ahto mittarista

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Onkos sulla radion virtajohtojen luona(hieman alempana) sellanen 2 napanen liitin, johon tulee musta ja punainen piuha? Jos tämä kyseinen liitin on vapaa, niin siihen voit liittää navin. Tuo on tarkoitettu joko DIN-vahvarin tai CD-soittimen käyttöön.

Tarkastin sähkökirjasta ja tuo liitin on haaroitettu suoraan radiolle tulevasta virtajohdosta sulakkeelta 19 ja on jatkuvaa virtaa.

Jos haluat virran tulevan virtalukon takaa, niin sitten miun täytyy tutkailla tuota sähkökirjaa vielä tarkemmin. En tosin takaa että löydän mitään :lol:.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

G-mies kirjoitti:Onkos sulla radion virtajohtojen luona(hieman alempana) sellanen 2 napanen liitin, johon tulee musta ja punainen piuha? Jos tämä kyseinen liitin on vapaa, niin siihen voit liittää navin. Tuo on tarkoitettu joko DIN-vahvarin tai CD-soittimen käyttöön.

Tarkastin sähkökirjasta ja tuo liitin on haaroitettu suoraan radiolle tulevasta virtajohdosta sulakkeelta 19 ja on jatkuvaa virtaa.

Jos haluat virran tulevan virtalukon takaa, niin sitten miun täytyy tutkailla tuota sähkökirjaa vielä tarkemmin. En tosin takaa että löydän mitään :lol:.


Matti

Kiitos tiedosta. Kyllähän toi periaatteessa kävis ihan hyvin. Tuolloin sais navin päälle ja pois sillon kun tarttee eikä menis aina avaimista päälle ja jäis myöskin sammutettaessa aina päälle. Toisaalta ois kuitenkin hienoa että kaikki ylimääräiset kilkkeet ja joulukuuset menis startista päälle...(ja sitten aina laitan kuitenkin navin heti pois päältä..) :D
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

taas OT:

Oliko se nyt niin ettei navia saanut pitää suoraan mittariston päällä, vaan pitääkö porata sähkön läpiviennille reikä keskelle/keskemmälle. Navi on sellaisessa kohdassa että oikealla kädellä suoraan eteenpäin saa suoraan painettua ruutua.
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Kyllähän näille neuvoille voi hymistellä... :lol:
Mimmi kirjoitti:Lamppuihin tulee suora jännite (sulakkeen ja kytkimen kautta) ja lamppujen toinen karva on kelluva, ei maadoitettu.
Mihin lamppuihin? Jos tarkoitat mittariston valoja niin otappas tonttus kytkentäkaavio esille ja lue sitä hieman tarkemmin. Mittarivalot ovat akkujännitteen puolelta himmennettyjä eli mittarivalojen käyttöjännitettä säädetään ja valojen toinen pää on kiinni maassa.

Tuo aikaisempi kirjoituksesi
Mimmi kirjoitti:Himmennys ei toimi noissa tingelitangelimittareissa oikein, koska Saabissa mittarivaloja himmennetään kelluvalla maatasolla, eikä kuten kiinalaisissa pudottamalla syöttöjännitettä.
tontun mittarivalojen toiminnasta on siis tasan väärin.

Jos tontun himmentimen eli reostaatin toiminta ei oikein ole auennut niin hae vaikka googlella hakusanalla "high side driver" tietoutta ja opiskele. :wink:
Mimmi kirjoitti:Jos kytket tingelitangelimittarin ILL-liittimen tähän, himmennys toimii väärinpäin verrattuna kaikkiin muihin kojelaudan valoihin.
Tuo plus ylin lainaus oikein tulkittuna yrität varmaankin kertoa että tingelitangelimittarin sisäinen kytkentä on tehty siten että mittarin käyttöjännite syötetään mittarin sisällä olevalle lampulle ja lampun toinen pää roikkuu tuossa ILLuminate piuhassa. Tuolloin tietenkin ILL-johdon kytkeminen tontun mittarivalojen reostaattiin aiheuttaa tingelitantelimittarin valon himmentimen toiminnan juuri päin vastoin kuin tontun mittarivalojen.

Varsin kummallisia mittareita olette löytäneet. Yleensähän noissa on takapaneelissa irroitettava polttimo kahdella johdolla jotka saa kytkeä miten huvittaa.

PS. Maptunin ahtomittari on autogaugen valmistama.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Mimmi kirjoitti:Siis tontun mittarivalojen himmennys toimii PWM-signaalilla.
Ei.
ahdinmoppe
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 23:49
Paikkakunta: pietarsaari

no joo

Viesti Kirjoittaja ahdinmoppe »

no tulihan sit samalla noi sähkökytkennätkin selväks vaikka alunperin kysyinkin letkun paikkaa et t-liitos vastaan imusarja/putken liitos kumpi parempi :lol:
no ahtomittarin asennus karkasi käsistä ja kohta tulipellissä ei roiku säköjohdot ja väri vaihtuu kojetaulussa tahi rungossa. :wink:
pitääpä sit kokeilla tota himmennys toimintoa kuhan saan taas läjään ton kojetaulun
9000 cd 2turbo aut 89 soffaks
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
J.N
"Hirsch"
Viestit: 959
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja J.N »

[Edit.] Tämä olikin sitten turha kysymys. Himmennin toimii kuten pitääkin.

Alla olevaan kysymykseen: esim. yksi vaihtoehto on ottaa imusarjan huoltoliittimestä. Toinen vaihtoehto vaikka haaroittaa By-passilta.
Viimeksi muokannut J.N, Ke Syys 12, 2007 22:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#3418
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4994
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Mistä kannattaa ottaa ahtopaine tieto erilliselle ahtomittarille matalapaine turbo koneesta kun mittaristossa ei ole Saabin orkkis ahtomittaria??
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Imusarjassa olevasta kumitulpalla varustetusta nipasta tai sitten by-passille menevästä alipianeletkusta. Teit kummin tahansa, niin joudut joka tapauksessa tuomaan sen letkun kojelaudan sisälle. Tämä onnistuu valetulipellissä lämppärin letkujen vieressä olevasta läpiviennistä. Samaisesta läpiviennistä tulee orkkisahtopainemittarin letku sisälle. Rintapellissäkin on vielä yksi läpivientikohta, mutta siinä onkin jo valmis liitin letkulle molemmin puolin.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Mimmi kirjoitti:Himmennys ei toimi noissa tingelitangelimittareissa oikein, koska Saabissa mittarivaloja himmennetään kelluvalla maatasolla, eikä kuten kiinalaisissa pudottamalla syöttöjännitettä.
Mulla muuten toimii toi himmennin maptunin tingelitangelimittarissa, mutta satkussa. 8)
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Mulla on semmonen kolmejohtoinen mittari jossa jatkuva virta toimii "muistina" kun tossa saa noita tausta värejä vaihdettua niin se pysyy sittenkin kun auton sammuttaa.
Vastaa Viestiin