95 vs 98 oktaaninen bensiini

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Firges9000 kirjoitti:Jos oktaaniluku on alhainen, kestää polttoaine huonommin puristusta ja alkaa moottori nakuttaa.
No, niin,,
Moottori alkaa nakuttaa. Ei polttoaine.
Polttoaine vain syttyy, ennenaikojaan.
Polttoaineella ei ole, nakutuskestävyyttä, vaan puristuskestävyys.
Moottorilla taasen 'voisi' olla, jonkinlainen nakutuskestävyys.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Defeat kirjoitti: Moottori alkaa nakuttaa. Ei polttoaine.
Polttoaine vain syttyy, ennenaikojaan.
Mutta kyllä se vain on polttoaine joka nakuttaa, tai oikeammin ilma/polttoaineseos.

Nakutus on normaalisti palotilassa n. 22m/s etenevän liekkirintaman sijaan detonaatio eli räjähdys, jossa koko polttoaineseos syttyy käytännössä kerralla ja siinä liekkirintaman nopeus on n. 400m/s.
aakoo
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 16:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja aakoo »

Firges9000 kirjoitti: Toinen kymysys olis.
Mikä on Dieselpolttoaineen Oktaaniluku tai nakutuskestävyys?
Pitääpäs taas niuhottaa periaatteen vuoksi, dieselin kohdalla puhutaan syttymisherkkyyttä kuvaavasta setaaniluvusta oktaaniluvun sijaan.

Suomessa muuten ei ole ollut piiitkään aikaan lyijyä normaalissa huoltoasemalta saatavassa bensassa. En sitten tiedä jostain tuollaisesta erikoisbensasta.

Joka tapauksessa nakutus syntyy siis siitä kun liian alhaisen puristuskestävyyden (oktaaniluvun) bensa syttyy sylinterissä jo niin aikaisin, että mäntä ei ole vielä lähelläkään yläkuolokohtaa. Niinpä tämä bensahöyryn räjähdys yrittää potkaista mäntää taaksepäin, mistä sitten aiheutuu mekaaninen kolahdus.

Edit: Niin onkin tarkaan ottaen polttoaine-ilmaseos eikä bensahöyry, kiitos tarkennuksesta. Ja olen kyllä joskus kuullut, mitä oktaanilukua diesel suunnilleen periaatteessa vastaisi, mutta ei muistu mieleen.
Viimeksi muokannut aakoo, To Kesä 07, 2007 13:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jos saabismi on sairautta ja turbosaabismi mielisairautta, niin olkoot sitten.
Entiset: 9-5 2.2TiD Linear Wagon A -04, 9000 CD 2.0t -97, 9000 CD 2.0T -88, 90 -86
Nykyinen: 9-3 SC 1.8t -06
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Kiva tietää.

Huomaan samalla, etten ole ihan paskaa puhunut opettaessani Moottorioppia lentäjille viimeiset 30 vuotta. :lol:

Kymysykseeni tuosta 100/130 Okt, en ole nähnyt vielä vastausta täällä.

Sanoisin paremminkin polttoneste/ilmaseos enkä
> Niinpä tämä bensahöyryn <
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

100/130 Okt. = Laihan ja rikkaan seoksen oktaaniluku.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Zebe kirjoitti:100/130 Okt. = Laihan ja rikkaan seoksen oktaaniluku.
10 pistettä ja papukaijamerkki.
Mistäs tiesit :wink:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Ilmailuharrastuksen kautta Avgas 100LL on tuttua (itsellä ei kuitenkaan moottoripahveja) ja joskus on tullut etsittyä polttoaineesta tiedot ja pisti silmään nuo arvot, tosin taisi vain se korkealyijyinen versio avgasista olla 100/130. :)
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

AVGAS:ia löytyy 100 LL ja 100 L

Tuo 100 LL = Low lead
1,5 mg tai millilitraa lyijytetraetyyliä litrassa bensaa.
Tuossa 100L:ssä oli 2.

Tuo 100/130 okt oli kuulemma sekin jotain tislausjätettä jalostamon prosesseista 8O
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Mhirvi
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 19:33
Paikkakunta: Lahti

98vs95

Viesti Kirjoittaja Mhirvi »

Summa summarum:

Itse käyttänyt aina 95 oktaanista, ihan vaan tottumuksesta. Eipa tullut yhtään puolustuspuhetta tälle oktaanille, eli onko siis niin että tuo 98 on ainoa ja oikea menovesi tonnariin.
Siis mitään automaattista oktaanintunnistinta tms. ei 2.3T mallissa vielä tunnettu ?
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kai tämä on jo tuolla jossain aikaisemmin sanottu, mutta T5 säätää kyllä itseään polttoaineen mukaan, eli voit ajella 95:llä, mutta enemmän saat tehoja ja pienemmän kulutuksen(riippuen kaasujalasta) jos käytät 98. Saabin Trionic-moottorinohjausjärjestelmät ovat adaptoituvaisia, eli jossain määrin oppivia.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Käsittääkseni jo Aataminaikainen APC säätelee nakutusanturin ja imusarjan paineanturin tuottaman tiedon mukaan ahtopaineita magneettiventtiilin avulla, eli maalaisjärjellä ajateltuna korkeampi oktaani tuottaa korkeamman ahtopaineen alhaisemmalla kierrosluvulla verrattuna matalampioktaaniseen menoveteen mikä tietenkin näkyy kulutuksessa.

Ja kyllä oman kokemuksen mukaan ainakin tässä DI/APC vekottimessa on eroa sillä mitä tankkailee, nimenomaan 98:in eduksi sekä kulutuksessa että kulkupuolessa. Taas tuo 99V-power ei tuonut mitään muuta kuin sen monenkin jo mainitseman ehkä aavistuksen verran jotenkin pehmeämmän käynnin, liekö sekin sitten korkean hinnan aiheuttamaa pakkofiilistelyä.. :?
Vastaa Viestiin