Kansi rempasta kulunut nyt noin 650km. -87 T16 tonnari lopetti nesteiden hukkaamisen kansi remontin jälkeen, mutta nyt ensimmäisen pidemmän reissun aikana rupesi jäähdytin neste katoamaan.. Matkaa oli noin 65km johon sisältui muutama ohitus, jossa auton päästin ensimmäistä kertaa ahtamaan kansi remontin jälkeen, ja puolessa välin matkaa alkoikin jo "check radiator level" palamaan. Nesteet kun lisää täysiin ja ajaa noin 30km maantieajoa alkaa nesteet loppumaan... Allensa auto ei kuitenkaan tiputa mitään ja kansikin mielestäni pitää. Tällä kertaa ei kuitenkaan öljyt ja vedet mene sekaisin paisarissa kuten ennen kansiremonttia kävi.
Savua ei myöskään tule konehuoneesta missään vaiheessa, eikä nestettä näy konehuoneessa..
Siis huohotinputken sisällä kulkeva lämmitysputki, jossa vesi kiertää ja silloin voi jäähdytysneste joutua uudelleen imujärjestelmään.
EI valu eikä höyrytä, paitsi talvella.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Firges9000 kirjoitti:Nyt kannattaisi tutkia tuo "Ansiksen letku".
Siis huohotinputken sisällä kulkeva lämmitysputki, jossa vesi kiertää ja silloin voi jäähdytysneste joutua uudelleen imujärjestelmään.
EI valu eikä höyrytä, paitsi talvella.
Onko huohotinputki lämmitetty
Olen aina ollut siinä luulossa, että se metalliklöntti huohotinputken päässä ja johon menee pieni putki on ollut jonkinlainen jäähdytinnesteen lämmöstä aukeava venttiili. Nyt hokasin siis huohotin putken sisällä loppu/alapäässä on jäähdytysnesteen kierto joka jatkuu Y-haaralla muistaakseni kaasuläpälle.
Kiitos firgesin vinkin, avasin konepellin eilen illalla uudemman kerran ja tarkan tutkailun jälkeen löysin ilmeisesti lämppärin kennolle(?) menevän letkun letkuklemmarin vuotavan.. Klemmaria löysäilemällä ja kiristelemällä sain vuodon ainakin vähenemään rajusti.
Illalla tulee putkimies kaveri vilkaisemaan liitosta, lupas tehdä kokonaan uuden liitoksen siihen.
Veikkaan: letku hapertunut klemmarin vierestä... Jos on varaa lyhentää letkua niin pala pois ja vanhalla hetki ajoa, toki uuteen letkuun kannattaa vaihtaa jos vanha vuotaa.
liteFun kirjoitti:Veikkaan: letku hapertunut klemmarin vierestä... Jos on varaa lyhentää letkua niin pala pois ja vanhalla hetki ajoa, toki uuteen letkuun kannattaa vaihtaa jos vanha vuotaa.
Varmaan jälkiasennuksena tehty kahden letkun liitos kohta oli kyseessä.. Pienempi letku oli puristettu isomman sisään klemmarilla.
mangizzle kirjoitti:Pienempi letku oli puristettu isomman sisään klemmarilla.
Huh
Minä olisin kyllä vetänyt niin paljon oikeaa letkua kuin mahdollista, enkä kahta letkua päällekkäin. Jos 2 letkua pakko yhteen saada, niin joku metallinen holkki jota vasten kestää klemmarin kiristää, mutta jos 2 eri paksusta letkua niin mieluummin vetää sitten sillä isommalla koolla koko välin.