ilmastointi kuoli.
ilmastointi kuoli.
Ilmastointi toimi mahtavasti vielä maanantaina. Eilen, kun läksin aamulla liikenteeseen niin ei puhaltanut lainkaan kylmää, eikä kompura lähde pyöriin.
Acc yrittää jäähdyttää hyttiä, eli hakee oikeille kanaville ja puhaltaa korkeilla kierroksilla, mutta ei tule kuin ulkolämpötilan lämpöistä ilmaa.
Jos liemien paine menee tietyn rajan alle niin loppuuko kylmän ilman puskeminen kuin seinään vai pikkuhiljaa haalenee? 3 vuotta sitten täytetty kylmäaineet, voisko näin nopeesti mennä loppuun?
Sulakkeet ok. Mistäs sitten kannattais lähtee vikaa etsiin?
Acc yrittää jäähdyttää hyttiä, eli hakee oikeille kanaville ja puhaltaa korkeilla kierroksilla, mutta ei tule kuin ulkolämpötilan lämpöistä ilmaa.
Jos liemien paine menee tietyn rajan alle niin loppuuko kylmän ilman puskeminen kuin seinään vai pikkuhiljaa haalenee? 3 vuotta sitten täytetty kylmäaineet, voisko näin nopeesti mennä loppuun?
Sulakkeet ok. Mistäs sitten kannattais lähtee vikaa etsiin?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Jup, kyllä se oli tiedossa, että kun aineet loppu niin ei kompurakaan pyöri. Onko olemassa jotain releitä ym. jupinoita mitkä vois myös aiheuttaa kyseisen ongelman.himmee kirjoitti:Torennäköösesti vuotaa jostain ja kylmäaineet kadonnut. Eiköhän se kylmän tulo lopu heti kun kompe lakkaa pyörimästä.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ok. Mites lähden tuota asiaa tutkimaan. Voiko nuo kytkimet "resetoida" jotenkin?Mimmi kirjoitti:On. Ali- ja ylipainekytkin (joka on todennäköisimmin pysäyttänyt kompuran) ja jäätymissuojatermostaatti.
Turkkaki: Mitäs tarkoitat? Siivalla? Miten tarkistetaan?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ilmastoinnin kompura
No niin, ilmastoinnin kompuran magneettikytkin sano poks, saakohan sen miten ohitettua, jos laittas vaikka sellaisen lyhyemmän kiilahihnan mikä on tarkoitettu sellaseen autoon mis ei ole ilmastointia. Ton kompuran vaihto on selanen kustannus (1385 €) et pitää sitä hetken sulatella, joten autolle pitäs päästä sil aikaa liikkumaan. Kyse oli 2,3 i koneesta -91 CD.
#1673
Mutta sitten hieman erikoisempi päivitys... tänään läksin kaupassa käymään, niin ilmastointi toimi aivan moitteetta? Korjaako Saabbi ite ittensä? Voisko olla jotain tekemistä sillä, kun viime yönä ajoin Hkistä Treelle reipasta vauhtia ja jos vaikka akku olis ladannu ittensä täyteen?
Autolla ajetaan yleensä lyhyttä kaupunki pyöritystä. Jos jännite laskenu liian alas, niin voiko lopettaa virran tulen kompuralle?
Autolla ajetaan yleensä lyhyttä kaupunki pyöritystä. Jos jännite laskenu liian alas, niin voiko lopettaa virran tulen kompuralle?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Tai sitten se kompuralle tuleva virtajohto alkaa olla finaalissa jäähdyttimen kulmalla, missä tekee tiukan mutkan:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=40952
Mulla välillä ilmastointi tuntui toimivan heikosti välillä taas toimi pitkään OK. Nyt helteillä lopetti onneksi kokonaan toimintansa niin täytyi etsiä vika...
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=40952
Mulla välillä ilmastointi tuntui toimivan heikosti välillä taas toimi pitkään OK. Nyt helteillä lopetti onneksi kokonaan toimintansa niin täytyi etsiä vika...
9-3 Aero -01
Re: Ilmastoinnin kompura
ei kannata ihan kaikkea tiskiltä käydä kysymässä noiden hinnat pyörii käytettynä purkaamoilta 200-300eur tuntumassa, plus sitten n. 100eur täyttö ja tarkistus. Ja ei toi oo paha homma itse vaihtaa, joutuuhan siinä kädet likaamaan muttei ole raketti tiedettä. tosin pihalla häjy mutta onnistuu aurinkoisena päivänä. Eikä toi kait osaavalta huoltomieheltäkään liian kauaa luulis vievän.jave kirjoitti:No niin, ilmastoinnin kompuran magneettikytkin sano poks, saakohan sen miten ohitettua, jos laittas vaikka sellaisen lyhyemmän kiilahihnan mikä on tarkoitettu sellaseen autoon mis ei ole ilmastointia. Ton kompuran vaihto on selanen kustannus (1385 €) et pitää sitä hetken sulatella, joten autolle pitäs päästä sil aikaa liikkumaan. Kyse oli 2,3 i koneesta -91 CD.
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla
Tämä oli hyvä muistutus! Kerran eräässä liikkeessä pitkään tyhjänä ollutta ilmastoitia olisi lähdetty pelkästään täyttämään - ilman mitään kuivaimen vaihtoja tms. Kerrottiin vaan "ettei tarvitse", mutta kun vaihtoa pyysin niin sain sitten asiaa vähän eteenpäin...Mimmi kirjoitti:Muistakaa, että kuivain on kaputt puolessa tunnissa, jollette tulppaa järjestelmää ilmatiiviiksi. Tulpattunakin se kestää vain muutaman tunnin.
Mutta kun hintaakaan kuivaimelle ei meinannut löytyä, eikä koko kuivainta kataloogista, oli aika vaihtaa pajaa...
Eli tarinan opetus: Älä aina luota pajan tietoon ja taitoon!
Kunnossa
taas ilmastointi.91 automaattiilmastointi hiipui viime talvenaikana.Paikallinen kokenut kylmäkoneasentaja aloitti täytön mittaamalla jäljellä olevan paineen joka oli 2 kiloa eli kompura ei enään lähtenyt käyntiin.Imaisi entiset aineet pois ja laittoi uudet 49 sisään.Vuotomittarilla haisteli vuodot joita ei ollut mittari haistaa 3 g vuodon vuodessa,sanoi olevan ainut järkevä mittaus konstti väri sun muut mittaus menetelmät epävarmoja pienissä vuodoissa. Kysyin voiteluaineesta,ei tarvi kylmäaineen mukaan vaan voiteluaine on kompurassa,tiedä sitten olen kyllä luullut,että voiteluaine olis kylmäaineen seassa.Autonkylmäkoneita sanoi sivuhommana laittaneen kymmenenvuotta,sittenpähän näkee kuinka kauan pelittää.Hinta oli 100 e 49 ainetta meni 950g joka nosti hintaa.
Juuri kävin täyttämässä eräässä liikkeessä ja kaveri sanoi että ei vedä tyhjiöön vaan imaisee vain jäljellä olevat aineet ulos ja laittoi oikean määrän sisään. Kysyin öljyistä ja sanoi ettei ne tule ulos tällä tavalla vaan vasta silloin kun vetää systeemin tyhjiöön. Aikaa kului n. 20min koko hommaan.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black