Eka 9000 ja taitaa olla viimeinen Saab, Vika löytyi

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ihan ite
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2007 22:48

Eka 9000 ja taitaa olla viimeinen Saab, Vika löytyi

Viesti Kirjoittaja ihan ite »

Osaako kukaan neuvoa että vaihdanko auoa vai vieläkö on vaihdettavia osia tässä? Auto on 9000 CD, -89, ei kattia eikä turboa. Ensin meni immi, vaihdettiin, toimii muuten mutta co:t ei säädy, käy rikkaalla, johtimet käyty läpi, boxi vaihdettu,lämpöanturi vaihdettu, ei auta. ennen keskikulutus6,5-8 l, nyt 11-13 l.
Menin hölmö vaihtamaan 900:sen tällaiseen.
Kts. viim. viesti
Viimeksi muokannut ihan ite, Ti Heinä 10, 2007 22:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Onhan IMM samanlainen kuin vanha, tuossa mallissa muistaakseni piti olla loppunumeroilla -017? Jos on, ja CO-ruuvi löytyy, niin voisi kokeilla avata siitä sen muovikuoren ja tarkistaa, että ruuvi pyörittää sisällä olevaa pientä trimmeriä.

Myös bensanpaineet kannattaa mitata, halvalla hydrauliikkamittarilla onnistuu näppärästi. Joskus rikkaalla käynti on johtunut myös luttuun menneestä paluuletkusta tai hajonneesta paineensäätimestä. Aika hyvinhän nuo mahdolliset vikapaikat on jo käyty läpi, suutinten vuoto ehkä viimeinen mikä tulee mieleen noiden tarkistettujen lisäksi, mutta silloin kyllä kävisikin aika rumasti.

Ei tuo ruisku tuossa '89 mallisessa ole vielä kovin monimutkainen, ts. vikapaikkoja ei pitäisi olla montaa ja kunnossa ollessaan on ihan hyvä ja varmatoiminen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ihan ite
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2007 22:48

Viesti Kirjoittaja ihan ite »

En nyt tähän hätään muista loppunumeroa mutta säätöruuvi on ja se säätää, lähtöarvoksi pantiin 386 ohmia, säätö ei vain vaikuta, saabilla mittasivat ruiskupaineet ja sanoivat olevan ok. Boxi on kyllä käytetty mutta samanlainen,tuntuisi ihmeeltä kahta juuri samanlaista viallista boxia sattuvan,
hulluksi tässä tulisi ellei olisi, mutta hermonriekaleisiin alkaa tämä arpominen käydä, noilla arvoilla ei saa edesleimattu että pääsisi eroon. Tosin muuten kyllä olisi kotiväen mieleinen...
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Katsoppa että IMMU:n sähköliittimen kaikki navat on kiinni.
Aikanaan oman -88:n liittimessä pyrki reunimmainen johto painumaan sisään eikä ottanut enää kosketusta, seoksien säätö oli sen jälkeen mahdotonta.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Bazz
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2004 07:50
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Bazz »

-89 vaparin IMMun loppunumero on -014.

Omassa lotjassa tuo IMMun liitin myös välillä temppuilee. Joskus alkaa motti käymään huonosti ja korjaus siihen on kun käy vähän tuota liitintä ravistelemassa... (putsattu on monta kertaa ja liitinnastojakin kiristelty)
ihan ite
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2007 22:48

Viesti Kirjoittaja ihan ite »

Joo.. 014 loppuinen on immu ja potikka säätyy,liittimet tuntuvat olevan kunnossa, koitettu toisella ehjällä, samanlainen siisti käynti, pantiin alkup. viallinen, ei käy kun röpöttämällä, eli eikö silloin imi ja boksi pitäisi olla ok?
Pakokaasumittarin perässä potikan pyörittely muuttaa muita arvoja mutta co jököttää kympissä.
On uusi ilma- ja pa-suodatin, letkut tuntuvat ehjiltä, tyhjäkäyntimoott.naputtelu ei auta( sekin kyllä putsattu)
merkkikorjaamolla telusivat yli kolme tuntia tuloksetta,eivät osanneet sanoa mitään muuta kuin että jos vielä ostaisi uuden 800 E.n poksin. Eivät suostuneet edes siihen että jos ei sillä tokene, ottavat poksin takaisin.
Alkaa mennä peräti merkilliseksi, Kuopion povarilleko tuo auto on vietävä?
Harmittaa kun 900i oli niin idioottivarma, bensaa piti laittaa ja sillontällöin öljyä, ja ajeli vain( toisella200 000 ja toisella 480 000)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

On kyllä merkillistä. Jos käynti on nättiä, niin hyvin todennäköisesti ohjausyksikkö ja IMM ovat kunnossa.

