Tonnarin käynnistys- ja käyntihäiriöt

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
ilkkajalmari
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Kesä 03, 2005 12:50
Paikkakunta: Helsinki

Tonnarin käynnistys- ja käyntihäiriöt

Viesti Kirjoittaja ilkkajalmari »

Tervehdys. :)

Minulla on turboton 9000 CD -97 2.3 i, (alunperin 2.0). Vähitellen on käyntipuolella tullut pientä häikkää tyhjäkäynnin, kierrosten ja käynnistyksen osalla.

Ei käynnisty ilman kaasua ja kaasupolkimella "herkistellessäkin" sammahtelee, mutta kun käynnistyy, niin kierrokset nousevat 2500-3000 ja pysyvät siellä ja liikkeelle lähdettäessä pysyvät siellä, muuta jarrun kanssa pääsee liikkeelle ja ajossa ehkä noin minuutin sisällä kierrokset laskevat. :? Huomasin sellaisenkin piirteen, että jos laittaa ajaessa ilmastoinnin AUTO asennosta OFF asentoon niin kierrokset nousivat. En ole isommin testannut onko tämä aina näin, mutta tällainenkin havainto on. Aikaisemmin talvella oli ongelmana sellainen, että auto sammui esim. valoissa usein, kun lämpötila ei vielä ollut noussut (alle 5 min. liikkeelle lähdöstä). Kesällä ko. ongelmaa ei ole ollut. Osaisko kukaan neuvoa, mistä kannattais lähteä liikkeelle (olen aika taitamaton, mutta ehkä jotain voisin itsekin kokeilla).

Toinen pulma on että auto puoltaa (lievästi) oikealle. Talvella ajoin (vasemman pyörän) kanttikiveen kun oli kadun kavennus hämäävästi kapeampi, kuin merkiksi laitetut viemärirenkaat antoivat ymmärtää. Voisiko siinä olla syy, kun ilmanpaineet on tarkistettu ja alla jo kesäkiekot eri vanteilla. Olisko joku tukivarsi päässyt vääntymään? Voisko se aiheuttaa puoltoa oikealle?

Kiitos taas etukäteen kaikista vastauksista ja mukavaa kesän pidennystä kaikille.

hakusanoja: käyntihäiriö, käynnistyshäiriö, vaeltaa, nousee, hirttää, sammuu, puoltaa, tukivarsi
Elä ja anna elää!
Jarno.O
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 14:47
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja Jarno.O »

kannattaa tutkia onko imuvuotoja, onko ilmamäärä mittari hengissä, tarkistaa että kaikki liittimet on kunnolla kiinni. Omassa tonnarissa piti vaihtaa ilmamäärä mittari, imusarja ja kaikki letkut. Sitten vasta vika hävisi. Ja ilmastoinnin kompura kun lähtee pyörimään, se nostaa kierroksia hieman. Toivottavasti vika löytyy, mutta itse lähtisin noista tutkimaan
Opel Vectra 2.0-89 (projekti)
Saab 9.5 -98 2.3T (-myyty)
Saab 9000 -89 2.0T (-myyty-)
Saab 9000 -86 2.0T (varaosa-auto) myynnissä
Nissan Patrol (pätkä) Off-Road projekti

- ilo alkaa kilosta, hupi puolestatoista ja kahdesta alkaa tyhjä kukkaro -
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Varmista että alipaineletkut konehuoneessa on ehjät eikä ilmavuotoja ole. Viallinen ruiskun lämpöanturi imusarjan juuressa on joskus aiheuttanut kovaa tyhjäkäyntiä ainakin vanhemmissa, en tiedä päteekö samat tuollaiseen Trionic-autoon.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin