N00b saabisti ihmettelee - Osa x + n (valopesurit)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
J.N
"Hirsch"
Viestit: 955
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

N00b saabisti ihmettelee - Osa x + n (valopesurit)

Viesti Kirjoittaja J.N »

Koko auton omistamisen ajan (eli tällä hetkellä vasta muutaman viikon) on pari asiaa mietityttänyt... Siispä, otan ne esille täällä, josko vaikka ratkeaisivat...

Osa 1:

Kuskin kumimatossa on kiinnitys "nipsuille" reijät. Lattiamatossa ei kuitenkaan mitään paikkoja ole, eikä itse "nipsujakaan" ole missään näkynyt. Olisikos tuohon saatavissa moiset käikäleet esim. merkkiliikkeen marmoritiskiltä? Ja jos on, niin saakos niillä kumimaton kiinnitettyä lattiamattoon vaikkei siinä mitään varsinaisia paikkoja noille olekkaan?

Jonkinlainen kiinnitys olisi tuohon kyllä oivallinen, sillä matto tuppaa aina pikkuhiljaa karkaamaan polkimien alle, ja se paikoitellen saa aikaan varsin maltillisia kiihdytyksiä.

Saa vapaasti jakaa tietouttaan ja valistaa tietämättömiä. :)


[Edit.] Otsikkoa modifioitu.
[Edit.2] Otsikkoa modifioitu.
Viimeksi muokannut J.N, Ma Elo 06, 2007 21:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#3418
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Tuohon on olemassa "nipsut", tulevat omalla kierteellään kiinni mattoon eli reikiä ei tarvita.
Omassa Tontussa on pari noita kiinnikkeitä, mutta en tiedä saako niitä ostettua erillään mistään.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
J.N
"Hirsch"
Viestit: 955
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja J.N »

Tietäisiköhän joku muu...?

Ja siis minkälainen se kierre niissä sitten on jos ei lattiamattoon tule mitään reikiä? Mihin ne sitten kiinnittyvät?
#3418
J.N
"Hirsch"
Viestit: 955
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja J.N »

Täytyy koittaa muistaa ottaa varaosatiskillä puheeksi, kun seuraavan kerran sattuu olemaan merkkiliikkeeseen asiaa. Eiköhän saatavuus selvinne viimeistään sieltä...

Sitten tuleekin Osa 2:

Takahudlarissa välipohjan alla jemmattuina oleva tunkki ja sen veivi oli kutakuinkin vain viskattu varapyörän viereen ja laitettu kansi kiinni.
Kuinka noiden kuuluisi olla tuolla? Tai lähinnä siis, puuttuuko tästä nyt esim. varapyörän sisäkehälle tuleva "styroksi sapluuna" jossa noille olisi paikat tms.? Kai noilla nyt jonkinlainen ihan oikea paikka on, tai ainakin joku kiinnitys systeemi, etteivät nyt aivan vapaana tuolla loosterissa kolise.
#3418
viiksi
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Pe Joulu 01, 2006 16:41

tunkin kiinnitys

Viesti Kirjoittaja viiksi »

minulla on cs tonnarissa ainakin tunkin paikka siellä vararengaskotelossa aivan sen peräluukun lukituksen alla. Sinne vain käsin kiristää tunkin omalla mekanismillä.Terv. Viiksi paappa !
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Minulla vararengas on toisin päin, ja veivi pidikkeillä kiinnitetty vanteen reikiin.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Mimmi kirjoitti:Kierre on harva "puuruuvikierre".
Tietääkseni noita ei saa erikseen, mutta ilolla korjaan käsitykseni, jos niitä saakin (omassakin on toinen kiinnike hajalla).
Saa erikseen. Ostin joskus pari vuotta sitten.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
J.N
"Hirsch"
Viestit: 955
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja J.N »

Nämä ihmettelyt onkin sitten tällä erää varmaan ihmetelty. :D

Täytyy tuo tunkki ja sen veivi viritellä tuonne jollain ym. tavoista, kunhan joutaa ensin siivoamaan tuon vararengas syvennyksen kaikesta vuosien varrella sinne kertyneestä mujusta. Ja pitänee samalla sitten muidenkin verhoilujen ollessa raollaan hieman suihkutella koteloaineita erinäisiin paikkoihin. Sitähän ei voi olla koskaan liikaa... ;)
Jope kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Kierre on harva "puuruuvikierre".
Tietääkseni noita ei saa erikseen, mutta ilolla korjaan käsitykseni, jos niitä saakin (omassakin on toinen kiinnike hajalla).
Saa erikseen. Ostin joskus pari vuotta sitten.
Tähänkin sain äsken vahvistuksen luotettavalta taholta, eli kyllä niitä kuulemma erikseenkin saa. Täytynee seuraavan kerran paikallisella marmoritiskillä asioidessa laittaa pari "nipsua" hankintaan.
#3418
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Article : Kiinnike
PartNo : 4269932
Order Quantity : 1

Tuolla numerolla pitäisi löytyä Saabin tiskiltä maton kiinnikkeet.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
J.N
"Hirsch"
Viestit: 955
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja J.N »

Ovat vähän hinnan kiroissa nuo maton kiinikkeet. Yli 9€ kappale... :?
Alennuksien kanssakin jää vielä aika paljon hintaa materiaaliin nähden. Jäivät velä toistaiseksi tilaamatta. Ehkä joskus tulevaisuudessa sitten...

Uutta ihmettelyä: Osa x + n = valopesurien poisto?

Minkälainen urakka on heivata valopesurit pois. -->

Mitä pitää irroittaa? Puskuri ainakin pois tieltä, muuta? (miten irtoaa?)
Kai valopesureille on oma pumppu?
Letkujen tulppaus, jotain erityistä huomioitavaa?

Jotain muuta, mitä? Kaikki tieto tervetullutta, vähemmän menee sitten aikaa ihmettelyyn.
#3418
J.N
"Hirsch"
Viestit: 955
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja J.N »

Kiitos tästä.
Mimmi kirjoitti:Pesureille ei ole erillistä pumppua, vaan vesi tulee tuulilasinpesurin moottorilta haaroitettua letkua pitkin.
Siis pesuneste-säiliöltä lähtee vain yksi letku joka haarautuu jossain kohti valepesureille ja pisusuuttimille? Minkäkokoista se letku on siellä, missä se haarautuu?

Tietäisi vähän millä tarvikkeilla varautua sen tulppaukseen. Sopivan kokoinen pultti ja ruuviklemmari vai jotain aivan muuta...?
#3418
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

köyhä tekee vanhasta letkusta uun siihen....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mimmi kirjoitti:Miten U:lla pystyy tukkimaan yhden (1) letkuliitännän?
Jos U:n kurvi on tarpeeksi tiukka, lähemmäs V, vesi ei enää virtaa. Tarkoitettiinko, että letku taitetaan esim. rautalangalla tms. tiukasti kaksinkerroin mutkalle ja lyttyyn?

Letkunpätkän voi myös tukkia ruuvilla, kuulalla, tangonpätkällä tai jollain muulla sopivalla esineellä jos ei satu olemaan jatkokappaleita käsillä.

Minusta olisi kuitenkin parasta laittaa ne valonpesurit kuntoon, sohjo- ja räntäkelissä pidempää matkaa ajaessa ne ovat korvaamattomat, vaikka muuten tuntuvatkin tarpeettomilta.

Haaroitus valonpesureille on tehty T-mallisella paineventtiilillä heti säliöltä ja pumpulta lähdön jälkeen. CS-korisessa siihen pääsee käsiksi irrottamalla alakatteen oikean etukulmapalan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
J.N
"Hirsch"
Viestit: 955
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja J.N »

jus kirjoitti:Minusta olisi kuitenkin parasta laittaa ne valonpesurit kuntoon, sohjo- ja räntäkelissä pidempää matkaa ajaessa ne ovat korvaamattomat, vaikka muuten tuntuvatkin tarpeettomilta.
Ei niissä pesureissa suinkaan mitään vikaa ole, ulkonäön kustannuksella ajattelin ne uhrata, kuten edellisestäkin kulkineesta... ;)

Joskus tietysti joutuu sellaisissakin olosuhteissa ajelemaan, että niistä jotain iloa olisi, mutta harvassa on ne kelit kyllä olleet. Oikeastaan voisi sanoa, ettei vielä koskaan ole tullut tilannetta vastaan, etteikö ilmankin olisi pärjännyt...

Mutta eiköhän näillä neuvoilla onnistu pesurien poistaminen ja letkun tulppaaminen kivuttomasti. Lähitulevaisuudessa sitten taas jotain uutta ihmettelyä...
#3418
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Eihän nois matalanokis edes huomaa niitä pesureita kunnolla, aika hyvin piiloutuu siihen alarajalle... Tai no jos ne on rikki ja sojottaa mihin sattuu :lol: Pesurit poistamalla puskuriinki jää hassut kolot.

Jätä pari kaljaehtoota väliin ja osta sillä rahalla xenonit, saat rutkasti lisää ulkonäköä(kin) 8)
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin