kannenpulttien momentti kireys??
kannenpulttien momentti kireys??
Onko kellään tietoa, mikä on 9000 turbo -87 kannenpulttien momentti kireys??
- riisipussi
- "Aero"
- Viestit: 369
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
- Paikkakunta: Varkaus
- riisipussi
- "Aero"
- Viestit: 369
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
- Paikkakunta: Varkaus
Ei uusien ohjeiden vaan uudempien pulttien
Vanhojen tonnikalojen pultit on erilaisia vs. uudemmat tonnarit.
Moottorissa jossa on määrätty jälkikiristys, ei onnistu kertavedolla.
Toki voi koittaa ja voi kestää 500km tai 50000km.
Edit. suomi on vaikeata
Vanhojen tonnikalojen pultit on erilaisia vs. uudemmat tonnarit.
Moottorissa jossa on määrätty jälkikiristys, ei onnistu kertavedolla.
Toki voi koittaa ja voi kestää 500km tai 50000km.
Edit. suomi on vaikeata
Viimeksi muokannut riisipussi, La Elo 21, 2004 22:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9000 CD 2.3 -90
- riisipussi
- "Aero"
- Viestit: 369
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
- Paikkakunta: Varkaus
Tuskin, momentin lisäys voi aiheuttaa vaan lisää ongelmia vääntymisen, lohkon halkeilun ym. muodossa.to4 kirjoitti:Onko tarvetta lisätä momenttia korotetuilla ahtopaineilla?
Huolellinen kirintä laadukkaalla momenttiavaimella (ei biltema jne)
joka ei ole ollut romulaatikossa jatkuvassa vireessä, puhtaat ja suorat pinnat ja laadukas pahvi riittää varmaan pitkälle.
9000 CD 2.3 -90
Ennemminkin voi tulla tarvetta lujemmille pulteille, jos kannentiiviste ei millään meinaa pysyä paikallaan. Autoteollisuuden kustannuspaineet ja niistä seuraavat mitoitusperusteet johtanevat siihen että pultteja ei varmaankaan juuri ole varaa kiristää ohjearvoa suurempaan momenttiin tai mennään liian liki pultin myötörajaa. Lujemmilla pulteilla voi sitten lisätä kannen esijännitystä vääntämällä pultit tiukempaan.to4 kirjoitti:Onko tarvetta lisätä momenttia korotetuilla ahtopaineilla?
Äkkiä sen tietysti saa laskettuakin minkälainen jännitys kylmässä koneessa on kannenpulteilla ja paljonko siinä näppituntumalta olisi varaa lisätä ennen kuin tullaan myötöön tai väsyminen käy turhan nopeaksi.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Jos korotetulla ahtopaineilla ajelee ja kansi ei meiaa pysyä nipussa niin suosittelen eri merkkisiä kannen pultteja + tiivistettä tai toinen vaihtoehto on tietenkin että käyttää kaikissa pinnapultteja eli vaarnoja sillähän saa tunnetusti tietyt ongelmat pois suljettua esim sylinterilohkon kierteen rasitus piste muuttuu hieman mutta on aika työläs juttu kuitenkin ja kallis sillä hintaa saa laadukkaat kannen pultit ja tiivisteen ja ymmärtääkseni "ralli"vehkeissä on käytetty saabin vakio pultteja . En menisi lisäämään kannen pulttien momenttia tulee enemmän haittaa kuin hyötyä . Minun käsitys on noista saabien turbo koneista että ne kestää aika rajut tehon lisäykset ilman suuria muutoksia . Se on eri asia kun ruvetaan ottaa kovat litratehot niin sitten pitää muutella kaikki kansien kiinnitykset porata sylinterit stressilevyillä ja vajaa betonit lohkoon samalla mennään sitten semmoisille rakennus bubjeteihin johon ei siviilikäytössä ole mitään järkeä . Eli loppuun tiivistettynä älä lisää momenttia osta uudet pultit+ tiiviste oikase tasot ja kiristä oikein
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 83
- Liittynyt: To Kesä 21, 2007 17:32
Vanha aihe,mut ajankulukseni lueskelin,ja kai tätä vois vähän "nostaa"
Kannenpultit "viri" koneessahan ei ole koskaan vanhentunut puheenaihe.
