kolinaa etupäästä ja kolkotusta pyörästä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

kolinaa etupäästä ja kolkotusta pyörästä

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Onkohan nyt sitten syynä jotkut puslat tms. kun on tonnarin edestä alkanut kuulumaan kolahduksia töyssyihin tms. ajettaessa. Lisäksi monesti kun esimerkiksi peruuttaa ja kääntää, alkaa liike naksahduksen tapaisella äänellä ikään kuin jostain rungosta. Ääni ei olen mikään naksutus vaan kertanaksahdus.

Lisäksi on viime aikoina alkanut kaartaessa kuulumaan satunnaista kolkotusta kuskin puolen etupyörästä. Voikohan pyöränlaakeri tuolla tavoin vikaantua ?
Pyöränpultit ovat kiinni eikä napamutterikaan tunnu löysältä.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Itsellä tuo kääntäessä tullut lonksuminen hävisi, kun viikonvaihteessa vaihdoin alapallonivelen...
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Tänään tuli huomattua, että kolinaa kuuluu kurvatessa oikealle ainoastaan veto päällä, eli ilman kaasua rullatessa kolinaa ei kuulu. Ja mitä enemmän vetoa, sitä kovempi kolkotus.
Eli taitaa vetonivel olla rikki ?

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Voihan tuo toki johtua pyäränripustuksen puslistakin.
Itse ainakin kiinnittäisin huomioni alatukivarren takapusliin (kulutustavaraa alkuperäiset kestää n:100t, M_net n:50t, ja uretaanien kestosta ei vielä tietoa.)
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Eli auto eilen Westerlundilla huollossa ja vikaa ei löytynyt vetareista eikä pallonivelistä, mutta kuulemma tukivarsien takimmaiset helat olivat loppu.
Ei ainakaan äkkiseltään eilen huollon jälkeen kolkotusta ollut havaittavissa ja oli kyllä muutenkin todella hiljainen keula.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Myös etualatukivarren etupuslien holkit tahtovat hapertua ajan myötä. Itselläni oli yksi holkki murentunut kokonaan, joka aiheutti sen että aurauskulmat vaihtelivat varsin äkisti, onneksi ei sattunut vahinkoja. Toinen holkki mureni käsiin purkaessa. Speedpartsilta näkyisi saavan rosterisia alkuperäisten alumiinisten tilalle, voisivat kestää isältä pojalle siis. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Kuulema ne "puslat" on alumiiniset syystä, en nyt muista miksi ei suositella rosterisia "puslia", jotain metalline regoimista keskenään/kulumista. Mutta tämäkin on ollut kuulopuhetta toistaiseksi.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Joo, ne holkit on alumiiniset juurikin siksi että holkit kuluisivat eikä tukivarsi. Jonkinlaisen sähköparin muodostavat siinä etenkin kun suolatuilla teillä ajeleepi.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

Itsellänikin joku aika sitten samoja ongelmia...

Vaihdettujen osien lista (kattava):

-Tukivarsien takapuslat
- Pyöränlaakeri
-Vetonivel
- Iskarin yläpään McPherson - laakerit
- Iskarit ja jouset
- Kallistuksen vakaajan "koiranluut"
- Kaikki moottorin tukikumit

Nyt on hiljainen ja vakaa ajettava...tosin hynää paloi hieman..onneksi itse pystyi vaihtamaan osat, niin ei siitä lystistä tarvinnut maksaa :x
Muukkonen

Bmw 523 Touring
swolking
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 13:45
Paikkakunta: Espoo

Re:

Viesti Kirjoittaja swolking »

samsikki kirjoitti:Itsellä tuo kääntäessä tullut lonksuminen hävisi, kun viikonvaihteessa vaihdoin alapallonivelen...
Mulla sama vika hävisi kun vaihdoin tänään talvirenkaat. 8O Miten voi olla, että kuluneilla matalaprofiileilla paukkuu ja 195 leveillä uusilla nastarenkailla ei?
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!

Jäsen # 2684
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: kolinaa etupäästä ja kolkotusta pyörästä

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Talvirenkaat joustavat enemmän kuin matalaprofiiliset , jolloin alustaan ei välity niin kova rasitus
Vastaa Viestiin