Vanhan tonnarin lokasuojat ruostuu

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Affe
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Helmi 01, 2006 10:05
Paikkakunta: Helsinki

Vanhan tonnarin lokasuojat ruostuu

Viesti Kirjoittaja Affe »

Kuten me kaikki < 1995 Tonnarin omistajat tiedämme, ruoste pitää kovasti rakkasta autostamme, sinkitys kun ei vielä tuohon maailman aikaan yltänyt Tonnarin pelteihin.

Itse hoin, putsasin, paikkasin, hoin, putsasin, maalasin, hioin ja maalasin etulokarien ulkoruosteet (n. sentin leveä, 40 cm pitkä kaareva aukko jäi, kun ruosteet oli poissa) muutama viikko sitten siihen kuntoon, että siistit tuli ja eiköhän noita parisen vuotta kehtaa katsella, mutta takalokarit "alkaa" nekin rapautua ulkopinnaltaan - ainakin vasen, jonka alaosasta meni sormi ihan vahingossa läpi. Eli ne etulokarit oli itse asiassa paremmassa kunnossa...

Ihme kyllä lokasuojien kaaret (siinä renkaan puolella) on ihan moitteettomassa kunnossa.

Kyseessä on vm. -90 CD.

Jostain muusta vanhasta Tontusta tuskin kannattaa ryhtyä "uusia" lokasuojia hankkimaan,
joten kysymys kuuluu:

Mistä löytyisi / kannattaisi hankkia varaosina uudet vai löytyykö sellaisia ylipäätään mistään?
Ja kuinka h-tinmoiset hinnat?

Minkälainen homma on koko etu/takalokasuojan vaihto?
Kokemusta ko. hommasta ei ole, mutta näyttää siltä että siihen vielä joudun tutustumaan.
Minkälaiset kiinnitykset ovat ja missä määrin tarvitaan hitsipillin liekkiä?

Vai hoituisiko asia helpommin peltiä uusimalla?
Sinne sisään jää kuitenkin ruoste jonnekin pesimään, mutta vaihtoehto tuokin.

Itsellä on hitsaustaidot ja -mahdollisuudet minimissään,
joten onko hyviä ehdotuksia, missä kannattaisi homma teettää niin, että se tulee myös huolella hoidettua?
Ja "halvalla", juu!

Ovet ja varsinkin niiden kuuluisat alareunat on sentään huippukunnossa viimekesäisen vaivannäön jälkeen (huhhuh!).

t. Affe

ps.
Vanha Tonttu tekee melkein mitä tahansa vanhan tonttunsa takia, maksoi mitä maksoi. Järkeä kun vielä jonain päivänä päähänsä löytäisi ja ostaisi vaikka 2 upouutta Nissan Micraa, heh!
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Affe
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Helmi 01, 2006 10:05
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Affe »

Ahaa,

Siis takalokareiden osalta joutuu kuitenkin hitsaushommia teettämään,
kuten arvelinkin, koska nehän jatkuu yhtenäisenä peltinä kattoon ja ties minne asti.

Etulokarit voi uusia kokonaan, jos ymmärsin oikein?

Takalaokareihin kannattaisi siis hankkia ne "takakehät", sitten vielä hitsauttaa muu ruostunut pelti erikseen - mun Tontussa siis alhaalla kaaren vierestä leveämmälle kuin tuo kojauspala yltää sekä lokarin alaosa. Tuo takakehä on kyllä ihan hyvä siinä mielessä, että ei tarvitse peltiä ryhtyä taivuttelemaan, loppukama onkin jokseenkin suoraa peltiä.
Toisella puolella mulle riittää pelkkä kaariosa.

Vielä ei kuitenkaan tullut vastausta siihen, löytyisikö korjaamoa/heppua, joka tekisi homman ei-niin-ryöstöhinnoin kuin tällaisista operaatioista yleensä pyydetään? Vai onko kellään kokemuksia, paljonko tällaisesta ylipäätään kannattaa maksaa?
Eikä sitten mitään kannattavuusvitsejä tähän lähtöön, kiitos ;)

t. Affe
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

siis onhan tuo viheliäistä hommaa, ja hinnat on varmaan sen mukaan. Itsekkin kun noita kaaria on omaa projektiin vaihdellut, on siinä saanut muutaman kerran kiroilla, ja kiirettäi ei ole viitsinyt aina pitää edes. Eihän se pintapelti vielä paha ole, mutta sitten kun pitää myös sitä sisälokasuojaa tehdä. On se jo astetta ikävämpää tehdä :(
PIntapellin kohdalla muistettava että hitsaa maltilla, tai saa sitten pakkelia laittaa paljon kun kylki on isoja lommoja täysi liian lämmön takia.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jamppa kirjoitti:Eihän se pintapelti vielä paha ole, mutta sitten kun pitää myös sitä sisälokasuojaa tehdä. On se jo astetta ikävämpää tehdä :(
Eikä se hankalampi hitsausasentokaan vielä mitään, mutta sitten kun pitää vielä saada roiskeläpän kohta sellaiseksi että roiskeläppä istuu paikalleen. Ainakin CC:ssä tämä ei mitenkään automaattisesti synny virheettä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin