Jarrulevyjen vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
MacSaab
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Su Loka 12, 2003 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Jarrulevyjen vaihto

Viesti Kirjoittaja MacSaab »

9000 CSE T haluaa uudet jarrulevyt. Kyselin hintoja sekä merkkejä. Nelkytviis per kappale, noin. Mutta onko eri merkkisillä (tarvike) osilla jonkinlaista laatujärjestystä? Miten suhtautuu "alkuperäisosan" ja tarvikeosan laatu? Hintahan on vakuuttavasti erilainen. Muita vinkkejä operaation suorittamiseen?
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Taas toitotan omaa kantaani; vain LUCAS kelpaa, sekä laikat että palat
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Aero97
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:26
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja Aero97 »

Minkäslaisia kokemuksia on Boschin levyistä? Viime talvena normaalin vuosihuollon yhteydessä huollossa vaihdatin etujarrupalat, samalla todettiin että etulevyt kannattaa vaihtaa samalla. Asentaja suositteli tarvikelevynä Boscheja, maksoivat 60 euroa kappale. Vissiin -97:ssa ois nuo ATE:t alkuperäisosana?
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Jarrulevyjen vaihto

Viesti Kirjoittaja Japso »

MacSaab kirjoitti:9000 CSE T haluaa uudet jarrulevyt. Kyselin hintoja sekä merkkejä. Nelkytviis per kappale, noin. Mutta onko eri merkkisillä (tarvike) osilla jonkinlaista laatujärjestystä? Miten suhtautuu "alkuperäisosan" ja tarvikeosan laatu? Hintahan on vakuuttavasti erilainen. Muita vinkkejä operaation suorittamiseen?
Lucas on hyvä merkki, palatkin kestävät huomattavasti pilipalimerkkejä paremmin.

Itse irroitus ei ole kummoinen urakka: satula auki, palat irti, satulan kaksi kiinnikepulttia takapuolelta irti ja levystä yksi torx-ruuvi ja vanteen ohjaustappi auki. Kannattaa olla kunnollinen torx-avain, huonolla pilaat sekä avaimen, ruuvin että näpit :oops: .
Foxbody turbo
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Itse operaatio on simppeli, tärkeimmät siitä tulikin jo.

Muutama juttu lisää:

Levyt pitää pestä kunnolla liuottimella. Jarrukliineri tai ihan tavallinen tenu ovat hyviä aineita.

Heittokello on hyvä apuväline, mutta ei välttämätön. Joskus on niin että levyt eivät asennu ihan yhtä hyvin jokaisessa asennossa ja heittokellolla se on helppo tarkastaa... ei tarvitse koota, koeajaa, purkaa, kääntää neljäsosakierrosta, koota ja taas koeajaa.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

jarrulevyistä???

Viesti Kirjoittaja pevi »

Mihinkäs erinomaisuuten jarrulevyjen erot sitten perustuu. Eikös ne kaikki ole jotain patarautaa, joka on sitten pinnoiltaan sorvattu.

Tietenkin metallin koostumuksessa ja työstön tarkkuuksissa on eroja, mutta eikohän ne erot siitä tasotu kun ensinmäinen pikkukivi on jattänyt uran levyyn. Jää se ura kalliimiinkin levyihin.
Näkisinkin tarpeelliseksi nimenomaan surutta vaihtaa kuluneet levyt uusiin, mutta merkille en antaisi erityisen suurta painoarvoa.

Jarrupalojen koostumuksella on ilman muuta selkeä vaikutus jarrun ominaisuuksiin, joten niiden osalta ei pidä säästellä.
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: jarrulevyistä???

Viesti Kirjoittaja Japso »

pevi kirjoitti:Mihinkäs erinomaisuuten jarrulevyjen erot sitten perustuu. Eikös ne kaikki ole jotain patarautaa, joka on sitten pinnoiltaan sorvattu.

Tietenkin metallin koostumuksessa ja työstön tarkkuuksissa on eroja, mutta eikohän ne erot siitä tasotu kun ensinmäinen pikkukivi on jattänyt uran levyyn.
Käytännössä erot voi olla suuriakin, jokunen vuosi sitten omassa kotterossa uudet jarrulevyt vääntyivät ja rupesivat ravistamaan ensimmäisen kunnollisen lukkojarrutuksen jälkeen..Kerkesivät olemaan paikallaan vain kaksi viikkoa. Sen jälkeen olen kiertänyt tarvikelevyt kaukaa.
Ilmeisesti koostumuksissa voi olla melkosia eroja, seuraavilla levyillä (alkuperäiset) ajoin 100tkm ilman ongelmia.
Foxbody turbo
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Sen verran Lucas on säästänyt kukkaroani, etten muita huoli.

Ennen vaihdoin, varsinkin eteen, jarrupalat kolmen kuukauden välein. Nyt Lucas-paloja vaihdan 1,5 vuoden välein ja paloissa on vielä kolmannes kitkainetta jäljellä.
Lucas-laikat ovat suorat ja eivät ole kaksien jarrupalojen vaihtojaksojen jälkeen vielä lähelläkään vaihtokuntoa.

Ajakaa millä haluatte, minulle kelpaa vain Lucas.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Pe Helmi 25, 2011 11:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Mistäs niitä Lucas jarrulevyjä saa

Viesti Kirjoittaja pevi »

Mistäs niitä Lucas jarrulevyjä saa. Lähinnä kiinnostaa Varsinais-Suomi, mutta kyllä sitä tulee sen verran reissattua, että muualtakin voin sellaiset ohimennen ostaa.

Mikähän on niiden hintataso?
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mistäs niitä Lucas jarrulevyjä saa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

pevi kirjoitti:Mistäs niitä Lucas jarrulevyjä saa. Lähinnä kiinnostaa Varsinais-Suomi, mutta kyllä sitä tulee sen verran reissattua, että muualtakin voin sellaiset ohimennen ostaa.

Mikähän on niiden hintataso?
Olen saanut niitä tavallisista autotarvikeliikkeistä. Tyrkyttävät ensin omia mallejaan, mutta hyllystä löytyy kyllä lopulta pyytämääni merkkiä, kun en muita osta.
Ovat hieman kalliimmat, mutta ajan kanssa halvemmat
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Risto kirjoitti:Lucashan tunnetaan sähköpuolellakin takuuvarmana auton pysäyttäjänä :D .
...mutta, mulla ei olekaan Tonnarissani sähköjarruja. :wink:
mitä nyt jotkut ilmamassamittarin liittimet :roll: :wink:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Vastaa Viestiin