Epäilen kyllä suuresti sitä, että kummassakin ohjausyksikössä (tai edes toisessa) olisi vikaa. Merkkiliikkeessä voisivat kyllä tämänkin testata mittaamalla suuttimien ohjaussignaalin pulssinleveyden, jos osaisivat hommansa oikein! Onko lämpöanturin johdotuksen/liittimien kunto myös tarkistettu ohjausyksikön liittimen päästä mittaamalla?

Ovatko tyhjäkäyntikierrokset normaalit vai korkeammat? Löytyykö erillistä kylmäkäynnistyssuutinta kaasuläppäkotelon päältä?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ihan ite
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2007 22:48

Viesti Kirjoittaja ihan ite »

Käynti on nätti kuin hienossa ompelukoneessa, kiihtyy ja kulkee normaalisti, poksin ja immun johdotuksen mittasivat saapilla, (aika arvokasta mittausta) Lämpöanturin johto on mittaamatta, mutta kun vaihdoin anturin ainakin kuvittelin että olisi käynti hivenen muuttunut.
Tyhjäkäynti on normaali, 980 kiertää ja tasainen.
kaasuläppä kotelon päällä on sellainen kymppimillin avaimella lukittava kartiopultti, sitä ne jokapaikassa on kieputelleet ees ja taas, tänään viimeksi pakokaasutestissä kokeiltiin, ei vaikutusta co:hon.
Muuten, vaimo kun kuuli ohimennen, että hänen autossaan( kun on ko. pyydys hänen käytössään) on ns. kompuroiden kotiin-toiminto, oli sitä mieltä että muka kyllä se miehissä riittää, ei sellaista autossa tarvita.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo se "limp home"-toiminto on päällä silloin kun ilmamassamittari ei ole kytketty ollenkaan. Mutta jos käynti on siistiä ja kulkee normaalisti niin kyse ei todellakaan ole sen toiminnon päällä olemisesta, vaan ilmamassamittarilta tulee kyllä signaali.

Sen lämpöanturin johdotuksen mittaaminen onnistuu kun irrotat liittimen ohjausyksiköstä, ja mittaat yleismittarin vastusalueella pinnien 2 (lämpötila) ja 5 (maa) välillä. Täysin lämmenneellä koneella kuuluisi olla 300Ohm luokkaa, +20C lämpötilassa 2KOhm luokkaa.

Suutinten pulssinleveyden mittaus onnistuisi esim. kannettavalla oskilloskoopilla. Autosähkökorjaamolta luulisi homman luonnistuvan.

980rpm on kyllä hiukan koholla normaalista (850rpm), mutta sinänsä tavallista jos seos on pielessä. Todennäköisesti tyhjäkäyntimoottori on yrittänyt kompensoida niin alas kuin voi mutta säätövara loppuu. Koita lutistaa pihdeillä tyhjäkäyntimoottorille tuleva tai sinne menevä letku täysin luttuun, laskevatko kierrokset? Jos laskevat, niin voisi epäillä, että ollaan kylmäkäyntitilassa jostain syystä.

Se lukittava kartiopultti on tyhjäkäynnin perussäätö, ei vaikuta millään tavalla seoksiin. Tyhjäkäyntikierroksiinkin vain jos menee liian pitkälle kiinni tai auki niin, että tyhjäkäyntimoottorista loppuu säätövara.
Kylmäkäynnistyssuutinta autossasi ilmeisesti ei ole, koska se olisi siinä läppäkotelon päällä kyllä selvästi näkyvissä ja siihen tulisi bensaletku bensatukilta sekä sähköliitin (samanlainen suutin kuin esim. 8-v k-jetronic 900i:ssä).

Jos asut Oulun lähistöllä, niin löytyisi itseasiassa itse rakennettu laite, jolla voi reaaliajassa kannettavalla tarkkailla autossasi olevan ruiskun toimintaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ihan ite
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2007 22:48

Viesti Kirjoittaja ihan ite »

Lähden tästä mittaamaan sen lämpöanturin johdon ja lutistelen tyhjäk.moottorin letkuja.
ei kai tässä kylmäk.suutinta ole, joku läppäkytkin vai mikä asentotunnistinanturi( musta,litteä)läppäkotelon sivussa kyllä on.
Onpa harmi että ollaan näin eri puolilla Suomea,olen Sulkavalla, (mutta en tällä järjellä souda) ja kun tuo vie bensaa niin paljon,ei kyllä pussi kestä sinne asti ajelua.
Ajattelin ottaa riskin ja etsiä vielä yhden poksin jos ei nyt muuta konstia löydy. Jotenkin tuntuu että voisi olla poksissa kun on kaksi uutta immua jo kokeiltu.

