Magneettiventtiilistä.. ja yleistä avautumista

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Hmm. ton hajoamisen syyhän on liian kova karkaisu aste tossa 0,32-0,34 paksussa metallilätkässä.
Uuden latkän voi tehdä vaikka 0,35 paksusta kuumankestävästä mellapellistä (jos sellaista sattuu jostain enään löytämään).
On meidän mellat ainakin anti magneettisia.
Ja lätkän pitää olla pyöreä (satkun-tonnin tarkkuudella) (pyörii siellä pesässään aika lailla).

Pitääkin tilata noita 30 ohmisia muutama koekäyttöön, ja tuntea kuin toimii.
Joni Tervalahti
"Viggen"
Viestit: 643
Liittynyt: Su Loka 23, 2005 21:22
Paikkakunta: Honkajoki

Viesti Kirjoittaja Joni Tervalahti »

Onko joku jo ehtinyt testaamaan tuota metallirunkoista venaa? Itse painiskelen saman ongelman edessa kun ei huvittaisi taas laittaa 250e venaan joka toimii ehkä 3kk. Onhan niissä takuu mutta...
#2671
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Olen aikeissa erään "pätevän kaverin" kanssa suunnittelemaan mikrokontrolleria jolla saataisiin T7:n magneettiventtiilli istutettua T5 venttiilin sijaan. Eli väliin tulisi mustalaatikko, joka muuntaisi T5:n signaalin soveltuvaksi T7-venttiiliin.

Muuten kohtuulisen helppoa :roll: , mutta pitäisi mitata molemmista venttiileistä virtaus kullakin ohjaustasolla.

Olisikohan ko. laitteelle kysyntää n. 100 euron hintaan?
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Nonii, vuoden päivät se kesti sitten. Lopetti toimintansa vielä jäämällä kiinni kokonaan, mikä oli erityisen hienoa. CRC auttoi hetkellisesti mutta ei kauaa.
Kun toi tuli stegin mukana, niin pitäs varmaan viriputkaan olla yhteydessä vaikokö?
M97CSB234EFM57001 RE85
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

pevi kirjoitti:Olen aikeissa erään "pätevän kaverin" kanssa suunnittelemaan mikrokontrolleria jolla saataisiin T7:n magneettiventtiilli istutettua T5 venttiilin sijaan. Eli väliin tulisi mustalaatikko, joka muuntaisi T5:n signaalin soveltuvaksi T7-venttiiliin.
Vai että "pätevä" kaveri :lol:

Ahdot on PID-säädetty joten siitä vaan kokeilemaan välikalikkaa. Mitähän tapahtuu kun säätölooppiin pistetään hieman lisäviivettä väliin... :roll:

T7:n venan sovittamiseen ei ole olemassa mitään oikotietä eikä sovitinkappaletta sillä käytännössä koko softa pitää säätää uusiksi ja tietenkin hieman muuttaa rautaa eli johtosarjaa.

On tullut tehtyä ja toimii ihan ok mutta ei todellakaan ole helppoa.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

vtp9k kirjoitti:
pevi kirjoitti:Olen aikeissa erään "pätevän kaverin" kanssa suunnittelemaan mikrokontrolleria jolla saataisiin T7:n magneettiventtiilli istutettua T5 venttiilin sijaan. Eli väliin tulisi mustalaatikko, joka muuntaisi T5:n signaalin soveltuvaksi T7-venttiiliin.
Vai että "pätevä" kaveri :lol:

Ahdot on PID-säädetty joten siitä vaan kokeilemaan välikalikkaa. Mitähän tapahtuu kun säätölooppiin pistetään hieman lisäviivettä väliin... :roll:

T7:n venan sovittamiseen ei ole olemassa mitään oikotietä eikä sovitinkappaletta sillä käytännössä koko softa pitää säätää uusiksi ja tietenkin hieman muuttaa rautaa eli johtosarjaa.

On tullut tehtyä ja toimii ihan ok mutta ei todellakaan ole helppoa.

"pätevällä" tarkoitin tietenkin PÄTEVÄÄ
Voin vakuttaa ettei mikrokontrollerin vasteaika ole mikään merkittävä viive säätölenkissä. Kuten sanoin ainoa ongelma on molempien venttiilien virtausnopeuden määrittäminen ohjaavan PWM-signaalin funktiona.
Luonnollisesti jos T7 venttiili on oleellisesti hitaampi kuin T5 saattaa esiintyä ongelmia. Uskon kuitenkin, että hitain komponentti on painekello.

Tottakai hardikseen ( johdotukseen ) joutuisi tekemään muutoksen. Tosin se olisi hyvin pieni.


Jos sovitus on jo tehty olisi kiva kuulla tarkemmin teknisestä toteutuksesta :wink: Softan muuttaminen tuntuu ensi alkuun jotenkin kaukaa haetulta ratkaisulta.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

pevi kirjoitti:Voin vakuttaa ettei mikrokontrollerin vasteaika ole mikään merkittävä viive säätölenkissä. Kuten sanoin ainoa ongelma on molempien venttiilien virtausnopeuden määrittäminen ohjaavan PWM-signaalin funktiona. Luonnollisesti jos T7 venttiili on oleellisesti hitaampi kuin T5 saattaa esiintyä ongelmia. Uskon kuitenkin, että hitain komponentti on painekello.
Kannattaa ehkä ottaa ensin selvää kuinka se ahtojen ohjauspuoli toimii ihan oikeasti eikä perustaa sovitinkokeilua luuloille toiminnasta kuten tästä näköjään käy ilmi. Heikoilla lähtötiedoilla tai arvauksilla ei saa mitään (oikein) toimivaa aikaiseksi.

Kokonaisuuden selvittämiseen tarviit T5-purkin skemat ja APC-koodin avattuna selkokieliseksi.

Ise keksin useammankin tavan sovittaa tuo T7 vena joista softan ja raudan muuttaminen osoittautui yksinkertaisimmaksi tai ainakin helpoimmaksi tavaksi.
Make5
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 19:50
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Make5 »

ysikoo: Jos ostettu Maptunilta niin tuotteella vain vuoden takuu ostopäivästä eteenpäin, terveisin saabilta juuri magneettiventtiilin hakenut. Olettaisin myös Speedpartsilla olevan vain tuon pakollisen vuoden.
#2633
Tomaatti9000
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

vtp9k kirjoitti:
pevi kirjoitti:Voin vakuttaa ettei mikrokontrollerin vasteaika ole mikään merkittävä viive säätölenkissä. Kuten sanoin ainoa ongelma on molempien venttiilien virtausnopeuden määrittäminen ohjaavan PWM-signaalin funktiona. Luonnollisesti jos T7 venttiili on oleellisesti hitaampi kuin T5 saattaa esiintyä ongelmia. Uskon kuitenkin, että hitain komponentti on painekello.
Kannattaa ehkä ottaa ensin selvää kuinka se ahtojen ohjauspuoli toimii ihan oikeasti eikä perustaa sovitinkokeilua luuloille toiminnasta kuten tästä näköjään käy ilmi. Heikoilla lähtötiedoilla tai arvauksilla ei saa mitään (oikein) toimivaa aikaiseksi.
Pyytäisin hieman perusteluja moiseen argumentointiin. Mielellään sellaisia jotka perustuisivat ihan oikeasti teknisiin faktoihin, muuten en oikein pidä asiallisena jatkaa tätä keskustelua.
Se, että täällä heitetään jotain ylimalkaista säätötekniikan perusteista ei saa minua vielä vakuuttumaan että olen ajatuksiltani ihan pihalla.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 990
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Joni Tervalahti kirjoitti:Onko joku jo ehtinyt testaamaan tuota metallirunkoista venaa? Itse painiskelen saman ongelman edessa kun ei huvittaisi taas laittaa 250e venaan joka toimii ehkä 3kk. Onhan niissä takuu mutta...
btw, metron listahinta on nyt 330€...

Täydet pointsit Peville, kun viittii selvittää/tutkia sopivuutta.
Näin maallikkona, joka ei ymmärrä prommauksesta/softan modaamisesta mitään, ihmettelee suuresti miten ko mankkujen hinnassa voi olla noin posketon ero T5 ja T7 välillä. SP:n hinnat: T5 = 2480sek, ja T7= 375sek.

Samannäköisiä mötikköjä ne on.... :wink:

nimim. Kävin ryöstettävänä Metrossa alkuviikosta :cry:

t.Sami
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Red Dragon kirjoitti: btw, metron listahinta on nyt 330€...

Täydet pointsit Peville, kun viittii selvittää/tutkia sopivuutta.
Näin maallikkona, joka ei ymmärrä prommauksesta/softan modaamisesta mitään, ihmettelee suuresti miten ko mankkujen hinnassa voi olla noin posketon ero T5 ja T7 välillä. SP:n hinnat: T5 = 2480sek, ja T7= 375sek.

Samannäköisiä mötikköjä ne on.... :wink:

nimim. Kävin ryöstettävänä Metrossa alkuviikosta :cry:

t.Sami
Toinen on only for saab ja toinen taitaa olla ihan generaali GM osa. Vanhempi tonnarin bensapaineensäädin maksaa 340e ja T7 sitten 40e.
elämä on.
Suappi9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:07
Paikkakunta: Joensuu

Re: Magneettiventtiilistä.. ja yleistä avautumista

Viesti Kirjoittaja Suappi9-3 »

Onkos kellään aiheeseen mitään uutta? Itselläkin kiihdytys katkeaa välillä kuin seinään, kun paine nousee 1,5 bariin. Onneksi vain silmänräpäyksen ajaksi. Eikä ilmiö toistu kovin usein.

Tunteekos kukaan tuota Kurkoa? Jonkin aikaa sitten ilmoitteli ostavansa rikkinäisiä venoja ja korjaavansa ne. YV ei mene perille.
Saab 9-3 2,0T SE -2001 Stage X - Oikein. Hyvin. Kulkeva.
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re:

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

vtp9k kirjoitti:
pevi kirjoitti:Voin vakuttaa ettei mikrokontrollerin vasteaika ole mikään merkittävä viive säätölenkissä. Kuten sanoin ainoa ongelma on molempien venttiilien virtausnopeuden määrittäminen ohjaavan PWM-signaalin funktiona. Luonnollisesti jos T7 venttiili on oleellisesti hitaampi kuin T5 saattaa esiintyä ongelmia. Uskon kuitenkin, että hitain komponentti on painekello.
Kannattaa ehkä ottaa ensin selvää kuinka se ahtojen ohjauspuoli toimii ihan oikeasti eikä perustaa sovitinkokeilua luuloille toiminnasta kuten tästä näköjään käy ilmi. Heikoilla lähtötiedoilla tai arvauksilla ei saa mitään (oikein) toimivaa aikaiseksi.

Kokonaisuuden selvittämiseen tarviit T5-purkin skemat ja APC-koodin avattuna selkokieliseksi.

Ise keksin useammankin tavan sovittaa tuo T7 vena joista softan ja raudan muuttaminen osoittautui yksinkertaisimmaksi tai ainakin helpoimmaksi tavaksi.
Omassa tonnarissa toimii ekaa kertaa ahtopaineen säätö kunnolla ja mankkuventtiilinä on T7:n venttiili. Kiitos tästä kuuluu osaavalle ja asiaan perehtyneelle klubilaiselle.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Suappi9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:07
Paikkakunta: Joensuu

Re: Magneettiventtiilistä.. ja yleistä avautumista

Viesti Kirjoittaja Suappi9-3 »

Kertoisitkos lisää?
Saab 9-3 2,0T SE -2001 Stage X - Oikein. Hyvin. Kulkeva.
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
Joni Tervalahti
"Viggen"
Viestit: 643
Liittynyt: Su Loka 23, 2005 21:22
Paikkakunta: Honkajoki

Re: Magneettiventtiilistä.. ja yleistä avautumista

Viesti Kirjoittaja Joni Tervalahti »

Hep! Tahtoo kans tuollaisen toimivan systeemin :roll:
#2671
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
Vastaa Viestiin