Lämpömittarista.. (-97)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

pevi kirjoitti:
Turbiini kirjoitti:Laitoin erillisen lämpömittarin ja hyvin pelittää. Pitää joskus tutkia mittariston sielunelämää kun viitsii purkaa sen esille. Samalla voisi tutkia onko nopeusmittarissa mitään säätöä jos vaikka saisi mittarivirheen korjattua.. :roll:
Kerrotko kuinka toteutit erillisen lämpömittarin kytkennän.

Olen joskus kurkannut nopeumittarin sisälle ja silellä ON tavaraa 8O . Varmasti löytyy jokin hanikka säätöä varten.

Uudemmissa tonnareissa kyllä nopeumittari on ymmärtääkseni todella tarkka.

Joo, tämännäköistä siellä on:
(Tämä mittari on -97-mallisesta)



Kuva





Kuva
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Turbiini
"Saabisti"
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Syys 03, 2003 08:48
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Kiitokset kuvista, noista voi jo melko tarkkaan päätellä ettei siellä mitään "potikkaa" ole mistä voisi mittaria säätää. :( Säästyin turhalta purkamiselta.

Lisälämpömittarin anturin toteutin termostaattikotelon alapuolelta turbolle lähtevään putken liittimeen. Putki on kiinni banjopultilla kannessa, tein pultin päähän kierteen anturille ja ruuvasin siihen. Ensimmäinen versio oli mittaritasku joka tuli samaan paikkaan kaksoisbanjopultin alle, mutta lukema ei ollut kohdallaan koska anturin "läpi" ei kiertänyt neste.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Itelläkin vielä :oops: roikkuu tuo lämpömittari.
Vaan empä ole jaksanut keskittyä, kun tuo kämmenkone, tuossa kojelaudassa kertoo lämmöt asteen tarkkuudella (myös ahtoilma yms.).
Ja vanhoilla antureilla joissa ei ole varmaankaan vikaa.
(ei ainakaan ton PÄDin mukaan).
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Jope kirjoitti:Joku täällä mainitsi, että oli saanut hyviä tuloksia kiristämällä yhdistelmämittarin takaa löytyvät ruuvit ja mutterit.
Pistetään nyt tähän vaikka vahvistusta. Tänään korjasin yhden -97:n toimimattoman lämpömittarin. Siitä löytyi kaksi vikaa. Em. ruuvit löysässä, yhdessä mm. löytyi ohmeja jotain sata välistä. Sitten edelleen purkaessa siten, että mutterit tuli näkyviin ilmeni, että kaikki mutterit löysässä ja yksi pyörinyt auki kokonaan. Saab huollossa oli autoon vaihdettu lämpöanturi vian korjaamiseksi. Mittasin EDU:n jälkeen jännitteen ja oli ihan ok. Siellä olisivat vaihtaneet koko mittarin joidenkin satojen eurojen hintaan :roll: :evil:
900C -86
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Millanen rakenne siinä on, kun mutterien kireys vaikuttaa näyttämään?
M97CSB234EFM57001 RE85
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Tuplakäämisellaisia, eli on referessi ja mitattu arvo.
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Ja mitä hyötyä sillä saadaan? Eikös ihan tavallinen rakenne ajais saman asian, ja näyttäis vielä oikeinkin?
M97CSB234EFM57001 RE85
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Ajattelin ihan tollasta yksinkertasinta mitä tarvikkeenakin saa, siis mittari ja anturi (ntc?) missä kaiketi mitataan virtaa anturin läpi maihin. Mutta jos toi ristikäämihässäkkä on ihan yleinen ni ei sitte mitää. Kunhan höpisen, emmä varsinaisesti mistään mitään tiedä :D
M97CSB234EFM57001 RE85
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Tai siis yksikäämisissä mittareissa verrataan käämin tuottamaa magneettivuota, esim kestomagneetin sellaiseen, ja noissa tuplakäämisissä ei sitä ajanmittaan laiskustuvaa kestomagneettia ole joten sen näyttämä on helpompi kalibroida. :)

Esim vm.97 mittari onnistuu kalibroida (kun kaikki ruuvit on kiristetty ja turhat anturit vaihdettu) ((ja softaa jos ei osaa korjata)), niin viisari irti ja tyrkkää takaisin paikalleen noin puoli 10:neen kun rupee flekti pauhaan ykkösellä ja ilmastointi off asennossa.

Noilla ohjeilla ainakin oma vissiin näyttää järkeviä koko kulkineen loppu elämän. :D
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Jaaha sotketaan palettia...

