Magneettiventtiilistä.. ja yleistä avautumista
Hmm. ton hajoamisen syyhän on liian kova karkaisu aste tossa 0,32-0,34 paksussa metallilätkässä.
Uuden latkän voi tehdä vaikka 0,35 paksusta kuumankestävästä mellapellistä (jos sellaista sattuu jostain enään löytämään).
On meidän mellat ainakin anti magneettisia.
Ja lätkän pitää olla pyöreä (satkun-tonnin tarkkuudella) (pyörii siellä pesässään aika lailla).
Pitääkin tilata noita 30 ohmisia muutama koekäyttöön, ja tuntea kuin toimii.
Uuden latkän voi tehdä vaikka 0,35 paksusta kuumankestävästä mellapellistä (jos sellaista sattuu jostain enään löytämään).
On meidän mellat ainakin anti magneettisia.
Ja lätkän pitää olla pyöreä (satkun-tonnin tarkkuudella) (pyörii siellä pesässään aika lailla).
Pitääkin tilata noita 30 ohmisia muutama koekäyttöön, ja tuntea kuin toimii.
-
- "Viggen"
- Viestit: 643
- Liittynyt: Su Loka 23, 2005 21:22
- Paikkakunta: Honkajoki
Onko joku jo ehtinyt testaamaan tuota metallirunkoista venaa? Itse painiskelen saman ongelman edessa kun ei huvittaisi taas laittaa 250e venaan joka toimii ehkä 3kk. Onhan niissä takuu mutta...
#2671
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
Olen aikeissa erään "pätevän kaverin" kanssa suunnittelemaan mikrokontrolleria jolla saataisiin T7:n magneettiventtiilli istutettua T5 venttiilin sijaan. Eli väliin tulisi mustalaatikko, joka muuntaisi T5:n signaalin soveltuvaksi T7-venttiiliin.
Muuten kohtuulisen helppoa , mutta pitäisi mitata molemmista venttiileistä virtaus kullakin ohjaustasolla.
Olisikohan ko. laitteelle kysyntää n. 100 euron hintaan?
Muuten kohtuulisen helppoa , mutta pitäisi mitata molemmista venttiileistä virtaus kullakin ohjaustasolla.
Olisikohan ko. laitteelle kysyntää n. 100 euron hintaan?
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Vai että "pätevä" kaveripevi kirjoitti:Olen aikeissa erään "pätevän kaverin" kanssa suunnittelemaan mikrokontrolleria jolla saataisiin T7:n magneettiventtiilli istutettua T5 venttiilin sijaan. Eli väliin tulisi mustalaatikko, joka muuntaisi T5:n signaalin soveltuvaksi T7-venttiiliin.
Ahdot on PID-säädetty joten siitä vaan kokeilemaan välikalikkaa. Mitähän tapahtuu kun säätölooppiin pistetään hieman lisäviivettä väliin...
T7:n venan sovittamiseen ei ole olemassa mitään oikotietä eikä sovitinkappaletta sillä käytännössä koko softa pitää säätää uusiksi ja tietenkin hieman muuttaa rautaa eli johtosarjaa.
On tullut tehtyä ja toimii ihan ok mutta ei todellakaan ole helppoa.
vtp9k kirjoitti:Vai että "pätevä" kaveripevi kirjoitti:Olen aikeissa erään "pätevän kaverin" kanssa suunnittelemaan mikrokontrolleria jolla saataisiin T7:n magneettiventtiilli istutettua T5 venttiilin sijaan. Eli väliin tulisi mustalaatikko, joka muuntaisi T5:n signaalin soveltuvaksi T7-venttiiliin.
Ahdot on PID-säädetty joten siitä vaan kokeilemaan välikalikkaa. Mitähän tapahtuu kun säätölooppiin pistetään hieman lisäviivettä väliin...
T7:n venan sovittamiseen ei ole olemassa mitään oikotietä eikä sovitinkappaletta sillä käytännössä koko softa pitää säätää uusiksi ja tietenkin hieman muuttaa rautaa eli johtosarjaa.
