9000 CSE -93, 2.3i: tehot katosi kansiremontissa
9000 CSE -93, 2.3i: tehot katosi kansiremontissa
Kaipaisin vinkkejä tehot kadottaneen tonnariin korjaamiseen.
Tämän hetkinen tilanne:
+ Check engine tai muita varoitusvaloja ei pala.
+ Käynnistyy helposti.
+ Tyhjäkäynti tasaista, ei huoju.
+ Kiertää yläkierroksilla varsin nätistin, kunhan saa houkuteltua.
- Tukehtuu: ei kestä kaasun painamista, hetken käytyä ottaa kierroksia "houkuttelemalla". Tuntuu ottavan paremmin kierroksia n. 3000 jälkeen.
- Ei vääntöä: ajo onnistuu vain luistattamalla kytkintä ja mahd. kovilla kierroksilla. Käytännössä ei riitä kuin auton siirtoon.
- Puristuspaineet huonot kaikissa sylintereissä!?.
Hieman historiaa ennen remppaa:
Auto oli ollut minulla muutaman kuukauden ja toimi muuten hyvin, paitsi nestettä katosi ja putkesta tuli valkoista höyryä eli kannentiiviste vuosi. Pari viikkoa ennen huoltoa moottori aloitti nykimisen. Vakionopeudensäädin päällä kulku oli kuitenkin kohtalaisen tasaista. Ajattelin nykimisen johtuvan pahenevasta kansipahvin vuodosta tai sitten ruiskujärjestelmän puhdistusaineesta, jota olin lisännyt täyteen tankkiin. Check engine valo myös paloi ajoittain ja jäi lopulta pysyvästi päälle. No, auto kuitenkin huoltoon normaalisti ajamalla.
Paikallinen korjaamo vaihtoi kannen tiivisteen ja koneisti kannen ja venttiilit. Kasaamisen jälkeen heillä oli suuria vaikeuksia saada moottori toimimaan. Testeri(?) kuulemma valitti (ainakin) IMMusta ja se vaihdettiin käytettyyn. Korjaajat eivät löytäneet suoraa selitystä ongelmille mutta epäilivät väljää alakertaa. Painelukemat kuulemma huonot tasaisesti kaikissa sylintereissä. Tosin ennen remppaa en huomannut mitään erityistä tehottomuutta. Hyvin pääsi mukaan liikenteen sekaan jne. (Pitäisi varmaankin itse mitata paineet laittamalla hieman öljyä männän päälle ja vertaamalla ilman öljyä tulokseen - varmistuisi yläkerran tiiveys.) Niin, ja sylintereissä ei kuulemma ollut sormin tuntuvaa kulumista. Kuulemma tiivis yläpää ja väljä alakerta voi aiheuttaa tällaisia ongelmia, tiedä sitten. Konella ajettu alle 300tkm.
Oisko tässä nyt todellakin kyse väljästä alakerrasta vai onkohan yläkerran koneistus epäonnistun?
Tai oisko kasauksessa jäänyt jokin anturiliitin tai alipaineputki irti?
Olen jatkanut kotipihalla ongelman selvittelyä (foorumia toki välillä lueskellen).
Tulpat, polttoaine- ja ilmasuodatin vaihdettu - ei vaikutusta.
Lambda antaa normaalilta vaikuttavia vaihtuvia jännitelukemia.
Kaasuläppäanturi vaikuttaa mitattuna toimivalta, mutta muistaakseni sillä ei ollut merkitystä oliko liitin paikallaan vai ei...
Läpötila-anturia en ole vielä mitannut. Mittauspiste pitäisi paikallistaa.
Kone sammuu, jos irroitan IMMun virtaliitimen. Polttoainesäiliöstä kuuluu hurinaa, mutten ole vielä mitannut polttoaineen painetta koneelle ja takaisin. Pakoputkesta ei mielestäni tule sen kummemmin savua. Vähäinen neste pakoputken nokassa ei haise polttoaineelle.
Jos itsellänne on ollut vastaava tapaus tai mieleen tulee vinkkejä, niin kertokaa ihmeessä. Auto pitäisi saada ajoon mahdollisimman pian.
Tämän hetkinen tilanne:
+ Check engine tai muita varoitusvaloja ei pala.
+ Käynnistyy helposti.
+ Tyhjäkäynti tasaista, ei huoju.
+ Kiertää yläkierroksilla varsin nätistin, kunhan saa houkuteltua.
- Tukehtuu: ei kestä kaasun painamista, hetken käytyä ottaa kierroksia "houkuttelemalla". Tuntuu ottavan paremmin kierroksia n. 3000 jälkeen.
- Ei vääntöä: ajo onnistuu vain luistattamalla kytkintä ja mahd. kovilla kierroksilla. Käytännössä ei riitä kuin auton siirtoon.
- Puristuspaineet huonot kaikissa sylintereissä!?.
Hieman historiaa ennen remppaa:
Auto oli ollut minulla muutaman kuukauden ja toimi muuten hyvin, paitsi nestettä katosi ja putkesta tuli valkoista höyryä eli kannentiiviste vuosi. Pari viikkoa ennen huoltoa moottori aloitti nykimisen. Vakionopeudensäädin päällä kulku oli kuitenkin kohtalaisen tasaista. Ajattelin nykimisen johtuvan pahenevasta kansipahvin vuodosta tai sitten ruiskujärjestelmän puhdistusaineesta, jota olin lisännyt täyteen tankkiin. Check engine valo myös paloi ajoittain ja jäi lopulta pysyvästi päälle. No, auto kuitenkin huoltoon normaalisti ajamalla.
Paikallinen korjaamo vaihtoi kannen tiivisteen ja koneisti kannen ja venttiilit. Kasaamisen jälkeen heillä oli suuria vaikeuksia saada moottori toimimaan. Testeri(?) kuulemma valitti (ainakin) IMMusta ja se vaihdettiin käytettyyn. Korjaajat eivät löytäneet suoraa selitystä ongelmille mutta epäilivät väljää alakertaa. Painelukemat kuulemma huonot tasaisesti kaikissa sylintereissä. Tosin ennen remppaa en huomannut mitään erityistä tehottomuutta. Hyvin pääsi mukaan liikenteen sekaan jne. (Pitäisi varmaankin itse mitata paineet laittamalla hieman öljyä männän päälle ja vertaamalla ilman öljyä tulokseen - varmistuisi yläkerran tiiveys.) Niin, ja sylintereissä ei kuulemma ollut sormin tuntuvaa kulumista. Kuulemma tiivis yläpää ja väljä alakerta voi aiheuttaa tällaisia ongelmia, tiedä sitten. Konella ajettu alle 300tkm.
Oisko tässä nyt todellakin kyse väljästä alakerrasta vai onkohan yläkerran koneistus epäonnistun?
Tai oisko kasauksessa jäänyt jokin anturiliitin tai alipaineputki irti?
Olen jatkanut kotipihalla ongelman selvittelyä (foorumia toki välillä lueskellen).
Tulpat, polttoaine- ja ilmasuodatin vaihdettu - ei vaikutusta.
Lambda antaa normaalilta vaikuttavia vaihtuvia jännitelukemia.
Kaasuläppäanturi vaikuttaa mitattuna toimivalta, mutta muistaakseni sillä ei ollut merkitystä oliko liitin paikallaan vai ei...
Läpötila-anturia en ole vielä mitannut. Mittauspiste pitäisi paikallistaa.
Kone sammuu, jos irroitan IMMun virtaliitimen. Polttoainesäiliöstä kuuluu hurinaa, mutten ole vielä mitannut polttoaineen painetta koneelle ja takaisin. Pakoputkesta ei mielestäni tule sen kummemmin savua. Vähäinen neste pakoputken nokassa ei haise polttoaineelle.
Jos itsellänne on ollut vastaava tapaus tai mieleen tulee vinkkejä, niin kertokaa ihmeessä. Auto pitäisi saada ajoon mahdollisimman pian.
Joo,tuo edellinen kommetti kannataa tarkastaa ensin!Minuteman kirjoitti:Onkohan Paikalliselle Korjaamolle käynyt kämmi ja venttiilikoneiston jako on pielessä? Avaa venttiilikoppa ja tarkista että nokka-akselien merkit ovat kohdallaan vauhtipyörän merkin ollessa nollakohdassa.
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Jees, kiitti vinkeistä.
Kysyinkin pajalla autoa hakeassa, että onhan jako varmasti kohdallaan. Olivat tarkistaneet kahteen kertaan(?).
Löytyiskö jostakin B234 koneelle selkeä ohjeistus miten tarkistaa yläkerran jako?
Alfamerin tekemä korjausopas löytyy, mutten äkkiseltään löytänyt ohjetta. Tais olla vain maininta kohdistusmerkeistä.
Ja jos jako on pielessä, niin voiko sen korjata ilman kannen irroittamista?
Paja saa tieten hoitaa homman, mutta virhe pitäis kuitenkin ensin jotenkin todeta.
Kysyinkin pajalla autoa hakeassa, että onhan jako varmasti kohdallaan. Olivat tarkistaneet kahteen kertaan(?).
Löytyiskö jostakin B234 koneelle selkeä ohjeistus miten tarkistaa yläkerran jako?
Alfamerin tekemä korjausopas löytyy, mutten äkkiseltään löytänyt ohjetta. Tais olla vain maininta kohdistusmerkeistä.
Ja jos jako on pielessä, niin voiko sen korjata ilman kannen irroittamista?
Paja saa tieten hoitaa homman, mutta virhe pitäis kuitenkin ensin jotenkin todeta.
tyypillisesti tulisi ketju vedettyä yhden lenkin liian kireälle nokka-akselien välille. Kuka taas muistaakin montako lenkkiä siinä välissä piti olla? haulla löytyy varmasti jos ei muistu mieleen...
Tuossa kuva ajoitusmerkeistä. Eli vauhtipyörän pitää olla 0-kohdalla ja nokka-akselien merkin koihdillaan.
http://www.thesaabsite.com/9000/9000faq ... ng+Journal
Tuossa kuva ajoitusmerkeistä. Eli vauhtipyörän pitää olla 0-kohdalla ja nokka-akselien merkin koihdillaan.
http://www.thesaabsite.com/9000/9000faq ... ng+Journal
Viimeksi muokannut peinu, Ma Heinä 30, 2007 08:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Minunkin kansirempan jälkeen kysyin jaon tarkastamisesta, oli katsottu kahteen kertaan, ja silti oli pielessä.Monki kirjoitti:Ja jos jako on pielessä, niin voiko sen korjata ilman kannen irroittamista? Paja saa tieten hoitaa homman, mutta virhe pitäis kuitenkin ensin jotenkin todeta.
Tilanteen toteamiseksi (ja korjaamiseksi) riittää venttiilikopan avaaminen. 15 niittiä nokkapyörien merkkien välissä.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... index.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
No huh huh.
Onneksi tein kansirempan itse. Mitä nyt koeajolla ahtoputki paukahti irti, ja öljyä sekä jäähdytysnestettä tuli tiivisteiden välistä (tai mistä oli unohtunut tiiviste) mutta nekin viat oli äkkiä korjattu.
Tuo jaon hukkaaminenhan vaatii jo oikeaa ammattitaitoa, mitä ei tämmöisellä kädettömällä sunnuntaiasentajalla ole.
Onneksi tein kansirempan itse. Mitä nyt koeajolla ahtoputki paukahti irti, ja öljyä sekä jäähdytysnestettä tuli tiivisteiden välistä (tai mistä oli unohtunut tiiviste) mutta nekin viat oli äkkiä korjattu.
Tuo jaon hukkaaminenhan vaatii jo oikeaa ammattitaitoa, mitä ei tämmöisellä kädettömällä sunnuntaiasentajalla ole.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Jo mainittu vauhtipyörän merkki pitää olla 0-kohdassa ja ketju kireällä etumaisesta ylärattaasta koneen etupuolelta kampiakselin rattaaseen, niin ei ole enää erehtymisen mahdollisuuksia. Ketjun kiristin sitten oikeaaseen momenttiin, niin avot.wesku kirjoitti:Riittääkö tuo silti todistamaan että jako olisi oikein ? Jos molemmat nokat on saman verran pielessä on niiden merkkisen etäisyys silti oikein ?jus kirjoitti: Tilanteen toteamiseksi (ja korjaamiseksi) riittää venttiilikopan avaaminen. 15 niittiä nokkapyörien merkkien välissä.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Koppa on nyt auki ja ainakin pyörien merkintöjen väliin jää ne 15 niittiä.
Merkit ovat myös suoraan keskellä kannen merkintöjä.
Voiko nokka-akselit olla kuitenkin väärässä asennossa?
En osaa varmasti sanoa onko yläkerta alakerran kanssa synkassa.
Vauhtipyörä lienee se massiivinen pyörä kampiakselin päässä. Siinä on sellainen pyöreä rinkula reunassa. Kone on sen verran likainen, että en erottanut moottorin rungossa kohdistusmerkkiä. Pyörien merkintöjä tutkaillessa rinkula oli n. klo 10 suunnassa. Ykkös sylinteri oli suunnilleen yläkuolokohdassa. Tahdista en osaa sanoa
Voisko joku varmistaa tuon vauhtipyörän asennon?
Merkit ovat myös suoraan keskellä kannen merkintöjä.
Voiko nokka-akselit olla kuitenkin väärässä asennossa?
En osaa varmasti sanoa onko yläkerta alakerran kanssa synkassa.
Vauhtipyörä lienee se massiivinen pyörä kampiakselin päässä. Siinä on sellainen pyöreä rinkula reunassa. Kone on sen verran likainen, että en erottanut moottorin rungossa kohdistusmerkkiä. Pyörien merkintöjä tutkaillessa rinkula oli n. klo 10 suunnassa. Ykkös sylinteri oli suunnilleen yläkuolokohdassa. Tahdista en osaa sanoa
Voisko joku varmistaa tuon vauhtipyörän asennon?
Vauhtipyörä on moottorin ja vaihteiston välissä. Vauhtipyörässä on numeroitu asteikko ja vaihteiston kuoressa on kohouma, jonka keskellä on ura. Kampiakselia pyöritetään niin että vauhtipyörän asteikon nollakohta asettuu tuon uran kohdalle.
Tässä kuvassa ei olla ihan nollakohdalla, noin kolme astetta sivussa:
http://www.quasimotors.com/images/Kapla ... 0marks.jpg
Kuvan autossa on maalattu asteikon tausta mustaksi ja asteikko + numerot valkoiseksi. Samanlainen asteikko maalaamattomana, vauhtipyörän laitaan stanssattuna (heikommin luettavana) pitäisi löytyä sinunkin autostasi. Kuvan auto on automaattivaihteinen ja vauhtipyörän tilalla on vetolevy, jonka reunassa on tuo asteikkoliuska.
Tarkistusaukon reunassa on pyöreä ~12 mm reikä Saabin sytytyshuoltolaitetta varten, tuolla reiällä ei ole mitään roolia käytettäessä silmiä ajoituksen tarkastamiseen.
Ajoitus on kohdallaan, kun vauhtipyörän merkin mukaan kampiakseli on nollakohdassa ja nokka-akselien merkit ovat laakeripukkien merkkien kohdalla. Tällöin myös nokkapyörissä olevat viivat osoittavat kannen tasosta kohtisuoraan ylöspäin ja ovat yhdensuuntaiset, ja viivojen väliin jää 15 ketjun niittiä. (Kiristinhän tässä jo on paikallaan ja moottoria on pyöritetty, ajettu, niin että löysät on pois).
Tässä kuvassa ei olla ihan nollakohdalla, noin kolme astetta sivussa:
http://www.quasimotors.com/images/Kapla ... 0marks.jpg
Kuvan autossa on maalattu asteikon tausta mustaksi ja asteikko + numerot valkoiseksi. Samanlainen asteikko maalaamattomana, vauhtipyörän laitaan stanssattuna (heikommin luettavana) pitäisi löytyä sinunkin autostasi. Kuvan auto on automaattivaihteinen ja vauhtipyörän tilalla on vetolevy, jonka reunassa on tuo asteikkoliuska.
Tarkistusaukon reunassa on pyöreä ~12 mm reikä Saabin sytytyshuoltolaitetta varten, tuolla reiällä ei ole mitään roolia käytettäessä silmiä ajoituksen tarkastamiseen.
Ajoitus on kohdallaan, kun vauhtipyörän merkin mukaan kampiakseli on nollakohdassa ja nokka-akselien merkit ovat laakeripukkien merkkien kohdalla. Tällöin myös nokkapyörissä olevat viivat osoittavat kannen tasosta kohtisuoraan ylöspäin ja ovat yhdensuuntaiset, ja viivojen väliin jää 15 ketjun niittiä. (Kiristinhän tässä jo on paikallaan ja moottoria on pyöritetty, ajettu, niin että löysät on pois).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kiitos jus tarkennuksesta.
Hihnapyörässä on tosiaan merkintä ja sitä eilen ihmettelinkin, mutta oikeasta kohdistuksesta ei ollut käsitystä.
No, jos onnistun varmistamaan molempien päiden synkan ja ajoitus on kunnossa, niin ongelman selvittely jatkuu sitten toisaalta.
Kone tosiaankin kiertää iloisesti kun kikkailee varovasti kaasulla, mutta nopea liike tukahduttaa koneen. Tyhjäkäynti ja käynnistyminen moitteetonta. Mitä siis tapahtuu sytytyksessä ja seoksessa, kun painan kaasua? Tyhjäkäynti ymmärtääkseni toimii omalla "ohjauksella".
Vapaastihengittävässä koneessa ei liene kovin montaa alipaineletkua tarkastettavaksi. Entäs kampiakselin asentoanturi, voiko se vaikuttaa vetoihin tai voisko viallinen kaasuläpän anturi vaikuttaa seokseen tms?
Polttoaineen paine ruiskuille pitää tosiaan vielä tarkistaa, mutta luulis ettei kone kiertäisi lainkaan kovilla kierroksilla. Tulpatkin pysyvät puhtaina ja bensaa ei tulvi putkesta eli oisko kyse kuitenkin ruiskujen vajavaisesta toiminnasta!?
Otan edelleen mielelläni vastaan vinkkejä vian löytämiseksi.
Hihnapyörässä on tosiaan merkintä ja sitä eilen ihmettelinkin, mutta oikeasta kohdistuksesta ei ollut käsitystä.
No, jos onnistun varmistamaan molempien päiden synkan ja ajoitus on kunnossa, niin ongelman selvittely jatkuu sitten toisaalta.
Kone tosiaankin kiertää iloisesti kun kikkailee varovasti kaasulla, mutta nopea liike tukahduttaa koneen. Tyhjäkäynti ja käynnistyminen moitteetonta. Mitä siis tapahtuu sytytyksessä ja seoksessa, kun painan kaasua? Tyhjäkäynti ymmärtääkseni toimii omalla "ohjauksella".
Vapaastihengittävässä koneessa ei liene kovin montaa alipaineletkua tarkastettavaksi. Entäs kampiakselin asentoanturi, voiko se vaikuttaa vetoihin tai voisko viallinen kaasuläpän anturi vaikuttaa seokseen tms?
Polttoaineen paine ruiskuille pitää tosiaan vielä tarkistaa, mutta luulis ettei kone kiertäisi lainkaan kovilla kierroksilla. Tulpatkin pysyvät puhtaina ja bensaa ei tulvi putkesta eli oisko kyse kuitenkin ruiskujen vajavaisesta toiminnasta!?
Otan edelleen mielelläni vastaan vinkkejä vian löytämiseksi.