Etupään vakaajan tukitankoista eli "koiranluista"

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
eeroolli
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 23:02
Paikkakunta: Uusikaupunki

Etupään vakaajan tukitankoista eli "koiranluista"

Viesti Kirjoittaja eeroolli »

Pientä ongelmaa Motonetista hankittujen 9000 vakaajan tukitankojen
eli koiranluiden kanssa. (Osa 11=10/12)
Tuli asennettua pari viikkoa sitten em. koiranluut eteen, koska vanhat
originaalit olivat jo lievästi lopuillaan :wink:
Asennus sujui suht helposti kunhan vanhat mutterit aukesivat...
Mutta tänään kun vaihdettiin öljyjä ja auto oli nosturin päällä.
Huomattiin, että oli kuskin puoleisesta koiranluu siitä silmukkapäästä nuljahtunut kumi/metalliholkin päältä melkein kokonaan pois :?:
Ei muuta kun koiranluu irti ja prässissä kaveri painoi kumin silmukkaan paikalleen, luiskahti kuulemma helposti...

KYSYMYKSIÄ TIETÄVILLE: Mikä piru sen silmukan oli nuljauttanut paikaltaa kumiholkin päältä????
Apparin puolella näytti olevan suht.mukavasti paikoillaan ja tuskin asennusvirhettäkään voi sen kanssa tehdä...

Pitäisikö sen kumiholkin olla vain puristettuna siihen silmukkaan?
Vai kuuluisko olla "uutena jo" vulkanoitu/liimattu silmukkaan lisäksi???

Silmukan lenkkihän on ns. sisäänpäin keskeltä v-mallinen metallipanta ja kumi oli samanlaisesti v-mallinen keskikohtaansa kohti.

Vai onko nuo Motonetin kumi/alustanosat useimmiten ihan täyttä pa...kaa :evil:



Kuva
Saabismia jo vuodesta 1984
9-5 2,3 Turbo SE Aut. -98 (käyttökuljetin)
Kawasaki ZX10r Lime Green (kesäkuljetin)
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Etupään vakaajan tukitankoista eli "koiranluista&qu

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

eeroolli kirjoitti:
Vai onko nuo Motonetin kumi/alustanosat useimmiten ihan täyttä pa...kaa :evil:



Kuva

On, useimmiten ihan sitä itseään, tosin tarkemmin Scantechin kumitavarat. Noita kuvassa nr.9 tukivarsien takapuslia meni vuoden välein kaksi kierrosta, sitten Motonetista sattui löytymään jonkun Italialaisen valmistajan vastaavat jotka ovat kestäneet nyt n. kaksi vuotta halkeilematta.

Myös Scantechin pakkaamat Motosta ostetut koiranluut tuli laitettua pari vuotta sitten, mutta ei sen lenkkipään kanssa ole ongelmia ollut, sensijaan koiranluun tukivarren läpivientikumit ovat elähtäneet, lytistyneet ja halkeilleet.

Kaikki puslien kiinnitykset ovat asennettaessa kiristetty vasta auton levätessä renkailla omalla painollaan, niinkuin kuuluu, eli asennusvirheestäkään ei ole kyse.

Vaikka pakkaaja Scantech:in nimi on ilmeisen tarkoituksellisesti keksitty antamaan jonkinlaista mielikuvaa pohjoismaisesta osaamisesta tekniikan saralla, niin juuri pakkanen tuntuu olevan noitten kumiosien pahin vihollinen :?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Nostetaas sen verran ettei mene pelkästään Motonetin haukkumiseksi, eli tänään hain nuo kuvassa nr.9 Tukivarsien takapuslat, ja nyt sai hyllystä valita Italialaisen tahi Brittiläisen tuotteen väliltä, eli onkohan palaute Scantechin laadusta ollut sitä luokkaa että edistystä on tapahtunut..

Nämä Italiaanot näyttävät olevan Akron- merkkiset ja selvästi vahvemmat kumiosiltaan kuin Scantechin vastaavat.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Eiks noihinkin kannattais jotain muuta, kuin mustaa kumia laittaa. :?:
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kurko kirjoitti:Eiks noihinkin kannattais jotain muuta, kuin mustaa kumia laittaa. :?:
Kyllähän uretaaneja kehuvat, mutta itse ainakin olen sellainen mukavuudenhaluinen laiskimus maximus, että en välittäisi enää yhtään ratin kautta välittyvästä "informaatiosta" tien pinnan laadun, ja urien sekä monttujen suhteen. Ja sekin on jäänyt epäselväksi että kuinka kauan uretaanit toimivat väljistymättä, tokihan kaiki asentaneet kehuvat tarkempaa tuntumaa ja johdonmukaisempaa käytöstä, mutta itselle on jäänyt hämäräksi pitemmän aikavälin käytös.

Toisaalta noitahan saa joka tapauksessa vaihdella max. kahden vuoden välein, että mene ja tiedä, nyt ei ollut muuta vikaa kuin että ennen koneremonttia vuotanut moottoriöljy oli pilannut ja turvottanut tuosta puslasta kumit holkista pihalle apukuskin puolelta. Ihmettelin vetelyä ja jaksoin ryömiä auton alle ihmettelemään ja totesin tilanteen, kuskin puoli joka oli säilynyt kuivana oli moitteetomassa kunnossa.
tommyww
"Turbo"
Viestit: 221
Liittynyt: Ti Heinä 01, 2008 15:49
Paikkakunta: hki

Re: Etupään vakaajan tukitankoista eli "koiranluista"

Viesti Kirjoittaja tommyww »

Paljonkohan maksaisi vaihtaa molemmat koiranluut eteen? Kattelin vähän noita muttereita eikä oikein huvittais väntää niitä auki pihassa :D ei varmana lähe.

Auto on 9k cc urpo -90
SAAB 900i
http://picasaweb.google.com/tommyyww/Sa ... 5196701922
ex 9000turbo cc -90
900i cc -88 airflow
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Etupään vakaajan tukitankoista eli "koiranluista"

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

tommyww kirjoitti:Paljonkohan maksaisi vaihtaa molemmat koiranluut eteen? Kattelin vähän noita muttereita eikä oikein huvittais väntää niitä auki pihassa :D ei varmana lähe.

Auto on 9k cc urpo -90
Vaihtaa vai vaihdattaa?

Nykyään jo menneen nousukauden jäljiltä homma kuin homma kuitilla teetettynä on se Tonni. :lol:

No joo, Motonetistä saa Scanshittiä olikohan jotakin 16,80€/koiranluu ja speedpartsilta eli Suomesta PCS:ltä uretaaniversioita muutamaan kymppiin pari.

Ne vakaajatangon päätymutterit kyllä aukeavat kun vain liottelee niitä etukäteen irroitusöljyllä ja kun varsinainen esitys alkaa, noutaa vaikkapa Biltemasta kynämallin kaasutohottimen, 4€, ja siihen täyttöpullon toiset 4€, ja suojaa tohottaessaan lähimmäiset kumiosat kuten vetarin kumit ja pallonivelten suojakumit varmuuden vuoksi vaikkapa talousfoliolla.

Jokatapauksessa vaihtoon menevien koiranluiden puslien käryämisellähän ei ole mitään väliä. (Kunhan ei henkosia vetele.)

Tosin tuolla mikrotoholla saa kyllä tarvittaessa niin tarkan ja kuuman liekin että palovaaraa tuskin on vaikka tarkasti tohottaessa sillä saa pikkumutteritkin käymään punaisina. Itse olen sellaisella irroittanut jopa umpiruostuneet NG-Satkun bensiinitankin pantojen kiristinmutterit. Ostin vermeen alunperin vain yhden kaasuvaijerin nipan juottamiseen mutta viimeisenä oljenkortena tuo on pelastanut yllättävän monesta jumista.
tommyww
"Turbo"
Viestit: 221
Liittynyt: Ti Heinä 01, 2008 15:49
Paikkakunta: hki

Re: Etupään vakaajan tukitankoista eli "koiranluista"

