Ei lähtenyt käyntiin, kuului vain "klok" (ei hätää
Samoja startti ongelmia, kuin yllä jo lueteltukin, tääläkin päin Suomea, tuttuja on ongelmat. Kaikki starttiin vaikuttavat tekijät ja osat on vaihdettu, mutta vika vain on ja pysyy. Nyt on hakusessa enään virtalukon uusi pohja jota Suomessa ei kuulemma ole, joten siihen asti kunnes löytyy täytyy vain renkata avainta edes takas virtalukossa ja vain toivoa, et kohta starttaa, kuten on tehnytkin.
Veikeä vika. Ilmaantuu säännöllisen epäsäännöllisesti ja kun menet korjaamon pihaan näyttämään, et tällain tekee, niin eikös taas starttaa aivan normaalisti, - et se siitä näyttämisestä.
Veikeä vika. Ilmaantuu säännöllisen epäsäännöllisesti ja kun menet korjaamon pihaan näyttämään, et tällain tekee, niin eikös taas starttaa aivan normaalisti, - et se siitä näyttämisestä.
Eikö Motonetin tarjoama osa kelpaa vieläkään?ek6149 kirjoitti:hakusessa enään virtalukon uusi pohja jota Suomessa ei kuulemma ole
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 756#421756
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kelpaa kyllä jos olis. Korjaamolta vain ilmoittavat, että ei ole pohjaa, - tiedä sit mikä on ?? Luulis niidenkin sieltä sitä kyselevän.jus kirjoitti:Eikö Motonetin tarjoama osa kelpaa vieläkään?ek6149 kirjoitti:hakusessa enään virtalukon uusi pohja jota Suomessa ei kuulemma ole
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 756#421756
Toisaalta Motonetkin ilmoittelee varaosaluetteloitaan kovinkin laajasti, mut kun lähdet tiettyä osaa hakemaan niin ei ookaan.
Startiltahan tuo kloksahdus tulee, ikäänkuin väljässä starttimoottorissa kentät ottaisivat kiinni, mutta nyt kyse ei ole siitä koska starttikin on uusi. Joku vaan laittaa stopin starttiyritykselle, kuten eilen viimeksi. Tänään taas toimi kuin unelma.ajn kirjoitti:Mistä se kloksahdus kuuluu....?
Täytyyhän tuollaanen vika nyp per.... selvittää perusteellisesti.
Tänään on kyllä viileämpää kuin eilen, eli mihin kaikkeen lämpö voi vaikuttaa tuossa systeemissä? Startin rele? Tosiaan Bosch car servicessä tarkastettiin konetilan johdotukset samalla kun startti vaihdettiin, (olisin vaihtanut itse mutta kun tuli jäätyä tienpäälle ) ja tuossa hiljattain akun ollessa irti latauksessa koppuloin noita vielä itse ja hinkkasin maadoitukset, vaikka olivatkin kuin uudet.
Kun klikkaat Motonetin luettelosta virtalukon pohjan tuotenumeron ja hinnan vierestä kysymysmerkkilinkkiä ???, saat eri myymälöiden varastosaldot. Ei ne luvut aina ihan täysin paikkaansa pidä mutta nyt kun näyttäisi virtalukon pohjia olevan vähän joka myymälässä, niin varmasti ainakin useimmissa niistä oikeastikin osa on hyllyssä. Eri asia sitten on jos saldot näyttävät nollaa.
Jostain syystä pari vuotta sitten Motonetissäkin tuon osan saldot oli pysyvästi nollissa.
Ja kuten jo aiemmin kirjoitin, vanhankin virtalukon pohjan voi avata rikkomatta, saa tarkistettua kontaktinastojen tilanteen. Jos kaikki näyttää hyvältä, ongelma tuskin poistuu pohjaa vaihtamalla. liuskoja voi taivutella tiukemmiksi ja kontaktinastoja voi putsailla. ja lopulta voi sen pohjan koota takaisin nippuun ja jatkaa ajoa.
Ainakin oman autoni kohdalla tuo onnistui, kuumalla kelillä muutaman kerran ehti tulla tuo klok-ilmiö ekalla avaimenkääntöyrityksellä, mutta heti samantien tokalla tai kolmannella lähti. Seuraavana kesänä kun taas kerran oireili, putsasin tuon pohjan kontaktit. Käytetty varaosakin oli jo hankittuna. Ei ole ollut varaosalle tarvetta, oireet on toistaiseksi pysyneet poissa.