On tullut tehtyä ja toimii ihan ok mutta ei todellakaan ole helppoa.
"pätevällä" tarkoitin tietenkin PÄTEVÄÄ
Voin vakuttaa ettei mikrokontrollerin vasteaika ole mikään merkittävä viive säätölenkissä. Kuten sanoin ainoa ongelma on molempien venttiilien virtausnopeuden määrittäminen ohjaavan PWM-signaalin funktiona.
Luonnollisesti jos T7 venttiili on oleellisesti hitaampi kuin T5 saattaa esiintyä ongelmia. Uskon kuitenkin, että hitain komponentti on painekello.
Tottakai hardikseen ( johdotukseen ) joutuisi tekemään muutoksen. Tosin se olisi hyvin pieni.
Jos sovitus on jo tehty olisi kiva kuulla tarkemmin teknisestä toteutuksesta Softan muuttaminen tuntuu ensi alkuun jotenkin kaukaa haetulta ratkaisulta.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Kannattaa ehkä ottaa ensin selvää kuinka se ahtojen ohjauspuoli toimii ihan oikeasti eikä perustaa sovitinkokeilua luuloille toiminnasta kuten tästä näköjään käy ilmi. Heikoilla lähtötiedoilla tai arvauksilla ei saa mitään (oikein) toimivaa aikaiseksi.pevi kirjoitti:Voin vakuttaa ettei mikrokontrollerin vasteaika ole mikään merkittävä viive säätölenkissä. Kuten sanoin ainoa ongelma on molempien venttiilien virtausnopeuden määrittäminen ohjaavan PWM-signaalin funktiona. Luonnollisesti jos T7 venttiili on oleellisesti hitaampi kuin T5 saattaa esiintyä ongelmia. Uskon kuitenkin, että hitain komponentti on painekello.
Kokonaisuuden selvittämiseen tarviit T5-purkin skemat ja APC-koodin avattuna selkokieliseksi.
Ise keksin useammankin tavan sovittaa tuo T7 vena joista softan ja raudan muuttaminen osoittautui yksinkertaisimmaksi tai ainakin helpoimmaksi tavaksi.
Pyytäisin hieman perusteluja moiseen argumentointiin. Mielellään sellaisia jotka perustuisivat ihan oikeasti teknisiin faktoihin, muuten en oikein pidä asiallisena jatkaa tätä keskustelua.vtp9k kirjoitti:Kannattaa ehkä ottaa ensin selvää kuinka se ahtojen ohjauspuoli toimii ihan oikeasti eikä perustaa sovitinkokeilua luuloille toiminnasta kuten tästä näköjään käy ilmi. Heikoilla lähtötiedoilla tai arvauksilla ei saa mitään (oikein) toimivaa aikaiseksi.pevi kirjoitti:Voin vakuttaa ettei mikrokontrollerin vasteaika ole mikään merkittävä viive säätölenkissä. Kuten sanoin ainoa ongelma on molempien venttiilien virtausnopeuden määrittäminen ohjaavan PWM-signaalin funktiona. Luonnollisesti jos T7 venttiili on oleellisesti hitaampi kuin T5 saattaa esiintyä ongelmia. Uskon kuitenkin, että hitain komponentti on painekello.
Se, että täällä heitetään jotain ylimalkaista säätötekniikan perusteista ei saa minua vielä vakuuttumaan että olen ajatuksiltani ihan pihalla.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
-
- "Hirsch"
- Viestit: 990
- Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
- Paikkakunta: Turku
btw, metron listahinta on nyt 330€...Joni Tervalahti kirjoitti:Onko joku jo ehtinyt testaamaan tuota metallirunkoista venaa? Itse painiskelen saman ongelman edessa kun ei huvittaisi taas laittaa 250e venaan joka toimii ehkä 3kk. Onhan niissä takuu mutta...
Täydet pointsit Peville, kun viittii selvittää/tutkia sopivuutta.
