9000 CSE -93, 2.3i: tehot katosi kansiremontissa
kampiakselin asentoanturihan lukee orjallisesti kampiakselin asentoa, siihen tuskin on koskettu kansirempan yhteydessä. Sen verran eri suunnilla se on. Nopeassa kaasutuksessa on sytytysennakko loogisesti ajatellen muutaman asteen pielessä jos jako ei ole kohdallaan.
Tuossa varmistamisessa ei ole mitään outoa. Ehkäpä olivat korjaamolla katsoneet juurikin hihnapyörän pään merkkiä, eikä tuolta vauhtipyörästä, niin kuin kuuluisi.
tarkistaminen on helpompaa kuin heinän teko, hommaan menee max. puoltuntia sateessa pihalla:
1. Sytkäkasetti irti, venttiilikoppa auki, muistaakseni 12kpl torxpulttia, T25-T30 tms.
2. ota vaikka tulpat irti niin moottori pyörii helpommin. Tulee samalla tarkastettua tulpatkin. Vaihda vaikka samalla, alle 20e setti.
3. vaihda vapaalle ja pyörittele vaikka hihnapyörän pultista räikällä merkit näkyviin tai työntele autoa vaihde päällä.
4. tsekkaa, että kaikki merkit on kohdakkain. Jos ei, niin kamat kasaan ja takas korjaamolle. Jos on, niin sitten mietitään mitä muuta.
5. venttiilikoppa takas paikalleen. pultit kireyteen 15Nm, eli "rannekireyteen", huom. teräspultit on alumiinisessa kannessa, eli ei kannata korkata kierteitä. Ensin sisäkehän pultit ja sitten kopan reunojen pultit.
6. Tulpat paikalleen, sytkäkasetti kiinni ja menoks.
Tuossa varmistamisessa ei ole mitään outoa. Ehkäpä olivat korjaamolla katsoneet juurikin hihnapyörän pään merkkiä, eikä tuolta vauhtipyörästä, niin kuin kuuluisi.
tarkistaminen on helpompaa kuin heinän teko, hommaan menee max. puoltuntia sateessa pihalla:
1. Sytkäkasetti irti, venttiilikoppa auki, muistaakseni 12kpl torxpulttia, T25-T30 tms.
2. ota vaikka tulpat irti niin moottori pyörii helpommin. Tulee samalla tarkastettua tulpatkin. Vaihda vaikka samalla, alle 20e setti.
3. vaihda vapaalle ja pyörittele vaikka hihnapyörän pultista räikällä merkit näkyviin tai työntele autoa vaihde päällä.
4. tsekkaa, että kaikki merkit on kohdakkain. Jos ei, niin kamat kasaan ja takas korjaamolle. Jos on, niin sitten mietitään mitä muuta.
5. venttiilikoppa takas paikalleen. pultit kireyteen 15Nm, eli "rannekireyteen", huom. teräspultit on alumiinisessa kannessa, eli ei kannata korkata kierteitä. Ensin sisäkehän pultit ja sitten kopan reunojen pultit.
6. Tulpat paikalleen, sytkäkasetti kiinni ja menoks.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Ohessa linkki sivulle, jossa kuvat tonnarini ajoitusmerkeistä.
http://kuvablogi.com/blog/8841/1/
Mielestäni vois kokeilla säätää hampaan verran vasempaan.
Onko arvon raati samaa mieltä?
Btw. onko ketjun kiristin pakko irroittaa kokonaan, vai riittääkö lukituksen avaaminen ja mahdollisesti männän sisäänpainaminen paikallaan ruuvarin avustuksella. Se kiristin kun on hankala irroittaa kokonaan, ahdas paikka...
http://kuvablogi.com/blog/8841/1/
Mielestäni vois kokeilla säätää hampaan verran vasempaan.
Onko arvon raati samaa mieltä?
Btw. onko ketjun kiristin pakko irroittaa kokonaan, vai riittääkö lukituksen avaaminen ja mahdollisesti männän sisäänpainaminen paikallaan ruuvarin avustuksella. Se kiristin kun on hankala irroittaa kokonaan, ahdas paikka...
mutta eikös vauhtipyörän päässä ole nyt tuo tappi siinä nolla viivalla.
ja saisiko kuvat niistä nokkapyörien akseleiden puolelta. Lähinnä että onko ne nokan merkit siellä mitenkä kohdallaan
edit: juu itse asiassa tuota mitä suorsa kirjoitti, tarkoitin minäkin, jäi vaan epäselvästi kirjotetuksi
eli katso nyt onko siellä asteikko. Kaikissa vauhtipyörissä mitä olen nähnyt, on löytynyt se asteikko
ja saisiko kuvat niistä nokkapyörien akseleiden puolelta. Lähinnä että onko ne nokan merkit siellä mitenkä kohdallaan
edit: juu itse asiassa tuota mitä suorsa kirjoitti, tarkoitin minäkin, jäi vaan epäselvästi kirjotetuksi

Viimeksi muokannut Jamppa, Ke Elo 01, 2007 05:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Jossakin vauhtipyörässä ko. tappi ei ole nollakohta. Etsi tapin molemmin puolin asteikkoa (löytyy jommalta kummalta puolelta) ja varmista nyt ensin tuo vauhtipyörän nollakohta.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Sytytyshuoltolaite (merkkikorjaamon erikoistyökalu, se joka asetetaan tarkastusaukon vieressä olevaan pyöreään reikään) katsoo ajoitukset siitä tapista. Tappi on eri kohdalla kuin nollakohta.
Nyt kun ajoituksia tarkastellaan silmämääräisesti, pitää saada asteikko näkyviin ja kohdistus asteikon nollan kohdalle, tapilla ei tee mitään.
Kuvasi vauhtipyörän merkistä on vähän tumma, valotusta säätämällä nähdään paremmin ettet vielä löytänyt asteikkoa:

Nokkapyörien reikien läpi on turha tähyillä mitään nokkapukkien merkkejä.
Katso että kummankin nokkapyörän merkkiviiva osoittaa kohtisuoraan kannen tasoon. Näin:
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... it_ok2.jpg
"Varmista että merkit olisi pystysuorassa ja jos kansi olisi vaakasuorassa".
Nyt kun ajoituksia tarkastellaan silmämääräisesti, pitää saada asteikko näkyviin ja kohdistus asteikon nollan kohdalle, tapilla ei tee mitään.
Kuvasi vauhtipyörän merkistä on vähän tumma, valotusta säätämällä nähdään paremmin ettet vielä löytänyt asteikkoa:

Nokkapyörien reikien läpi on turha tähyillä mitään nokkapukkien merkkejä.
Katso että kummankin nokkapyörän merkkiviiva osoittaa kohtisuoraan kannen tasoon. Näin:
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... it_ok2.jpg
"Varmista että merkit olisi pystysuorassa ja jos kansi olisi vaakasuorassa".
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
sieltä nokkapukista löytyy semmonen v mallinen jälki, oisiko jossain klo1 kohdalla. ja nokka-akselissa on myös ura mikä pitäisi olla kohdallaan kun kone on 0 kohdassa. Tällöin on myös nokkapyörien viivat suoraan ylöspäin ventiilikopan tiivistepintaan nähden.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Nyt ois kolme uutta kuvaa tarjolla. Poistin vanhat väärällä kohdistuksella olleet kuvat.
http://kuvablogi.com/blog/8841/
Nollakohta tosiaankin löytyi ja rattaat ovat merkintöjen puolesta oikeassa asennossa kanteen nähden, MUTTA nokka-akselien merkit runkoon nähden mielestäni ei täsmää. Toivottavasti kuvista saa selvän.
Voiko rattaiden asentoa akseleilla muuttaa löysäämällä muttereita vai pitääkö ketju ensin poistaa ja vetää rattaat ulos (boorit)?
http://kuvablogi.com/blog/8841/
Nollakohta tosiaankin löytyi ja rattaat ovat merkintöjen puolesta oikeassa asennossa kanteen nähden, MUTTA nokka-akselien merkit runkoon nähden mielestäni ei täsmää. Toivottavasti kuvista saa selvän.
Voiko rattaiden asentoa akseleilla muuttaa löysäämällä muttereita vai pitääkö ketju ensin poistaa ja vetää rattaat ulos (boorit)?
Eiköhän se ratas mene akseliin kiinni vain yhdessä asennossa. Kuulostaa mahdottomalta että rattaat olisi oikein ja nokat väärin.Monki kirjoitti:Nyt ois kolme uutta kuvaa tarjolla. Poistin vanhat väärällä kohdistuksella olleet kuvat.
http://kuvablogi.com/blog/8841/
Nollakohta tosiaankin löytyi ja rattaat ovat merkintöjen puolesta oikeassa asennossa kanteen nähden, MUTTA nokka-akselien merkit runkoon nähden mielestäni ei täsmää. Toivottavasti kuvista saa selvän.
Voiko rattaiden asentoa akseleilla muuttaa löysäämällä muttereita vai pitääkö ketju ensin poistaa ja vetää rattaat ulos (boorit)?
Eli raati olisi sitä mieltä että kumpaakin ratasta siirretään yhden hampaan verran aikaisemmalle. Nokkapyörän merkkien välillähän oli jo aiemmin todettu 15 niittiä.
Minusta tilannetta voisi parhaiten vielä hahmottaa kuvasta, jossa näkyisi molemmat nokkapyörät ja kannen pää lokasuojan puolelta kuvattuna, mieluiten mahdollisimman lähelle nokka-akselien suuntaisesti. Tuosta yhdestä rattaan kuvasta ei osaa sanoa yhtään mitään.
Jos molemmat nokat olisi nyt hampaan verran myöhäisellä, niin nokkapyörien merkkien pitäisi osoittaa lokasuojan puolelta katsottuna kannen tason kohtisuorasta hiukan vasemmalle.