Akku on huomenna tasan 5 vuotta vanha, silloin tällöin olen CTEKillä täyteen lataillut, startti on vanha, laturi on kunnostettu, puhallinmoottorit on uudet, ilmastointi ja ajovalot on aina päällä, akun plusjohdossa on uusi ruuvikiinnitteinen kenkä ja johdosta on hapettuneimmat turvonneimmat muutama cm katkaistu pois, maadoituspisteet on putsattu. Ajotietokone näyttää ajon aikana lämpimällä kelillä 13 V tienoilla jännitettä pari kymmenystä yli tai alle. Startin alin jännite ajotietokoneen mukaan nyt kesällä 11,5 tms. Akun navoilta mitattuna jännite on enintään 0,5 V korkeampi. Auto on 9000T16A ilman DI:tä, hall-anturi virranjakajassa.
Jostain syystä pari vuotta sitten Motonetissäkin tuon osan saldot oli pysyvästi nollissa.
Ja kuten jo aiemmin kirjoitin, vanhankin virtalukon pohjan voi avata rikkomatta, saa tarkistettua kontaktinastojen tilanteen. Jos kaikki näyttää hyvältä, ongelma tuskin poistuu pohjaa vaihtamalla. liuskoja voi taivutella tiukemmiksi ja kontaktinastoja voi putsailla. ja lopulta voi sen pohjan koota takaisin nippuun ja jatkaa ajoa.
Ainakin oman autoni kohdalla tuo onnistui, kuumalla kelillä muutaman kerran ehti tulla tuo klok-ilmiö ekalla avaimenkääntöyrityksellä, mutta heti samantien tokalla tai kolmannella lähti. Seuraavana kesänä kun taas kerran oireili, putsasin tuon pohjan kontaktit. Käytetty varaosakin oli jo hankittuna. Ei ole ollut varaosalle tarvetta, oireet on toistaiseksi pysyneet poissa.
Akku on huomenna tasan 5 vuotta vanha, silloin tällöin olen CTEKillä täyteen lataillut, startti on vanha, laturi on kunnostettu, puhallinmoottorit on uudet, ilmastointi ja ajovalot on aina päällä, akun plusjohdossa on uusi ruuvikiinnitteinen kenkä ja johdosta on hapettuneimmat turvonneimmat muutama cm katkaistu pois, maadoituspisteet on putsattu. Ajotietokone näyttää ajon aikana lämpimällä kelillä 13 V tienoilla jännitettä pari kymmenystä yli tai alle. Startin alin jännite ajotietokoneen mukaan nyt kesällä 11,5 tms. Akun navoilta mitattuna jännite on enintään 0,5 V korkeampi. Auto on 9000T16A ilman DI:tä, hall-anturi virranjakajassa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Nyt naksautti taas. Otin valot pois päältä ja kokeilin uudelleen. Lähti käyntiin toisella avaimen käännöllä.
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Ainakin täällä on putsattu maadoitukset, sehän tässä hämärää onkin että kaikki mikä ainakin näin maalaisjärjellä ajatellen on tehtävissä on tehty. Kertauksen vuoksi, on vaihdettu startti, startin maadoitukset ja virtajohdot on tarkistettu/puhdistettu, virtalukko ja pohja, akku.Kurko kirjoitti:
Kannattaisikohan putsata maadoitukset.
Mutta loppupeleissä se tuntuu olevan nimenomaan lämpö mikä tuntuu vaikuttavan starttaamiseen, eli mihin ja miten lämpö voi vaikuttaa, poissulkien jo nuo osat mitkä ovat jo kolutut?
Oiskohan hyvä idea pistää vaikka fluke 1mS rekordilla tohan akun - navan (siis navan ei kengän) ja koneen kuoren väliin ja katsoa mitä löytyy jännite-eroa missäkin tilanteessa.
Ja sama testi runkoa vasten.
Lieneekö alkuperäisen kysyjän vika sieltä löytyy.
Voi myös kokeilla apukaapelilla, eli akun - napa (ei kenkä elelleenkään) ja koneen ruko, jos ei naksu vaan starttaa niin vika on noissa turvetuksissa.
Ja sama testi runkoa vasten.
Lieneekö alkuperäisen kysyjän vika sieltä löytyy.
Voi myös kokeilla apukaapelilla, eli akun - napa (ei kenkä elelleenkään) ja koneen ruko, jos ei naksu vaan starttaa niin vika on noissa turvetuksissa.
Öö siis mitä? Nyt täytyy ilmeisesti valottaa meikäläisen historiaa sähköasioitten suhteen, eli tuli leikittyä kahden vanhana sähkömiestä ja tuikattua ruuvimeisseli pistorasiaan lattialla paljaalla pyllyllä istuen. Sen jälkeen ei ole juuri tullut kiinnostuttua mistään sähköön liittyvästä, vasta nyttemmin tuon Tonnarin, ja reilun kolmen vuosikymmenen myötä on tullut jo pakoksi alkaa perehdyttäminen, eli suokaa anteeksi että olen hieman jäljessä näissä sähköasioissa.Kurko kirjoitti:Oiskohan hyvä idea pistää vaikka fluke 1mS rekordilla tohan akun - navan (siis navan ei kengän)
Mutta kuitenkin aikamoisen ihmeellinen vika, haullakaan ei mitään löydy, eikä monellakaan ole kokemusta tästä viasta muuten kuin juuri Tonnarista.
Noita pienoisjännite systeemeitä ei oikein muuten voi mitata kuin kuormittamalla niitä normaalilla kuormavirralla.
Milli ja mikro ohmikoneet näyttää aivan väärin.
Eli kuormavirtaa riittävästi ja jännitehäviöitä mittaamaan.
R=U/I
Eli jos koneen ja ton akun navan (edelleenkin ei kengän) väliltä löytyy startatessa yli 0,5V jännite niin jossain on vikaa.
Normaalisti laturin ladatessa pitäis pysyä alle 0,1Voltin.
Toivottavasti selkeytti, ei jaksa pienoisjännitteitä pähkätä, kun tänään tuli 10kV käämikytkin lähes silmille.
Milli ja mikro ohmikoneet näyttää aivan väärin.
Eli kuormavirtaa riittävästi ja jännitehäviöitä mittaamaan.
R=U/I
Eli jos koneen ja ton akun navan (edelleenkin ei kengän) väliltä löytyy startatessa yli 0,5V jännite niin jossain on vikaa.
Normaalisti laturin ladatessa pitäis pysyä alle 0,1Voltin.
Toivottavasti selkeytti, ei jaksa pienoisjännitteitä pähkätä, kun tänään tuli 10kV käämikytkin lähes silmille.
Tätä testataan, kiitos vinkistä! Itse kun en näistä juuri tiedä mitään muuta kuin sen, että ainakin näin maallikon on terveellisempää olla edes yrittämättä tiedon puuttuessa.Kurko kirjoitti: Eli jos koneen ja ton akun navan (edelleenkin ei kengän) väliltä löytyy startatessa yli 0,5V jännite niin jossain on vikaa.
Normaalisti laturin ladatessa pitäis pysyä alle 0,1Voltin.
Naksauttelee edelleen, nyt entistä useammin, lähes joka päivä. Täytyy jo alkaa tehdä jotakin
Startti pyörii konetilan testipistokkeen navat yhdistämällä, jonka jälkeen auto käynnistyy avaimella normaalisti. Joskus myös auttaa, kun kääntää valojen katkaisijan siihen vasempaan asentoon.
Nyt myös ilmastointi lopetti toimimasta, kompura ei kytkeydy käyntiin. Kierrokset nousevat silti ilmastoinnin myötä. Tuskin liittyy käynnistymisongelmaan...
Startti pyörii konetilan testipistokkeen navat yhdistämällä, jonka jälkeen auto käynnistyy avaimella normaalisti. Joskus myös auttaa, kun kääntää valojen katkaisijan siihen vasempaan asentoon.
Nyt myös ilmastointi lopetti toimimasta, kompura ei kytkeydy käyntiin. Kierrokset nousevat silti ilmastoinnin myötä. Tuskin liittyy käynnistymisongelmaan...
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001