Vetarin kumien vaihto for dummies ?!
Vetarin kumien vaihto for dummies ?!
Seuraava proggis. Aikaa varattu koko torstai päivä ja vetareiden kumit pitäs vaihtaa. Selittäkää tyhmälle mitä kaikkea pitää purkaa että ne saa vaihdettua , kiitos !
Kaide
Kaide
Älä nyt oikeesti viitti että menis noin helpolla. Siis se pelkkä akseli irtoaisi nivelistä noin vähällä ? tippuukos sieltä sisäpäästä ne kuulat kovin helpolla esim. laatikon sisälle tms ihanaan paikkaan ?Zebe kirjoitti:Napamutteri auki, pallonivelestä pudottaa tukivarren irti, suojakumi auki, alta lukkorengasta levittää ja nykäisee nivelen pois.
Kaide
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
Tai iskarin alapäästä pultit auki. Ja todennäköisesti tarvitset lyöntiasetta,että saat vetonivelen navasta irti,koska nivelen asennukseen käytetty lukitetta. Ja todennäköisesti joudut ottamaan koko vetoakselin pöydälle,että saat kolauttaa kunnolla niveltä ruuvipenkissä sillä itsellä ainakaan ei ole lähtenyt kertaakaan saabin nivelet irti käsin vetämällä vaik lukkorengas olisikin ollut kunnolla auki. Näin helppoa se on.Zebe kirjoitti:Napamutteri auki, pallonivelestä pudottaa tukivarren irti, suojakumi auki, alta lukkorengasta levittää ja nykäisee nivelen pois.

EDIT:korjattu asiavirhe
Viimeksi muokannut Tasapaino akseli, Ke Touko 16, 2007 08:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Tasapaino akseli kirjoitti:Tai iskarin yläpäästä pultit auki. Ja todennäköisesti tarvitset lyöntiasetta,että saat vetonivelen navasta irti,koska nivelen asennukseen käytetty lukitetta. Ja todennäköisesti joudut ottamaan koko vetoakselin pöydälle,että saat kolauttaa kunnolla niveltä ruuvipenkissä sillä itsellä ainakaan ei ole lähtenyt kertaakaan saabin nivelet irti käsin vetämällä vaik lukkorengas olisikin ollut kunnolla auki. Näin helppoa se on.Zebe kirjoitti:Napamutteri auki, pallonivelestä pudottaa tukivarren irti, suojakumi auki, alta lukkorengasta levittää ja nykäisee nivelen pois.
Noniiiin, alkoihan sitä rehellisyyttä löytymään



Eipä siinä mitään, tietää vaan varata enempi olutta ja tupakkaa. No, nyt sitten vaan Motonjetistä hakemaan uudet kumit .
Kaide
Lukitetta ei kuulu laittaa vetoakselin ja vetonivelen keskimurikan rihloihin. Lukitetta laitetaan vetonivelen ja pyörännavan rihloihin, uloimman 10 mm matkalle vetonivelen rihloihin.
Ilman lukitettakin vetoakseli joskus osaa istua nivelessä tiukasti:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=25131
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/vetonivel.jpg
Ilman lukitettakin vetoakseli joskus osaa istua nivelessä tiukasti:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=25131
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/vetonivel.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Niin
kyselelen tässä tuosta vetonivelen uriin laitettavasta lukiteliimasta.Juuri vaihdoin molemmat suojakumit,"kello" lähti napauttamalla irti akseli oli ruuvipenkissä.Napamutterihan tulee 280 nyytonia kiinni,mitä tällä liima systeemillä haetaan.Saabin korjauskirjakin mainitsee lukiteliiman käytöstä,muttei varoita käyttämättä jättämisestä.
juu ihan oikealta ohjeelta tuo näyttää... ja tarvii tosiaan vähän koputella että saa irti... EI SITTEN KOVAA!!!
ulomman vetarin vaihto onnistuu kolmannella kerralla ilman mitään kiroilua 10min... toisella kerralla 15min tien poskessa ja ekalla kerralla ilman mitään kokemusta meni melkein puoli tuntia... ei paha urakka..
ulomman vetarin vaihto onnistuu kolmannella kerralla ilman mitään kiroilua 10min... toisella kerralla 15min tien poskessa ja ekalla kerralla ilman mitään kokemusta meni melkein puoli tuntia... ei paha urakka..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.