Sammui ja siihen jäi - hinaamalla kotiin...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
markeliina
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Huhti 21, 2005 12:40
Paikkakunta: lappeenranta
Viesti:

Sammui ja siihen jäi - hinaamalla kotiin...

Viesti Kirjoittaja markeliina »

Apua!!!
Tonttu sammahti kesken ajon - 9000i - 2.0 - -89
Saatiin juuri vaihteisto korjattua ja taas... Ei mitää oireita 165: km:n matkalla ja sitten se sammui, pyörittää, muttei käy Tai itseasiassa erilainen oire oli jo aiemmin pariin otteeseen, bansa haisi "aivan sairaasti" (tosin kai sitten vain astmaatikon nenään - pikkuverstaalla sanoi asentaja, ettei haise ollenkaan) käynnistettäessä, mutta hajut haihtuivat nopeasti, nyt vasta jotenkin yhdistyi sammumiseen. Sekä - kerran se otti ja hyytyi, jo viikkoja sitten, mutta jäi käyntiin ja pienen paikallaankäynnin, sekä räväkän kaasutuksen jälkeen lähti, kuin ei mitää olisi tapahtunut, toimien sovinnolla tähän päivään asti :evil:
Siis onko mahdollista, että joku konehuoneessa tukehtui bensan yliannostukseen ja jos niin, olisiko yhtään apuja mistä se olisi lähtöisin? Ei ainakaan ensikatsomalta silmään osunut letkun/jen irtoamisia. Vosiko suodatin olla tukkoisen likainen? Jotenkin mielessä vilahti myös sana : bensapumppu ?
Kuulopuheiden ja lukemani mukaan olen ymmärtänyt, että sen sijainnin tulisi olla jossain "tankin tienoilla", mikä on se kriittinen kohta ja miten sinne pääsee käsiksi "helpoiten", olisiko jollain neuvoa?
Tosin tuossa iltahämärässä, kotiin hinattuna, ei enää jaksanut, eikä senkummemmin halujakaan riittänyt, lähteä konepellin alle niitä letkujakaan tarkemmin tutkimaan...
Olisiko yhtään vinkkiä, saattaisiko siellä olla jotain "helpompaakin" mahdollisuutta kun juuri tuo paljonpuhuttu bensapumppu :roll:
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

eiköhän se ole siellätankissa asti.. näin olen ymmärtänyt.. korjatkaa toki, jos olen ymmärtänytihan väärin..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Avatar
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1103
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Minun veikkaukseni

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Sytytyksen ohjainyksikkö/moduli taisi olla motonetissä osan nimi. Se ei ole kallis eikä vaikea vaihtaa, koska on lokarin päällä. Jos bensa kerran haisee, tuskin on pumppuvika. Lisäksi kannattaa vaihtaa tulpat. Jos kerran on ollut käyntiongelmia ei tulppien vaihtamisesta ole varmasti haittaa. Polttoaineen ja ilmasuodattimet on tietysti hyvä vaihtaa ihan sen vuoksi että auto toimisi moitteetta.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Bensapumpun testaaminen on helppoa, joten siitä kannattaa aloittaa: hyppylanka esim. radion sulakkeen ja bensapumpun sulakkeen välille ja sitten tarkkaa kuuntelua kontin tienoilla, sen kuulee kyllä helposti käykö pumppu vai ei. Jos pumppu toimii, niin sen jälkeen voisi sytytyksen ohjausyksikkö olla tarkistuslistalla seuraavana.
#1970
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Muistuttaisin vianetsinnässä hyväksi kokemaani keinoa.

Laita sytytyksen ajoituslamppu johonkin tulpanjohtoon kiinni. Ota se ajoituspistooli ohjaamoon ja starttaa.
Jos valo vilkkuu , on pumpussa vika, ( bensatankin yläpuolella, sisällä)
jos ei vilku, vaihda sytkävahvistin ( sisälokasuojan päällä)

jatketaan neuvomista, kunhan nyt tiedät mistä haet vikaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko 89-iivarissa EZK-sytytys vai virranjakajassa Hall-anturi? EZK-tapauksessa voisi kampiakselin asentoanturikin oireilla, tuolloin hihnapyörän seudun jäähdyttely ämpärillisellä vettä äkillisten oireiden yhteydessä saattaisi auttaa paikallistamaan vian.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=24514
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Kannattaisi ensin tutkia, onko bensapulaa tai kipinäpulaa :idea:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
markeliina
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Huhti 21, 2005 12:40
Paikkakunta: lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markeliina »

Kun näin sanan kampiakseli: olisiko voinut tulla jotain epämääräisiä lieveoireita, kun ensin kampiakselin stefaa on vaihdettu pariin kertaan, öljyvuotoa etsiessä - ei se siinä ollut, vaan jakopään alumiinikopan tiiviste oli sökö, rapisi sentin paloiksi - siita remontista on yllämainitulle pikkuverstaalle maksettu jo enemmän kuin mansikoita(se loppu nyt), kun ei oikein ole paikkaa missä remppailla alapuolelta (eilen käytiin lainamontulla sitä vaihdetta korjaamassa, mutta sinne pääsi ajamalla), kovinkaan korkealle autoa nostellen, ja se lokarin alapuolen irrottelu tuntui aika lohduttomalta puuhalta tossa pihalla 8O Vai pitääkö sitä todellisuudessa irrottaakaan - heräsi vaan kysymys :?:
markeliina
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Huhti 21, 2005 12:40
Paikkakunta: lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markeliina »

Ja senverran on eilen tutkailtu, ettei pitäisi olla kipinäpulaa, enemmän bensapulaa, kuitenkin taitaa olla, että polttoaineen suodattimeen kannattaa satsata, oli se hankinta turhaa tai ei, katselin juuri, että motonetissä on 14.90, jostaihan se pitää aloitella, ja taas kerran korjauskirjan kanssa, niin se aikanaan vaihtui konekin GSA Citikkaan ja naisvoimin, tyttären kanssa :oops:
Ny sitten aloitellaan tontun, pojan ja kirjan kanssa, jospa se vaikka pojasta polvi paranisi ...
Tonttu kun on, tässä vaiheessa, melko uusi tuttavuus, 96:sta ja 99:stä pääsin jo pikkuisesti aikanaan jyvälle...
markeliina
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Huhti 21, 2005 12:40
Paikkakunta: lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markeliina »

Taisi olla jo tuo kampiakseli liian kaukaa haettu - sori :oops:
markeliina
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Huhti 21, 2005 12:40
Paikkakunta: lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markeliina »

Kun on ikä ja sen mukanaan tuomat oireet - lue muisti - vaivana - unohdin pistää, että sytytyksen ohjainyksikkö on uusittu helmikuussa - että sen varmaankin voi kaseerata pois luettelosta :?:
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Tuota jos sen pikkukorjaamon asiantuntemus on sitä luokkaa, että vaihtaa kampiakselin stefatiivisteen kahteen kertaan öljyvuotoa etsiskellessä, niin tulee hakemattakin mieleen että kampiakselin asentoanturia olisi siinä yhteydessä jotenkin onnistuttu murjomaan, siinä stefan vieressähän se on tyrkyllä kun hihnapyörä on irrotettu. Ja nimenomaan jos tiiviste on vaihdettu ronskimmin öljypumpun kannen ollessa moottorissa kiinni :?
Vastaa Viestiin