Kyllähän näille neuvoille voi hymistellä...
Mimmi kirjoitti:Lamppuihin tulee suora jännite (sulakkeen ja kytkimen kautta) ja lamppujen toinen karva on kelluva, ei maadoitettu.
Mihin lamppuihin? Jos tarkoitat mittariston valoja niin otappas tonttus kytkentäkaavio esille ja lue sitä hieman tarkemmin. Mittarivalot ovat akkujännitteen puolelta himmennettyjä eli mittarivalojen käyttöjännitettä säädetään ja valojen toinen pää on kiinni maassa.
Tuo aikaisempi kirjoituksesi
Mimmi kirjoitti:Himmennys ei toimi noissa tingelitangelimittareissa oikein, koska Saabissa mittarivaloja himmennetään kelluvalla maatasolla, eikä kuten kiinalaisissa pudottamalla syöttöjännitettä.
tontun mittarivalojen toiminnasta on siis tasan väärin.
Jos tontun himmentimen eli reostaatin toiminta ei oikein ole auennut niin hae vaikka googlella hakusanalla "high side driver" tietoutta ja opiskele.
Mimmi kirjoitti:Jos kytket tingelitangelimittarin ILL-liittimen tähän, himmennys toimii väärinpäin verrattuna kaikkiin muihin kojelaudan valoihin.
Tuo plus ylin lainaus oikein tulkittuna yrität varmaankin kertoa että tingelitangelimittarin sisäinen kytkentä on tehty siten että mittarin käyttöjännite syötetään mittarin sisällä olevalle lampulle ja lampun toinen pää roikkuu tuossa ILLuminate piuhassa. Tuolloin tietenkin ILL-johdon kytkeminen tontun mittarivalojen reostaattiin aiheuttaa tingelitantelimittarin valon himmentimen toiminnan juuri päin vastoin kuin tontun mittarivalojen.
Varsin kummallisia mittareita olette löytäneet. Yleensähän noissa on takapaneelissa irroitettava polttimo kahdella johdolla jotka saa kytkeä miten huvittaa.
PS. Maptunin ahtomittari on autogaugen valmistama.