Venymästä siinä kai on kyse. Eli valmistajan antamia momentteja ei kannata kauheasti mennä ylittelemään,mutta eihän se loppupelissä vääntömomentilla se pultti pidä,vaan venymätoleranssilla.
Eli toiset pultit antaa enemmän "periksi" ,toiset vähemmän.
Mitataanhan uudelleenkäytettävistä pulteistakin venymä ja ohentuma ja sen mukaan sitten katsotaan,että voiko sen pultin käyttää uudestaan (siis pitäisi mitata)
Ns. venyviä pultteja rasitetaan jo ensimmäisellä käyttökerralla niin äärirajoille,et en (eikä kukaan asiasta tietäväkään) suosittelis kellekään uudelleen käytettäväksi.
Tai voi tietysti käyttää,mutta kauanko ne sitten kestää? 500km-10000km? Tai jotain tuurista riippuen...
En ole mikään asiantuntija asiassa,mutta noin maalaisjärjellä koitan ajatella.
Toki olen kymmeniä kertoja nähnyt tai ainakin kuullut,kuin hyvin kestää vanhatkin pultit mittaamatta,laadusta välittämättä,mutta kuinka moni on sellaisilla ajanut esim. 300tkm?
Tai vieläpä turbolla ja/tai muuten viritetyllä?
ARP on sellainen pulttivalmistaja,että ne tekee sen mitä lupaavat,ja materiaaliheitot on minimoitu.
Kannenpultit "viri" koneessahan ei ole koskaan vanhentunut puheenaihe.
Venymästä siinä kai on kyse. Eli valmistajan antamia momentteja ei kannata kauheasti mennä ylittelemään,mutta eihän se loppupelissä vääntömomentilla se pultti pidä,vaan venymätoleranssilla.
Eli toiset pultit antaa enemmän "periksi" ,toiset vähemmän.
Mitataanhan uudelleenkäytettävistä pulteistakin venymä ja ohentuma ja sen mukaan sitten katsotaan,että voiko sen pultin käyttää uudestaan (siis pitäisi mitata)
Ns. venyviä pultteja rasitetaan jo ensimmäisellä käyttökerralla niin äärirajoille,et en (eikä kukaan asiasta tietäväkään) suosittelis kellekään uudelleen käytettäväksi.
Tai voi tietysti käyttää,mutta kauanko ne sitten kestää? 500km-10000km? Tai jotain tuurista riippuen...
En ole mikään asiantuntija asiassa,mutta noin maalaisjärjellä koitan ajatella.
Toki olen kymmeniä kertoja nähnyt tai ainakin kuullut,kuin hyvin kestää vanhatkin pultit mittaamatta,laadusta välittämättä,mutta kuinka moni on sellaisilla ajanut esim. 300tkm?
Tai vieläpä turbolla ja/tai muuten viritetyllä?
ARP on sellainen pulttivalmistaja,että ne tekee sen mitä lupaavat,ja materiaaliheitot on minimoitu.
Kaikkeen sitä sortuu : )
Vanhaa vanhaa..koppsa kirjoitti:Uusien ohjeiden mukaan kiristetään kuten "mimmi" mainitsi. Ja joka kerta on toiminut
"Uusien" ohjeiden mukaan 40Nm, 60Nm, 90 astetta.
Ja se on niin helppoa, koskee kaikkia pultteja.
Näin kertoo "DrBoost" mutta jos luotettavampaa lähdettä löydätte niin teette tietysti sen mukaan..
edit:
STCS FAQ->http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... highlight=