No joo... Letkua lutistelin, kierrokset laskevat ja "jumputtaa" Piuhoja en enää tänään ala mittaamaan kun pitää olla varma että saa vietyä aamulla vaimon töihin. Pitää mitata aamulla se piuha ja jos se tuntuuehjältä, etsiä ehjä boksi.
ihan ite
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2007 22:48

Viesti Kirjoittaja ihan ite »

No niin, piuha on mitattu. Tuntuisi toimivan kun eka mittauksella oli 420 ja kun hieman jäähtyi oli 980ohmia.
Kummanko tähän vielä vaihtaisi, boksin vai tyhjäkäyntimoottorin?
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

ihan ite kirjoitti:No niin, piuha on mitattu. Tuntuisi toimivan kun eka mittauksella oli 420 ja kun hieman jäähtyi oli 980ohmia.
Kummanko tähän vielä vaihtaisi, boksin vai tyhjäkäyntimoottorin?
Mulla oli kerran se venttiilikoppaan menevä alipaineletku tukittuna, kun kämmäsin sen nipan poikki jossain remontissa. Unohdin koko jutun ja menin leimalle. Oli jotain kymmenystä vaille, ettei mennyt ajokieltoon päästöjen takia. Menin sitten säädättämään kohdilleen, enkä vieläkään sitä letkujuttua muistanut. Koitettiin säätää IMMulta, eikä siinä riittänyt säädöt. Minä pudotin bensanpaineita ja lopulta vaihdoin alkup. säätimenkin paikoilleen ilman toivottua tulosta. Sitten hoksasin homman syypään. Ruuvi pois letkusta ja kaikki toimi sen jälkeen. :lol:
900C -86
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

ihan ite kirjoitti:No niin, piuha on mitattu. Tuntuisi toimivan kun eka mittauksella oli 420 ja kun hieman jäähtyi oli 980ohmia.
Kummanko tähän vielä vaihtaisi, boksin vai tyhjäkäyntimoottorin?
Vaikuttaisi vastusarvot OK:lta. Harmillisesti tosin sellaistakin vikaa on joskus ollut, että pätkii niin satunnaisesti/nopeasti että yleismittarilla ei huomaa mutta käyntiin vaikuttaa silti. Vika kyllä on silloin ollut itse anturissa.

Tyhjäkäyntimoottori ei voi vaikuttaa seoksiin millään lailla, joten sen vaihtaminen on ainakin rahanhukkaa. Suosittelen edelleen suutinten pulssinleveyden mittausta jossain autosähköpuljussa, kannattaa kysyä paljonko velottaisivat. Muutahan tuohon ei tarvitse kuin oskilloskoopin. Sillä ainakin selviäsi, onko vika sähköinen vai mekaaninen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ihan ite
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2007 22:48

Viesti Kirjoittaja ihan ite »

No niin...
Päivä meni pitkälle ennenkuin pääsin soittelemaan Savonlinnan korjaamoille, käväisin sitten yhdessä jossa oli hetki aikaa vilkuilla autoa, nyt on co10,5 ja pysyy, kieputti potikkaa miten tahansa. Eivät ehtineet nyt muuta tehdä, koeillaan alkuviikosta sitten oskilloida.
Perjantaiksi saan testatun poksin( tai ainakin sanoivat niin) nyt ostamani tilalle.
Sen verran ehtivät pajalla vielä kopeloida että letkut ovat varmasti kunnossa mutta sytyn säätö ei vaikuttanut mitenkään arvoihin!
Poksia epäilivät, mutta ei muka immikään ole poissuljettu mahdollisuus vaikka niitä on kaksi uutta kokeiltu, näkyvät olevan kunnostettuja sillä alkup.viallinen immi kun aukaistiin siellä oli vimpstaakia näkyvissä, mutta tässä uudessa on kaikki valettu hartsiin paitsi potikka.
Vaihdan vielä huomenna varoiksi tulpat ja odottelen perjantaiksi poksia.
Toivottavasti ei sitten tarvitsisi odotella oskillointia ja pääsisi kuuntelemasta että mitä minä sanoin, olisi vaan hitsattu sitä ysisatasta, tuolla rahalla olisi vaikka koko korin tehnyt uuden...
Vastaa Viestiin