee minne huvittaa...

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9000cst kirjoitti:
Kuinkahan ison työkalun tähän tarvitsee + vääntövoimaa varmaan aika paljon ? Onko tiedossa kiristysmomentti jos vaikka saan käsiini jotain CAT työkaluja.
Oliko se nyt 32mm hylsy, tarpeeksi syvä että ylttää mutterille asti, ja jatkovartta on hyvä olla silleen sopivasti. En nyt muista kiristysmomenttia, mutta 250Nm ainakin.

Mulla tonttu "veteli" pirusti urissa ja kolahteli ajoittain jarrutuksissa, toinen napamutteri oli löystynyt melkein sormitiukkuudelle...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

ettei olis etutuennan etupään helat syöpyneet vaihtokuntoon.. Itsellä tosin loppui samanlainen vetely yläpään laakereiden vaihdolla.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Jope kirjoitti:Etutukivarsien takahelat?
On vaihdettu powerflexiin, joten en usko että siellä on vika, mutta tarkistan :) ...
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Tasapaino akseli kirjoitti:ettei olis etutuennan etupään helat syöpyneet vaihtokuntoon.. Itsellä tosin loppui samanlainen vetely yläpään laakereiden vaihdolla.
Ainakin koiranluut + alumiinipalaset alatukivarressa on ehjät molemmin puolin.

Autossa on -05 tammikuussa asennettu saschin sportti alusta alla, mutta onhan se mahdollista että laakeri on sanonut poks.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Kiitoksia kaikille vastanneille, pitää alkaa työstämään näitä teidän vinkkejä, joten kun saan aikaiseksi, palaan asiaan. :D
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
HARTSA
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: To Tammi 22, 2004 15:29
Paikkakunta: toholampi

Viesti Kirjoittaja HARTSA »

Tasapaino akseli kirjoitti:ettei olis etutuennan etupään helat syöpyneet vaihtokuntoon.. Itsellä tosin loppui samanlainen vetely yläpään laakereiden vaihdolla.
"vetelyä" myös :roll:
"alapää" pitäisi olla ok... mutta nuo yläpään laakerit??

pitääkö ottaa iskarit pois,että näkee onko ok :?:
9000 Aero -94.
Audi A6 2.0 TDi. Avant
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Millaiset oli muuten ohjauskulmat.. Itsellä olkatapin kallistuma asteen verran yli tehtaan arvojen aiheuttaa hieman vetelyn tunnetta talvirenkailla uraisella tiellä. Ja toinen joka aiheutti saman tunteen voimakkaampana oli löystynyt liitos ohjausakselin alapäässä.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
hawsaab
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Touko 07, 2004 14:19
Paikkakunta: Oulu/Ii

Viesti Kirjoittaja hawsaab »

Etujousi poikki?
Saab 9k elämäni auto
9000 CDE 2,3i -94
9-5 SE 2,3t A -01
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Vaihdoin napamutterin tarkistamisen jälkee etupyörät päikseen ja aika hyvin keskitty meno nyt. Ei enää vetele oikealle eikä vasemmalle, mutta edelleen ratti reagoi tien "ominaisuuksiin" voimakkaasti. Pitää varmaan selvittää seuraavaksi ohjauspyörän nivelten kireys että onko löystynyt mistään.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jarmop »

Mulla on tismalleen sama vaiva, vaikka kaikki puslat, tuennat, koiranluut ym. vaihdettu etupäähän.
Ajattelin vaihtaa kesällä jouset, iskarit ja yläpään laakerit. Luulen että tuo kolina tulee iskarin yläpäästä. Samallahan vaihtuu sitten kätevästi jouset ja iskaritkin.
Ja sitten tietysti suuntaukseen.
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
Vastaa Viestiin