"Nykyautojen ilmastointilaitteissa käytetään kylmäaineena R134a -tyyppistä ainetta.
Vanhemmissa autoissa (n 1992 ja vanhemmat) käytettiin kylmäaineena R12 ainetta. R12 ilmastointilaitteita saa edelleen käyttää, mutta Suomen lain mukaan niiden täyttäminen on kiellettyä. Eri kylmäaineet eivät ole keskenään yhteensopivia, joten emme suorita ilmastointitöitä R12 autoihin."
Mitä ihmettä?
Tarkoittaako tuo sitä, etten voi huoltaa ja täyttää -88 ilmastointia?
Tuleekohan kuuma kesä?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: Tuleekohan kuuma kesä?
Voit käyttää ja huoltaa, mutta tilalle tod.näk. laitetaab korvaava aine...Kyllönen kirjoitti:"Nykyautojen ilmastointilaitteissa käytetään kylmäaineena R134a -tyyppistä ainetta.
Vanhemmissa autoissa (n 1992 ja vanhemmat) käytettiin kylmäaineena R12 ainetta. R12 ilmastointilaitteita saa edelleen käyttää, mutta Suomen lain mukaan niiden täyttäminen on kiellettyä. Eri kylmäaineet eivät ole keskenään yhteensopivia, joten emme suorita ilmastointitöitä R12 autoihin."
Mitä ihmettä?
Tarkoittaako tuo sitä, etten voi huoltaa ja täyttää -88 ilmastointia?
JOku guru osaa kertoa tarkemmin aineen tyypin R jotain ...
Re: Tuleekohan kuuma kesä?
Kyllönen kirjoitti:"Nykyautojen ilmastointilaitteissa käytetään kylmäaineena R134a -tyyppistä ainetta.
Vanhemmissa autoissa (n 1992 ja vanhemmat) käytettiin kylmäaineena R12 ainetta. R12 ilmastointilaitteita saa edelleen käyttää, mutta Suomen lain mukaan niiden täyttäminen on kiellettyä. Eri kylmäaineet eivät ole keskenään yhteensopivia, joten emme suorita ilmastointitöitä R12 autoihin."
Mitä ihmettä?
Tarkoittaako tuo sitä, etten voi huoltaa ja täyttää -88 ilmastointia?
Ei hätiä mitiä.
Löytyy myös kylmäaine, jota voidaan sekoittaa R12:een.
Järjestelmää ei siis tarvitse välttämättä tyhjentää.
.
Re: Tuleekohan kuuma kesä?
Isolohko, kerro ihmeessä lisää. Tonnarini voisi ehkä puhaltaa vielä vilpoisempaa ilmaa. Mutta täysremppaa se ei välttämättä kaipaa.Isolohko kirjoitti:Kyllönen kirjoitti:"Nykyautojen ilmastointilaitteissa käytetään kylmäaineena R134a -tyyppistä ainetta.
Vanhemmissa autoissa (n 1992 ja vanhemmat) käytettiin kylmäaineena R12 ainetta. R12 ilmastointilaitteita saa edelleen käyttää, mutta Suomen lain mukaan niiden täyttäminen on kiellettyä. Eri kylmäaineet eivät ole keskenään yhteensopivia, joten emme suorita ilmastointitöitä R12 autoihin."
Mitä ihmettä?
Tarkoittaako tuo sitä, etten voi huoltaa ja täyttää -88 ilmastointia?
Ei hätiä mitiä.
Löytyy myös kylmäaine, jota voidaan sekoittaa R12:een.
Järjestelmää ei siis tarvitse välttämättä tyhjentää.
En millainen homma tuo ilmastoinnin täyshuolto on käytännössä ? Tiivisteiden vaihtoakin hommaan ilmeisesti kuuluu ? Missä kaikkialla niitä on ? Kuivain yms pitää myös vaihtaa, missä sijaitsee, minkä näköinen on, mitä maksaa ? En ole itse remppaa tekemässä, kunhan mielenkiinnosta kyselen.
R413A
R413A eli Isceon (ei R134A) kylmäainetta voidaan laittaa suoraan R12 -järjestelmään ilman sen kummempia tiivisteen / öljytyypin vaihtoja. Seos on pääasiassa R134A:ta, johon on lisätty paria muuta öljyn siirtymisen takaavaa kaasua. Väittävät jäähdyttävän R12 verosesti.
Omassa autossa on k.o. aine ollut 2 vuotta. Kuivaimen ja paisuntaventtiilin vaihto huollon yhteydessä on tietysti suositeltavaa. Eiköhän tuota ainetta löydy, jos hiukan kyselee kylmälaiteasentajilta. Muitakin R12 korvaajia on olemassa.
Omassa autossa on k.o. aine ollut 2 vuotta. Kuivaimen ja paisuntaventtiilin vaihto huollon yhteydessä on tietysti suositeltavaa. Eiköhän tuota ainetta löydy, jos hiukan kyselee kylmälaiteasentajilta. Muitakin R12 korvaajia on olemassa.