Vetarin kumien vaihto for dummies ?!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Vetarin kumien vaihto for dummies ?!

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Seuraava proggis. Aikaa varattu koko torstai päivä ja vetareiden kumit pitäs vaihtaa. Selittäkää tyhmälle mitä kaikkea pitää purkaa että ne saa vaihdettua , kiitos !


Kaide
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Napamutteri auki, pallonivelestä pudottaa tukivarren irti, suojakumi auki, alta lukkorengasta levittää ja nykäisee nivelen pois. :wink:
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Zebe kirjoitti:Napamutteri auki, pallonivelestä pudottaa tukivarren irti, suojakumi auki, alta lukkorengasta levittää ja nykäisee nivelen pois. :wink:
Älä nyt oikeesti viitti että menis noin helpolla. Siis se pelkkä akseli irtoaisi nivelistä noin vähällä ? tippuukos sieltä sisäpäästä ne kuulat kovin helpolla esim. laatikon sisälle tms ihanaan paikkaan ?


Kaide
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

No sehän oikeasti menee noin helpolla! Ja ne kuulat eivät todellakaan voi pudota laatikon sisään, ellet kairaa reikää lootan kylkeen sopivaan kohtaan ja ujuta niitä sinne. Eivätkä ne varmasti vahingossa putoa muutenkaan. :)
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Zebe kirjoitti:Napamutteri auki, pallonivelestä pudottaa tukivarren irti, suojakumi auki, alta lukkorengasta levittää ja nykäisee nivelen pois. :wink:
Tai iskarin alapäästä pultit auki. Ja todennäköisesti tarvitset lyöntiasetta,että saat vetonivelen navasta irti,koska nivelen asennukseen käytetty lukitetta. Ja todennäköisesti joudut ottamaan koko vetoakselin pöydälle,että saat kolauttaa kunnolla niveltä ruuvipenkissä sillä itsellä ainakaan ei ole lähtenyt kertaakaan saabin nivelet irti käsin vetämällä vaik lukkorengas olisikin ollut kunnolla auki. Näin helppoa se on. :lol:
EDIT:korjattu asiavirhe
Viimeksi muokannut Tasapaino akseli, Ke Touko 16, 2007 08:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Tasapaino akseli kirjoitti:
Zebe kirjoitti:Napamutteri auki, pallonivelestä pudottaa tukivarren irti, suojakumi auki, alta lukkorengasta levittää ja nykäisee nivelen pois. :wink:
Tai iskarin yläpäästä pultit auki. Ja todennäköisesti tarvitset lyöntiasetta,että saat vetonivelen navasta irti,koska nivelen asennukseen käytetty lukitetta. Ja todennäköisesti joudut ottamaan koko vetoakselin pöydälle,että saat kolauttaa kunnolla niveltä ruuvipenkissä sillä itsellä ainakaan ei ole lähtenyt kertaakaan saabin nivelet irti käsin vetämällä vaik lukkorengas olisikin ollut kunnolla auki. Näin helppoa se on. :lol:

Noniiiin, alkoihan sitä rehellisyyttä löytymään :lol: :lol: :lol:

Eipä siinä mitään, tietää vaan varata enempi olutta ja tupakkaa. No, nyt sitten vaan Motonjetistä hakemaan uudet kumit .


Kaide
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Lukitetta ei kuulu laittaa vetoakselin ja vetonivelen keskimurikan rihloihin. Lukitetta laitetaan vetonivelen ja pyörännavan rihloihin, uloimman 10 mm matkalle vetonivelen rihloihin.

Ilman lukitettakin vetoakseli joskus osaa istua nivelessä tiukasti:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=25131
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/vetonivel.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Ja suojakumeiksi originellit Löbrot- Ei tarvii alvariinsa niitä kumiloita vaihdella! On meinaan tarkkaa nuo kumihommat. :wink:
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
rami191
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 20:57

Niin

Viesti Kirjoittaja rami191 »

kyselelen tässä tuosta vetonivelen uriin laitettavasta lukiteliimasta.Juuri vaihdoin molemmat suojakumit,"kello" lähti napauttamalla irti akseli oli ruuvipenkissä.Napamutterihan tulee 280 nyytonia kiinni,mitä tällä liima systeemillä haetaan.Saabin korjauskirjakin mainitsee lukiteliiman käytöstä,muttei varoita käyttämättä jättämisestä.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Eipä kai tuolla lukiteliimalla muuta haeta kuin että eliminoi pienenpienen välyksen ulko- ja sisäurien välistä, ei lähtisi napamutteri aukeamaan veto päällä/moottorijarrutuksessa vaihdellessa. Teoreettinen mahdollisuus lähinnä kai, kyllä se napamutteri niin julman kireälle laitetaan.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

juu ihan oikealta ohjeelta tuo näyttää... ja tarvii tosiaan vähän koputella että saa irti... EI SITTEN KOVAA!!!

ulomman vetarin vaihto onnistuu kolmannella kerralla ilman mitään kiroilua 10min... toisella kerralla 15min tien poskessa ja ekalla kerralla ilman mitään kokemusta meni melkein puoli tuntia... ei paha urakka..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Vastaa Viestiin