matolaatikon jouset (taas)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
pirita25
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2004 09:46
Paikkakunta: Kuopio

matolaatikon jouset (taas)

Viesti Kirjoittaja pirita25 »

No niin, vaihdoin jouset foorumin ohjeiden mukaan, mutta jokin ei nyt täsmää. Ennen venttiilikoneiston asettamista paikoilleen pyysin vaimoa (ohjeiden mukaan!) liikuttelemaan vaihteen valitsinta, jolloin huomasin, että 7-pykäläinen levy ei liikkunut mihinkään vaikka keppiä liikuteltiin P-1 asennoissa. Muoviset hammasrattaat ovat pompanneet irralleen toisistaan??

Pitääkö 7-pykäläinen levy kääntää käsin 1-asentoon samalla kun vaihteenvalitsin siirretään 1-asentoon vai onko "jokin" pompannut paikoiltaan??
SAAB 900i automatic vm.89 sold
SAAB 9000i CD vm.90 sold
SAAB 9000i CD automatic vm.89 on the road
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: matolaatikon jouset (taas)

Viesti Kirjoittaja jus »

pirita25 kirjoitti:Pitääkö 7-pykäläinen levy kääntää käsin 1-asentoon samalla kun vaihteenvalitsin siirretään 1-asentoon vai onko "jokin" pompannut paikoiltaan??
Vaihteenvalitsimen rattaat kyllä liikkuivat molemmat ihan synkassa, kun jousien vaihdon yhteydessä siirsin valitsimen
asennosta P:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... age22.html
asentoon 1:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... age33.html

Liekö vaan kysymys siitä, että ylemmpi ratas, jonka kyljessä tuo pykälälevy on, on noussut vähän pois paikaltaan ja hampaat hyppivät yli, kun venttiiliaivo ei ole painamassa sitä alaspäin. Eli ihan niin kuin epäilitkin. Tähtäät rattaat vaan kohdalleen esim. em. kuvien mukaisesti ja niin että P-asennossa lukitsee ja laitat laatikon nippuun. Ellet jo niin tehnyt. Tsemppiä!
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
pirita25
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2004 09:46
Paikkakunta: Kuopio

laatikko vaihtaa taas ryskimättä, jouset vaihdettu

Viesti Kirjoittaja pirita25 »

laatikko vaihtaa taas ryskimättä, jouset vaihdettu
samoin vaijerin pää laatikon puolelle.

Ilmeisesti vaijerin säädöllä selviän, kun P-asentoon meno jää hieman vajaaksi ja pyörät ei lukkiudu....vai jäikö jotakin huomioimatta?
SAAB 900i automatic vm.89 sold
SAAB 9000i CD vm.90 sold
SAAB 9000i CD automatic vm.89 on the road
pirita25
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2004 09:46
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pirita25 »

edelliseen kysymykseeni (vaijerin säätö) löytyikin vastaus foorumin-sivuilta. Ei muuta kun ajelemisiin
SAAB 900i automatic vm.89 sold
SAAB 9000i CD vm.90 sold
SAAB 9000i CD automatic vm.89 on the road
pirita25
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2004 09:46
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pirita25 »

Laatikko toimii nyt oivallisesti, mutta tuli tehtyä asennusvirhe. Parkkilukko ei kytkeydy, vaan jää huulille. Koitin säätää vaihteen vlitsimen puolelta, mutta ei se auta.

Pitääkö siis toistaa vaiheet 1-6 ja sovitella venttiilikoneisto uudelleen??
SAAB 900i automatic vm.89 sold
SAAB 9000i CD vm.90 sold
SAAB 9000i CD automatic vm.89 on the road
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

pirita25 kirjoitti:Pitääkö siis toistaa vaiheet 1-6 ja sovitella venttiilikoneisto uudelleen??
Jos rattaat on hampaan tai parin verran pielessä, vaijerin säädöllä ei varmaan täysin pysty korjaamaan tilannetta, jommasta kummasta päästä jää liikerata lyhyeksi, ja tässä tapauksessa sitten P-asennosta.

Hampaat toiseen suuntaan saman verran pielessä ei ehkä haittaisi niin paljon, pakkoykkönen jäisi saamatta.

Vaijerin vivun kanssa samalla akselilla oleva ratas on kyllä se, joka kääntää parkkilukituksen kynttä, mutta hampaiden ollessa väärin rattaan liikerata tulee rajoitetuksi sen takia että tuo ylemmän rattaan nokka, joka liikuttaa venttiiliaivon vaihteenvalitsinmäntää saapuu täysin ulos vedettyyn pääteasentoonsa liian aikaisin.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ZF- ... age24.html

Laita ne rattaat kohdalleen, ja palauta vaijerin säätö siihen mikä alunperin oli, niin kaikki on todennäköisesti OK. Eli tämän ohjeen kohdat 1 - 6 uusiksi, kuten itse ohjeessakin neuvotaan kohdassa 9:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 356#111356

Tuossa vielä tarkemmin rajatut kuvat noista rattaista:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ZF- ... tsin_p.jpg
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ZF- ... tsin_1.jpg

Voin tietysti olla väärässäkin, mutta tässä arvailuni ongelmasi syystä, en tunne laatikon sielunelämää tai rakennetta tarkemmin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin