Miksi tonnarin di/apc poksi laskee ahtoja ajan myötä?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Miksi tonnarin di/apc poksi laskee ahtoja ajan myötä?

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Elikkä kyseessä on vm 89 CC tonnari di/apc:llä. Di/apc poksissa speedpartsin stage 1 lastu. Max ahtoja nollauksen ja totutuksen jälkeen tuolla lastulla tulee ~1.1bar equusin mukaan.

Ongelmana seuraava: Pari päivää nollauksen jälkeen max ahdot ovat laskeneet sinne ~0.9bar hujakoille. Tuo liittyy täyskaasukiihdytyksiin, mitä enemmän kiihdytyksiä sitä nopeammin laskee... paineet myös tippuvat kierroksilla sinne noin 0.7bar hujakoille, mutta tuo todennäköisesti johtuu löysähköstä aktuaattorin jousesta, inspiraatiota lisäjousen asentamiseen odotellessa... ;D

Mistäköhän tuo ongelma oikein voisi johtua?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
MikKap83
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 17:06
Paikkakunta: Ylämaa

Viesti Kirjoittaja MikKap83 »

jos joku keksii vastauksen tuohon auttaa varmaan myös meikäläistä.
eli siis minun pitää nollata ruisku n. kuukauden välein. auto alkaa pikkuhiljaa pudottaa täysiä ahtoja kokoajan alemmas lopuksi ei nouse paljon yli peruspaineiden. nollausen jälkeen nousee viisarin verran punaiselle vika tulee nopeammin jos ajaa esim pitemmän matkaa cruise päällä.
9000 2.0t 96, 9-5 vector wagon 2.3tA 04
Juho_M
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Elo 31, 2006 10:52
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Juho_M »

Onkohan kukaan keksinyt ratkaisua ongelmaan? Asensin lastut pari viikkoa sitten, jolloin ahtoi reilun viisarin verran punaiselle. 8) Mutta nyt ei ahda kuin viisaria vaille punaisen :twisted: , vakio lastullakin ahtoi keltaisen ja punaisen rajalle. Miten tuon DI/APC purkin voi nollata, APC sulakkeen irroittaminen ei ainakaan auttanut. Onko muuten haittaa jos ajelee ilman APC:n sulaketta, koska auto toimi normaalisti muttei ahtanut kuin peruspaineet?
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 turbo16 -89
Saab 99 GL special -82 PR
#3076
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Täällä sama homma. Poksin nollattua ahtaa yli asteikon (stage 3). Parin päivän päästa enää punaisen puoleen väliin. Tarvii varmaan tehdä joku oma kytkentä, että nollaa poksin kun kytkee virrat pois.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4220
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mulla oli sama ongelma. Eipä oo enää kun laitoin bleederin :twisted:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 376
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Oisko vika hukkaportin jousessa, sanotaankos sitä akkuraattoriksi? Itellä ainakin autto jonkin verran jousen kiristäminen, vaan vieläkin laskee ahtoja kun yrittää nousta. Kuitenkin pitää paremmin paineita. Paskamainen homma muuten kiristää sitä jousta.
Niin mulla on se erillinen apc systeemi, eli se vanhempi.
9000 aero -97, 9000 cde -96
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Juho_M kirjoitti:Onkohan kukaan keksinyt ratkaisua ongelmaan? Asensin lastut pari viikkoa sitten, jolloin ahtoi reilun viisarin verran punaiselle. 8) Mutta nyt ei ahda kuin viisaria vaille punaisen :twisted: , vakio lastullakin ahtoi keltaisen ja punaisen rajalle. Miten tuon DI/APC purkin voi nollata, APC sulakkeen irroittaminen ei ainakaan auttanut. Onko muuten haittaa jos ajelee ilman APC:n sulaketta, koska auto toimi normaalisti muttei ahtanut kuin peruspaineet?
Tämä kiinnostaa minuakin. Olisi hyvä kokeilla omasta pommikoneesta kanssa, jos vaikka elävöittäisi vanhaa mutta ah niin ihanaa menijää...

