Ohjaustehostin pätkii

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Ohjaustehostin pätkii

Viesti Kirjoittaja jariha »

Haulla en löytänyt kattavaa vastausta, niin otetaanpa ihan alusta. Ja vinkatkaa, jos ratkaisu jo löytyy täältä...

Eli ohjaustehostin on pois pelistä suurimman osan ajasta. Etenkin aamulla voi mennä pitkäänkin, ennen kuin tulee osittain mukaan. Ja tämä osittainen mukaan tulo on kutakuinkin sellaista, että puolessa välissä kaarretta se sitten äkisti kevenee. Eikä se oikeastaan lämpimänäkään ole koko aikaa pelissä. Nyt kesärenkailla alkaa olla jo häiritsevän raskas...

Osaatteko valaista, mistä vika löytyy? Öljyistä en tiedä, että milloin on vaihdettu, mutta yhtään ei ole minun aikanani vajunut. Ainakin ne olisin nyt vaihtamassa...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Pumppu toimii?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

j0ne kirjoitti:Pumppu toimii?
En mä tiedä, kun ei se pahemmin äännä silloinkaan, kun se sitten tehostaa. Eikös perimmäinen syy ole, että tehostimen pumppu pätkii, mutta onko se pumppu sökö, vai mistä ne toimintahäiriöt johtuu? En mä näitä niin hyvin vielä tunne..
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Ajelin tänään liki puoli tuntia kaupungilla. Vähän ajan päästä lähdöstä (ehkä n. 3 min) tehostin rupes toimimaan siten, että vasemmalle tehostaa ihan normaalisti, mutta oikealle vasta kun lähes puoli kierrosta rattia on käännetty. Joku voisi jopa luonnehtia vaaralliseksi tuollaista käytöstä. Vasta 20 minuutin jälkeen alkoi toimimaan niin kuin pitääkin, että tehostaa heti kun kääntää.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

Öljyn vaihto auttaa asiaan . Vaihda öljyt uusiin ja parin viikon päästä taas . Yleensä niitä ei kukkan isommin vaihtele ja sen takia rupeaa hammastanko olla ihan pas.. kun vesimössöinen öljy syövyttelee tehostimen ja pumpun sisuskalut. Jos öljyjenvaihto ei auta asiaan niin sitten vika on joko pumpun elementeissä tai tehostimen ventiileissä eli siellä on vanha tehostinöljy tehnyt tehtävänsä.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vanha tuttu "morning sickness" kyseessä, vika on tehostetussa hammastangossa joka on entinen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Turbo S
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 19:12

Viesti Kirjoittaja Turbo S »

öljyn vaihto auttoi omassa autossa eli paluupuolen letku irti ja vati alle ja auto käymään ja muija rattia vääntämään ja uutta öljyä sisään niin kauan kuin vanhoista öljyistä on viimmeinenki tippatullut ulos ja sitten letku kiinni sitten luulisin sen toimivan :D
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Noin kolme viikkoa sitten vaihdoin öljyt. Oireet ehkä hiukan helpotti (tai sitten se on tämä kesä), mutta edelleen vaiva on olemassa ja se on todella tympeä ja jopa vaarallinen. Noin 15 minuutin ajon jälkeen pelaa (melkein) niin kuin pitää. Ajattelin vaihtaa öljyt vielä kertaalleen.

Liekö syynä oireeseen, mutta ohjaus hieman puoltaa oikealle, joten ajossa joutuu koko ajan vähän vänkää vasemmalle. Siihen suuntaan se kyllä tehostaakin normaalisti.

Kuinka kallis remontti tuo hammastangon vaihto on?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Ohjaustehostin pätkii

Viesti Kirjoittaja jariha »

No niin, selittäkääpäs tämä. Vaihdoin maanantai-iltana nastarenkaat alle ja ohjaustehostin toimii nyt moitteetta. Rattia voi kääntää yhdellä kädellä kevyesti molempiin suuntiin eikä tehostin sihise enää lainkaan. Myös ohjaus suoristui eikä puolla enää juurikaan oikealle. Kesärenkaat oli ihan loppu jo, jos sillä nyt mitään merkitystä tähän.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Ohjaustehostin pätkii

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

jariha kirjoitti:No niin, selittäkääpäs tämä. Vaihdoin maanantai-iltana nastarenkaat alle ja ohjaustehostin toimii nyt moitteetta. Rattia voi kääntää yhdellä kädellä kevyesti molempiin suuntiin eikä tehostin sihise enää lainkaan. Myös ohjaus suoristui eikä puolla enää juurikaan oikealle. Kesärenkaat oli ihan loppu jo, jos sillä nyt mitään merkitystä tähän.
Kääntelitkö renkaasta vaihtaessasi renkaita? Olisko järjestelmässä joku roska, joka tukkii kanavia. Kokeilisin ensimmäisenä vaihtaa öljyt ja tehdä se irroittamalla letkut/putket hammastangosta, jotta mahdolliset roskat tulisivat pois.

Itse olen vaihtanut CS tonnariin tehostimen ajoittaisen tehostuksen puuttumisen takia. Yllättää kaupungissa kivasti, kun ei lähdekään tehostamaan kadunkulmassa. Normaalisti tehostus lähti mukaan, kun ohjauspyörää oli kääntänyt n. 20 astetta.

Tehostin maksoi muistaakseni 80€ ja oli 150tkm ajetusta tuontiautosta. CS tonnarissa onnistui vaihto ainakin ilman muiden isompien osien irroitusta. Lisäksi piti ostaa purkki tehostin öljyä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ohjaustehostin pätkii

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kannattaa ensin lukea siipipumpun toiminta periaate jotta voi ymmärtää
mahdolliset pumpun viat.
1.Siipien kärjet/tuotto rengas kuluneet liian väljiksi.
- siivet saattavat "pomppia" tuottorenkaalla.
- väljä pumppu ei saa myöskään imua aikaiseksi.
( tosin kylmällä öljyllä pumpun pitäisi toimia paremmin kuin kuumalla öljyllä )
2.Putkistossa mahdollinen imuvuoto.
3.Itse ohjaustehostajassa öljy vuoto ( sisäinen vuoto ) männäntiivisteet..?
4.Jakoventtiilin pesä viallinen.
5.Pumpun päätylaippa/laipat kuluneet ( laippojen pitää olla ehdottoman suorat
ja sileät )

Ja itse toiminta....( siipipumppu )
http://www.fluidfinland.net/Sisallys/Tu ... ttorit.pdf
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Ohjaustehostin pätkii

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Lainataanpas topikkia. Kysymyksessä -95 vuoden 2.3 tonnari.

Nestettä häviää tasaista tahtia(hitaasti mutta varmasti). Tehostin toimii kyllä, mutta on tehottamampi kuin muissa ajamissani tonnareissa. Vaikka nestepinta on maksimissa niin ohjaus silti hieman kankea.

Viittaisivatko nämä tehostimen pumpun vuotamiseen vai onko parempia ideoita? Itse hammastanko? Pelkkä letku tms. vuoto ei voi olla kun neste on täysissä niin ohjaus ei silti ole täysin normaali.

Neste näkyy olevan punaista eli väärää ilmeisesti vielä kaiken lisäksi. Vuotanut jo ilmeisesti kuitenkin about vuoden päivät.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Vastaa Viestiin