vm-93 cs 2.3i:n turpotus.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

vm-93 cs 2.3i:n turpotus.

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Eli alkaa pikkuhiljaa nyppimään tuolla mopolla ajeleminen, joten on ollut mielessä pieni apu ohituskiihtyvyyteen. Eli olis tarkoitus lyödä suoraan tohon vaparin(pitkälohko DI/APC) kylkeen tonnari turbon kilkkeet. Onko kenelläkään käsitystä miten pitkälle nuo vaparin suuttimet riittävät? Entä millaisilla paineille mahtaa ruisku vielä pysyä perässä? Ideana on ajella peruspaineilla ilman mankkuvenaa ainakin aluksi.

Vekotin on tarkoitus myös katsastaa näillä vehkeilla joten miten katsastusmies mahtaa tähän suhtautua. Onko sillä merkitystä että tämä tonnari on tuota aikoinaan Saudi-Arabiasta ja on näin katiton vaikka on vm-93. eli ei ole vähänpäästöinen.

Miten suuri ero mahtaa olla turbon ja vaparin automaattilaatikoissa?

Ja jos tuo kone/laatikko ei tuota kestä niin täytyy hommata turbon kone ja DI ja APC boksit :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Tuossa -93:ssa (9000i, 2,3l ei US) pitäisi olla vaihteisto tyyppiä GA 64106. turbossa olisi koodi GA74 jne.

Vaihteistojen kokonaisvälityssuhteissa on eroja eri tyypin vaihteistojen välillä sekä vaihteistoon sisäänmenevän momentin mitoituksessa.

Käytännössä isoimmat erot taitavat olla:

-vaparin vaihteisto ei osaa tunnistaa ahtopainetta ja sovittaa vaihtoja oikein (vaatinee ainakin uuden hydrauliyksikön (matolaatikko), turbon säätimen vaihteiston sivukannen alle ja letkun ahtoputkesta vaihteistoon)
-vaparin laatikossa on parissa kytkimessä vaihteiston sisällä vähemmän kitkalevyjä kuin turbon laatikossa

Nämä nyt tulivat äkkiä, korjaamokäsikirjan suosiollisella avustuksella. "jus", "9000CD23T", "Peinu", "Kurko" ja muut varmasti osaavat täydentää. Kysy myös lisää, koitan jeesata kykyni mukaan.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Jos leikitään että en ole tekemässä tuohon laatikkoon mitään muutoksia vaan lyön turbon, pakosarjan, cuulerin, DP:n ja jne.. tuohon kiinni ja pidän paineet maltillisina( 0.4 - 0.5 bar) Mahtaako tuo laatikko ruveta vaihtamaan miten sattuu ilman tuota ahtojen ohjausta :roll:

Ei ole mitään kauheita summia tässä kärryssä kiinni joten ei olisi kauheasti tarkoitus siihen sijoittaakkaan :lol:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

mulla kans cse 2.3i ja sama vuosimalli mutta manuaali.. miten on tosiaan jos heitän suolen sinne ja järkiahdot kehiin + otan tasapainoakselin ketjun pois niin voisiko sisuskalut sun muut hilppeet kestää sitä? koska olen saanut sellaisen käsityksen että turbossa ja vaparissa aivan samanlaiset kannet kuitenkin? mutta tosiaan toimisiko auto vielä käyttöautona jos turbotan?
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Sitä en epäile hetkeäkään etteikö kone kestäisi pieniä ahtoja pitempäänkin. :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Frostgrey kirjoitti:Jos leikitään että en ole tekemässä tuohon laatikkoon mitään muutoksia vaan lyön turbon, pakosarjan, cuulerin, DP:n ja jne.. tuohon kiinni ja pidän paineet maltillisina( 0.4 - 0.5 bar) Mahtaako tuo laatikko ruveta vaihtamaan miten sattuu ilman tuota ahtojen ohjausta :roll:
Mistäs se laatikko tietää millä niitä tehoja on nostettu..Osaa kait se vaihtaa samalla lailla vaikka koneesta vähän enemmän potkua löytyykin.
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

mutta miten on nuo suuttimet? ja kannentiiviste 290tkm ajetussa motissa?
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

TD04 kirjoitti:
Frostgrey kirjoitti:Jos leikitään että en ole tekemässä tuohon laatikkoon mitään muutoksia vaan lyön turbon, pakosarjan, cuulerin, DP:n ja jne.. tuohon kiinni ja pidän paineet maltillisina( 0.4 - 0.5 bar) Mahtaako tuo laatikko ruveta vaihtamaan miten sattuu ilman tuota ahtojen ohjausta :roll:
Mistäs se laatikko tietää millä niitä tehoja on nostettu..Osaa kait se vaihtaa samalla lailla vaikka koneesta vähän enemmän potkua löytyykin.
Jattelin vaan että kuinka pahasti tuo mahtaa arpoo vaihteita lisääntyneen väännön johdosta, tuskin niissä turbon laatikoissakaan turhaan sinne tieto ahdoista menee :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Frostgrey kirjoitti:
TD04 kirjoitti:
Frostgrey kirjoitti:Jos leikitään että en ole tekemässä tuohon laatikkoon mitään muutoksia vaan lyön turbon, pakosarjan, cuulerin, DP:n ja jne.. tuohon kiinni ja pidän paineet maltillisina( 0.4 - 0.5 bar) Mahtaako tuo laatikko ruveta vaihtamaan miten sattuu ilman tuota ahtojen ohjausta :roll:
Mistäs se laatikko tietää millä niitä tehoja on nostettu..Osaa kait se vaihtaa samalla lailla vaikka koneesta vähän enemmän potkua löytyykin.
Jattelin vaan että kuinka pahasti tuo mahtaa arpoo vaihteita lisääntyneen väännön johdosta, tuskin niissä turbon laatikoissakaan turhaan sinne tieto ahdoista menee :roll:
Näinpä. Väärä mitoitus vaihdoissa päästää laatikon luistamaan, mikä jo sinänsä kuluttaa kitkapintoja sekä lisäksi nostaa laatikon lämpötilaa, joka taas aiheuttaa lisää luistamista. Laatikko voi olla kovinkin nopeasti perusrempan tarpeessa.

En usko, etteikö vaparin laatikko (muutama puuttuva kitkalevy verrattuna turboon) toimisi turbonkin väännön kanssa, kunhan laatikon ohjaus ymmärtää turboa (hydrauliikkayksikkö, säädin, ahtoletku). En nyt muista, miten tuo letkun antama tieto ohjataan laatikon kuoresta eteenpäin, enkä tiedä, eroavatko vaparien ja turbon laatikon kuoret tuolta osin tai muutenkaan. Mutta jos tarvetta on, multa löytyy yks vanhan mallinen turbon laatikon runko :D
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Henkka #2283 kirjoitti:En nyt muista, miten tuo letkun antama tieto ohjataan laatikon kuoresta eteenpäin
Tuolla oli jankkausta ahtopaineen vaikutuksesta vaihtamiskohtiin:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=17547
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

miksei mulle informoida mitään? :D haluaisin tietää suuttimien tuotoista ja jansipahvin kestävyydestä sun muusta pienestä koska haluaisin pitää auton kuitenkin käyttiksenä vaikka laitankin turbon siihen.. ja tottakai ottaisin tasapainoakselin ketjun pois..
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

scorpio_88 kirjoitti:miksei mulle informoida mitään? :D haluaisin tietää suuttimien tuotoista ja jansipahvin kestävyydestä sun muusta pienestä koska haluaisin pitää auton kuitenkin käyttiksenä vaikka laitankin turbon siihen.. ja tottakai ottaisin tasapainoakselin ketjun pois..
:D

No se kansipahvi ainakin kestää, minkä kestää, sen jälkeen se pitää vaihtaa. 290tkm ajetussa voi vaihto joka tapauksessa (=tubottamattakin) tulla ajankohtaiseksi koska tahansa, tai sitten mennään vielä 200tkm. Ei se turbottaminen sitä heti tuhoa; ja yhtälailla niitä joutuu Saabiin vaihtamaan, oli kone iivari tai turbo. Sitten tietysti, kun ahdot on reilusti toisella barilla, niistä kansipahveista tulee enempi kulutustavaraa, mutta silloinkin mennään yhdelää paffilla aika pitkään, jos kaikki muu on koneessa kunnossa, ja asiallisesti tehty.

Tuosta kansipahvista pitää varmistaa, että saat alkuperäisen Elringin. Se voi tulla jopa Motonetin yläpään tiivistesarjan mukana, mutta asia kannattaa tiskillä tarkistaa. Huolellisuus vaihtotyössä, kannen suoruus jne, edesauttavat kaikki tiivisteen pitkää ikää.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Mitään 2,3i tonnareista en tiedä, mutta jos meinaatte turbottaa sillä vakiolla ruiskunohjauksella niin voi käydä laihanpuoleiseksi. En tiedä mitkä suuttimet 2,3i:ssä on vakiona (Vihje: kurkkaa mitä numeroita niissä on ja käytä googlea) mutta veikkaan että ruiskun ohjausyksikkö ei ymmärrä kovin pitkälle ahdon puolelle. Yleisesti veikkaisin että toimii kunnes IMMu tai ohjausyksikön kartta pohjaa ja tästä pidemmälle mennään hyvällä/huonolla onnella.

Jos taas vahdat siihen "turbon kilkkeet kylkeen" niin kuvittelisin tämän sisältävän myös ruiskun ohjausyksikköä, jolloin kannattais laittaa siihen kuuluvat suuttimet, muuten ei toimi kovin hyvin.

Tosin, jos alkuperäiset suuttimet riittää (edelleen, tarkista malli ja selvitä tuotto) niin saattaisi jopa toimia ihan hyvin sellaisenaan, kunhan pysyttelee matalapaineisena (~0,4-0,5bar)

Kannentiiviste on pitkälti sama kaikissa, joten kait se turbotetussa vaparissakin kestää.

Joku nakutustunnistus tai lambdanäyttö olis ihan fiksu idea...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hasha »

Benspaineen säädin kannattaa myös ottaa turbovehkeestä kun tietääkseni iivarin säädin ei ymmärrä ahtopainetta.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
taero
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Tammi 23, 2005 13:19
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja taero »

aivan huoletta voit nakata mutkan konehuoneeseen kestää varmasti kunhan piät järki ahot....itelle tein ja laitoin vielä säädettävän ppaineen säätimen ja ainut mitä huomasin eroa tietenki tehot ja polttoaineen kulutus tippu silmissä maantiellä 5,9-6.2....
Vastaa Viestiin