
9000 ilmamassamittarin lanka poikki
9000 ilmamassamittarin lanka poikki
Auttakaa uutta -88 Turbo 9000 omistajaa. Ilmamassamittarista on mennyt lanka poikki. Mittarin tyyppi on 0280212017. Onko mitään muuta tehtävissä kuin ostaa uusi mittari Motonetistä 400 eurolla
Onko lankaa mahdollista korjata missään tai yleensäkään saada samaa lankaa mistään, jolla mittarin saisi korjattua. Muuta vikaa mittarissa ei ole.

Ei ole mahdollista korjata, mutta tuota varaosahakua kannattaa kokeilla, joskus löytyy joskus ei. En tiedä noista numeroista mutta äkkiseltään vilkaistuna löytyi tuollainen:
http://lyhytlinkki.net/?y40qbfpv
Myös Hernesmaan Auto ja Osa on auttanut monessa osantarpeessa: puh. 06 5271 671
[edit: lyhytlinkki kaunistaa -Jope]
http://lyhytlinkki.net/?y40qbfpv
Myös Hernesmaan Auto ja Osa on auttanut monessa osantarpeessa: puh. 06 5271 671
[edit: lyhytlinkki kaunistaa -Jope]
Terve kun nyt ei mitään hävittävää vanhan massamittarin kanssa ollut niin päätin kokeilla kolvata sitä kuntoon. Lanka oli mennyt poikki yhden "tolpan" kohdalta, jonka ympäri lanka tekee lenkin. Asetin irronneen langan pään tolppaa vasten (taivutin hiukan lankaa kohti tolppaa). Tämän jälkeen kuumensin kolvila tolppaa ja lankoja ja laitoin pienen tinatipan tolppaan. Muutaman yrityksen jälkeen onnistuin saamaan langat jäämään tinapisaran sisään tolpan kanssa.
En kokeillut Saabia missään vaiheessa rikkinäisen massamittarin kanssa (katkaisin vahingossa sen langan kun mittari oli irti
). Nyt laitoin kolvatun ilmamassamittarin kiinni ja auto tuntuisi toimivan ja kulkevan ihan kuin ennenkin. Kysymys onkin että jos ilmamassamittarin lanka on poikki huomaako sen vaikutuksen selvästi ajossa, eli olikohan korjaukseni siis onnistunut?
Siitä en tiedä onko korjaus kuinka pitkäikäinen. Toisaalta tuskin ne langat tinan sisältä irtoavat. Myöskin on hiukan epäselvää kuinka tällainen korjaus vaikuttaa ilmamassamittarin säätöihin (langan kokonaispituus muutamalla millillä lyheni ja nyt sen yhteydessä on yksi pieni tinapisarakin).
En kokeillut Saabia missään vaiheessa rikkinäisen massamittarin kanssa (katkaisin vahingossa sen langan kun mittari oli irti

Siitä en tiedä onko korjaus kuinka pitkäikäinen. Toisaalta tuskin ne langat tinan sisältä irtoavat. Myöskin on hiukan epäselvää kuinka tällainen korjaus vaikuttaa ilmamassamittarin säätöihin (langan kokonaispituus muutamalla millillä lyheni ja nyt sen yhteydessä on yksi pieni tinapisarakin).
Juotoksesi on kovilla viimeistäänkin ajon jälkeen tapahtuvassa puhdistushehkutuksessa. LH 2.2 kuumentaa langan 4 sekunnin jälkeen moottorin sammuttamisesta hehkuvaksi yhden sekunnin ajaksi.
LH 2.4 ja 2.4.X hehkutus alkaa 20 sekunnin kuluttua sammuttamisesta.
Hehkutus tapahtuu vain jos käynnistämisen jälkeen moottori on käytetty lämpimäksi (vähintään 65C ja kierrosluku on käynyt yli 2500 r/min).
LH 2.4 ja 2.4.X hehkutus alkaa 20 sekunnin kuluttua sammuttamisesta.
Hehkutus tapahtuu vain jos käynnistämisen jälkeen moottori on käytetty lämpimäksi (vähintään 65C ja kierrosluku on käynyt yli 2500 r/min).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Terve nyt sain uuden IMM:n autooni. Löysin ihan uuden mittarin (suojamuoveissa) edullisesti. Kysymys on että onko yleensä tuo säätöruuvi tehtaalta tullessaan jossain vakio asetuksessa vai pitääkö tuo uusi IMM säätä ruuvilla autolleni sopivaksi. Löin tämän uuden IMM:n kiinni ja ainakin auto tuntuu toimivan ihan normaalisti, onko tällöin syytä koskea säätöruuviin?
PS: Jos joku joskus tarvitsee korjattua IMM lainaan tai ostaa halvalla niin sellainen löytyy ylimääräinen
Ajoin autolla n.200km tämän korjatun mittarin kanssa kauppajoja yms. eli sammutuksia ja käynnistyksiä oli paljon. Luulen että langan "hehkutus" on niin nopea ettei juotostina ehdi sulaa sen aikana.
PS: Jos joku joskus tarvitsee korjattua IMM lainaan tai ostaa halvalla niin sellainen löytyy ylimääräinen

Hyvä kun löysit; uusi on aina uusi.
Tuolla on puhetta IMM:n säätämisestä, eri mallien vastusarvoista ja vuosimallieroista:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0
Katittomassa autossa (esim. tämä -017-IMMu, jossa ylipäänsä on säätömahdollisuus) säätö on siis hyvä aloittaa jostain 380 ohmin tuntumasta; se on hehtaarilukema, jossa kunnossa oleva moottorikokoonpano suunnilleen toimii. Autot ovat kuitenkin yksilöitä, jotan ilman pakokaasuanalysaattoria et säätöä saa ruuvatuksi kuntoon.
Vaikkei auto nyi eikä pätki, saattaa se silti käydä rikkaalla, jolloin leimaa ei tipu ja bensaa palaa tarpeettoman paljon (kyllä: se on mahdollista jopa Saabissa!
). Voidaan myös olla laihalla, joka on sekin huono juttu, ja saattaa kostautua varsinkin ahtoja käyttäessä.
Säädätys mittarin omaavassa huoltoliikkeessa on yleensä 10-20€ välillä, ja muistoksi saa päästötodistuksen vaikkapa katastusmiestä varten. (hinta-arvio ei koske
-liikettä!) Kustannuksesta ei siis ole kiinni, mutta varmista ennen säätöä, että esim. ilmanputsari on uusi, ja paketti muutenkin siinä kunnossa, ettei heti tarvitse muuttaa/vaihtaa mitään osia, jotka voivat taas vaikuttaa säätöihin.

Tuolla on puhetta IMM:n säätämisestä, eri mallien vastusarvoista ja vuosimallieroista:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0
Katittomassa autossa (esim. tämä -017-IMMu, jossa ylipäänsä on säätömahdollisuus) säätö on siis hyvä aloittaa jostain 380 ohmin tuntumasta; se on hehtaarilukema, jossa kunnossa oleva moottorikokoonpano suunnilleen toimii. Autot ovat kuitenkin yksilöitä, jotan ilman pakokaasuanalysaattoria et säätöä saa ruuvatuksi kuntoon.
Vaikkei auto nyi eikä pätki, saattaa se silti käydä rikkaalla, jolloin leimaa ei tipu ja bensaa palaa tarpeettoman paljon (kyllä: se on mahdollista jopa Saabissa!

Säädätys mittarin omaavassa huoltoliikkeessa on yleensä 10-20€ välillä, ja muistoksi saa päästötodistuksen vaikkapa katastusmiestä varten. (hinta-arvio ei koske

Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Mites tuossa 017 loppuisessa IMMussa tarkistetaanko Ohmit 2 ja 6 pinneistä vai 3 ja 6 pinneistä. Joku tuossa mainitsi että -88 pitäisi olla 005 mallinen IMMu mutta minulla on -88 (loppuvuonna rekisteröity) jossa on DI "punainen boksi" tulppien päällä ja 017 Immu. Tarkoittaa tämä että laitteeseen on vaihdettu moottori jossain vaiheessa vai onko noita DI malleja 017 immulla tehty jo -88
Kyseessä taitaa olla ns. 88b-malli, jossa on tuo -017 massamittari ja DI+APC järjestelmä (harvinainen ja haluttu jälkiasennuksiin). Eli normaalia on, DI esiteltiin juuri tuossa mallissa. DI-järjestelmäsi harvinaisuus johtuu siitä että se oli vain ko. mallissa, auto on ilmeisesti porrasperäinen CD?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ei ole porrasperä vaan ihan se cc malli. Autossa on kuitenkin osia CD mallista vaihdettu kuten penkit ja keula. Eli olisikohan konekin sitten samaisesta laitteesta mistä penkit ja keula ovat tulleet, vai onko cc mallia tehty -88 vuonna DI:llä ja 017 immulla (autossa ei ole Kattia ymmärtääkseni -88b malleissa oli Katti). Kone ei ainakaan ole hiljattain vaihdettu koska näkö ja likaisuus täsmää hyvin muihin laitteisiin konehuoneessa. Myöskin koneen kiinnikkeet näyttävät koskemattomilta. Omistaja tiesi kertoa että koneeseen vaihdettu Mitsun turbo mutta olisikohan sitten samalla vaihdettu koko konekin 

DI pitäisi olla '88 mallissa ainoastaan CD-korissa, joten taitaa olla kone vaihdettu sitten sellaisesta autosta. Suomessa myydyissä '88b malleissa ei ole kattia, koska se tuli Suomen markkinoilla vasta '90 vuosimalliin. Tosin jos autosta lambda-anturi löytyy, niin silloin on vaihdettu kattimallin kone mutta jätetty katti pois putkesta. Varmuus tulisi siitä, onko DI-ohjausyksikkö erillään APC:sta (DI+APC, ainoastaan '88 CD), vai ovatko molemmat integroitu samaan (DI/APC, '89 eteenpäin sekä CD että CC).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Mulla '88 rekisteröity CC jossa DI/APC, APC-boksi kuskin penkin alla. Auto on kuitenkin viralliselta vuosimalliltaan '89.
Konehuoneessa hanttarin puolen lokasuojan päällä olevassa tarrassa pitäisi lukea vuosimalli, jos et löydä niin varmaan VIN-koodillakin selviää: http://www.saab9000.com/information/vin.php
Konehuoneessa hanttarin puolen lokasuojan päällä olevassa tarrassa pitäisi lukea vuosimalli, jos et löydä niin varmaan VIN-koodillakin selviää: http://www.saab9000.com/information/vin.php
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366