-Hessu-
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Juho_M kirjoitti:Onko muuten haittaa jos ajelee ilman APC:n sulaketta, koska auto toimi normaalisti muttei ahtanut kuin peruspaineet?
Ei ole haittaa, toimii ilman apc:ta "matalapaineturbona".
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Olisko niin että boksi oppii nakutuksen esiintymisen myötä minkälaista bensaa käytetään ja ahdot laskevat käytön myötä, jos käytetty bensiini on ollut esim 95:ttä, jolloin boksi olettaa käytettävän sen laatuista bensaa.


Voisi esimerkiksi kokeilla ajaa 98:lla ja oktaanilisäaineella jos pitäis ahdot korkeammalla pitempään. Ahtojen laskeminen käytön myötä tuskin ohjataan lastussa, vaan se toiminto löytyy muualta boksissa. :roll:

Lastussa vissiin bensakarttoja..

Tämän takia DI/APC ei ole niin suosittu virityspiireissä.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Maximus
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: To Marras 10, 2005 18:18
Paikkakunta: Lodz, Poland

Viesti Kirjoittaja Maximus »

Minulla ahdot toimii kunnolla, sen muutaman polkasun verran(siis sen jälkeen kun on johto otettu akusta hetkeksi irti.) Sen jälkeen ahtaa vaan peruspunasen rajalle :evil:
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
janii
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Marras 16, 2006 01:58
Paikkakunta: karkkila

Viesti Kirjoittaja janii »

mikäs mulla on ku polkasee kaasun pohjaan isolla vaihteella niin alkaa nykimään ja ahtopainemittari pomppii 1,5bar-1,0bar välillä jonkun aikaa ja sit laskee normaaleihin lukemiin ja kiihtyy hyvin???????????
-hullu-
9000 cd 2.3T vm:91
api
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Ti Loka 31, 2006 23:02
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja api »

janii kirjoitti:mikäs mulla on ku polkasee kaasun pohjaan isolla vaihteella niin alkaa nykimään ja ahtopainemittari pomppii 1,5bar-1,0bar välillä jonkun aikaa ja sit laskee normaaleihin lukemiin ja kiihtyy hyvin???????????
tietäjiä helpottaa tieto auton vuosimallista ja motin mallista ja onko jotain viritystä? mutta heitetään jokeri magneettiventtiiliin? sökönä?
Yamaha FZ1-N -08
janii
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Marras 16, 2006 01:58
Paikkakunta: karkkila

Viesti Kirjoittaja janii »

api kirjoitti:
janii kirjoitti:mikäs mulla on ku polkasee kaasun pohjaan isolla vaihteella niin alkaa nykimään ja ahtopainemittari pomppii 1,5bar-1,0bar välillä jonkun aikaa ja sit laskee normaaleihin lukemiin ja kiihtyy hyvin???????????
tietäjiä helpottaa tieto auton vuosimallista ja motin mallista ja onko jotain viritystä? mutta heitetään jokeri magneettiventtiiliin? sökönä?
2.3t-91
-hullu-
9000 cd 2.3T vm:91
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Pitääkös noilla moottorinohjauksilla suorittaa "sopeutusta"?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
api
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Ti Loka 31, 2006 23:02
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja api »

janii kirjoitti:
api kirjoitti:
janii kirjoitti:mikäs mulla on ku polkasee kaasun pohjaan isolla vaihteella niin alkaa nykimään ja ahtopainemittari pomppii 1,5bar-1,0bar välillä jonkun aikaa ja sit laskee normaaleihin lukemiin ja kiihtyy hyvin???????????
tietäjiä helpottaa tieto auton vuosimallista ja motin mallista ja onko jotain viritystä? mutta heitetään jokeri magneettiventtiiliin? sökönä?
2.3t-91
:D näkyyhän ne tiedot tossa sun allekirjotuksessakin kun vaan avaa silmät... :D

Magneettivena tossa siis on, veikkaan edelleen sitä.
Yamaha FZ1-N -08
Vastaa Viestiin