ilmastointi kuoli.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

ilmastointi kuoli.

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Ilmastointi toimi mahtavasti vielä maanantaina. Eilen, kun läksin aamulla liikenteeseen niin ei puhaltanut lainkaan kylmää, eikä kompura lähde pyöriin.

Acc yrittää jäähdyttää hyttiä, eli hakee oikeille kanaville ja puhaltaa korkeilla kierroksilla, mutta ei tule kuin ulkolämpötilan lämpöistä ilmaa.

Jos liemien paine menee tietyn rajan alle niin loppuuko kylmän ilman puskeminen kuin seinään vai pikkuhiljaa haalenee? 3 vuotta sitten täytetty kylmäaineet, voisko näin nopeesti mennä loppuun?

Sulakkeet ok. Mistäs sitten kannattais lähtee vikaa etsiin?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Torennäköösesti vuotaa jostain ja kylmäaineet kadonnut. Eiköhän se kylmän tulo lopu heti kun kompe lakkaa pyörimästä.
VW transporter 2.5tdi vm.99
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

ja sitte kannattaa tarkistaa se kytkin siinä kompuran siivalla. jos ei ota kiinni..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

himmee kirjoitti:Torennäköösesti vuotaa jostain ja kylmäaineet kadonnut. Eiköhän se kylmän tulo lopu heti kun kompe lakkaa pyörimästä.
Jup, kyllä se oli tiedossa, että kun aineet loppu niin ei kompurakaan pyöri. Onko olemassa jotain releitä ym. jupinoita mitkä vois myös aiheuttaa kyseisen ongelman.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Mimmi kirjoitti:On. Ali- ja ylipainekytkin (joka on todennäköisimmin pysäyttänyt kompuran) ja jäätymissuojatermostaatti.
Ok. Mites lähden tuota asiaa tutkimaan. Voiko nuo kytkimet "resetoida" jotenkin?

Turkkaki: Mitäs tarkoitat? Siivalla? Miten tarkistetaan?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
jave
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Su Maalis 27, 2005 20:45
Paikkakunta: imatra

Ilmastoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja jave »

No niin, ilmastoinnin kompuran magneettikytkin sano poks, saakohan sen miten ohitettua, jos laittas vaikka sellaisen lyhyemmän kiilahihnan mikä on tarkoitettu sellaseen autoon mis ei ole ilmastointia. Ton kompuran vaihto on selanen kustannus (1385 €) et pitää sitä hetken sulatella, joten autolle pitäs päästä sil aikaa liikkumaan. Kyse oli 2,3 i koneesta -91 CD.
#1673
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Mutta sitten hieman erikoisempi päivitys... tänään läksin kaupassa käymään, niin ilmastointi toimi aivan moitteetta? Korjaako Saabbi ite ittensä? Voisko olla jotain tekemistä sillä, kun viime yönä ajoin Hkistä Treelle reipasta vauhtia ja jos vaikka akku olis ladannu ittensä täyteen?
Autolla ajetaan yleensä lyhyttä kaupunki pyöritystä. Jos jännite laskenu liian alas, niin voiko lopettaa virran tulen kompuralle?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
TT
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TT »

Tai sitten se kompuralle tuleva virtajohto alkaa olla finaalissa jäähdyttimen kulmalla, missä tekee tiukan mutkan:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=40952

Mulla välillä ilmastointi tuntui toimivan heikosti välillä taas toimi pitkään OK. Nyt helteillä lopetti onneksi kokonaan toimintansa niin täytyi etsiä vika...
9-3 Aero -01
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ilmastoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja Boiga »

jave kirjoitti:No niin, ilmastoinnin kompuran magneettikytkin sano poks, saakohan sen miten ohitettua, jos laittas vaikka sellaisen lyhyemmän kiilahihnan mikä on tarkoitettu sellaseen autoon mis ei ole ilmastointia. Ton kompuran vaihto on selanen kustannus (1385 €) et pitää sitä hetken sulatella, joten autolle pitäs päästä sil aikaa liikkumaan. Kyse oli 2,3 i koneesta -91 CD.
ei kannata ihan kaikkea tiskiltä käydä kysymässä :) noiden hinnat pyörii käytettynä purkaamoilta 200-300eur tuntumassa, plus sitten n. 100eur täyttö ja tarkistus. Ja ei toi oo paha homma itse vaihtaa, joutuuhan siinä kädet likaamaan muttei ole raketti tiedettä. tosin pihalla häjy mutta onnistuu aurinkoisena päivänä. Eikä toi kait osaavalta huoltomieheltäkään liian kauaa luulis vievän.
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Mimmi kirjoitti:Muistakaa, että kuivain on kaputt puolessa tunnissa, jollette tulppaa järjestelmää ilmatiiviiksi. Tulpattunakin se kestää vain muutaman tunnin.
Tämä oli hyvä muistutus! Kerran eräässä liikkeessä pitkään tyhjänä ollutta ilmastoitia olisi lähdetty pelkästään täyttämään - ilman mitään kuivaimen vaihtoja tms. Kerrottiin vaan "ettei tarvitse", mutta kun vaihtoa pyysin niin sain sitten asiaa vähän eteenpäin...

Mutta kun hintaakaan kuivaimelle ei meinannut löytyä, eikä koko kuivainta kataloogista, oli aika vaihtaa pajaa... :lol:

Eli tarinan opetus: Älä aina luota pajan tietoon ja taitoon!
rami191
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 20:57

Kunnossa

Viesti Kirjoittaja rami191 »

taas ilmastointi.91 automaattiilmastointi hiipui viime talvenaikana.Paikallinen kokenut kylmäkoneasentaja aloitti täytön mittaamalla jäljellä olevan paineen joka oli 2 kiloa eli kompura ei enään lähtenyt käyntiin.Imaisi entiset aineet pois ja laittoi uudet 49 sisään.Vuotomittarilla haisteli vuodot joita ei ollut mittari haistaa 3 g vuodon vuodessa,sanoi olevan ainut järkevä mittaus konstti väri sun muut mittaus menetelmät epävarmoja pienissä vuodoissa. Kysyin voiteluaineesta,ei tarvi kylmäaineen mukaan vaan voiteluaine on kompurassa,tiedä sitten olen kyllä luullut,että voiteluaine olis kylmäaineen seassa.Autonkylmäkoneita sanoi sivuhommana laittaneen kymmenenvuotta,sittenpähän näkee kuinka kauan pelittää.Hinta oli 100 e 49 ainetta meni 950g joka nosti hintaa.
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hasha »

Juuri kävin täyttämässä eräässä liikkeessä ja kaveri sanoi että ei vedä tyhjiöön vaan imaisee vain jäljellä olevat aineet ulos ja laittoi oikean määrän sisään. Kysyin öljyistä ja sanoi ettei ne tule ulos tällä tavalla vaan vasta silloin kun vetää systeemin tyhjiöön. Aikaa kului n. 20min koko hommaan.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Vastaa Viestiin