kannenpulttien momentti kireys??

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Saab9000
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 09:21

kannenpulttien momentti kireys??

Viesti Kirjoittaja Saab9000 »

Onko kellään tietoa, mikä on 9000 turbo -87 kannenpulttien momentti kireys??
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

Ei ihan noin simppeliä.

Jos -> 1988 ja 15mm AF pultit tai Torx
1) 60Nm
2) 80Nm
3) Käytä 15min
4) Odota 30min
5) Löysää jokaista yksitellen kierros ja kiristä uudelleen 80Nm
6) 90 astetta

Noin antaa Autodata.
9000 CD 2.3 -90
koppsa
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 17:31
Paikkakunta: Hollolan ja Kärkölän välimaastossa

Viesti Kirjoittaja koppsa »

Uusien ohjeiden mukaan kiristetään kuten "mimmi" mainitsi. Ja joka kerta on toiminut :)
R51 -10, Movano -11, Transit -12, Jumper -08
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

Ei uusien ohjeiden vaan uudempien pulttien 8)
Vanhojen tonnikalojen pultit on erilaisia vs. uudemmat tonnarit.
Moottorissa jossa on määrätty jälkikiristys, ei onnistu kertavedolla.
Toki voi koittaa ja voi kestää 500km tai 50000km.


Edit. suomi on vaikeata
Viimeksi muokannut riisipussi, La Elo 21, 2004 22:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9000 CD 2.3 -90
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Onko tarvetta lisätä momenttia korotetuilla ahtopaineilla?
Foxbody turbo
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

to4 kirjoitti:Onko tarvetta lisätä momenttia korotetuilla ahtopaineilla?
Tuskin, momentin lisäys voi aiheuttaa vaan lisää ongelmia vääntymisen, lohkon halkeilun ym. muodossa.
Huolellinen kirintä laadukkaalla momenttiavaimella (ei biltema jne)
joka ei ole ollut romulaatikossa jatkuvassa vireessä, puhtaat ja suorat pinnat ja laadukas pahvi riittää varmaan pitkälle.
9000 CD 2.3 -90
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Itse tein Minnin ohjeen mukaan.
( ohjeet sain oikein moottorikoneistamolta ) hyvin pelaa.

Minä en kyllä lähtisi paljon käyttelemään konetta kesken pulttien kiristystä... :roll:
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

to4 kirjoitti:Onko tarvetta lisätä momenttia korotetuilla ahtopaineilla?
Ennemminkin voi tulla tarvetta lujemmille pulteille, jos kannentiiviste ei millään meinaa pysyä paikallaan. Autoteollisuuden kustannuspaineet ja niistä seuraavat mitoitusperusteet johtanevat siihen että pultteja ei varmaankaan juuri ole varaa kiristää ohjearvoa suurempaan momenttiin tai mennään liian liki pultin myötörajaa. Lujemmilla pulteilla voi sitten lisätä kannen esijännitystä vääntämällä pultit tiukempaan.

Äkkiä sen tietysti saa laskettuakin minkälainen jännitys kylmässä koneessa on kannenpulteilla ja paljonko siinä näppituntumalta olisi varaa lisätä ennen kuin tullaan myötöön tai väsyminen käy turhan nopeaksi.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

Jos korotetulla ahtopaineilla ajelee ja kansi ei meiaa pysyä nipussa niin suosittelen eri merkkisiä kannen pultteja + tiivistettä tai toinen vaihtoehto on tietenkin että käyttää kaikissa pinnapultteja eli vaarnoja sillähän saa tunnetusti tietyt ongelmat pois suljettua esim sylinterilohkon kierteen rasitus piste muuttuu hieman mutta on aika työläs juttu kuitenkin ja kallis sillä hintaa saa laadukkaat kannen pultit ja tiivisteen ja ymmärtääkseni "ralli"vehkeissä on käytetty saabin vakio pultteja . En menisi lisäämään kannen pulttien momenttia tulee enemmän haittaa kuin hyötyä . Minun käsitys on noista saabien turbo koneista että ne kestää aika rajut tehon lisäykset ilman suuria muutoksia . Se on eri asia kun ruvetaan ottaa kovat litratehot niin sitten pitää muutella kaikki kansien kiinnitykset porata sylinterit stressilevyillä ja vajaa betonit lohkoon samalla mennään sitten semmoisille rakennus bubjeteihin johon ei siviilikäytössä ole mitään järkeä . Eli loppuun tiivistettynä älä lisää momenttia osta uudet pultit+ tiiviste oikase tasot ja kiristä oikein
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Onko siis niin, että vanhempien tonnareiden kannenpultit eivät vaadi jälkikiristystä tietyn ajomäärän jälkeen?
Foxbody turbo
tippitappi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: To Kesä 21, 2007 17:32

Viesti Kirjoittaja tippitappi »

Vanha aihe,mut ajankulukseni lueskelin,ja kai tätä vois vähän "nostaa"
Kannenpultit "viri" koneessahan ei ole koskaan vanhentunut puheenaihe.

Venymästä siinä kai on kyse. Eli valmistajan antamia momentteja ei kannata kauheasti mennä ylittelemään,mutta eihän se loppupelissä vääntömomentilla se pultti pidä,vaan venymätoleranssilla.
Eli toiset pultit antaa enemmän "periksi" ,toiset vähemmän.
Mitataanhan uudelleenkäytettävistä pulteistakin venymä ja ohentuma ja sen mukaan sitten katsotaan,että voiko sen pultin käyttää uudestaan (siis pitäisi mitata)
Ns. venyviä pultteja rasitetaan jo ensimmäisellä käyttökerralla niin äärirajoille,et en (eikä kukaan asiasta tietäväkään) suosittelis kellekään uudelleen käytettäväksi.
Tai voi tietysti käyttää,mutta kauanko ne sitten kestää? 500km-10000km? Tai jotain tuurista riippuen...

En ole mikään asiantuntija asiassa,mutta noin maalaisjärjellä koitan ajatella.
Toki olen kymmeniä kertoja nähnyt tai ainakin kuullut,kuin hyvin kestää vanhatkin pultit mittaamatta,laadusta välittämättä,mutta kuinka moni on sellaisilla ajanut esim. 300tkm?
Tai vieläpä turbolla ja/tai muuten viritetyllä?
ARP on sellainen pulttivalmistaja,että ne tekee sen mitä lupaavat,ja materiaaliheitot on minimoitu.
Kaikkeen sitä sortuu : )
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

koppsa kirjoitti:Uusien ohjeiden mukaan kiristetään kuten "mimmi" mainitsi. Ja joka kerta on toiminut :)
Vanhaa vanhaa.. :wink:

"Uusien" ohjeiden mukaan 40Nm, 60Nm, 90 astetta.

Ja se on niin helppoa, koskee kaikkia pultteja.

Näin kertoo "DrBoost" mutta jos luotettavampaa lähdettä löydätte niin teette tietysti sen mukaan.. :)

edit:
STCS FAQ->http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... highlight=
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Itekin jätin omani "löysälle" eli ton 4, sitten 6kg ja vartti päälle.
Eikä vielä oo oireita ollut, vaikka välillä tyrkitään 1,5 ilmakehää tonne kansipahvin riesaksi.
Ja pahvi on m_netin huokea Elring. tjs.
Ja tietenkin aina uudet pultit.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

elring on orkkis, joskus sattuu saamaan motonetistäkin...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin