Lämmitys
Lämmitys
Miten on mahollista että auton puhallin puskee lämmintä ilmaa jo ennen kuin moottori on lämmennyt oikeastaan yhtään
siis muutaman minuutin ajolla alkaa jo lämmintä puskee, että onko saabissa jokin sähkövastus joka lämmittää ilman niin nopsaa? Pirun hyvä kyl, ku ei tartte ootella kauaa et lämmintä tulee 
Ei ole sähkövastuksia, mutta jäähdytysnesteen kierto menee sylinterinkannelta suoraan lämmityslaitteen kennolle. Ehkä tämä vaan kertoo että autosi moottori tuottaa paljon lämpöä ja lämpömittari on vähän hidasliikkeinen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sanotaan että lämmintä alkaa tulla heti kun sitä ylipäätään on saatavilla. Jos on automaatti-ilmastointi, se vielä tarkkailee saatavissa olevan ilman lämpötilaa, ja alkaa puhaltaa lämmintä heti, kun sitä on tarjolla. Toisaalta taas: jos saatavilla on pelkkää pakkasta, se ei puhalla kylmää ilmaa kabiiniin vaan odottaa sen pari minuuttia että ilma lämpiää. Tänä aikana siis KUSKIN ei tarvitse miettiä koko asiaa, niinkuin ei juuri muutenkaan ACC:n toimintaa.
Ainoa tilanne, jossa ACC:n paneelin on minun tarvinnut koskea, on -30C pakkasaamut, jolloin uloshengitys muuraa tuulilasin umpeen ihan samantien kun istuu autoon. Silloin lasin "avautumista" voi hiukan nopeuttaa lisäämällä puhallusta käsin, vaikka systeemi ei vielä pidäkään tuloilmaa riittävän lämpimänä. Niin, no toinen tilanne oli ACC1:n kanssa, kun joka armas aamu syys-toukokuussa piti napsauttaa takalasin lämmitin pois päältä. Onneksi ACC3 on tuolta(kin) osin ohjelmoitavissa.
Yleisesti ottaenhan (minkään) Saapin kone ei ole ihan nopein lämpiäjä johtuen jo melko suuresta vesitilavuudesta, mutta hyvillä lämmityslaitteilla tilanne on pelastettu ja lopputuloksena on lämpimiä autoja.
Mistä katsot moottorin lämpötilan? Tiedosta että "kone ei voi olla vielä lämmin", vai lämpömittarista? Jos kyseessä on viimeisten vuosien tonnari, se lämpömittari ei ainakaan kerro juuri mitään, ja koneen lämpöjä onkin yhtä luotettava haistella vaikka lämppärin suuttimista.

Ainoa tilanne, jossa ACC:n paneelin on minun tarvinnut koskea, on -30C pakkasaamut, jolloin uloshengitys muuraa tuulilasin umpeen ihan samantien kun istuu autoon. Silloin lasin "avautumista" voi hiukan nopeuttaa lisäämällä puhallusta käsin, vaikka systeemi ei vielä pidäkään tuloilmaa riittävän lämpimänä. Niin, no toinen tilanne oli ACC1:n kanssa, kun joka armas aamu syys-toukokuussa piti napsauttaa takalasin lämmitin pois päältä. Onneksi ACC3 on tuolta(kin) osin ohjelmoitavissa.
Yleisesti ottaenhan (minkään) Saapin kone ei ole ihan nopein lämpiäjä johtuen jo melko suuresta vesitilavuudesta, mutta hyvillä lämmityslaitteilla tilanne on pelastettu ja lopputuloksena on lämpimiä autoja.
Mistä katsot moottorin lämpötilan? Tiedosta että "kone ei voi olla vielä lämmin", vai lämpömittarista? Jos kyseessä on viimeisten vuosien tonnari, se lämpömittari ei ainakaan kerro juuri mitään, ja koneen lämpöjä onkin yhtä luotettava haistella vaikka lämppärin suuttimista.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Joo, siinä tuo mittarikin lienee enemmän tolkuissaan kuin näissä "riippuvissa vuosimalleissa". Se vaan on, kuten edellä on todettu: 1) lämmin vesi kiertää kennolle ekanaBenito kirjoitti:saabbini on -91 cd tonnari ja lämmöt oon katton aina lämpömittarist.
2) TALVIAUTO
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)