Näin maallikkona, joka ei ymmärrä prommauksesta/softan modaamisesta mitään, ihmettelee suuresti miten ko mankkujen hinnassa voi olla noin posketon ero T5 ja T7 välillä. SP:n hinnat: T5 = 2480sek, ja T7= 375sek.
Samannäköisiä mötikköjä ne on....
nimim. Kävin ryöstettävänä Metrossa alkuviikosta
t.Sami
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
Toinen on only for saab ja toinen taitaa olla ihan generaali GM osa. Vanhempi tonnarin bensapaineensäädin maksaa 340e ja T7 sitten 40e.Red Dragon kirjoitti: btw, metron listahinta on nyt 330€...
Täydet pointsit Peville, kun viittii selvittää/tutkia sopivuutta.
Näin maallikkona, joka ei ymmärrä prommauksesta/softan modaamisesta mitään, ihmettelee suuresti miten ko mankkujen hinnassa voi olla noin posketon ero T5 ja T7 välillä. SP:n hinnat: T5 = 2480sek, ja T7= 375sek.
Samannäköisiä mötikköjä ne on....
nimim. Kävin ryöstettävänä Metrossa alkuviikosta
t.Sami
elämä on.
Re: Magneettiventtiilistä.. ja yleistä avautumista
Onkos kellään aiheeseen mitään uutta? Itselläkin kiihdytys katkeaa välillä kuin seinään, kun paine nousee 1,5 bariin. Onneksi vain silmänräpäyksen ajaksi. Eikä ilmiö toistu kovin usein.
Tunteekos kukaan tuota Kurkoa? Jonkin aikaa sitten ilmoitteli ostavansa rikkinäisiä venoja ja korjaavansa ne. YV ei mene perille.
Tunteekos kukaan tuota Kurkoa? Jonkin aikaa sitten ilmoitteli ostavansa rikkinäisiä venoja ja korjaavansa ne. YV ei mene perille.
Saab 9-3 2,0T SE -2001 Stage X - Oikein. Hyvin. Kulkeva.
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
Re:
Omassa tonnarissa toimii ekaa kertaa ahtopaineen säätö kunnolla ja mankkuventtiilinä on T7:n venttiili. Kiitos tästä kuuluu osaavalle ja asiaan perehtyneelle klubilaiselle.vtp9k kirjoitti:Kannattaa ehkä ottaa ensin selvää kuinka se ahtojen ohjauspuoli toimii ihan oikeasti eikä perustaa sovitinkokeilua luuloille toiminnasta kuten tästä näköjään käy ilmi. Heikoilla lähtötiedoilla tai arvauksilla ei saa mitään (oikein) toimivaa aikaiseksi.pevi kirjoitti:Voin vakuttaa ettei mikrokontrollerin vasteaika ole mikään merkittävä viive säätölenkissä. Kuten sanoin ainoa ongelma on molempien venttiilien virtausnopeuden määrittäminen ohjaavan PWM-signaalin funktiona. Luonnollisesti jos T7 venttiili on oleellisesti hitaampi kuin T5 saattaa esiintyä ongelmia. Uskon kuitenkin, että hitain komponentti on painekello.
Kokonaisuuden selvittämiseen tarviit T5-purkin skemat ja APC-koodin avattuna selkokieliseksi.
Ise keksin useammankin tavan sovittaa tuo T7 vena joista softan ja raudan muuttaminen osoittautui yksinkertaisimmaksi tai ainakin helpoimmaksi tavaksi.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Magneettiventtiilistä.. ja yleistä avautumista
Kertoisitkos lisää?
Saab 9-3 2,0T SE -2001 Stage X - Oikein. Hyvin. Kulkeva.
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
-
- "Viggen"
- Viestit: 643
- Liittynyt: Su Loka 23, 2005 21:22
- Paikkakunta: Honkajoki
Re: Magneettiventtiilistä.. ja yleistä avautumista
Hep! Tahtoo kans tuollaisen toimivan systeemin
#2671
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv