Saabin kytkinpoljin jumittaa ala-asentoon

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
tomu
"Tuplakaasari"

Saabin kytkinpoljin jumittaa ala-asentoon

Viesti Kirjoittaja tomu »

Elikkäs aiheena olisi saabin kytkin, joka aiheuttaa ongelmia. Irroitin kytkimen pääsylinterin ja sylinterin jousi ja tiivisteet olivat suht. kelvollisen näköiset, mutta sylinterissä oli jotain likaa/pinttymää. Ongelmana on siis kytkinpolkimen ajoittainen jumittuminen ala-asentoon. Kytkin toimii ajoittain moitteettomasti, mutta välillä tuntuu, että järjestelmässä olisi ilmaa ja poljin jumittaa. Onko vastaavanlaisia ongelmia ollut kellään, ja onko kuinka todennäköistä, että vika on pääsylinterissä, eikä työsylinterissä ??? Voiko kytkimen pääsylinterin hoonata itse vai kannattaako teettää korjaamossa ??
2,3T sport
"Viggen"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Mulla oli vastaavan tyylinen vika. Tosin mun autossa ei kytkin toiminut aivan moitteettomasti kertaakaan vika-aikana. Vika alkoi kytkinlevyn vaihdon jälkeen. Syypää oli työsylinterin kuminen tiiviste joka yritti pyörähtää pois urastaan aina männän liikkuessa. Kun kytkin/vaihteisto sitten irroitettiin uudelleen niin työsylinterin kumisesta tiivisterenkaasta oli lohjennut kaksi pientää palasta.

Mulla poljin tuli ylös noin 0,5-1sec jalan nostamisen jälkeen, mutta toisinaan polkimen nousu kesti useita sekuntteja.
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
moksu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja moksu »

2,3T sport kirjoitti: Syypää oli työsylinterin kuminen tiiviste
isäukon tonnarissa oireet oli samanlaisia ja vika oli myös tossa kumissa
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
ajn
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja ajn »

Mulla jäi pari kertaa petaali laattiaan liikennevaloissa viime keväänä. Käsin kun sen sieltä nosti niin taas toimi. Korjaantui pääsylinterin kumisatsin päivityksellä.
Nyt on taas semmonen kosmeettinen harmi, että poljin jää kanittamaan varsinkin kylmänä sentin pari enne topparia ylös tullessaan, sieltä se sitten pompahtaa omia aikojaan koska sattuu ja herättää äänellään ihmetystä... :o Lienee kumeissa taas jotain törkyä tms tai sitten poljin on niin kulunut, että siihen on muodostunut "automaattiliipaisin" :D .

Mutta sitten on ihmeellisempi ominaisuus, eli koneen ollessa kuuma (flekti pyörii) kytkimen pohjaan painaessa polkimessa tuntuu ihan selvä "jumputus" noin 1/r. Kylmänä tällasta ei tunnu....
tomu
"Tuplakaasari"

Ok, kiitoksia vinkeistä, nyt sain vian korjattua ja se johtui vanhoista/likaisista kytkinnesteistä, jonka seurauksena siis kytkimen pääsylinteri oli hivenen päässyt ruostumaan ja sen takia poljin takerteli. Lisäksi tiivistekumit olivat veltostuneet. Vinkkinä jos joku tekee vastaavanlaisen remontin, niin kytkimen ilmaamista varten kannattaa ottaa jostain vanhasta saabbosesta säiliön korkki ja leikata vanhasta auton sisärenkaasta venttiili ja sopivan kokoinen kuminpala. sit ei muuta kun kiertää sen nestesäiliöön ja pumppaa esim. käsipumpulla vähän painetta niin onnistuu kytkimen ilmaaminen kätevästi yksinkin. :)
tomu
"Tuplakaasari"

ajn:lle vielä et kannattaa ottaa pääsylinteri auki ja hoonata se kunnolla ettei sinne jää yhtään likaa ja sit uusia viel kumit niin eiköhän lähde pelittämään ja sit vielä uudet nesteet kehiin. tohon jumputukseen en oikeen osaa sanoa mut voisko olla klappia painelaakerissa tms..
Saab666
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja Saab666 »

lattiamatto vaa välissä :lol:
Vastaa Viestiin