Bensan suodattimen vaihtotarve

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Bensan suodattimen vaihtotarve

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Huoltokirjassa on suositus vaihtaa bensiininsuodatin (mulla on saksalainen huoltokirja ja siinä lukee Kraftstofffilter) 160.000 kilometrin kohdalla (siis vain kerran 200.000 km:iin saakka). Ootteko tehneet näin. Voiko hankkia tarvikkeena, hinta? Vaikuttaako bensakulutukseen.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Mää vaihdoin joka syksy ennen pakkasia, ja suosittelen sitä muillekin.

Boschilainen on sekä alkuperäinen että tarvike... ja fram on myös kelpo merkki.

Ei se suodatin nykybensoilla tukkoon mene tuollakaan kilometrimäärällä, vaan vettä kertyy niin paljon, että suodatin jäätyy umpeen, kun ei sitä siellä tankin vieressä kukaan lämmitä...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Joo,

Tämä operaatio olisi itsellänikin ajankohtainen.
Yritin haku toiminnolla hakea sitä topikkia, missä kerrotaan tarkkaan, miten saat paineet pois bensapuolelta, että ei ruiski silmille, kun avaat suodattimen liitännät. Mikä sulake piti poistaa ja kerran avainta kääntää tjsp...
Viisaammat kertokaa, kiitos.

Edittii: Järjestelmän paineen purku: http://www.saab9000.com/procedures/fuel/fueldepress.php
Ja suodattimen vaihto: http://www.saab9000.com/procedures/fuel/fuelfilter.php

-H-
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

hessu75 kirjoitti:miten saat paineet pois bensapuolelta, että ei ruiski silmille, kun avaat suodattimen liitännät.
En minä ainakaan erikseen paineita poistanut kun suodattimen vaihdoin pari vuotta sitten.
Eikä ruiskinut bensoja silmille tai mihinkään muuallekaan.
Joku kippo vain alle jos ei maahan halua valuttaa niitä mitä sieltä putkista ja suodattimesta valuu.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Mistä olette bensan suodattimen ostaneet, hintapuoli?
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24629
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

esim motonet:
POLTTOAINESUODATIN SAAB 9000 --98
9000i/Turbo. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19-0104 14.90 ???


--------------------------------------------------------------------------------


ihan jees
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Peter Finn kirjoitti:Mistä olette bensan suodattimen ostaneet, hintapuoli?
Tiivisteiksi kannattanee hakee jotkut muut kuin noi tarvikesuodattimen mukana tulevat kupariset.
Alkuperäisissä tiivisterenkaissa on sisäreunassa kumikaulus ja maksavat muistaakseni lähemmäs pari kybää saabilta yhteen vaihtoon. Itse suodatin makso muistaakseni yli 30e joten sen hain tarvikkeena.

Noita alkuperäsiä tiivisteitä ei varmaan ees tarvii joka kerta uusii jos kerran vuoteen vaihtaa mutta yleensä noi tuppaa näyttään siltä ettei oo ihan lähiaikaan ees koskettu.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Mulla oli kyllä ulkonäöstä päätellen alkuperäinen tuolta ysikyt luvun alkutaipaleelta 8O
Aivan rupinen Boschi siellä köllötteli ja sai melkein tunnin äheltää, ennen kuin lähti irti.

Mä laitoin nuo kupariset shimmit. Ei ne nyt niin paskat oo. Ihan samaa tekniikkaa käytetään prätkän jarrusatuloissa ja paineet on varmasti vähintään samat.

Mutta mutta, Loppui moottorin tärinä, lähtee kylmänäkin nyt aivan ekalla pyöräytyksellä, sammuukin heti, kun avaimesta kääntää.
On ihan eri peli nyt.

tuli urpoonkin uutta puhkua, kun ei enää ole sitä pientä nykimistä, kun vedättää korkemmilla kierroksilla esim ylämäkeen.

Nyt vielä kerran jarru/ kytkin nesteet huuhdella. Alkaa olla kaikki nesteet taas uutta.

-H-
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

tetammi kirjoitti:Tiivisteiksi kannattanee hakee jotkut muut kuin noi tarvikesuodattimen mukana tulevat kupariset.
Tyhmä kysyy , että miksi ?
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Pari kertaa olen vaihtanut tonttuun Motonetin suodattimen - ekan kerran 150tkm ja nyt 210tkm kohdalla. Tiivisteet ovat vielä alkuperäiset ja toimivat hyvin. Motonetin kuparirinkulat näyttivät orkkiksiin verrattaessa sen verran erilaisilta, että laitoin vanhat. Alkuperäisissä on tosiaan jonkinlainen muovi/kumi kaulus sisäpuolella.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Alkuperäiset ovat ns. USIT-tiivisteitä (kumirenkula sisäreunalla). Kyllä ne kuparisetkin pitää, mutta pitää kiristää melko tiukkaan ja kannattaa käyttää niitä alkuperäisiä jos vaan voi. Ihan normaalista banjoliitännästähän on kyse.

Mitään pariakymppiä niistä ei kannata missään nimessä Saabin tiskillä maksaa, vaan hakea vaikka hydrauliikkaliikkeestä tms. vastaavat.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kiitos jcarlson tuosta nimityksestä, helpompi hakea sen kanssa.
Noiden kumittomien tiivisteiden kanssa kiristys tuntuu tarkkuutta vaativalta hommalta - hampaat irvessä kun ei uskalla vääntää, mutta toisaalta aika paljon tuntuvat vaativan voimaa etteivät tiputtelisi.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

B-kaupan pa-suodatin 12e.. vaihdoin 310tkm kohdilla ...kuparirikat pitäneet hyvin.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Vastaa Viestiin