Mittarivirheen korjaus ja vaihteiston vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Thor|
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Su Maalis 14, 2004 14:01
Paikkakunta: Tampere

Mittarivirheen korjaus ja vaihteiston vaihto

Viesti Kirjoittaja Thor| »

Onko kenelläkään tietoa onko tuota mittarivirhettä mahdollista säädellä jotenkin muuten, kuin renkaita vaihtamalla? Mikäli on niin kertokaahan ihmeessä. Itsellä virhettä n.10kmh, olisi mukava saada pienemmäksi.

Toinen kysymys liittyy vaihteiston vaihtamiseen. Tai siis onko uudemmissa tonnareissa pidempi välityksellisiä vaihteistoja, kuin tuossa omassa -87 turbossa. Mikäli on, niin onko tuollaista mahdollista asentaa tuohon autoon, alkaa kyllästyttämään tuo moottorin huudattaminen maantienopeuksissa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mittarivirheen korjaus ja vaihteiston vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

Thor| kirjoitti:Onko kenelläkään tietoa onko tuota mittarivirhettä mahdollista säädellä jotenkin muuten, kuin renkaita vaihtamalla? Mikäli on niin kertokaahan ihmeessä. Itsellä virhettä n.10kmh, olisi mukava saada pienemmäksi.
Ei taida olla mittarissa mitään säätöruuvia, millä saisi säädettyä, joten konstit on vähissä. Printtaat uuden asteikon ja järjestät asteikkovalaistuksen, niin saat sellaisen kuin haluat :-)

Omassa nopeusmittari näyttää 185/65R15 ja 195/60R15 -renkailla kutakuinkin 8 km/h liikaa, sama virhe esiintyy melko järjestelmällisesti 80, 100, ja 120 nopeuksissa. Tällä perusteella mittarin saisi matka-ajoa ajatellen näyttämään oikein siirtämällä viisaria 8 km/h alemmas.

Minulla viisari pysähtyy lepoasentoon asteikon alimman viivan kohdalle (10 km/h), stopparitappia ei ole. Liekö joku rane käynyt säätämässä mittarilukemaa vai mistä moinen virhe johtunee. Mittarissa lukee W=0,637 mikä pitäisi kuitenkin olla tämän auton alkuperäinen mittari.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... .15bar.jpg

Nyt alla olevilla 215/55R16 ylisuurilla kumeilla mittarivirhe on noissa nopeuksissa enää 3 km/h. Tämä ei kuitenkaan ole ratkaisu, kumit ovat liian suuret , ajan nuo nyt vaan loppuun alkukesän karheilla.
onko uudemmissa tonnareissa pidempi välityksellisiä vaihteistoja, kuin tuossa omassa -87 turbossa.
Tämän taulukon perusteella valikoima näyttää heikolta, kokonaisvälitys nelosella on kaikissa turboissa sama:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... uhteet.gif
Tuota uudemmista ei taida enää laatikko sopia?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin