Aerosta tuli ecoturbo?
Aerosta tuli ecoturbo?
Minne katosi täydet ahtopaineet meidän -98T Jubileesta 168kw(Aero) olen foorumista lukenutkin jo paljon ja esim.se hukkaportin tanko oli kans irronnut ,sehän oli helposti paikoillaan ainoastaan sokkaa ei reikään saanut koska vanhat jämät olivat sinne sulaneet,siihen löytyi lopuksi erilainen sokka ja luulinkin vian nyt korjautuneen.
-Hukkaportin tanko liikkuu hyvin ei jumissa mutta.... eli tehota paineet nousee vain keltaiselle eikä normaalia turbopotkua tule .
-By pass venttiili ainakin puhalluskokeessa tuntuu ehjältä siis tukkoiselta.
-Olisko sen hukkistangon irtioleminen voinut jotain rikkoa???
-Jaa aa vielä se magneettiventtiili siinä syylärin nurkalla kyllä sirisee oudosti .
-Eikä enää kuulu sitä dumpin tussahtelua kuin ennen.
-Kaikki neuvot ovat tarpeen muuten joutuu viedä meidän "tontun"pajalle .
-Hukkaportin tanko liikkuu hyvin ei jumissa mutta.... eli tehota paineet nousee vain keltaiselle eikä normaalia turbopotkua tule .
-By pass venttiili ainakin puhalluskokeessa tuntuu ehjältä siis tukkoiselta.
-Olisko sen hukkistangon irtioleminen voinut jotain rikkoa???
-Jaa aa vielä se magneettiventtiili siinä syylärin nurkalla kyllä sirisee oudosti .
-Eikä enää kuulu sitä dumpin tussahtelua kuin ennen.
-Kaikki neuvot ovat tarpeen muuten joutuu viedä meidän "tontun"pajalle .
Olisin Mimmin kanssa samoilla linjoilla.
Kokeile toisella (ehjällä) magneettiventtiilillä.
Voit myös mitata mankkuvenan resistanssin, ylin ja keskimmäinen vs alin ja keskimmäinen. Vastuksen pitäisi olla sama.
Pikaisen selailun jälkeen vastusarvot pitäisi olla kutakuinkin nuo:
1-2 nasta 2,7 ohm
2-3 nasta 2,7 ohm
1-3 nasta n.5 ohm
Kokeile toisella (ehjällä) magneettiventtiilillä.
Voit myös mitata mankkuvenan resistanssin, ylin ja keskimmäinen vs alin ja keskimmäinen. Vastuksen pitäisi olla sama.
Pikaisen selailun jälkeen vastusarvot pitäisi olla kutakuinkin nuo:
1-2 nasta 2,7 ohm
2-3 nasta 2,7 ohm
1-3 nasta n.5 ohm
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Magneettiventtiiliä veikkaisin kuten tässä muutkin ovat arvelleet. Voit testata kyseisen venan toiminnan suhteellisen nopeasti nappaamalla keskimmäisen letkun irti ja suorittamalla tämän jälkeen kiihdytyksen (Huom! kun keskiletku on irti nousevat paineet todella nopeasti fuel-cutille asti, eli todella varovaisesti kokeilemaan).
#2633
Tomaatti9000
Tomaatti9000
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Niin, tuo W-letkutesti on ihan hyvä, samoin vastuksen mittaaminen mankun navoista, mutta ei sillä vielä satavarmuutta saa mankun toimivuudesta.
Tulipa tuossa itse vaihdettua ex-tonttuun mankkuvena "turhaan", koska härveli antoi vain likimain perusahtoja. Naparesistanssit oli OK ja W-letku irti mentiin niin kuin laiskanpulskeen perheauton kuuluukin (normiahdot oli vehkeiden ollessa kunnossa n. 1.5bar) --> selvästi susi mankku, eikö? Avasin vielä mankkuvenan, ja totesin sen keloja yhdistävästä messinkiholkista lohjenneen palasen, jonka piikkiin laitoin ahtojen puutostaudin. Uusi mankku korjasi ongelmat hetkeksi, mutta kohta oli taas suorituskyky kuin korollassa. Onneksi pukkasi vielä check enginen lasiin, että ymmärsin ruveta lukemaan vikakoodeja. Koodinlukupiuhaa maadoittaessani (kyseessä oli siis DI/APC ja LH-2.4.2) "normipaikkaan" kuskin puolen lokarissa näkyvään maadoituspisteeseen, totesin tuon maadotuispisteen mutterin olleen täysin löysänä. Koodinluvun perusteella LH-jetti poti ties mitä seosongelmia ja mysteerisiä korjaamokäsikirjalle tuntemattomia häröjä, joten nollasin vehkeet (akun piuha irti), kiristin maadotusmutterin kunnolla ja lähdin baanalle kokeilemaan. Kateissa olleet ahdot oli löytynyt. Moottorierotiikka oli kokenut kehnon / vaihtelevan maadoituksen aiheuttamaa närästystä, eikä "klassisten" mankkuoireiden diagnosoinnista huolimatta vanhassa mankussa ollut loppupeleissä vikaa.
Harmi vaan kun tuli silvottua ihan kelpo mankku ja ostettua uusi (joiden laatu on ollut vähän niin ja näin) "turhaan" (n.270€...). No, onhan siinä kahden vuoden takuu, jos alkaa vena uuden omistajan ajossa porsimaan...
Tulipa tuossa itse vaihdettua ex-tonttuun mankkuvena "turhaan", koska härveli antoi vain likimain perusahtoja. Naparesistanssit oli OK ja W-letku irti mentiin niin kuin laiskanpulskeen perheauton kuuluukin (normiahdot oli vehkeiden ollessa kunnossa n. 1.5bar) --> selvästi susi mankku, eikö? Avasin vielä mankkuvenan, ja totesin sen keloja yhdistävästä messinkiholkista lohjenneen palasen, jonka piikkiin laitoin ahtojen puutostaudin. Uusi mankku korjasi ongelmat hetkeksi, mutta kohta oli taas suorituskyky kuin korollassa. Onneksi pukkasi vielä check enginen lasiin, että ymmärsin ruveta lukemaan vikakoodeja. Koodinlukupiuhaa maadoittaessani (kyseessä oli siis DI/APC ja LH-2.4.2) "normipaikkaan" kuskin puolen lokarissa näkyvään maadoituspisteeseen, totesin tuon maadotuispisteen mutterin olleen täysin löysänä. Koodinluvun perusteella LH-jetti poti ties mitä seosongelmia ja mysteerisiä korjaamokäsikirjalle tuntemattomia häröjä, joten nollasin vehkeet (akun piuha irti), kiristin maadotusmutterin kunnolla ja lähdin baanalle kokeilemaan. Kateissa olleet ahdot oli löytynyt. Moottorierotiikka oli kokenut kehnon / vaihtelevan maadoituksen aiheuttamaa närästystä, eikä "klassisten" mankkuoireiden diagnosoinnista huolimatta vanhassa mankussa ollut loppupeleissä vikaa.
Harmi vaan kun tuli silvottua ihan kelpo mankku ja ostettua uusi (joiden laatu on ollut vähän niin ja näin) "turhaan" (n.270€...). No, onhan siinä kahden vuoden takuu, jos alkaa vena uuden omistajan ajossa porsimaan...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Kiitoksia tähänastisista...
-Ei taida auttaa mikään,ekanaostin sen by pass venttiilin vaikka puhalluskokeessa tuntui toimivan,ei vaikutusta ahtoihin.
-No nyt on mitattu mang.venettiili arvot jotain 3,0 3,0 ja 5,3 taitaa vain olla omas mittaris heittoa.
-Sen keskimmäisen letkunkin vedin irti ,ehkä jotain vaikutusta (takapuolituntumalla)mutta kun täällä hiekkatiellä testaa tulee kurvit vastaan muutenkin lujaa.
-Nyt on akku irti kokeillaan nyt nollata tietoja ....
Kyllä tässä joutuu Seinäjoelle vissiin turbopajalle ellei jotain löydy,no ahtimeen täytyy kyllä kurkata vielä ...
terveisin turboton tonnari
-No nyt on mitattu mang.venettiili arvot jotain 3,0 3,0 ja 5,3 taitaa vain olla omas mittaris heittoa.
-Sen keskimmäisen letkunkin vedin irti ,ehkä jotain vaikutusta (takapuolituntumalla)mutta kun täällä hiekkatiellä testaa tulee kurvit vastaan muutenkin lujaa.
-Nyt on akku irti kokeillaan nyt nollata tietoja ....
Kyllä tässä joutuu Seinäjoelle vissiin turbopajalle ellei jotain löydy,no ahtimeen täytyy kyllä kurkata vielä ...
terveisin turboton tonnari
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Re: Kiitoksia tähänastisista...
Jos magneettiventtiilistä sen W-letkun nyppäät irti niin kyllä pitäis ahtoneula heilahtaa lähes punaisen alueen lopulle ja seuraavaksi polttoaineen syöttö katkaistaan hetkellisesti "ylipaineen" tähden.Mkorpela kirjoitti: -Sen keskimmäisen letkunkin vedin irti ,ehkä jotain vaikutusta (takapuolituntumalla)mutta kun täällä hiekkatiellä testaa tulee kurvit vastaan muutenkin lujaa.
Jos noin ei tapahdu niin sulla on reippaanlainen vuoto ahtoputkistossa tai IC:ssa. Voihan sille mitsun ahtimellekin olla tullut tunnit täyteen, mut en pidä sitä kovin todennäköisenä.
Seuraava spekulaatio lähtee kuitenkin oletuksesta että sun hiekkatiellä ajamat testit oli niin hienovaraisia, että w-letku irroitettuna ahdot kyllä pomppaa kaakkoon kun seuraavassa testissäsi vähän päättäväisemmin poljet sitä kaasua...
Eli sen jälkeen jos se turbo-huoltokin levittelee käsiään kun ei löydä vikaa niin sit suosittelen testaamaan toisella moottorinohjaus-purkilla. Vahvasti epäilen että vuonna -98 tehtaalle tuli toimitettua läjä heikkolaatuisia fettejä jotka sit kolvattiin noiden B234R-trionic5 purkkien piirilevyille.
Mun auto menetti selittämättömästi ahtopaineensa vuonna 2001 ja kun mitään vikaa ei kolmen eri etsintärupeaman jälkeen löytynyt niin lopulta auton myynyt Saab-jälleenmyyjä vaihtoi moottorinohjaus purkin vaihtoautotakuuseen kuuluneena operaationa. Ongelma poistui.
Vuonna 2003 kaveriani kiinnosti vastaavanlainen vuoden -98 "karvalakki-Aero" kuin mikä minullakin on ja kävimme tuota yksilöä koeajamassa. Tonnari kulki kuin tulpaton mopo, ja tuolloin mankkuvenan w-letkun irroittamisella tulin aika vakuuttuneeksi, että kyseessä on sama vika kuin aikoinaan minunkin autossani. (Koeajolla nosti paineet vain keltaisen puoliväliin, mutta w-letku irroitettuna veti varsin säpäkästi fuel-cut tilaan kun kolmos vaihteella tarjosi vähän reilummin kaasua)
Jos autosi olisi toista vuosimallia tai 200hv versio niin en tätä kirjoittaisi.
Eli uskon, että ko. moottorinohjauksen vika koskee vain osaa näistä verrattain vähälukuisesti myytyjä, vm-98 B234R-softalla varustettuja tonnareita. (mitsun ahdin, 225hv/165Kw)
Mutta tutki ensin ne todennäköisemmät vian aiheuttajat, eli ahtoletkujen vuodot jne.
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Niin onkin ja eipä noista mun tiedossa olevista -98 ecuista ei tullut vikaa paikallistettua.Rafu kirjoitti:On noita fettejä mennyt muistakin.
Myöhemmin on noita fetti vikoja löytynyt enemmänkin ja näin jälkikäteen luulen että ois ollut vioittuneet fetit noissa -98ssakin.
Mulla on siis vain olettamus , että ko. softaversion T5-purkit olisivat prosenttuaalisesti paljon viallisempia kuin muut NG900 tai T5 tonnareiden purkit. Esim mun autossa oli vian tullessa vasta 73tkm taivalta takana ja ikää 3vuotta. Toinen -98 oli hieman alle 100tkm ajettu.
No, jos kohta Mkorpela kertoo mikä oli vialla ja oliko toi mun arvailu vain hölynpöly-teoriaa.
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
Ei oo hölynpölyä. T5-purkin suunnittelu on tehty jossain 90-luvun alkupuolella jolloin kyseiseen sovellukseen käytettyjen fettien piihippula on ollut suurempi kuin nykyään usein tyrkyllä olevien.2,3T sport kirjoitti:Myöhemmin on noita fetti vikoja löytynyt enemmänkin ja näin jälkikäteen luulen että ois ollut vioittuneet fetit noissa -98ssakin.
... ja oliko toi mun arvailu vain hölynpöly-teoriaa.
Mitä lienee tapahtunut on että jossakin vaiheessa 90-luvun puolvälin jälkeen fettien valmistajilta on tullut saman tai pienemmän kanavaresistanssin omaava tyyppi ja kyseisiä komponentteja on ruvettu käyttämään T5 purkeissa. No, vastaavaan speksiin on päästy tietenkin valmistusprosessin kehityksen myötä pienemmällä piihippulalla (eli siis halvemmalla) mutta yksi pikku juttu on speksin tarkistajilta unohtunut - nimittäin terminen kestävyys. Pienempi hippula = huonontunut lämmön johtavuus ulkomaailmaan ja heikompi kuorman kesto eli lyhentynyt elinikä.
Tätä on tapahtunut myös muissakin sovelluksissa joissa MOSFETtejä käytetään.
Hukkaporti ????
-Epäilen vahvasti nyt että hukkaportti on koko ajan auki,huomatessani sen sokan pudonneen,pyöritin turbossa olevan akselin ylös ja asetin hukkistangon kohdalleen ilman mitään vastusta.
Eli pitääkö sen hukkiksen tangon olla painotuksissa sen akselin kanssa ,eli tarvitaan pihdit millä sen tangon ja akselin saa pakotettua paikoilleen .
Nyt kun tankoa liikuttaa se liikkuu käsinkin! Tosin pieni jousenvastus tuntuu mutta kun siellä on niin kuuma ja kun ajaa testiajon ei taas pariin tuntiin ole asiaa tukkia sormia sinne turbon taakse.
Eli pitääkö sen hukkiksen tangon olla painotuksissa sen akselin kanssa ,eli tarvitaan pihdit millä sen tangon ja akselin saa pakotettua paikoilleen .
Nyt kun tankoa liikuttaa se liikkuu käsinkin! Tosin pieni jousenvastus tuntuu mutta kun siellä on niin kuuma ja kun ajaa testiajon ei taas pariin tuntiin ole asiaa tukkia sormia sinne turbon taakse.