kolinaa etupäästä ja kolkotusta pyörästä
-
- "Viggen"
- Viestit: 535
- Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
kolinaa etupäästä ja kolkotusta pyörästä
Onkohan nyt sitten syynä jotkut puslat tms. kun on tonnarin edestä alkanut kuulumaan kolahduksia töyssyihin tms. ajettaessa. Lisäksi monesti kun esimerkiksi peruuttaa ja kääntää, alkaa liike naksahduksen tapaisella äänellä ikään kuin jostain rungosta. Ääni ei olen mikään naksutus vaan kertanaksahdus.
Lisäksi on viime aikoina alkanut kaartaessa kuulumaan satunnaista kolkotusta kuskin puolen etupyörästä. Voikohan pyöränlaakeri tuolla tavoin vikaantua ?
Pyöränpultit ovat kiinni eikä napamutterikaan tunnu löysältä.
TERO
Lisäksi on viime aikoina alkanut kaartaessa kuulumaan satunnaista kolkotusta kuskin puolen etupyörästä. Voikohan pyöränlaakeri tuolla tavoin vikaantua ?
Pyöränpultit ovat kiinni eikä napamutterikaan tunnu löysältä.
TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
-
- "Viggen"
- Viestit: 535
- Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
Tänään tuli huomattua, että kolinaa kuuluu kurvatessa oikealle ainoastaan veto päällä, eli ilman kaasua rullatessa kolinaa ei kuulu. Ja mitä enemmän vetoa, sitä kovempi kolkotus.
Eli taitaa vetonivel olla rikki ?
TERO
Eli taitaa vetonivel olla rikki ?
TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
-
- "Viggen"
- Viestit: 535
- Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
Eli auto eilen Westerlundilla huollossa ja vikaa ei löytynyt vetareista eikä pallonivelistä, mutta kuulemma tukivarsien takimmaiset helat olivat loppu.
Ei ainakaan äkkiseltään eilen huollon jälkeen kolkotusta ollut havaittavissa ja oli kyllä muutenkin todella hiljainen keula.
TERO
Ei ainakaan äkkiseltään eilen huollon jälkeen kolkotusta ollut havaittavissa ja oli kyllä muutenkin todella hiljainen keula.
TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
Myös etualatukivarren etupuslien holkit tahtovat hapertua ajan myötä. Itselläni oli yksi holkki murentunut kokonaan, joka aiheutti sen että aurauskulmat vaihtelivat varsin äkisti, onneksi ei sattunut vahinkoja. Toinen holkki mureni käsiin purkaessa. Speedpartsilta näkyisi saavan rosterisia alkuperäisten alumiinisten tilalle, voisivat kestää isältä pojalle siis. :)
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Joo, ne holkit on alumiiniset juurikin siksi että holkit kuluisivat eikä tukivarsi. Jonkinlaisen sähköparin muodostavat siinä etenkin kun suolatuilla teillä ajeleepi.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
-
- "Aero"
- Viestit: 437
- Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
- Paikkakunta: Mikkeli
Itsellänikin joku aika sitten samoja ongelmia...
Vaihdettujen osien lista (kattava):
-Tukivarsien takapuslat
- Pyöränlaakeri
-Vetonivel
- Iskarin yläpään McPherson - laakerit
- Iskarit ja jouset
- Kallistuksen vakaajan "koiranluut"
- Kaikki moottorin tukikumit
Nyt on hiljainen ja vakaa ajettava...tosin hynää paloi hieman..onneksi itse pystyi vaihtamaan osat, niin ei siitä lystistä tarvinnut maksaa![Mad :x](./images/smilies/icon_mad.gif)
Vaihdettujen osien lista (kattava):
-Tukivarsien takapuslat
- Pyöränlaakeri
-Vetonivel
- Iskarin yläpään McPherson - laakerit
- Iskarit ja jouset
- Kallistuksen vakaajan "koiranluut"
- Kaikki moottorin tukikumit
Nyt on hiljainen ja vakaa ajettava...tosin hynää paloi hieman..onneksi itse pystyi vaihtamaan osat, niin ei siitä lystistä tarvinnut maksaa
![Mad :x](./images/smilies/icon_mad.gif)
Muukkonen
Bmw 523 Touring
Bmw 523 Touring
Re:
Mulla sama vika hävisi kun vaihdoin tänään talvirenkaat.samsikki kirjoitti:Itsellä tuo kääntäessä tullut lonksuminen hävisi, kun viikonvaihteessa vaihdoin alapallonivelen...
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!
Jäsen # 2684
... ja olen kuolemansairas!
Jäsen # 2684
Re: kolinaa etupäästä ja kolkotusta pyörästä
Talvirenkaat joustavat enemmän kuin matalaprofiiliset , jolloin alustaan ei välity niin kova rasitus