9000 ilmamassamittarin lanka poikki

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ArtoM
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 17:39

9000 ilmamassamittarin lanka poikki

Viesti Kirjoittaja ArtoM »

Auttakaa uutta -88 Turbo 9000 omistajaa. Ilmamassamittarista on mennyt lanka poikki. Mittarin tyyppi on 0280212017. Onko mitään muuta tehtävissä kuin ostaa uusi mittari Motonetistä 400 eurolla :( Onko lankaa mahdollista korjata missään tai yleensäkään saada samaa lankaa mistään, jolla mittarin saisi korjattua. Muuta vikaa mittarissa ei ole.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ei ole mahdollista korjata, mutta tuota varaosahakua kannattaa kokeilla, joskus löytyy joskus ei. En tiedä noista numeroista mutta äkkiseltään vilkaistuna löytyi tuollainen:

http://lyhytlinkki.net/?y40qbfpv

Myös Hernesmaan Auto ja Osa on auttanut monessa osantarpeessa: puh. 06 5271 671

[edit: lyhytlinkki kaunistaa -Jope]
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ja myöskin voi laittaa ostoilmoituksen markkina-alueelle.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
ArtoM
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 17:39

Viesti Kirjoittaja ArtoM »

Terve kun nyt ei mitään hävittävää vanhan massamittarin kanssa ollut niin päätin kokeilla kolvata sitä kuntoon. Lanka oli mennyt poikki yhden "tolpan" kohdalta, jonka ympäri lanka tekee lenkin. Asetin irronneen langan pään tolppaa vasten (taivutin hiukan lankaa kohti tolppaa). Tämän jälkeen kuumensin kolvila tolppaa ja lankoja ja laitoin pienen tinatipan tolppaan. Muutaman yrityksen jälkeen onnistuin saamaan langat jäämään tinapisaran sisään tolpan kanssa.

En kokeillut Saabia missään vaiheessa rikkinäisen massamittarin kanssa (katkaisin vahingossa sen langan kun mittari oli irti :( ). Nyt laitoin kolvatun ilmamassamittarin kiinni ja auto tuntuisi toimivan ja kulkevan ihan kuin ennenkin. Kysymys onkin että jos ilmamassamittarin lanka on poikki huomaako sen vaikutuksen selvästi ajossa, eli olikohan korjaukseni siis onnistunut?

Siitä en tiedä onko korjaus kuinka pitkäikäinen. Toisaalta tuskin ne langat tinan sisältä irtoavat. Myöskin on hiukan epäselvää kuinka tällainen korjaus vaikuttaa ilmamassamittarin säätöihin (langan kokonaispituus muutamalla millillä lyheni ja nyt sen yhteydessä on yksi pieni tinapisarakin).
WnP
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Huhti 04, 2007 08:27
Paikkakunta: Suonenjoki

Viesti Kirjoittaja WnP »

Kyllä sinä sen huomaat ajossa..ainakin omasta ku meni lanka poikki niin se työns bensaa niin paljon että sillä oll melkein mahoton ajaa..

Ja eikös IMM kuumenna lankansa ajossa ja mittaa sen jäähtymisen kautta miten paljon sinne ilmaa menee? vai oonko mie ihan hakusessa?
9000CC T16 -86
#3390
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Juotoksesi on kovilla viimeistäänkin ajon jälkeen tapahtuvassa puhdistushehkutuksessa. LH 2.2 kuumentaa langan 4 sekunnin jälkeen moottorin sammuttamisesta hehkuvaksi yhden sekunnin ajaksi.
LH 2.4 ja 2.4.X hehkutus alkaa 20 sekunnin kuluttua sammuttamisesta.

Hehkutus tapahtuu vain jos käynnistämisen jälkeen moottori on käytetty lämpimäksi (vähintään 65C ja kierrosluku on käynyt yli 2500 r/min).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

Tuolla tavalla korjattuun olis varmaan hyvä tehdä kytkentä joka katkaisee langalta syötön heti kun sytytys katkaistaan.
ArtoM
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 17:39

Viesti Kirjoittaja ArtoM »

Terve nyt sain uuden IMM:n autooni. Löysin ihan uuden mittarin (suojamuoveissa) edullisesti. Kysymys on että onko yleensä tuo säätöruuvi tehtaalta tullessaan jossain vakio asetuksessa vai pitääkö tuo uusi IMM säätä ruuvilla autolleni sopivaksi. Löin tämän uuden IMM:n kiinni ja ainakin auto tuntuu toimivan ihan normaalisti, onko tällöin syytä koskea säätöruuviin?

PS: Jos joku joskus tarvitsee korjattua IMM lainaan tai ostaa halvalla niin sellainen löytyy ylimääräinen :) Ajoin autolla n.200km tämän korjatun mittarin kanssa kauppajoja yms. eli sammutuksia ja käynnistyksiä oli paljon. Luulen että langan "hehkutus" on niin nopea ettei juotostina ehdi sulaa sen aikana.
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Hyvä kun löysit; uusi on aina uusi. 8)

Tuolla on puhetta IMM:n säätämisestä, eri mallien vastusarvoista ja vuosimallieroista:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0

Katittomassa autossa (esim. tämä -017-IMMu, jossa ylipäänsä on säätömahdollisuus) säätö on siis hyvä aloittaa jostain 380 ohmin tuntumasta; se on hehtaarilukema, jossa kunnossa oleva moottorikokoonpano suunnilleen toimii. Autot ovat kuitenkin yksilöitä, jotan ilman pakokaasuanalysaattoria et säätöä saa ruuvatuksi kuntoon.

Vaikkei auto nyi eikä pätki, saattaa se silti käydä rikkaalla, jolloin leimaa ei tipu ja bensaa palaa tarpeettoman paljon (kyllä: se on mahdollista jopa Saabissa! :wink: ). Voidaan myös olla laihalla, joka on sekin huono juttu, ja saattaa kostautua varsinkin ahtoja käyttäessä.

Säädätys mittarin omaavassa huoltoliikkeessa on yleensä 10-20€ välillä, ja muistoksi saa päästötodistuksen vaikkapa katastusmiestä varten. (hinta-arvio ei koske :saab: -liikettä!) Kustannuksesta ei siis ole kiinni, mutta varmista ennen säätöä, että esim. ilmanputsari on uusi, ja paketti muutenkin siinä kunnossa, ettei heti tarvitse muuttaa/vaihtaa mitään osia, jotka voivat taas vaikuttaa säätöihin.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
ArtoM
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 17:39

Viesti Kirjoittaja ArtoM »

Mites tuossa 017 loppuisessa IMMussa tarkistetaanko Ohmit 2 ja 6 pinneistä vai 3 ja 6 pinneistä. Joku tuossa mainitsi että -88 pitäisi olla 005 mallinen IMMu mutta minulla on -88 (loppuvuonna rekisteröity) jossa on DI "punainen boksi" tulppien päällä ja 017 Immu. Tarkoittaa tämä että laitteeseen on vaihdettu moottori jossain vaiheessa vai onko noita DI malleja 017 immulla tehty jo -88
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyseessä taitaa olla ns. 88b-malli, jossa on tuo -017 massamittari ja DI+APC järjestelmä (harvinainen ja haluttu jälkiasennuksiin). Eli normaalia on, DI esiteltiin juuri tuossa mallissa. DI-järjestelmäsi harvinaisuus johtuu siitä että se oli vain ko. mallissa, auto on ilmeisesti porrasperäinen CD?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ArtoM
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 17:39

Viesti Kirjoittaja ArtoM »

Ei ole porrasperä vaan ihan se cc malli. Autossa on kuitenkin osia CD mallista vaihdettu kuten penkit ja keula. Eli olisikohan konekin sitten samaisesta laitteesta mistä penkit ja keula ovat tulleet, vai onko cc mallia tehty -88 vuonna DI:llä ja 017 immulla (autossa ei ole Kattia ymmärtääkseni -88b malleissa oli Katti). Kone ei ainakaan ole hiljattain vaihdettu koska näkö ja likaisuus täsmää hyvin muihin laitteisiin konehuoneessa. Myöskin koneen kiinnikkeet näyttävät koskemattomilta. Omistaja tiesi kertoa että koneeseen vaihdettu Mitsun turbo mutta olisikohan sitten samalla vaihdettu koko konekin :)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

DI pitäisi olla '88 mallissa ainoastaan CD-korissa, joten taitaa olla kone vaihdettu sitten sellaisesta autosta. Suomessa myydyissä '88b malleissa ei ole kattia, koska se tuli Suomen markkinoilla vasta '90 vuosimalliin. Tosin jos autosta lambda-anturi löytyy, niin silloin on vaihdettu kattimallin kone mutta jätetty katti pois putkesta. Varmuus tulisi siitä, onko DI-ohjausyksikkö erillään APC:sta (DI+APC, ainoastaan '88 CD), vai ovatko molemmat integroitu samaan (DI/APC, '89 eteenpäin sekä CD että CC).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ArtoM
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 17:39

Viesti Kirjoittaja ArtoM »

Ymmärsin myyjältä että APC on kuljettajan penkin alla erillään DI:stä. Eli ilmeisesti siis kyseessä -88b cd mallin kone. Turbon putken mutkassa on Sytytystulppa olisikohan sillä peitetty Lambda anturin paikka?
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4247
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mulla '88 rekisteröity CC jossa DI/APC, APC-boksi kuskin penkin alla. Auto on kuitenkin viralliselta vuosimalliltaan '89.

Konehuoneessa hanttarin puolen lokasuojan päällä olevassa tarrassa pitäisi lukea vuosimalli, jos et löydä niin varmaan VIN-koodillakin selviää: http://www.saab9000.com/information/vin.php
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Vastaa Viestiin