Tilanteen korjaamiseksi pitäisi vähintäänkin ruuvata kiristimestä tulppa auki ja nostaa nousi + muovitappi pois, ja jollakin konstilla painaa kiristimen lukituskynttä niin että tallan saa painettua sisään. Mieluusti tietenkin irrottaisi koko kiristimen. B202:ssa tuo ei ollut mikään ongelma, sen kun vaan pyöritteli (räikkä, jatkovarsi, hylsy). Pultti auki nokka-akselin päästä (kiintoavaimella nokan toisen pään hahlosta vastaan pitämällä), pyörä pois akselilta, ajoituksen siirto hampaan verran, pyörä takaisin akselille ja pultti takaisin. Sitten sama toiselle pyörälle. Sitten kiristin takaisin (ensin runko-osa talla sisäänpainettuna, sitten jousi ja tulppa). Sitten mootorin pyörittelyä käsivoimin muutaman kierroksen verran ja ihmetellään minkälaiseen järjestykseen jako tällä kerralla saatiin.
Nokkapyörä ei mene akselille kuin yhdessä asennossa.
Ajoitusmerkkien epämääräisyys voi johtua ketjun venymisestä. Uusilla jakopään osilla merkit osuu ehkä yksiselitteisemmin kohdalleen kertayrityksellä? Pelkkiä akselin merkkejä laakeripukkeihin kohdistamalla voi olla tuon epätarkkuuden takia vaikea saada jakoa kohdalleen. Nokkapyörien merkit on isomman halkaisijan takia helpommin luettavissa.
Eikö tuo ajoituksen korjaaminen pitäisi jättää työn tehneen korjaamon hoidettavaksi, kun kerran on lähietäisyydellä eikä ihan toisella puolella maata, kuten minun tapauksessani?
Minusta tilannetta voisi parhaiten vielä hahmottaa kuvasta, jossa näkyisi molemmat nokkapyörät ja kannen pää lokasuojan puolelta kuvattuna, mieluiten mahdollisimman lähelle nokka-akselien suuntaisesti. Tuosta yhdestä rattaan kuvasta ei osaa sanoa yhtään mitään.
Jos molemmat nokat olisi nyt hampaan verran myöhäisellä, niin nokkapyörien merkkien pitäisi osoittaa lokasuojan puolelta katsottuna kannen tason kohtisuorasta hiukan vasemmalle.
Tilanteen korjaamiseksi pitäisi vähintäänkin ruuvata kiristimestä tulppa auki ja nostaa nousi + muovitappi pois, ja jollakin konstilla painaa kiristimen lukituskynttä niin että tallan saa painettua sisään. Mieluusti tietenkin irrottaisi koko kiristimen. B202:ssa tuo ei ollut mikään ongelma, sen kun vaan pyöritteli (räikkä, jatkovarsi, hylsy). Pultti auki nokka-akselin päästä (kiintoavaimella nokan toisen pään hahlosta vastaan pitämällä), pyörä pois akselilta, ajoituksen siirto hampaan verran, pyörä takaisin akselille ja pultti takaisin. Sitten sama toiselle pyörälle. Sitten kiristin takaisin (ensin runko-osa talla sisäänpainettuna, sitten jousi ja tulppa). Sitten mootorin pyörittelyä käsivoimin muutaman kierroksen verran ja ihmetellään minkälaiseen järjestykseen jako tällä kerralla saatiin.
Nokkapyörä ei mene akselille kuin yhdessä asennossa.
Ajoitusmerkkien epämääräisyys voi johtua ketjun venymisestä. Uusilla jakopään osilla merkit osuu ehkä yksiselitteisemmin kohdalleen kertayrityksellä? Pelkkiä akselin merkkejä laakeripukkeihin kohdistamalla voi olla tuon epätarkkuuden takia vaikea saada jakoa kohdalleen. Nokkapyörien merkit on isomman halkaisijan takia helpommin luettavissa.
Eikö tuo ajoituksen korjaaminen pitäisi jättää työn tehneen korjaamon hoidettavaksi, kun kerran on lähietäisyydellä eikä ihan toisella puolella maata, kuten minun tapauksessani?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
sikäli mikäli tuo 2.3i kone on laturin kulmalta samanlainen kuin saman vuosimallin turbokone, on laturin kanssa hieman jumppaa. Sopivilla nivelillä ja eri mittaisilla jatkovarsilla tuo kiristimen irroittaminen ja kiinnittäminen onnistuu joten kuten, mutta hurjasti helpompaa se on, jos laturi on irti, mikä taas vaatii käyttöhihnan irroituksen...
No joka tapauksessa, yhteenveto tämän keskustelun ohjeista mukaan korjaamolle ja yksinkertainen komento:"saa suorittaa" pitäisi toimia. ...ellei sitten välttämättä halua lähentää ihminen-ajoneuvosuhdetta viettämällä laatuaikaa autonsa parissa...
No joka tapauksessa, yhteenveto tämän keskustelun ohjeista mukaan korjaamolle ja yksinkertainen komento:"saa suorittaa" pitäisi toimia. ...ellei sitten välttämättä halua lähentää ihminen-ajoneuvosuhdetta viettämällä laatuaikaa autonsa parissa...

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11