Automaatti luistaa lämpimänä 1:sellä ja 2:sella

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Jumbo
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Elo 31, 2007 16:42
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Automaatti luistaa lämpimänä 1:sellä ja 2:sella

Viesti Kirjoittaja Jumbo »

9000 CS 2,3 vm -92, aj. 220tkm automaatti ZF 4 HP 18 toimii kuin unelma, paitsi tässä yksi päivä pörräsin keskustassa pitkään, parkkihallissa yms. ja kun parkkihallista ajoin ulos alkoi parin risteyslähdön jälkeen automaatti luistaa ykkösellä ja kakkosella huomattavasti normaalia enemmän, mutta kolmonen ja nelonen toimivat kuten kuuluukin ja samoin pakkikin. Kun automaatti taas jäähtyi oli kaikki ennallaan ja laatikko toimii kuin pitääkin??? Huomenna olisi tarkoitus lähteä "kuumentamaan" laatikko keskustaan ja tutkia sitten öljymäärä kuumana. 40 asteisena on hiukan yli max:in.
Onko kokemuksia vastaavasta, voiko johtua liiasta / vääränlaisesta öljystä / tukkeutuneesta suodattimesta vai onko isokin remontti tiedossa??? Kustannusarviokin olisi kiva kuulla, jos jollakin on kokemuksia, ettei joudu ryöstetyksi...
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Yleensä lämmön mukaan pahenevan luiston syy on kytkinpakassa tai pakoissa joista on kitkapinta palanut.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Automaatti luistaa lämpimänä 1:sellä ja 2:sella

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Jumbo kirjoitti:..voiko johtua liiasta / vääränlaisesta öljystä..
Ensin täytyisi tietää mitä öljyä sinne on laitettu? Tähän vaihteistoon kuuluu vain DEXRON II, eikä mikään muu. Tosiaan nuo edellämainitut kytkinpakat voivat olla kärähtäneet juurikin väärästä öljystä :arrow: lämmöstä. Sitten ei niinkään luistoa vaan vaihtamattomuutta kierrosten noustessa aiheuttaa mm. keskipakosäätäjän O-renkaat murentuneet, Kickdown- eli kuormitusvaijeri väärissä säädöissä, tosin se ei mene yhtäkkiä vääriin säätöihin. "Matolaatikon" eli hydraulisen säätöyksikön jouset, ym.

Taikasanoilla "automaatti" "luistaa", ym. aiheeseen liittyvällä löytyy rutkasti tarinaa oireista ja vioista.

Esim.: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=luistaa

Eikä sitä laatikkoa varmaan kannata huomenna tarkoituksella lähteä tuossa kunnossa kuumentamaan, voi kulahtaa lisää.

Henkilöstä tietenkin riippuen, mutta itse noille ei juuri kummempaa voi tehdä kuin öljyn ja suodattimen vaihdot, kickdownin säädöt, hieman vaativimpana keskipakosäätimen O-renkaat ja matolaatikon jouset. Kytkinpakkojen ja jarrupantojen vaihto on jo sitten Gurujen hommaa, tämä siis oma mielipide vain.
Jumbo
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Elo 31, 2007 16:42
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jumbo »

Taikasanoilla "automaatti" "luistaa", ym. aiheeseen liittyvällä löytyy rutkasti tarinaa oireista ja vioista.
Kyllä olen lueskellut ja Googlettanutkin, nyt lähinnä kiinnostaa kuinkahan kalliiksi tulee korjauttaa, vai pitääkö pistää vahinko kiertämään niin pitkään kuin on "pihaan ajettu auto"...
Vastaa Viestiin