Jarrulevyjen vaihto
Jarrulevyjen vaihto
9000 CSE T haluaa uudet jarrulevyt. Kyselin hintoja sekä merkkejä. Nelkytviis per kappale, noin. Mutta onko eri merkkisillä (tarvike) osilla jonkinlaista laatujärjestystä? Miten suhtautuu "alkuperäisosan" ja tarvikeosan laatu? Hintahan on vakuuttavasti erilainen. Muita vinkkejä operaation suorittamiseen?
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Minkäslaisia kokemuksia on Boschin levyistä? Viime talvena normaalin vuosihuollon yhteydessä huollossa vaihdatin etujarrupalat, samalla todettiin että etulevyt kannattaa vaihtaa samalla. Asentaja suositteli tarvikelevynä Boscheja, maksoivat 60 euroa kappale. Vissiin -97:ssa ois nuo ATE:t alkuperäisosana?
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
9000 Aero -97
Re: Jarrulevyjen vaihto
Lucas on hyvä merkki, palatkin kestävät huomattavasti pilipalimerkkejä paremmin.MacSaab kirjoitti:9000 CSE T haluaa uudet jarrulevyt. Kyselin hintoja sekä merkkejä. Nelkytviis per kappale, noin. Mutta onko eri merkkisillä (tarvike) osilla jonkinlaista laatujärjestystä? Miten suhtautuu "alkuperäisosan" ja tarvikeosan laatu? Hintahan on vakuuttavasti erilainen. Muita vinkkejä operaation suorittamiseen?
Itse irroitus ei ole kummoinen urakka: satula auki, palat irti, satulan kaksi kiinnikepulttia takapuolelta irti ja levystä yksi torx-ruuvi ja vanteen ohjaustappi auki. Kannattaa olla kunnollinen torx-avain, huonolla pilaat sekä avaimen, ruuvin että näpit
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Foxbody turbo
Itse operaatio on simppeli, tärkeimmät siitä tulikin jo.
Muutama juttu lisää:
Levyt pitää pestä kunnolla liuottimella. Jarrukliineri tai ihan tavallinen tenu ovat hyviä aineita.
Heittokello on hyvä apuväline, mutta ei välttämätön. Joskus on niin että levyt eivät asennu ihan yhtä hyvin jokaisessa asennossa ja heittokellolla se on helppo tarkastaa... ei tarvitse koota, koeajaa, purkaa, kääntää neljäsosakierrosta, koota ja taas koeajaa.
Muutama juttu lisää:
Levyt pitää pestä kunnolla liuottimella. Jarrukliineri tai ihan tavallinen tenu ovat hyviä aineita.
Heittokello on hyvä apuväline, mutta ei välttämätön. Joskus on niin että levyt eivät asennu ihan yhtä hyvin jokaisessa asennossa ja heittokellolla se on helppo tarkastaa... ei tarvitse koota, koeajaa, purkaa, kääntää neljäsosakierrosta, koota ja taas koeajaa.
jarrulevyistä???
Mihinkäs erinomaisuuten jarrulevyjen erot sitten perustuu. Eikös ne kaikki ole jotain patarautaa, joka on sitten pinnoiltaan sorvattu.
Tietenkin metallin koostumuksessa ja työstön tarkkuuksissa on eroja, mutta eikohän ne erot siitä tasotu kun ensinmäinen pikkukivi on jattänyt uran levyyn. Jää se ura kalliimiinkin levyihin.
Näkisinkin tarpeelliseksi nimenomaan surutta vaihtaa kuluneet levyt uusiin, mutta merkille en antaisi erityisen suurta painoarvoa.
Jarrupalojen koostumuksella on ilman muuta selkeä vaikutus jarrun ominaisuuksiin, joten niiden osalta ei pidä säästellä.
Tietenkin metallin koostumuksessa ja työstön tarkkuuksissa on eroja, mutta eikohän ne erot siitä tasotu kun ensinmäinen pikkukivi on jattänyt uran levyyn. Jää se ura kalliimiinkin levyihin.
Näkisinkin tarpeelliseksi nimenomaan surutta vaihtaa kuluneet levyt uusiin, mutta merkille en antaisi erityisen suurta painoarvoa.
Jarrupalojen koostumuksella on ilman muuta selkeä vaikutus jarrun ominaisuuksiin, joten niiden osalta ei pidä säästellä.
Re: jarrulevyistä???
Käytännössä erot voi olla suuriakin, jokunen vuosi sitten omassa kotterossa uudet jarrulevyt vääntyivät ja rupesivat ravistamaan ensimmäisen kunnollisen lukkojarrutuksen jälkeen..Kerkesivät olemaan paikallaan vain kaksi viikkoa. Sen jälkeen olen kiertänyt tarvikelevyt kaukaa.pevi kirjoitti:Mihinkäs erinomaisuuten jarrulevyjen erot sitten perustuu. Eikös ne kaikki ole jotain patarautaa, joka on sitten pinnoiltaan sorvattu.
Tietenkin metallin koostumuksessa ja työstön tarkkuuksissa on eroja, mutta eikohän ne erot siitä tasotu kun ensinmäinen pikkukivi on jattänyt uran levyyn.
Ilmeisesti koostumuksissa voi olla melkosia eroja, seuraavilla levyillä (alkuperäiset) ajoin 100tkm ilman ongelmia.
Foxbody turbo
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Sen verran Lucas on säästänyt kukkaroani, etten muita huoli.
Ennen vaihdoin, varsinkin eteen, jarrupalat kolmen kuukauden välein. Nyt Lucas-paloja vaihdan 1,5 vuoden välein ja paloissa on vielä kolmannes kitkainetta jäljellä.
Lucas-laikat ovat suorat ja eivät ole kaksien jarrupalojen vaihtojaksojen jälkeen vielä lähelläkään vaihtokuntoa.
Ajakaa millä haluatte, minulle kelpaa vain Lucas.
Ennen vaihdoin, varsinkin eteen, jarrupalat kolmen kuukauden välein. Nyt Lucas-paloja vaihdan 1,5 vuoden välein ja paloissa on vielä kolmannes kitkainetta jäljellä.
Lucas-laikat ovat suorat ja eivät ole kaksien jarrupalojen vaihtojaksojen jälkeen vielä lähelläkään vaihtokuntoa.
Ajakaa millä haluatte, minulle kelpaa vain Lucas.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Mistäs niitä Lucas jarrulevyjä saa
Mistäs niitä Lucas jarrulevyjä saa. Lähinnä kiinnostaa Varsinais-Suomi, mutta kyllä sitä tulee sen verran reissattua, että muualtakin voin sellaiset ohimennen ostaa.
Mikähän on niiden hintataso?
Mikähän on niiden hintataso?
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Mistäs niitä Lucas jarrulevyjä saa
Olen saanut niitä tavallisista autotarvikeliikkeistä. Tyrkyttävät ensin omia mallejaan, mutta hyllystä löytyy kyllä lopulta pyytämääni merkkiä, kun en muita osta.pevi kirjoitti:Mistäs niitä Lucas jarrulevyjä saa. Lähinnä kiinnostaa Varsinais-Suomi, mutta kyllä sitä tulee sen verran reissattua, että muualtakin voin sellaiset ohimennen ostaa.
Mikähän on niiden hintataso?
Ovat hieman kalliimmat, mutta ajan kanssa halvemmat
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa