Noniin. Ajelin ilosena töistä kotio ilman mitään ongelmia, mutta kun piti lähteä kauppa reissulle niin ei tapahtunut mitään kun väänsi avaimesta.
Muutama kysymys olisi jotta vian saisi paikallistettua.
Kysymyksessä on siis 91vm 9000 ilman turboa. taitaa olla 2 litranen kone.
Kun virrat on pois päältä niin akku jännite on 12.xx volttia. Kun pistän virrat päälle jännite tippuu 2volttiin ja nousee siittä joskus jopa 4 volttiin kunnes taas tipahtaa takasin 2v.
Kun väännän avaimen startti asentoon niin ei myöskään tapahdu mitään, mutta jos väännän avainta viellä lukossa eteenpäin. Liikkuu noin millin tai puol toista niin mittariston valot syttyy himmeesti jonka jälkeen kun jännite nousee 12v hitaasti niin kaikki valot sun muut pelaa ok.
Kerran jopa startti naksahti tällä tyylillä kun sitä renasin.
Onko kellään ollut aikasemmin vastaavaa vikaa? Virtalukon aattelin tarkastaa kun saan jostain torksi avain sarjan. Näyttää olevan saabbi niillä ruuvattu.
Toisekseen, mistä ihmeestä saan kytkentä kaaviot tähän saabbiin, niitä ei ainakaan netistä tunnu löytyvän tai voi olla että en vain osaa etsiä. Jos jollain olisi jotain neuvoja mistä lähtee vikaa hakemaan niin olisin iloinen ja muutenkin masentaa toi sairastava yksilö tossa kadun varressa. Noh vastausta odotellessa.
9000 Kuoli!?
Re: 9000 Kuoli!?
Kannattaa aloittaa puhdistamalla akunnavat ja kengät sekä akulta runkoon ja moottoriin menevän maadoitusjohdon liitokset.
Ilmeisesti katsoit jännitettä ajotietokoneelta. Mikä on akun jännite akun navoilta yleismittarilta mitattuna noissa eri tilanteissa?
Ilmeisesti katsoit jännitettä ajotietokoneelta. Mikä on akun jännite akun navoilta yleismittarilta mitattuna noissa eri tilanteissa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 3
- Liittynyt: To Syys 20, 2007 17:57
Re: 9000 Kuoli!?
Noi jännitteet oli mitattu yleismittarilla akun navoilta. Ajotietokoneen mittari näyttää jännitteeksi 6.6v ja 11.1v joten hieman aloin sitäkin miettimään mistä toi heitto tulee. Akun miinus navassa on runsaasti hapettumaa. Voisin oikeestaan ottaa oikein kuvan siittä huomenna. Tarkastan samalla muut liitokset ja niiden kunnon ja sen virtalukon pohjan. Vaikuttaa todella paljon huonolta liitokselta jossain tai virtalukko vialta. Mietin voiko akku mennä sököksi sillain että ilman rasitusta antaa jännitettä mutta rasituksella menee polvilleen?
Re: 9000 Kuoli!?
Kyllä tyhjän tai rikkinäisen akun navoilla joku jännite näkyy, mutta ei kestä kuormitusta.saabisti77 kirjoitti:voiko akku mennä sököksi sillain että ilman rasitusta antaa jännitettä mutta rasituksella menee polvilleen?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 9000 Kuoli!?
Kyllä kovasti todennäköiseltä vaikuttaa, että akku kuoli, ei auto. Joskus menee noin kerralla.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 3
- Liittynyt: To Syys 20, 2007 17:57
Re: 9000 Kuoli!?
Noniin. Tarkistin noi johdotukset akulta. Sieltä akun takaa löyty se maadotus joka näytti tosi hyvältä. Akun navalta lähtevä johto on niin huonossa kunnossa että kun siihen koski niin hapertu muovikuori pois sen päältä. Se on kyllä pakko vaihtaa. Sain testattavaks toisen akun ja johan alko toimimaan. Akku sano siis vaan sopimuksensa irti. Uuden akun ostoon ensi viikolla. Kiitokset avusta! 
