Korvia raastava meteli ajon aikana

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Purkaamolta tuli hommattua käytetty takanapa ja sen kun vaihtoi kuskinpuolelle taakse niin johan loppui meteli...

:arrow: Oli laakerit aika heikossa kunnossa... :lol: :lol: mutta kestäviä ne SKF:n laakerit on. Nuokin on siellä pyörinyt 557000 km verran...
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
TURBOapc
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Elo 16, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja TURBOapc »

laakeri vianhan saa aina ainakin omasta mielestäni nopeiten eliminoitua sillä että jos tuntuu väljää kun rengas maasta irti/auto ylhäällä niin kaveri painamaan jarrua ja jos välys poistuu niin laakerivika.
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Itse paikansin laakerivian vauhdista. Oikealle käännyttäessä huusi vähemmän, samoin käsijarrua vetäessä, joten oikea takalaakerihan se oli.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Tuha »

puu kirjoitti:Itse paikansin laakerivian vauhdista. Oikealle käännyttäessä huusi vähemmän, samoin käsijarrua vetäessä, joten oikea takalaakerihan se oli.
Mulla taas kun käänsi vasemmalle niin ei kuulunut mitään, mutta kun ajeli suoraan niin kuului meteliä...
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
veijo
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 11:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja veijo »

Ainakin Saab99:ssä takapyörän laakerivika varmistui, kun naksuttelin Philips vastamelukuulokkeen elektroniikan kytkintä päälle -ja pois -asentoon.
Vastamelukuuloke ei osaa poistaa epäsäännöllistä renkaiden jyrinää, mutta säännöllisenä toistuvan laakerijyrinän se poistaa tehokkaasti.
Jos siis elektroniikan päälläollessa jyrinä pienenee -> laakerivika.

Nostin tunkilla molemmat takarenkaat ylös ja pyörittelin niitä, jolloin
äänestä kuuli, että kummassako on sökö laakeri.

Luulisin, että tämä vianhakutekniikka on merkistä riippumatta ihan yleispätevä.
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Korvia raastava meteli ajon aikana

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Kerpele,

Omassa tonnarissa oli tietyssä vauhdissa kanssa ikävä narina/ rohina ja kohdistin äänen vasempaan takarenkaaseen/ napaan.
Se takanapa vaihtoon ja se olikin hiljaa yhden päivän.
Seuraavana aamuna taas yllätti valoista lähdettäessä se sama ääni, mitä lähti ennen takanavan vaihtoa.
Jarrusatula OK, uudet palat ja säädetty käsijarru. Levy suora ja ei naarmuja. Kaikki kiristetty.

Onko takana joitain ihme puslia, jotka ovat tonnarin perus kolisijoita, kun menevät rikki?

Iskari!?

Kiitos kaikille etukäteen

-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Korvia raastava meteli ajon aikana

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

hessu75 kirjoitti:Kerpele,

Onko takana joitain ihme puslia, jotka ovat tonnarin perus kolisijoita, kun menevät rikki?

Iskari!?

Kiitos kaikille etukäteen

-Hessu-
hessu75 kirjoitti:Kerpele,

Itsellä kaikki muu oli ehjää, mut takavakaajan (sisemmät, siis ne runkoon tuetut) kumit olivat väljät, makso jotain pari eetä.. siihen loppu ihme kolina
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Korvia raastava meteli ajon aikana

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Siis,

Puhutko nyt niistä lyhyistä tangoista, jotka menevät jarrulevyn takaa auton pituus-suuntaisesti taaksepäin auton runkoon?

Vai,

Se pitkä tanko, joka on taka-akselin päällä vinosti?

Kiitos

-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Korvia raastava meteli ajon aikana

Viesti Kirjoittaja jus »

hessu75 kirjoitti:Puhutko nyt niistä lyhyistä tangoista, jotka menevät jarrulevyn takaa auton pituus-suuntaisesti taaksepäin auton runkoon?
Nuo on reaktiotangot, Motonet-terminologiassa tukitanko taka-akselin yläpuolella taaksepäin.
Se pitkä tanko, joka on taka-akselin päällä vinosti?
Tuo on Panhard-tanko, Motonet-terminologiassa poikittaistanko taka-akselin edessä.

Kallistuksenvakaaja menee pyörännavasta pyörännapaan, keskellä runkokiinnitykset kontin pohjaan linkkivivuilla. Motonet nimittää kallistuksenvakaajaa kallistuksenvakaajaksi.

Yleensä ainakin tämän kallistuksenvakaajan runkokiinnityksien kumit on väljät, ja pysyvät väljinä uusillakin kumeilla, kun tanko on kulunut kumin kohdalta. Laita uusi kumi ja pannan alle lisäksi vielä pannan levyinen muovi/peltisuikale, niin tulee jämäkämpi.
http://www.saab9000.com/procedures/susp ... ldbush.jpg
http://www.saab9000.com/procedures/susp ... irollr.php

Tässä selventävä kuva:
Reaktiotangon puslat 3 ja 4
Kallistuksenvakaajan puslat 1 ja 2
Panhard-tangon puslat 5 ja 6
Alatukivarren etu- ja takapuslat 8 ja 7:
Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Korvia raastava meteli ajon aikana

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

hessu75 kirjoitti:Siis,

Puhutko nyt niistä lyhyistä tangoista, jotka menevät jarrulevyn takaa auton pituus-suuntaisesti taaksepäin auton runkoon?

Vai,

Se pitkä tanko, joka on taka-akselin päällä vinosti?

Kiitos

-Hessu-

jusSILLE kiits.. noi ykköset(siinä selventävässä kuvassa) oli ihan kuralla--> saattoi joskus kallistaessa mutta yleensä mukulakivellä kolista..
Ja muuten todellakin huomasi eron kaistaa vaihtaessa..
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Vastaa Viestiin