Oli tuossa kaverin kanssa pikku testiä: OBD loggeri kiinni ja lämpötilan tarkkailua. Auto käyntiin ja lämmöt alkoivat nousemaan ihan normaalisti. Mentiin motarille ja kun lämpömittari jäi osoittamaan sitä normaalia "puoli yhdeksää", näytti läppäri koneen lämmöksi 86 astetta. Pikkuisen kylmänä siinä vaiheessa, eikä oikein noussutkaan moottoriteillä lämpimämmäksi.
Auto parkkiin käymään tyhjäkäyntiä ja flekti hurahti kerran. Sitten auto keräsi 102 astetta tauluun, jolloin flekti alkoi taas hönkimään oikein urakalla ja lämpötila laski kohtuu nopeasti johonkin reiluun 90 asteeseen.
Kuitenkin koko ajan auton lämpömittari näytti tuota "puoli yhdeksää".

Aikoinaan vaihdoin tuon lämpöanturin (termarin lähellä, koneen kuskinpuolen päädyssä) uuteen merkkiliikkeen tiskiltä kun lämpömittari tanssi nopeaan tahtiin ylös alas. Sen jälkeen toiminta on ollut loogista. Termari on vaihdettu reilu vuosi sitten orkkis-malliin ja toimii tiettävästi kohtuu hyvin.

Onko tuo OBD:n tieto peräisin eri anturilta kuin lämpömittarin tieto? Muuten melko outo yhtälö...
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Ymmärtääkseni T5=OBDII saa lämpötietonsa imusarjan yhteydessä olevalta anturilta, kun taas EDU=mittari saa tietonsa kannen päädyssä termarikotelon edessä olevalta olevalta anturilta.
Olen vahvasti sitä mieltä, että EDU on se joka sotkee lämömittarin näyttämän. Molemmat anturit mittaa oikein. Voihan sen tarkastaa mittaamalla termarikotelon edustalla olevan anturin resistanssin eri moottorin lämpötiloilla. Anturin irrottaminen ei vaikuta mihinkään kriittiseen eli kone käy tasaseen, ainoastaan ilmastointi saattaa pudota pois päältä.

HUOM. ko. anturi on kannessa kiinni. Imuputken lämpöanturi on ihan oma juttunsa...
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Jeps, OBD vehkeet lukee samaa dataa mitä ecu näkee/käyttää.
Mikä tonnari se sitten olisi jos lämpömittari nousisi yhdeksään? :lol:
M97CSB234EFM57001 RE85
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Lämpömittarista.. (-97)

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Ymmärtääkseni T5=OBDII saa lämpötietonsa imusarjan yhteydessä olevalta anturilta, kun taas EDU=mittari saa tietonsa kannen päädyssä termarikotelon edessä olevalta olevalta anturilta.
Ja esim. Canusb + T5suite/T5 CarPC yhdistelmällä nähty koneen lämpötila näyttää nimenomaan sen imusarjan lämpöanturin näyttämän tiedon?

Eculle ei ilmeisesti tule mitään tietoa tuosta lämpömittarin anturista?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Lämpömittarista.. (-97)

Viesti Kirjoittaja j0ne »

No tulipahan itsekkin jumpattu yksi päivä tuota tonnarin lämpömittaria ja olisi pitänyt kyllä välistä jättää...

Pari huomiota, koskevat ainakin uudempia tonnareita:

A. Jos ajotietokoneen johto(en tiedä vaikuttaako muut mittarin johdot) on irti kun käyttää autossa virtoja päällä jää SRS vika päälle. Eli arvatkaa vaan kenellä palaa nyt SRS-valo... :evil:

B. Ajotietokoneen liitin pitää myös olla kiinni että lämpömittari osasto toimii(ja tietty myös kyseisen osaston johto). Siis jos haluaa leikkiä vastusten kanssa...

Omat kokemukset; Kirin mutterit ja kalibroin mittarin vastuksen avulla, mutta ei se nouse edelleenkään yli puolen välin vaikka lämmöt olisivat +90astetta. Huomasin että pienillä ja isoilla vastuksilla(100-400ohm) mittari näytti aina siihen puoleen väliin sekä ennen ja jälkeen kalibroinnin?

Testasin myös että laitoin nuolen kiinni punaisen rajalle kun käytössä pieni vastus(eli lämmöt tapissa) ja tällöin mittari liikkui vain klo9-11 väliä eli ihan kuin tuo mittari ei kerta kaikkiaan liikkuisi enempää?

Pitäisikö tuo nyt sitten kalibroida sen jännitelähteen avulla vai onko tuo kerta kaikkiaan kuollut? Pe*kele kun v*tuttaa tuo SRS-valo...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Vastaa Viestiin