Viesti Kirjoittaja tommyww »

saako motonetistä ostettua noi "lautaset" ? viimeksi kun kysyin espoon motonetistä niin sanoivat ettei ole :o
SAAB 900i
http://picasaweb.google.com/tommyyww/Sa ... 5196701922
ex 9000turbo cc -90
900i cc -88 airflow
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Etupään vakaajan tukitankoista eli "koiranluista"

Viesti Kirjoittaja Jope »

Mitkä lautaset?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
2.3TT
"Turbo"
Viestit: 219
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 09:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etupään vakaajan tukitankoista eli "koiranluista"

Viesti Kirjoittaja 2.3TT »

Uretaaniset sinne vaan, menee auto suoraan eikä ole mukavuuden kannalta juuri mitään eroa.Itelle laitettu juuri noi molemmat ja ei voi kuin kehua. Hinta on tupla, mutta kyllä ne niin paljon laadukkaammilta vaikuttaa.
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Etupään vakaajan tukitankoista eli "koiranluista"

Viesti Kirjoittaja Jope »

Mulla on tukivarren takapuslat uretaania, eikä pelkästään niiden laittaminen kovin oleellisesti ajomukavuutta pilannut.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
tommyww
"Turbo"
Viestit: 221
Liittynyt: Ti Heinä 01, 2008 15:49
Paikkakunta: hki

Re: Etupään vakaajan tukitankoista eli "koiranluista"

Viesti Kirjoittaja tommyww »

Pitääpäs laittaa tilaukseen noi speedpartsin koiranluut :) vaikuttaako noi koiranluut miten ylhäällä keula on? Tonnarin keula oudon korkealla :O
SAAB 900i
http://picasaweb.google.com/tommyyww/Sa ... 5196701922
ex 9000turbo cc -90
900i cc -88 airflow
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Etupään vakaajan tukitankoista eli "koiranluista"

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ei ne siihen vaikuta mitään.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Etupään vakaajan tukitankoista eli "koiranluista"

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jos kyseessä on kuvan osanumero 11, niin noiden koiranluiden kumi on sitten alkuperäistä paljon pehmeämpää ja joustaa suuntaan sun toiseen melko helpolla. Itse korjasin tilanteen polttamalla uudesta osasta kumit huitsin kuikkaan ja prässäsin uretaaniosat tilalle. Keskiholkki on rosteria ja se ei ihan istunut vakaajatankoon sisäpuolta avartamatta. Samoin asennus piti varmistaa sopivalla prokalla, jotta uretaani ei lähde ulostumaan rosteritapistaan, joka on mutterilla kiristetty vakaajaan. Jos haluat tukevat osat ilman ähertämistä, laita orkkikset. Ja noiden koiranluiden muodolla, kumilla tai millään muullakaan ei ole mitään vaikutusta siihen, kuinka korkealla tonnarin keula on. Vakaajatanko näet liikkuu ylös-alas suunnassa aihan vapaasti, sen takia siellä on ne runkoholkit.

Matti

Edit... jos siis tarkoitat tätä Speedpartsin osaa, niin siellä lukee, että tuolla hinnalla saat vain pelkän uretaanipuslan.
Kuva
Tämän lisäksi tarvitset tavallisen koiranluun, johon asennat tuon uretaanin.

Jos taas tarkoitat tätä osaa:
Kuva
Niin tuo kumi on melkoisen pehmeä, mutta muuten osa on erittäin käyttökelpoinen. Itselläni on yhdistelmä molempia, eli uretaanit kummassakin päässä.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
tommyww
"Turbo"
Viestit: 221
Liittynyt: Ti Heinä 01, 2008 15:49
Paikkakunta: hki

Re: Etupään vakaajan tukitankoista eli "koiranluista"

Viesti Kirjoittaja tommyww »

Ookei asia selevä, kiits
SAAB 900i
http://picasaweb.google.com/tommyyww/Sa ... 5196701922
ex 9000turbo cc -90
900i cc -88 airflow
Vastaa Viestiin