flektin käynnistyminen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Diversion
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja Diversion »

Auto on turbo automaatti. Olen ohittanut kompuran ylilämpösuojan-> ei muutosta.
Eli autooni on edellisen omistajan toimesta asennettu jostain syystä 2-napainen lämpökytkin!!!! 8O 8O
9000 CDEA 2.3 Turbo -93
peinu
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Diversion kirjoitti:Auto on turbo automaatti. Olen ohittanut kompuran ylilämpösuojan-> ei muutosta.
Eli autooni on edellisen omistajan toimesta asennettu jostain syystä 2-napainen lämpökytkin!!!! 8O 8O
Oletko ihan silmällä katsonut, että siellä on tuo kaksinapainen? Mulla muuten taitaa olla 1-kpl käytetty toimiva kolminapainen. Tuli tuo vaihdettua uuteen, mutta vika olikin hapettuneissa liittimissä, eikä itse anturissa. Voihan olla, että edellisellä omistajalla on ollut samanlaisia ongelmia, mutta ei ole löytänyt liitinvikaa vaan vaihtanut anturin.

Ei tuo motonetin anturikaan kallis näytä olevan.

9000 jos 2-nopeus=3-napapl johdolla 92-87°+105-100°. . . . 13-3661 19.50 ???

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Diversion
"Kaasari"

Juu, olen pitänyt lämpökytkintä kädessä ja todennut(vain 2 johtoa) sen 2-napaiseksi.
Eihän tuo kyllä kallis ole, ei vaan ole Motonet tässä ihan vieressä.

Mutta kysymys kuuluikin, että johtuu tuo mainitsemani ongelma kyseisestä lämpökytkimestä. Ku tuntuu että olen tutkinut autoa jo ihan tarpeeksi.
9000 CDEA 2.3 Turbo -93
peinu
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Ja lisäksi vielä kuten tuossa motonetin anturin tuotekuvauksessa, niin flektin eri nopeudet kytkeytyvät eri lämpötiloissa rippumatta ilmastoinnin toiminnasta.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Diversion
"Kaasari"

OK. Missähän tuo jäätymissuoja/termostatti on minun autossa?
9000 CDEA 2.3 Turbo -93
JouniCSE
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Mimmi kirjoitti:Ei johdu.
Flekti ainoastaan mahdollistaa kylmäaineen riittävän jäähtymisen lauhduttimessa auton ollessa paikalla tai hitaassa vauhdissa.

Edelleen: Kompura saa ohjauksensa seuraavasti: Akun + napa -> ACC-paneelin ohjaus -> Ali- ja ylipainekytkin -> Jäätymissuojatermostaatti -> Kompuran ylilämpösuoja -> Kompuran magneettikytkin.
Myös trionic on tuossa ketjussa mukana. Sen tarttee osata varautua kasvavaan kuormaan.
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuohon ketjuun voisi vielä lisätä ennen kompressoria kompressorin releen. Se sisältää viivetoiminnon, jonka avulla moottorinohjaus saa käskyn korottaa tyhjäkäyntiä himpun verran ennen kuin se antaa kompressorin magneettikytkimelle jännitteen.

Jäähdyttimessä olevan termostaattikytkimen ei pitäisi pystyä ainakaan yksinään estämään kompressorin toimintaa, sitähän ohjaa kylmäaineen painekatkaisin. Jotta kompressori voisi pyöriä, pitää paineen olla yli 2 bar ja alle 27 bar.

Samassa painekatkaisimessa on myös kolmas kytkin, joka ohjaa flektin relettä samaan tapaan kuin jäähdyttimessä oleva jäähdytysnesteen lämpötilan mukaan toimiva termostaattikatkaisija. Tuo kytkin käskee puhalluksen päälle kun kylmäaineen paine on yli 15 bar.

Jos syystä tai toisesta syystä puhallusta saada, voisi kuvitella että paine saattaisi nousta yli 27 bar eikä kompressorin siksi enää anneta pyöriä.

Toisaalta, kirjoitit tutkineesi että releet on kunnossa. Eli flekti käynnistyy jäähdyttimen kytkimen ohjaamana ja painekytkimen ohjaamana?

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=40952
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/9000- ... tointi.pdf
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 405#435405
Vastaa Viestiin