Oireet: Vaihteensiirto takkuillut jonkun aikaa, vaihteet tuntuivat menevän "vaikeasti" päälle, etenkin 1 ja 2 vaihteet. Lopulta 1 ja 2 vaihteet eivät kytkeytyneet enää ollenkaan. 3, 4, 5 ja pakki löytyivät.
Vianselvitys: Kaveri heilutti vaihdekeppiä eri vaihteiden väliä. Imusarjan ja tulipellin välistä näkee tuon yhdysnivelen, mikä antaa selvästi "periksi" sen ollessa rikkoutunut. Nivel on ohjaamosta tulevan tangon ja vaihdelaatikkoon menevän tangon välissä melko suoraan jarrunestesäiliön alapuolella. Tässä tapauksessa nivel kääntyi epäluonnollisesti yritettäessä kytkeä 1 ja 2 vaihteita.
Korjaus: Merkkiliikkeestä uusi nivel ja kartiotappi muttereineen. H. 120€ yht.
Toinen vaihtoehto on hakea esim motonetista pelkät nivelen kumit (n.10€), tässä tapauksessa päädyttiin kokonaan uuteen niveleen, koska Scantechin valmisteista ei ole hyviä kokemuksia esim. momenttituessa/moottorityynyissä.
Nivelen saa vaihdettua yläkautta, mikäli kädet vain ylettävät siihen. Hieman ahdas väli, mutta kyllä sinne mahtuu. Itse jouduin irrottamaan tulipellistä varashälyttimen sireenin, kierrettävällä liittimellä olevan johtosarjan sekä kiinnikkeen, jotta pääsin käsiksi niveleen kunnolla.
Ohjaamon puoleisesta päästä nivel on kiinni tangon ympärille kiristettävällä pantaliitoksella (13mm mutteri) ja vaihdelaatikon päästä tuolla kartiotapilla. Kartiotapin päässä on 8mm mutteri lukitsemassa sitä. Merkkiliikkeen tiskillä saa sitten olla kartiotappien kanssa tarkkana, mikäli sen joutuu vaihtamaan. Niitä on ainakin 3 eri mittaa. Olennaisinta on kai, ettei tappi tule läpi reiästä ja ettei kierreosuus ole liian lyhyt.
Vaihdelaatikon päässä olevan kartiotapin löytää vartta suojaavan haitarikumin alta. Itse vedin kumin taakse, jotta pääsin tappiin parhaiten käsiksi (Olipas hauskasti sanottu
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Itse irroitin aluksi kartiotapin kiinnityksen eli 8mm mutterin 3 vaihde päällä. Tappi pois ja 4 vaihde päälle, jolloin pääsin helpoiten käsiksi takapään 13mm mutteriin ja pantaliitokseen. Kun panta on löysällä, on helppo ujuttaa nivel pois tankojen välistä niveltä samalla hieman pyörittäen. 13mm mutteri aukesi itsellä helpoiten 13mm piippuhylsyllä, kahdella pitkällä jatkolla ja 1/2" räikällä imusarjan päältä vääntäen - Alhaalla tilat vääntämiselle vähän vähissä. 8mm mutterin sai helposti auki ja kiinni ihan normaalilla 8mm kiintoavaimella. Kasaus asennusrasvan kera päinvastaisessa järjestyksessä. Aikaa ensikertalaisella meni 35min.
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)